(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 6773)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 października 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Inteligentne systemy transportowe (ITS) obejmują ITS transportu drogowego i ITS kolei miejskiej. ITS transportu drogowego obejmują systemy współpracujące w oparciu o łączność w czasie rzeczywistym między pojazdem (np. samochodami, ciężarówkami, rowerami, motorowerami, tramwajami, maszynami budowlanymi, urządzeniami rolniczymi, a także urządzeniami dla pieszych i rowerzystów) oraz ich otoczeniem (innymi pojazdami, infrastrukturą itp.). W niektórych przypadkach ITS transportu drogowego mogą być również wykorzystywane poza drogami (np. na terenach przemysłowych, rolniczych lub budowlanych). ITS kolei miejskiej składają się z systemów transportu publicznego stale kierowanych przez co najmniej jeden system kontroli i zarządzania, przeznaczony do obsługi pasażerskich przewozów lokalnych, miejskich i podmiejskich, oddzielonych od ruchu drogowego i pieszego. ITS mogą zaoferować znaczną poprawę w zakresie wydajności systemu transportowego, bezpieczeństwa ruchu i komfortu podczas podróży.
(2) W decyzji Komisji 2008/671/WE 2 zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w zakresie częstotliwości 5 875-5 905 MHz (lub 5,9 GHz) na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS. Uznano w niej kluczową rolę ITS w zintegrowanym podejściu do bezpieczeństwa drogowego, ponieważ dzięki zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w infrastrukturze transportowej i pojazdach możliwe jest unikanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze i zmniejszenie liczby wypadków.
(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 3 ustanowiono ramy wdrażania ITS w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu.
(4) W dniu 14 września 2016 r., po przyjęciu zestawu środków dotyczących europejskiego społeczeństwa gigabitowego 4 (w tym planu działania dotyczącego sieci 5G 5 ), Komisja podkreśliła związek między rozwojem i wdrożeniem sieci 5G w Europie a kluczowymi obszarami zastosowań, w szczególności inteligentnej mobilności (opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności).
(5) W dniu 30 listopada 2016 r. Komisja opublikowała komunikat "Europejska strategia na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych" 6 . Jeśli chodzi o widmo, w strategii tej proponuje się utrzymanie przydziału widma wykorzystywanego przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) do bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (ITS-G5) dla usług ITS związanych z bezpieczeństwem oraz środków wsparcia na rzecz ochrony pasma częstotliwości 5,9 GHz przed szkodliwymi zakłóceniami. W strategii proponuje się również, żeby w ramach inicjatyw na rzecz wprowadzania współpracujących inteligentnych systemów transportowych wdrażać odpowiednie techniki osłabiania zakłóceń umożliwiające współistnienie zgodnie z normami i procedurami ETSI.
(6) W dniu 17 maja 2018 r. Komisja przyjęła trzeci pakiet na rzecz mobilności 7 , w którym uwzględniono strategię bezpieczeństwa drogowego w szerszym europejskim ekosystemie zrównoważonej mobilności, koncentrującą się na bezpiecznej, połączonej i ekologicznej mobilności. W pakiecie tym zakłada się, że pojazdy autonomiczne i zaawansowane systemy łączności sprawią, że pojazdy będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do wspólnego użytkowania, a także ułatwią dostęp do usług w zakresie mobilności większej liczbie użytkowników.
(7) Zgodnie ze zmieniającymi się ramami politycznymi i regulacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego państwa członkowskie i przedstawiciele branży podjęli szereg inicjatyw związanych z wykorzystaniem pasma 5,9 GHz w celu opracowania i wdrożenia zastosowań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Do inicjatyw takich należą: konsorcjum Car-2-Car Communications 8 , platforma C-Roads 9 , utworzenie stowarzyszenia 5G Automotive Association (5GAA) 10 oraz zintensyfikowane działania w ramach organizacji 3rd Generation Partnership Project (3GPP) 11 i organów normalizacyjnych, takich jak ETSI. Wysiłki branży doprowadziły do opracowania dwóch konkurencyjnych technologii w zakresie komunikacji bliskiego zasięgu pojazdów z ich otoczeniem, a mianowicie technologii ITS-G5 i technologii "Long Term Evolution" pojazd-otoczenie (LTE-V2X).
(8) Społeczność kolei miejskiej uważa, że do obsługi miejskich systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC) niezbędne jest zharmonizowane widmo o zakresie co najmniej 20 MHz 12 . Takie systemy umożliwiają bezpieczne i wydajne zarządzanie ruchem kolei miejskiej, w szczególności przez skracanie odstępów czasu między kolejnymi pociągami, co zwiększa przepustowość infrastruktury transportu publicznego. W oparciu o lokalne zezwolenia niektóre linie metra w Unii korzystają już z części zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz lub innych zakresów. W związku z tym ważne jest zharmonizowanie widma dla takiego przeznaczenia w całej Unii, aby zapewnić wdrożenie jednolitego rynku również w zakresie kolei miejskiej i przyczynić się do realizacji europejskich celów środowiskowych.
