(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 października 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Inteligentne systemy transportowe (ITS) obejmują ITS transportu drogowego i ITS kolei miejskiej. ITS transportu drogowego obejmują systemy współpracujące w oparciu o łączność w czasie rzeczywistym między pojazdem (np. samochodami, ciężarówkami, rowerami, motorowerami, tramwajami, maszynami budowlanymi, urządzeniami rolniczymi, a także urządzeniami dla pieszych i rowerzystów) oraz ich otoczeniem (innymi pojazdami, infrastrukturą itp.). W niektórych przypadkach ITS transportu drogowego mogą być również wykorzystywane poza drogami (np. na terenach przemysłowych, rolniczych lub budowlanych). ITS kolei miejskiej składają się z systemów transportu publicznego stale kierowanych przez co najmniej jeden system kontroli i zarządzania, przeznaczony do obsługi pasażerskich przewozów lokalnych, miejskich i podmiejskich, oddzielonych od ruchu drogowego i pieszego. ITS mogą zaoferować znaczną poprawę w zakresie wydajności systemu transportowego, bezpieczeństwa ruchu i komfortu podczas podróży.
(2) W decyzji Komisji 2008/671/WE 2 zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w zakresie częstotliwości 5 875-5 905 MHz (lub 5,9 GHz) na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS. Uznano w niej kluczową rolę ITS w zintegrowanym podejściu do bezpieczeństwa drogowego, ponieważ dzięki zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w infrastrukturze transportowej i pojazdach możliwe jest unikanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze i zmniejszenie liczby wypadków.
(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 3 ustanowiono ramy wdrażania ITS w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu.
(4) W dniu 14 września 2016 r., po przyjęciu zestawu środków dotyczących europejskiego społeczeństwa gigabitowego 4 (w tym planu działania dotyczącego sieci 5G 5 ), Komisja podkreśliła związek między rozwojem i wdrożeniem sieci 5G w Europie a kluczowymi obszarami zastosowań, w szczególności inteligentnej mobilności (opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności).
(5) W dniu 30 listopada 2016 r. Komisja opublikowała komunikat "Europejska strategia na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych" 6 . Jeśli chodzi o widmo, w strategii tej proponuje się utrzymanie przydziału widma wykorzystywanego przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) do bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (ITS-G5) dla usług ITS związanych z bezpieczeństwem oraz środków wsparcia na rzecz ochrony pasma częstotliwości 5,9 GHz przed szkodliwymi zakłóceniami. W strategii proponuje się również, żeby w ramach inicjatyw na rzecz wprowadzania współpracujących inteligentnych systemów transportowych wdrażać odpowiednie techniki osłabiania zakłóceń umożliwiające współistnienie zgodnie z normami i procedurami ETSI.
(6) W dniu 17 maja 2018 r. Komisja przyjęła trzeci pakiet na rzecz mobilności 7 , w którym uwzględniono strategię bezpieczeństwa drogowego w szerszym europejskim ekosystemie zrównoważonej mobilności, koncentrującą się na bezpiecznej, połączonej i ekologicznej mobilności. W pakiecie tym zakłada się, że pojazdy autonomiczne i zaawansowane systemy łączności sprawią, że pojazdy będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do wspólnego użytkowania, a także ułatwią dostęp do usług w zakresie mobilności większej liczbie użytkowników.
(7) Zgodnie ze zmieniającymi się ramami politycznymi i regulacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego państwa członkowskie i przedstawiciele branży podjęli szereg inicjatyw związanych z wykorzystaniem pasma 5,9 GHz w celu opracowania i wdrożenia zastosowań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Do inicjatyw takich należą: konsorcjum Car-2-Car Communications 8 , platforma C-Roads 9 , utworzenie stowarzyszenia 5G Automotive Association (5GAA) 10 oraz zintensyfikowane działania w ramach organizacji 3rd Generation Partnership Project (3GPP) 11 i organów normalizacyjnych, takich jak ETSI. Wysiłki branży doprowadziły do opracowania dwóch konkurencyjnych technologii w zakresie komunikacji bliskiego zasięgu pojazdów z ich otoczeniem, a mianowicie technologii ITS-G5 i technologii "Long Term Evolution" pojazd-otoczenie (LTE-V2X).
(8) Społeczność kolei miejskiej uważa, że do obsługi miejskich systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC) niezbędne jest zharmonizowane widmo o zakresie co najmniej 20 MHz 12 . Takie systemy umożliwiają bezpieczne i wydajne zarządzanie ruchem kolei miejskiej, w szczególności przez skracanie odstępów czasu między kolejnymi pociągami, co zwiększa przepustowość infrastruktury transportu publicznego. W oparciu o lokalne zezwolenia niektóre linie metra w Unii korzystają już z części zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz lub innych zakresów. W związku z tym ważne jest zharmonizowanie widma dla takiego przeznaczenia w całej Unii, aby zapewnić wdrożenie jednolitego rynku również w zakresie kolei miejskiej i przyczynić się do realizacji europejskich celów środowiskowych.
