uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25a ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 25a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego, który ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich (CCP Tier II), może zwrócić się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o ocenę, czy w przypadku spełnienia przez dany CCP Tier II wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego można uznać, że ten CCP Tier II spełnia wymogi określone w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (spełnienie porównywalnych wymogów), oraz o przyjęcie odpowiedniej decyzji.
(2) Spełnienie porównywalnych wymogów pozwala na utrzymanie stabilności finansowej Unii i zapewnia równe warunki działania dla CCP Tier II i CCP posiadających zezwolenie wydane w Unii, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i regulacyjnych dla tych CCP Tier II. W ramach oceny spełnienia porównywalnych wymogów należy zatem sprawdzić, czy w przypadku spełnienia przez CCP Tier II wymogów ram prawnych państwa trzeciego skutecznie spełnia on część wymogów określonych w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 lub wszystkie te wymogi. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem wskazać elementy, które muszą zostać ocenione przez ESMA podczas oceny wniosku CCP Tier II w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów. W trakcie tej oceny ESMA powinien również wziąć pod uwagę spełnianie przez CCP wszelkich wymogów zawartych w aktach delegowanych lub wykonawczych, które doprecyzowują te elementy, w tym wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego i kontroli ryzyka utraty płynności oraz wymogów dotyczących zabezpieczenia.
(3) Oceniając, czy w przypadku spełnienia przez CCP wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego spełnia on wymogi określone w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA może również uwzględnić zalecenia opracowane przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych.
(4) ESMA powinien przeprowadzić szczegółową ocenę w celu ustalenia, czy CCP Tier II spełnia porównywalne wymogi określone w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Każda ewentualna odmowa uznania spełnienia porównywalnych wymogów w odniesieniu do tego tytułu IV może mieć wpływ na ocenę równoważności przeprowadzaną przez Komisję zgodnie z art. 25 ust. 6 tego rozporządzenia. W związku z tym ESMA powinien poinformować Komisję, jeżeli jego zdaniem nie spełniono porównywalnych wymogów w odniesieniu do tego tytułu.
(5) Jeżeli CCP Tier II zawarł uzgodnienie interoperacyjne z CCP posiadającym zezwolenie na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uzgodnienie to stanowi bezpośrednie połączenie z CCP w Unii, a zatem otwiera bezpośrednią drogę do zaistnienia efektu domina. W przypadku takich uzgodnień ESMA powinien przeprowadzić szczegółową ocenę w celu ustalenia, czy spełniono porównywalne wymogi określone w tytule V tego rozporządzenia. Uzgodnienie interoperacyjne między CCP Tier II a innym CCP z państwa trzeciego nie stanowi bezpośredniego połączenia z CCP w Unii, ale może, w określonych okolicznościach, stanowić pośrednią drogę do zaistnienia efektu domina. W przypadku takich uzgodnień ESMA powinien przeprowadzić szczegółową ocenę jedynie wówczas, gdy jest to uzasadnione wpływem tego uzgodnienia na stabilność finansową Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich.
(6) Ponieważ jednym z celów spełnienia porównywalnych wymogów jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych i regulacyjnych dla CCP Tier II, nie należy odmawiać uznania spełnienia porównywalnych wymogów wyłącznie ze względu na stosowanie przez CCP Tier II, na mocy mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego, zwolnień porównywalnych do zwolnień określonych w art. 1 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Ocena spełnienia porównywalnych wymogów powinna również uwzględniać zakres, w jakim stwierdzenie niespełnienia tych wymogów może skutkować niemożnością jednoczesnego spełnienia przez CCP Tier II wymogów unijnych i wymogów państw trzecich.
(7) Decyzja ESMA dotycząca stwierdzenia, że spełniono porównywalne wymogi, powinna opierać się na ocenie przeprowadzonej w momencie przyjęcia tej decyzji. Aby umożliwić ESMA przeprowadzenie ponownej oceny swojej decyzji za każdym razem, gdy wystąpią istotne zmiany, w tym zmiany w wewnętrznych zasadach i procedurach CCP, CCP Tier II powinien powiadomić ESMA o wszelkich takich zmianach.
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dodano art. 25a, zaczęło być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r. Aby zapewnić pełną operacyjność tego artykułu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.305.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1304 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do minimum elementów, które muszą zostać ocenione przez ESMA podczas oceny wniosków CCP z państw trzecich w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów, oraz w odniesieniu do sposobów i warunków przeprowadzenia tej oceny |
| Data aktu: | 14/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 21/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2020 |