(9) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE w dniu 18 października 2017 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na zbadanie możliwości przesunięcia górnej granicy pasma ITS związanego z bezpieczeństwem zharmonizowanego na poziomie Unii (5 875-5 905 MHz) o 20 MHz do 5 925 MHz i dopuszczenia użytkowania tego pasma przez inne środki transportu, poza transportem drogowym, takie jak kolej miejska stosująca CBTC.
(10) Odpowiadając na udzielenie mandatu, w dniu 11 marca 2019 r. CEPT opublikowała sprawozdanie (sprawozdanie CEPT nr 71 - ITS w paśmie 5,9 GHz), w którym dokonała przeglądu warunków technicznych i rozszerzenia pasma 5,9 GHz. Propozycje zawarte w sprawozdaniu obejmują rozszerzenie definicji ITS, harmonizację zakresu częstotliwości 5 875-5 925 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS oraz harmonizację zakresu częstotliwości 5 925-5 935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS kolei miejskiej, pod warunkiem koordynacji krajowej ze służbą stałą lub badań w celu określenia warunków wspólnego użytkowania. W sprawozdaniu tym proponuje się również priorytetowe traktowanie zastosowań ITS transportu drogowego poniżej 5 915 MHz oraz zastosowań ITS kolei miejskiej powyżej 5 915 MHz. Proponuje się, aby zastosowania ITS transportu drogowego w zakresie częstotliwości 5 915-5 925 MHz były ograniczone do zastosowań infrastruktura- pojazd (I2 V) do czasu, gdy zastosowania ITS transportu drogowego będą w stanie chronić zastosowania ITS kolei miejskiej. Proponuje się, aby korzystanie z zakresu częstotliwości 5 915- 5 935 MHz przez ITS kolei miejskiej opierało się na zasadzie wspólnego użytkowania oraz by zależało od warunków krajowych i popytu zainteresowanych stron na ITS kolei miejskiej. Indywidualne zezwolenia dla ITS kolei miejskiej (5 915-5 935 MHz), infrastruktury ITS transportu drogowego (5 915-5 925 MHz) oraz dla służby stałej (powyżej 5 925 MHz) powinny w stosownych przypadkach umożliwić koordynację krajową.
(11) Przy udostępnianiu zakresu częstotliwości 5 915-5 935 MHz na potrzeby ITS kolei miejskiej w możliwie najkrótszym terminie po jego wyznaczeniu zgodnie z niniejszą decyzją, państwa członkowskie powinny należycie uwzględnić istniejące systemy kolei miejskiej działające w tym zakresie (lub jego części) o różnych warunkach technicznych, aby zapewnić wystarczająco długie ramy czasowe na dostosowanie istniejących urządzeń kolejowych i sieciowych do zharmonizowanych warunków technicznych.
(12) Techniczną podstawę niniejszej decyzji stanowią wyniki prac przeprowadzonych przez CEPT we współpracy z ETSI.
(13) Polityki Unii wspierają zarówno ITS, jak i lokalną sieć radiową (RLAN). CEPT określa warunki techniczne dla RLAN, która działa w zakresie powyżej 5 935 MHz, w celu ochrony zastosowań ITS kolei miejskiej związanych z bezpieczeństwem poniżej 5 935 MHz oraz ITS transportu drogowego związanych z bezpieczeństwem poniżej 5 925 MHz (np. wymogi dotyczące ograniczeń emisji pozapasmowej i scenariusz dotyczący blokowania).
(14) ETSI określa ujednolicone rozwiązania w celu zapewnienia mechanizmów wspólnego użytkowania kanałów i wdrożenia zasad pierwszeństwa między zastosowaniami ITS transportu drogowego a ITS kolei miejskich.
(15) ETSI pracuje obecnie nad dwoma sprawozdaniami technicznymi dotyczącymi definicji i oceny wspólnego użytkowania kanałów oraz metod współistnienia kanałów sąsiednich między ITS G5 i LTE-V2X. Odpowiednie normy mogą zostać opracowane najwcześniej do połowy 2021 r. lub dopiero w połowie 2022 r.
(16) Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji w ETSI, w przyszłości może zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu niniejszej decyzji.
(17) Niniejsza decyzja powinna opierać się na zasadach określonych w decyzji 2008/671/WE i je rozwijać. Ze względu na jasność prawa należy uchylić decyzję 2008/671/WE.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego ustanowionego na mocy decyzji nr 676/2002/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |