Decyzja 2020/1421 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

DECYZJA RADY (UE) 2020/1421
z dnia 1 października 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 28 lutego 2008 r.

(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN.

(3) Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR i stosują ją, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN i ją stosuje.

(4) Zgodnie z art. 14 ADR każda Umawiająca się Strona może zaproponować jedną lub więcej zmian załączników do tej umowy. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych ("WP.15") może przyjąć zmiany do załączników do ADR. Zgodnie z art. 20 ADN Komitet ds. Bezpieczeństwa i Komitet Wykonawczy mogą przyjmować zmiany do Przepisów załączonych do ADN.

(5) Zmiany przyjęte przez WP.15 i Komitet Wykonawczy ADN w dwuletnim okresie 2018-2020 dotyczące drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych zostały notyfikowane Umawiającym się Stronom ADR i ADN w dniu 1 lipca 2020 r.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do tych zmian do ADR i ADN, gdyż akty te będą mogły wywierać decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Dyrektywa ta określa wymagania dotyczące drogowego, kolejowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR i ADN. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2008/68/WE transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z wymogami ADR, Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), oraz ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach do tej dyrektywy. Ponadto zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania sekcji I.1 załącznika I i sekcji III.1 załącznika III do wspomnianej dyrektywy do postępu naukowo-technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID i ADN.

(7) Przyjęte zmiany dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowo-technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i wyrobów stwarzających zagrożenie podczas ich transportu. Rozwój drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.

(8) Porozumienie w kwestiach technicznych w sprawie zmian załączników do ADR i Przepisów załącznonych do ADN objętych niniejszą decyzją osiągnięto odpowiednio w WP.15 i w Komitecie Wykonawczym ADN.

(9) Przyjęte zmiany są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć.

(10) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie Unii, które są Umawiającymi się Stronami ADR i ADN,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zmian załączników do ADR, przyjętych przez grupę roboczą ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) oraz zmian Przepisów załączonych do ADN, przyjętych przez Komitet Wykonawczy ADN, polega na poparciu następujących zmian:
a)
projekt zmian do załączników A i B do ADR (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/249; notyfikacja depozytariusza C.N.274.2020.TREATIES-XI.B.14);
b)
projekt zmian do załączników A i B do ADR - addendum (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/249/Add.1; notyfikacja depozytariusza C.N.274.2020.TREATIES-XI.B.14);
c)
projekt zmian do załączników A i B do ADR - sprostowanie (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/249/Corr.1; notyfikacja depozytariusza C.N.274.2020.TREATIES-XI.B.14);
d)
projekt zmian Przepisów załączonych do ADN (dokument referencyjny ECE/ADN/54; notyfikacja depozytariusza C. N.273.2020.TREATIES-XI.D.6);
e)
projekt zmian Przepisów załączonych do ADN - sprostowanie (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/AC.2/25; notyfikacja depozytariusza C.N.309.2020.TREATIES-XI.D.6); oraz
f)
projekt zmian Przepisów załączonych do ADN (dokument referencyjny ECE/ADN/54/Add.1; notyfikacja depozytariusza C.N.367.2020.TREATIES-XI.D.6).
2. 
Niewielkie modyfikacje zmian, o których mowa w ust. 1, mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.
Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, zostaje wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące Umawiającymi się Stronami ADR i ADN działające wspólnie w interesie Unii

Artykuł  3

Odniesienie do przyjętych zmian załączników do ADR i Przepisów załączonych do ADN zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty wejścia w życie tych zmian.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.329.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1421 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)
Data aktu: 01/10/2020
Data ogłoszenia: 09/10/2020