(9) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE w dniu 18 października 2017 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na zbadanie możliwości przesunięcia górnej granicy pasma ITS związanego z bezpieczeństwem zharmonizowanego na poziomie Unii (5 875-5 905 MHz) o 20 MHz do 5 925 MHz i dopuszczenia użytkowania tego pasma przez inne środki transportu, poza transportem drogowym, takie jak kolej miejska stosująca CBTC.
(10) Odpowiadając na udzielenie mandatu, w dniu 11 marca 2019 r. CEPT opublikowała sprawozdanie (sprawozdanie CEPT nr 71 - ITS w paśmie 5,9 GHz), w którym dokonała przeglądu warunków technicznych i rozszerzenia pasma 5,9 GHz. Propozycje zawarte w sprawozdaniu obejmują rozszerzenie definicji ITS, harmonizację zakresu częstotliwości 5 875-5 925 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS oraz harmonizację zakresu częstotliwości 5 925-5 935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS kolei miejskiej, pod warunkiem koordynacji krajowej ze służbą stałą lub badań w celu określenia warunków wspólnego użytkowania. W sprawozdaniu tym proponuje się również priorytetowe traktowanie zastosowań ITS transportu drogowego poniżej 5 915 MHz oraz zastosowań ITS kolei miejskiej powyżej 5 915 MHz. Proponuje się, aby zastosowania ITS transportu drogowego w zakresie częstotliwości 5 915-5 925 MHz były ograniczone do zastosowań infrastruktura- pojazd (I2 V) do czasu, gdy zastosowania ITS transportu drogowego będą w stanie chronić zastosowania ITS kolei miejskiej. Proponuje się, aby korzystanie z zakresu częstotliwości 5 915- 5 935 MHz przez ITS kolei miejskiej opierało się na zasadzie wspólnego użytkowania oraz by zależało od warunków krajowych i popytu zainteresowanych stron na ITS kolei miejskiej. Indywidualne zezwolenia dla ITS kolei miejskiej (5 915-5 935 MHz), infrastruktury ITS transportu drogowego (5 915-5 925 MHz) oraz dla służby stałej (powyżej 5 925 MHz) powinny w stosownych przypadkach umożliwić koordynację krajową.
(11) Przy udostępnianiu zakresu częstotliwości 5 915-5 935 MHz na potrzeby ITS kolei miejskiej w możliwie najkrótszym terminie po jego wyznaczeniu zgodnie z niniejszą decyzją, państwa członkowskie powinny należycie uwzględnić istniejące systemy kolei miejskiej działające w tym zakresie (lub jego części) o różnych warunkach technicznych, aby zapewnić wystarczająco długie ramy czasowe na dostosowanie istniejących urządzeń kolejowych i sieciowych do zharmonizowanych warunków technicznych.
(12) Techniczną podstawę niniejszej decyzji stanowią wyniki prac przeprowadzonych przez CEPT we współpracy z ETSI.
(13) Polityki Unii wspierają zarówno ITS, jak i lokalną sieć radiową (RLAN). CEPT określa warunki techniczne dla RLAN, która działa w zakresie powyżej 5 935 MHz, w celu ochrony zastosowań ITS kolei miejskiej związanych z bezpieczeństwem poniżej 5 935 MHz oraz ITS transportu drogowego związanych z bezpieczeństwem poniżej 5 925 MHz (np. wymogi dotyczące ograniczeń emisji pozapasmowej i scenariusz dotyczący blokowania).
(14) ETSI określa ujednolicone rozwiązania w celu zapewnienia mechanizmów wspólnego użytkowania kanałów i wdrożenia zasad pierwszeństwa między zastosowaniami ITS transportu drogowego a ITS kolei miejskich.
(15) ETSI pracuje obecnie nad dwoma sprawozdaniami technicznymi dotyczącymi definicji i oceny wspólnego użytkowania kanałów oraz metod współistnienia kanałów sąsiednich między ITS G5 i LTE-V2X. Odpowiednie normy mogą zostać opracowane najwcześniej do połowy 2021 r. lub dopiero w połowie 2022 r.
(16) Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji w ETSI, w przyszłości może zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu niniejszej decyzji.
(17) Niniejsza decyzja powinna opierać się na zasadach określonych w decyzji 2008/671/WE i je rozwijać. Ze względu na jasność prawa należy uchylić decyzję 2008/671/WE.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego ustanowionego na mocy decyzji nr 676/2002/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.328.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1426 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5875-5935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań inteligentnych systemów transportowych (ITS), uchylająca decyzję 2008/671/WE |
| Data aktu: | 07/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 09/10/2020 |