Rozporządzenie delegowane 2020/1304 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do minimum elementów, które muszą zostać ocenione przez ESMA podczas oceny wniosków CCP z państw trzecich w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów, oraz w odniesieniu do sposobów i warunków przeprowadzenia tej oceny

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1304
z dnia 14 lipca 2020 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do minimum elementów, które muszą zostać ocenione przez ESMA podczas oceny wniosków CCP z państw trzecich w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów, oraz w odniesieniu do sposobów i warunków przeprowadzenia tej oceny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25a ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 25a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego, który ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich (CCP Tier II), może zwrócić się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o ocenę, czy w przypadku spełnienia przez dany CCP Tier II wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego można uznać, że ten CCP Tier II spełnia wymogi określone w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (spełnienie porównywalnych wymogów), oraz o przyjęcie odpowiedniej decyzji.

(2) Spełnienie porównywalnych wymogów pozwala na utrzymanie stabilności finansowej Unii i zapewnia równe warunki działania dla CCP Tier II i CCP posiadających zezwolenie wydane w Unii, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i regulacyjnych dla tych CCP Tier II. W ramach oceny spełnienia porównywalnych wymogów należy zatem sprawdzić, czy w przypadku spełnienia przez CCP Tier II wymogów ram prawnych państwa trzeciego skutecznie spełnia on część wymogów określonych w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 lub wszystkie te wymogi. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem wskazać elementy, które muszą zostać ocenione przez ESMA podczas oceny wniosku CCP Tier II w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów. W trakcie tej oceny ESMA powinien również wziąć pod uwagę spełnianie przez CCP wszelkich wymogów zawartych w aktach delegowanych lub wykonawczych, które doprecyzowują te elementy, w tym wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego i kontroli ryzyka utraty płynności oraz wymogów dotyczących zabezpieczenia.

(3) Oceniając, czy w przypadku spełnienia przez CCP wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego spełnia on wymogi określone w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA może również uwzględnić zalecenia opracowane przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych.

(4) ESMA powinien przeprowadzić szczegółową ocenę w celu ustalenia, czy CCP Tier II spełnia porównywalne wymogi określone w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Każda ewentualna odmowa uznania spełnienia porównywalnych wymogów w odniesieniu do tego tytułu IV może mieć wpływ na ocenę równoważności przeprowadzaną przez Komisję zgodnie z art. 25 ust. 6 tego rozporządzenia. W związku z tym ESMA powinien poinformować Komisję, jeżeli jego zdaniem nie spełniono porównywalnych wymogów w odniesieniu do tego tytułu.

(5) Jeżeli CCP Tier II zawarł uzgodnienie interoperacyjne z CCP posiadającym zezwolenie na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uzgodnienie to stanowi bezpośrednie połączenie z CCP w Unii, a zatem otwiera bezpośrednią drogę do zaistnienia efektu domina. W przypadku takich uzgodnień ESMA powinien przeprowadzić szczegółową ocenę w celu ustalenia, czy spełniono porównywalne wymogi określone w tytule V tego rozporządzenia. Uzgodnienie interoperacyjne między CCP Tier II a innym CCP z państwa trzeciego nie stanowi bezpośredniego połączenia z CCP w Unii, ale może, w określonych okolicznościach, stanowić pośrednią drogę do zaistnienia efektu domina. W przypadku takich uzgodnień ESMA powinien przeprowadzić szczegółową ocenę jedynie wówczas, gdy jest to uzasadnione wpływem tego uzgodnienia na stabilność finansową Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich.

(6) Ponieważ jednym z celów spełnienia porównywalnych wymogów jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych i regulacyjnych dla CCP Tier II, nie należy odmawiać uznania spełnienia porównywalnych wymogów wyłącznie ze względu na stosowanie przez CCP Tier II, na mocy mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego, zwolnień porównywalnych do zwolnień określonych w art. 1 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Ocena spełnienia porównywalnych wymogów powinna również uwzględniać zakres, w jakim stwierdzenie niespełnienia tych wymogów może skutkować niemożnością jednoczesnego spełnienia przez CCP Tier II wymogów unijnych i wymogów państw trzecich.

(7) Decyzja ESMA dotycząca stwierdzenia, że spełniono porównywalne wymogi, powinna opierać się na ocenie przeprowadzonej w momencie przyjęcia tej decyzji. Aby umożliwić ESMA przeprowadzenie ponownej oceny swojej decyzji za każdym razem, gdy wystąpią istotne zmiany, w tym zmiany w wewnętrznych zasadach i procedurach CCP, CCP Tier II powinien powiadomić ESMA o wszelkich takich zmianach.

(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dodano art. 25a, zaczęło być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r. Aby zapewnić pełną operacyjność tego artykułu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedura składania wniosku w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów

1. 
Uzasadniony wniosek, o którym mowa w art. 25a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, składa się w terminie określonym przez ESMA w powiadomieniu informującym CCP z państwa trzeciego, że nie jest on uznawany za CCP Tier I, bądź w dowolnym momencie po uznaniu go przez ESMA za CCP Tier II zgodnie z art. 25 ust. 2b.

CCP Tier II informuje właściwy dla siebie organ o złożeniu wniosku, o którym mowa w akapicie pierwszym.

2. 
W uzasadnionym wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa się:
a)
porównywalne wymogi, których spełnienia dotyczy wniosek CCP Tier II;
b)
powody, dla których można uznać, że CCP Tier II spełniający wymogi mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego spełnia odpowiednie wymogi określone w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
c)
sposób, w jaki CCP Tier II spełnia wszelkie warunki określone w odniesieniu do stosowania aktu wykonawczego, o którym mowa w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

Do celów lit. b) CCP Tier II przedstawia, w stosownych przypadkach, dowody, o których mowa w art. 5.

3. 
Na wniosek ESMA CCP Tier II zawiera w uzasadnionym wniosku, o którym mowa w ust. 1, następujące elementy:
a)
oświadczenie właściwego dla siebie organu potwierdzające, że CCP Tier II cieszy się nieposzlakowaną opinią i zdolnością finansową;
b)
w razie potrzeby, w odniesieniu do wymogów określonych w art. 16 i tytule V rozporządzenia (UE) nr 648/2012, tłumaczenie odpowiednich wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego na język powszechnie stosowany w dziedzinie finansów.
4. 
W terminie 30 dni roboczych od otrzymania uzasadnionego wniosku złożonego zgodnie z ust. 1 ESMA ocenia jego kompletność. Jeżeli wniosek jest niekompletny, ESMA wyznacza termin, w którym CCP Tier II ma obowiązek dostarczyć dodatkowe informacje.
5. 
W terminie 90 dni roboczych od otrzymania kompletnego uzasadnionego wniosku złożonego zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu ESMA wydaje decyzję dotyczącą spełnienia porównywalnych wymogów zawartych w uzasadnionym wniosku.

ESMA może odroczyć tę decyzję, jeżeli uzasadniony wniosek lub dodatkowe informacje, o których mowa w ust. 4, nie zostaną przedłożone w terminie, a ocena tego wniosku może w konsekwencji opóźnić decyzję ESMA w sprawie uznania CCP z państwa trzeciego lub przegląd jego uznania.

6. 
CCP Tier II, który według ESMA nie spełnił co najmniej jednego z porównywalnych wymogów, nie może złożyć nowego uzasadnionego wniosku, o którym mowa w ust. 1, dotyczącego tych wymogów, chyba że wprowadzono istotną zmianę do wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego lub zmienił się sposób, w jaki ten CCP przestrzega tych ram.
Artykuł  2

Spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do art. 16 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

1. 
ESMA stwierdza spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli CCP Tier II posiada stały i rozporządzalny kapitał założycielski, obejmujący zysk niepodzielony i rezerwy, który odpowiada co najmniej 7,5 mln EUR.
2. 
ESMA stwierdza spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli kapitał CCP Tier II, obejmujący zysk niepodzielony i rezerwy, jest zawsze co najmniej równy sumie:
a)
obowiązujących CCP wymogów kapitałowych z tytułu likwidacji lub restrukturyzacji jego działalności;
b)
obowiązujących CCP wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka operacyjnego i ryzyka prawnego;
c)
obowiązujących CCP wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka kredytowego, ryzyka kontrahenta i ryzyka rynkowego, które nie zostały jeszcze pokryte z konkretnych zasobów finansowych, o których mowa w art. 41-44 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, lub porównywalnych konkretnych zasobów finansowych wymaganych przez porządek prawny państwa, w którym znajduje się siedziba CCP;
d)
obowiązujących CCP wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka ekonomicznego.

Do celów akapitu pierwszego ESMA oblicza wymogi kapitałowe zgodnie ze szczególnymi wymogami kapitałowymi określonymi w mających zastosowanie ramach prawnych państwa trzeciego lub - jeżeli ramy te nie przewidują żadnego z tych wymogów kapitałowych - zgodnie z odpowiednimi wymogami określonymi w art. 2-5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 152/2013 3 .

Artykuł  3

Spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do tytułu IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012

1. 
ESMA stwierdza spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do wymogów określonych w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli:
a)
CCP Tier II spełnia wymogi, o których mowa w akcie wykonawczym wspomnianym w art. 25 ust. 6 tego rozporządzenia, o ile takie istnieją;
b)
CCP Tier II spełnia wszystkie odpowiednie elementy określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Zanim ESMA stwierdzi, że CCP nie spełnia porównywalnych wymogów:
a)
weryfikuje, w porozumieniu z organem właściwym dla tego CCP, swoją wiedzę na temat wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego oraz sposób, w jaki CCP Tier II stosuje się do tych wymogów;
b)
informuje o tym Komisję.
Artykuł  4

Spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do tytułu V rozporządzenia (UE) nr 648/2012

1. 
Jeżeli CCP Tier II zawarł uzgodnienie interoperacyjne z CCP posiadającym zezwolenie na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA stwierdza spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do wymogów określonych w tytule V tego rozporządzenia, o ile CCP Tier II spełnia wszystkie odpowiednie elementy określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Jeżeli CCP Tier II zawarł uzgodnienie interoperacyjne z CCP z państwa trzeciego, ESMA stwierdza spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do wymogów określonych w tytule V rozporządzenia (UE) nr 648/2012, chyba że wpływ tego uzgodnienia na stabilność finansową Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich uzasadnia przeprowadzenie oceny dotyczącej spełnienia porównywalnych wymogów zgodnie z ust. 1.
Artykuł  5

Wyłączenia i niezgodność z wymogami

1. 
ESMA nie odmawia stwierdzenia spełnienia porównywalnych wymogów w odniesieniu do wymogów określonych w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wyłącznie z tego powodu, że CCP Tier II stosuje wyłączenie na mocy mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego, które jest porównywalne z dowolnym z wyłączeń określonych w art. 1 ust. 4 i 5 tego rozporządzenia. CCP Tier II przedstawia dowody na to, że wyłączenie unijne i wyłączenie państwa trzeciego są porównywalne.
2. 
W przypadku gdy spełnienie szczególnego wymogu określonego w art. 16 lub tytułach IV lub V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oznacza naruszenie wymogów mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego, ESMA stwierdza spełnienie porównywalnych wymogów w odniesieniu do tego wymogu jedynie wówczas, gdy CCP Tier II przedstawi dowody na to, że:
a)
nie jest możliwe spełnienie tego wymogu bez naruszenia obowiązującego przepisu mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego;
b)
mające zastosowanie ramy prawne państwa trzeciego służą skutecznemu osiągnięciu tych samych celów co art. 16 oraz tytuły IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
c)
spełnia wymogi mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego.
Artykuł  6

Zmiany w wymogach mających zastosowanie ram prawnych państw trzecich

CCP Tier II, w przypadku którego stwierdzono, że spełnia porównywalne wymogi, powiadamia ESMA o wszelkich zmianach w wymogach mających zastosowanie ram prawnych państwa trzeciego oraz w swoich wewnętrznych zasadach i procedurach. ESMA informuje Komisję o tych powiadomieniach.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ELEMENTY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 1

Przepis prawa Unii Elementy, o których mowa w art. 3 ust. 1
Rozdział 1: Wymogi organizacyjne
Przepisy ogólne

Art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego posiada:

a) solidne zasady zarządzania obejmujące jasną strukturę organizacyjną z dobrze określonymi, przejrzystymi i spójnymi obszarami odpowiedzialności;

b) skuteczne procesy służące rozpoznawaniu ryzyka, na które jest lub może być narażony CCP, zarządzaniu ryzykiem, monitorowaniu i zgłaszaniu ryzyka;

c) odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej obejmujące prawidłowe procedury administracyjne i rachunkowości.

Art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego ustanowił strategie i procedury dostatecznie skuteczne, aby zapewnić spełnienie wymogów odpowiednich ram prawnych państwa trzeciego, w tym przestrzeganie tych ram przez zarządzających CCP i jego pracowników.
Art. 26 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego:

a) utrzymuje i stosuje strukturę organizacyjną zapewniającą ciągłość działania oraz prawidłowe funkcjonowanie w zakresie świadczenia usług i prowadzenia działalności;

b) stosuje odpowiednie i proporcjonalne systemy, zasoby i procedury;

c) utrzymuje wyraźne rozgraniczenie między podległością służbową w odniesieniu do zarządzania ryzykiem a podległością służbową w odniesieniu do innych działań CcP.

Art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego wdraża i prowadzi politykę wynagrodzeń promującą rozważne i skuteczne zarządzanie ryzykiem oraz niesprzyjającą rozluźnianiu standardów ryzyka.
Art. 26 ust. 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego:

a) posiada odpowiednie systemy informatyczne pozwalające na uwzględnienie złożoności, różnorodności i rodzaju świadczonych usług oraz prowadzonej działalności, tak aby zapewnić wysokie standardy bezpieczeństwa oraz integralność i poufność informacji;

b) nieodpłatnie podaje do wiadomości publicznej zasady zarządzania oraz przepisy regulujące działalność CCP, a także kryteria dopuszczenia do członkostwa;

c) podlega częstym i niezależnym audytom, których wyniki przekazywane są zarządowi i udostępniane właściwemu organowi.

Kierownictwo wyższego szczebla i zarząd

Art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

Kadra kierownicza wyższego szczebla CCP z państwa trzeciego cieszy się odpowiednio nieposzlakowaną opinią i posiada dostateczne doświadczenie pozwalające na zapewnienie prawidłowego i ostrożnego zarządzania CCP.
Art. 27 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego posiada zarząd o wystarczającej liczbie niezależnych członków, których rola i zakres obowiązków są jasne, odpowiednią reprezentację członków rozliczających i klientów, a także mechanizmy służące rozwiązywaniu wszelkich potencjalnych konfliktów interesów w ramach CCP, aby zapewnić prawidłowe i ostrożne zarządzanie CCP.
Komisja ds. ryzyka

Art. 28 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego:

a) utrzymuje organ do celów doradzania zarządowi, niezależnie od wszelkich bezpośrednich wpływów ze strony kierownictwa tego CCP, w sprawach zdarzeń mających wpływ na zarządzanie ryzykiem CCP, zapewniając reprezentację członków rozliczających, niezależnych członków zarządu oraz przedstawicieli swoich klientów;

b) posiada mechanizmy, aby niezwłocznie informować właściwy organ państwa trzeciego o wszelkich decyzjach, w których zarząd decyduje o nieuwzględnieniu opinii tego organu.

Prowadzenie dokumentacji

Art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

Przez okres co najmniej dziesięciu lat CCP z państwa trzeciego przechowuje pełną dokumentację dotyczącą świadczonych usług i prowadzonej działalności, tak aby umożliwić właściwemu dla siebie organowi monitorowanie spełniania przez CCP wymogów odpowiednich ram prawnych państwa trzeciego.
Art. 29 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Przez okres co najmniej dziesięciu lat po rozwiązaniu kontraktu CCP z państwa trzeciego przechowuje kompletne informacje na temat wszystkich zrealizowanych przez siebie kontraktów, aby umożliwić określenie pierwotnych warunków transakcji przed jej rozliczeniem przez CCP.
Art. 29 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Na wniosek wszelkich odpowiednich organów z państwa trzeciego CCP z państwa trzeciego udostępnia im dokumentację dotyczącą świadczonych usług i prowadzonej działalności, informacje na temat wszystkich zrealizowanych przez siebie kontraktów oraz wszelkie informacje na temat pozycji rozliczonych kontraktów, niezależnie od systemu obrotu, w którym transakcja została zawarta.
Akcjonariusze i udziałowcy posiadający znaczne pakiety akcji

Art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego przedstawia właściwemu dla siebie organowi dane osobowe akcjonariuszy lub udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji, a także dane na temat wartości takich pakietów.
Art. 30 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Akcjonariusze lub udziałowcy posiadający znaczne pakiety akcji w CCP z państwa trzeciego:

a) są stosowni, uwzględniając potrzebę zapewnienia prawidłowego i ostrożnego zarządzania CCP;

b) nie wywierają wpływu, który może być niekorzystny dla prawidłowego i ostrożnego zarządzania CCP.

Art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Bliskie powiązania między CCP z państwa trzeciego i innymi osobami prawnymi lub fizycznymi nie uniemożliwiają skutecznego wykonywania funkcji nadzorczych właściwego organu państwa trzeciego.
Art. 30 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Przepisy ustawowe, wykonawcze lub administracyjne państwa trzeciego mające zastosowanie do jednej osoby fizycznej lub prawnej bądź większej liczby tych osób, z którymi CCP posiada bliskie powiązania, bądź też trudności w egzekwowaniu takich przepisów nie uniemożliwiają skutecznego wykonywania funkcji nadzorczych właściwego organu.
Art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego informuje właściwy dla siebie organ o wszelkich zmianach kierownictwa, a ramy prawne państwa trzeciego zapewniają podejmowanie odpowiednich kroków, w przypadku gdy postępowanie członka zarządu CCP z państwa trzeciego może niekorzystnie wpływać na prawidłowe i ostrożne zarządzanie CCP.
Konflikt interesów

Art. 33 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego wprowadza i stosuje skuteczne uzgodnienia na potrzeby wykrywania potencjalnych konfliktów interesów wewnętrznych, zarządzania nimi i ich rozwiązywania, w tym dotyczących jego kierownictwa, pracowników bądź wszelkich osób bezpośrednio lub pośrednio kontrolujących lub blisko z nimi powiązanych oraz dotyczących jego członków rozliczających lub ich klientów znanych temu CCP.
Art. 33 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Jeżeli uzgodnienia wprowadzone przez CCP z państwa trzeciego w celu zarządzania konfliktami interesów nie są wystarczające, by z należytą pewnością zagwarantować, iż ryzyko naruszenia interesów członka rozliczającego lub klienta nie występuje, CCP informuje członka rozliczającego oraz, jeżeli klient jest znany CCP, tego klienta o ogólnym charakterze lub źródle konfliktów interesów przed zawarciem nowych transakcji w jego imieniu.
Art. 33 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Jeśli CCP z państwa trzeciego jest jednostką dominującą lub jednostką zależną, uzgodnienia wprowadzone przez tego CCP w celu zarządzania konfliktami interesów uwzględniają również wszelkie okoliczności, o których CCP wie lub powinien wiedzieć i które mogą prowadzić do konfliktu interesów wynikającego ze struktury i działalności innych przedsiębiorstw, dla których CCP jest jednostką dominującą lub jednostką zależną.
Art. 33 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego podejmuje wszystkie uzasadnione kroki zapobiegające nieuprawnionemu wykorzystywaniu informacji przechowywanych w jego systemach i zapobiega wykorzystywaniu tych informacji na potrzeby innej działalności.
Ciągłość działania

Art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego wprowadza i utrzymuje odpowiednią strategię na rzecz ciągłości działania oraz plan przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej, które służą zachowaniu pełnionych funkcji, szybkiemu przywróceniu działalności i wywiązywaniu się z obowiązków, w tym odzyskaniu wszystkich transakcji realizowanych w chwili wystąpienia zakłócenia, tak aby umożliwić CCP dalsze niezawodne prowadzenie działalności oraz ukończeniu rozrachunku w wyznaczonym terminie.
Art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego wdraża i utrzymuje odpowiednią procedurę zapewniającą terminowy i prawidłowy rozrachunek lub transfer aktywów i pozycji klientów i członków rozliczających w przypadku cofnięcia zezwolenia.
Outsourcing

Art. 35 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

W przypadku gdy CCP z państwa trzeciego zleca funkcje operacyjne, usługi czy działalność na zasadzie outsourcingu, zapewnia on w każdym czasie, aby:

a) outsourcing nie prowadził do przekazania odpowiedzialności;

b) nie uległy zmianie stosunek i obowiązki tego CCP wobec jego członków rozliczających lub, w stosownych przypadkach, wobec ich klientów;

c) outsourcing nie uniemożliwiał pełnienia funkcji związanych z nadzorem i dozorem;

d) outsourcing nie prowadził do pozbawienia CCP niezbędnych systemów i kontroli zarządzania ryzykiem, na jakie jest narażony;

e) usługodawca stosował się do wymogów dotyczących ciągłości działania równorzędnych tym, które musi spełniać CCP;

f) CCP zachowywał niezbędną wiedzę specjalistyczną i zasoby pozwalające na dokonanie oceny jakości świadczonych usług oraz zdolności organizacyjnej i adekwatności kapitałowej usługodawcy oraz nadzorowanie zleconych na zasadzie outsourcingu funkcji i zarządzanie ryzykiem związanym z outsourcingiem, a także na bieżąco nadzorował te funkcje i zarządzał tym ryzykiem;

g) CCP posiadał bezpośredni dostęp do odpowiednich informacji dotyczących funkcji zleconych na zasadzie outsourcingu;

h) usługodawca zapewniał ochronę wszelkich informacji poufnych związanych z CCP oraz jego członkami rozliczającymi i klientami.

Rozdział 2: Zasady prowadzenia działalności
Przepisy ogólne

Art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

Podczas świadczenia usług członkom rozliczającym oraz, w stosownych przypadkach, ich klientom CCP z państwa trzeciego postępuje uczciwie i profesjonalnie w najlepszym interesie takich członków rozliczających i klientów oraz zgodnie z zasadami należytego zarządzania ryzykiem.
Art. 36 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego dysponuje dostępnymi, przejrzystymi i równymi zasadami dotyczącymi szybkiego rozpatrywania skarg.
Wymogi dotyczące uczestnictwa Art. 37 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego ustanawia kategorie dopuszczalnych członków rozliczających oraz niedyskryminujące, przejrzyste i obiektywne kryteria ich dopuszczenia, tak aby zapewnić sprawiedliwy i otwarty dostęp do CCP oraz wystarczające środki finansowe i zdolność operacyjną członków rozliczających umożliwiające CCP kontrolowanie ryzyka, na jakie jest narażony, a także monitoruje na bieżąco spełnienie tych kryteriów.
Art. 37 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Zasady CCP z państwa trzeciego obowiązujące członków rozliczających umożliwiają CCP gromadzenie istotnych podstawowych informacji w celu identyfikacji i monitorowania istotnych kumulacji ryzyka związanego ze świadczeniem usług na rzecz klientów, a także w celu zarządzania tym ryzykiem.
Art. 37 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego dysponuje obiektywnymi i przejrzystymi procedurami zawieszania członków rozliczających oraz występowania przez nich z CCP, jeśli nie spełniają oni już kryteriów, oraz może odmówić dostępu członkom rozliczającym spełniającym kryteria, wyłącznie jeśli zostanie to należycie uzasadnione na piśmie, a podstawą odmowy jest kompleksowa analiza ryzyka.
Art. 37 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Szczególne, dodatkowe obowiązki, m.in. uczestnictwo w aukcjach pozycji członka rozliczającego niewykonującego zobowiązania, są proporcjonalne do ryzyka, jakie niesie ze sobą członek rozliczający, i nie ograniczają uczestnictwa do określonych kategorii członków rozliczających.
Przejrzystość

Art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego ujawnia publicznie ceny i opłaty związane z każdą ze świadczonych usług, w tym zniżki i rabaty oraz warunki korzystania z tych zniżek i rabatów, a także zapewnia członkom rozliczającym i, w stosownych przypadkach, ich klientom osobny dostęp do poszczególnych świadczonych przez niego usług.
Art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego ujawnia członkom rozliczającym i klientom ryzyko związane ze świadczonymi usługami.
Art. 38 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego ujawnia członkom rozliczającym informacje o cenach służące do obliczania ekspozycji na koniec dnia wobec członków rozliczających oraz publicznie ujawnia wolumeny rozliczonych transakcji dla każdej klasy instrumentów rozliczanych przez CCP w sposób zagregowany.
Art. 38 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego publicznie ujawnia wymogi operacyjnotechniczne związane z protokołami komunikacji obejmujące format i treść wiadomości stosowanych w kontaktach ze stronami trzecimi, z uwzględnieniem wymogów operacyjno- technicznych związanych z dostępem systemów obrotu do CCP.
Art. 38 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego przedstawia swoim członkom rozliczającym informacje o stosowanych przez niego modelach początkowych depozytów zabezpieczających, wyjaśniając sposób funkcjonowania modeli oraz opisując najważniejsze założenia i ograniczenia tych modeli.
Wyodrębnianie i przenoszenie Art. 39 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego prowadzi oddzielną ewidencję i rachunki dla każdego członka rozliczającego, wyodrębnia aktywa i pozycje członka rozliczającego od aktywów i pozycji klientów członka rozliczającego oraz zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo aktywów i pozycji każdego członka rozliczającego i każdego klienta, a także zapewnia każdemu klientowi możliwość wyodrębnienia pozycji i aktywów oraz możliwości przenoszenia, w tym "wyodrębnienie indywidualnego klienta".
Rozdział 3: Wymogi ostrożnościowe
Zarządzanie ekspozycją

Art. 40 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego utrzymuje odpowiednie strategie i mechanizmy służące zarządzaniu, w czasie niemal rzeczywistym, śróddziennymi ekspozycjami wobec nagłych zmian warunków rynkowych i pozycji.
Wymogi dotyczące depozytu zabezpieczającego

Art. 41 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego ustala depozyty zabezpieczające, wzywa do ich wniesienia i pobiera je w celu ograniczenia ekspozycji kredytowych od swych członków rozliczających oraz, w stosownych przypadkach, od CCP, z którymi posiada uzgodnienia interoperacyjne; CCP regularnie monitoruje, a w koniecznych przypadkach zmienia poziom swoich depozytów zabezpieczających, aby uwzględnić aktualne warunki rynkowe, biorąc pod uwagę wszelkie potencjalnie procykliczne skutki takich zmian. Takie depozyty zabezpieczające są wystarczające:

a) do pokrycia ewentualnych ekspozycji, które mogą wystąpić przed likwidacją odpowiednich pozycji;

b) do pokrycia strat wynikających z co najmniej 99 % zmian ekspozycji w odpowiednim horyzoncie czasowym.

Te depozyty zabezpieczające zapewniają, aby co najmniej codziennie CCP w pełni zabezpieczał swoje ekspozycje wobec wszystkich swoich członków rozliczających oraz, w stosownych przypadkach, wobec CCP, z którymi posiada uzgodnienia interoperacyjne.

Art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego stosuje modele i parametry uwzględniające charakterystykę ryzyka rozliczanych produktów oraz odstępy czasowe między poborem depozytów zabezpieczających, płynność rynku i możliwość zmian w okresie trwania transakcji.
Art. 41 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego wzywa do wniesienia depozytów zabezpieczających i pobiera je na podstawie notowań śróddziennych, co najmniej w przypadku przekroczenia określonych z góry progów.
Art. 41 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego oblicza wysokość depozytów zabezpieczających, które są w stanie pokryć ryzyko wynikające z pozycji zapisanych na każdym rachunku w odniesieniu do konkretnych instrumentów finansowych lub do danego portfela instrumentów finansowych pod warunkiem, że wykorzystywana metodologia jest ostrożna i solidna, a także wzywa do wniesienia takich depozytów zabezpieczających i pobiera takie depozyty.
Fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania i inne zasoby finansowe

Art. 42 ust. 1 i 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego:

a) utrzymuje co najmniej jeden fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania, któremu wcześniej zapewniono finansowanie, na potrzeby pokrycia strat przekraczających straty, które mają być pokryte z wymaganych depozytów zabezpieczających, wynikających z niewykonania zobowiązania, w tym wszczęcia postępowania upadłościowego co najmniej jednego członka rozliczającego;

b) ustala minimalny poziom funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, poniżej którego wysokość funduszu nie może w żadnym wypadku spaść.

Art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego ustala minimalną kwotę składki na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania i kryteria służące obliczaniu składek poszczególnych członków rozliczających. Składki są proporcjonalne do ekspozycji poszczególnych członków rozliczających.
Art. 42 ust. 3 oraz art. 43 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego opracowuje scenariusze skrajnych, ale prawdopodobnych warunków rynkowych, w tym scenariusze obejmujące okresy charakteryzujące się największymi wahaniami na rynkach, dla których CCP świadczy usługi, a także szereg potencjalnych przyszłych scenariuszy, uwzględniając nagłą wyprzedaż zasobów finansowych i szybki spadek płynności rynku, a fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania tego CCP umożliwia mu w każdym czasie przetrzymanie niewykonania zobowiązania przez co najmniej dwóch członków rozliczających, w odniesieniu do których ekspozycje są największe w skrajnych, ale prawdopodobnych warunkach rynkowych.
Art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania CCP z państwa trzeciego utrzymuje wystarczające prefinansowane zasoby finansowe, dostępne na pokrycie ewentualnych strat przekraczających straty, które mają być pokryte z depozytów zabezpieczających. Takie prefinansowane dostępne zasoby finansowe obejmują celowe zasoby CCP, są swobodnie dostępne dla CCP i nie wykorzystuje się ich do spełnienia wymogów kapitałowych.
Art. 43 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego zapewnia, aby ekspozycje członków rozliczających wobec tego CCP były ograniczone.
Środki kontroli ryzyka utraty płynności

Art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego:

a) ma w każdym czasie dostęp do odpowiedniej płynności; pomiaru możliwego zapotrzebowania na płynność dokonuje się codziennie i z uwzględnieniem ryzyka utraty płynności po niewykonaniu zobowiązania przez co najmniej dwóch członków rozliczających, w odniesieniu do których ekspozycje są największe;

b) uzyskuje w tym celu niezbędne linie kredytowe lub zapewniane są podobne rozwiązania służące spełnieniu jego potrzeb w zakresie płynności, w przypadku gdy zasoby finansowe, którymi dysponuje, nie są natychmiast dostępne;

c) zapewnia, aby dowolny członek rozliczający, jednostka dominująca lub jednostka zależna tego członka rozliczającego wspólnie nie zapewniały więcej niż 25 % linii kredytowych, jakich potrzebuje CCP.

Kaskadowe pokrywanie strat w przypadku niewykonania zobowiązania

Art. 45 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego korzysta z depozytów zabezpieczających wniesionych przez niewykonującego zobowiązania członka rozliczającego przed skorzystaniem z innych zasobów finansowych, a następnie, w przypadku gdy depozyty zabezpieczające wniesione przez niewykonującego zobowiązania członka rozliczającego nie wystarczają do pokrycia strat poniesionych przez CCP, CCP wykorzystuje wniesioną przez tego członka składkę na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania do pokrycia tych strat.
Art. 45 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego:

a) korzysta ze składek na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania wniesionych przez wykonujących zobowiązania członków rozliczających i wszelkich innych zasobów finansowych wyłącznie po wyczerpaniu środków ze składek niewykonującego zobowiązania członka rozliczającego i własnych zasobów celowych;

b) nie korzysta z depozytów zabezpieczających wniesionych przez wykonujących zobowiązanie członków rozliczających do pokrycia strat wynikających z niewykonania zobowiązania przez innego członka rozliczającego.

Wymogi dotyczące zabezpieczenia

Art. 46 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego przyjmuje jedynie wysoce płynne zabezpieczenia o minimalnym ryzyku kredytowym i rynkowym do pokrycia jego pierwotnej i bieżącej ekspozycji wobec jego członków rozliczających oraz stosuje odpowiednie redukcje wartości aktywów, odpowiadające ich potencjalnemu spadkowi wartości w okresie pomiędzy ich ostatnią wyceną a datą, do kiedy można w uzasadniony sposób oczekiwać ich upłynnienia, uwzględniając ryzyko utraty płynności po niewykonaniu zobowiązania przez uczestnika rynku i ryzyko koncentracji dotyczące pewnych aktywów, które mogą prowadzić do ustanowienia odpowiedniego zabezpieczenia i odpowiedniej redukcji wartości.
Polityka inwestycyjna

Art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego inwestuje swoje zasoby finansowe wyłącznie w środki pieniężne lub wysoce płynne instrumenty finansowe o minimalnym ryzyku rynkowym i ryzyku kredytowym o minimalnym ryzyku rynkowym i ryzyku kredytowym, a jego inwestycje można szybko upłynnić przy minimalnym spadku ceny.
Art. 47 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego składa instrumenty finansowe wniesione jako depozyty zabezpieczające lub składki na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania - o ile są one dostępne - u operatorów systemów rozrachunku papierów zapewniających pełną ochronę tych instrumentów finansowych lub u innych autoryzowanych instytucji finansowych z wykorzystaniem alternatywnych wysoce bezpiecznych uzgodnień.
Art. 47 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Depozyty gotówkowe CCP z państwa trzeciego składa się na podstawie wysoce bezpiecznych uzgodnień z autoryzowanymi instytucjami finansowymi lub alternatywnie poprzez wykorzystanie stałych instrumentów depozytowych banków centralnych lub innych porównywalnych środków udostępnianych przez banki centralne.
Art. 47 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 W przypadku depozytowania aktywów u strony trzeciej CCP z państwa trzeciego:

a) dba o to, aby aktywa należące do członków rozliczających można było odróżnić od aktywów należących do CCP i od aktywów należących do tej strony trzeciej poprzez odmiennie nazwane konta w księgach strony trzeciej lub poprzez inne równoważne środki zapewniające ten sam poziom ochrony;

b) dysponuje w razie potrzeby szybkim dostępem do instrumentów finansowych.

Art. 47 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego nie inwestuje swojego kapitału ani kwot wynikających z depozytów zabezpieczających, składek na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, płynności i innych zasobów finansowych we własne papiery wartościowe ani w papiery wartościowe jego jednostki dominującej lub jego jednostki zależnej.
Art. 47 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego uwzględnia łączną ekspozycję na ryzyko kredytowe wobec poszczególnych dłużników i zapewnia, aby łączna ekspozycja na ryzyko wobec poszczególnych dłużników pozostawała w dopuszczalnych granicach koncentracji.
Procedury na wypadek niewykonania zobowiązania przez członka rozliczającego

Art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego dysponuje szczegółowymi procedurami, które należy stosować w przypadku, gdy członek rozliczający nie spełnia wymogów CCP dotyczących uczestnictwa lub gdy CCP lub strona trzecia ogłasza niewykonanie zobowiązania przez członka rozliczającego.
Art. 48 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego niezwłocznie podejmuje działania mające na celu ograniczenie strat i presji na płynność wynikających z niewykonania zobowiązania i zapewnia, aby zamknięcie pozycji członka rozliczającego nie zakłóciło działalności CCP ani nie naraziło wykonujących zobowiązania członków rozliczających na straty, których nie mogą przewidzieć ani kontrolować.
Art. 48 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Ramy prawne państwa trzeciego zapewniają, aby CCP z państwa trzeciego niezwłocznie informował właściwy dla siebie organ przed ogłoszeniem lub uruchomieniem procedury w związku z niewykonaniem zobowiązania.
Art. 48 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego sprawdza, czy jego procedury na wypadek niewykonania zobowiązania są możliwe do wyegzekwowania.
Art. 48 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego:

a) postępuje zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony zabezpieczenia i pozycji rachunków klientów, które to przepisy mają zastosowanie w danym państwie trzecim;

b) wdraża procedury ułatwiające przenoszenie pozycji i zabezpieczenia klientów zgodnie z przepisami, które mają zastosowanie w danym państwie trzecim.

Przegląd modeli, stosowanie testu warunków skrajnych i weryfikacja historyczna

Art. 49 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego:

a) dokonuje regularnych przeglądów modeli i parametrów przyjętych do obliczania wymogów dotyczących depozytów zabezpieczających, składek na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, wymogów dotyczących zabezpieczenia i innych mechanizmów kontroli ryzyka;

b) poddaje te modele rygorystycznym i częstym testom warunków skrajnych w celu oceny ich odporności w wyjątkowych, ale prawdopodobnych warunkach rynkowych;

c) dokonuje weryfikacji historycznej w celu sprawdzenia wiarygodności przyjętej metodyki;

d) uzyskuje albo niezależną walidację, albo walidację tych modeli i wszelkich istotnych zmian w tych modelach przez właściwy dla siebie organ.

Art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego przeprowadza regularne testy kluczowych aspektów procedur na wypadek niewykonania zobowiązania i podejmuje wszelkie uzasadnione kroki gwarantujące, że wszyscy członkowie rozliczający rozumieją te procedury oraz dysponują odpowiednimi rozwiązaniami umożliwiającymi reagowanie na przypadki niewykonania zobowiązania.
Art. 49 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego podaje do publicznej wiadomości podstawowe informacje dotyczące swojego modelu zarządzania ryzykiem i założeń przyjętych w celu przeprowadzania testów warunków skrajnych na modelach i parametrach przyjętych do obliczania wymogów dotyczących depozytów zabezpieczających, składek na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, wymogów dotyczących zabezpieczenia i innych mechanizmów kontroli ryzyka.
Rozrachunek

Art. 50 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

Do rozrachunku transakcji CCP z państwa trzeciego korzysta z pieniądza banku centralnego, o ile jest to wykonalne i o ile jest on dostępny, lub w przypadku nieskorzystania z pieniądza banku centralnego podejmuje kroki służące ścisłemu ograniczeniu ryzyka związanego z rozrachunkiem gotówkowym.
Art. 50 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego wyraźnie określa swoje obowiązki w odniesieniu do dostaw instrumentów finansowych, w tym czy ma obowiązek dokonania lub odebrania dostawy instrumentu finansowego oraz czy wypłaca uczestnikom odszkodowanie za straty poniesione w trakcie dostawy.
Art. 50 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Jeżeli CCP z państwa trzeciego ma obowiązek dokonania lub odebrania dostaw instrumentów finansowych, wyłącza on ryzyko podstawowe dzięki korzystaniu w jak najszerszym zakresie z mechanizmów "dostawa za płatność".
Rozdział 4: Obliczenia i sprawozdawczość do celów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (1)
Obliczenia i sprawozdawczość

Art. 50a-50d rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego stosuje wymogi dotyczące zgłaszania w odniesieniu do obliczeń wymogów kapitałowych zgodnie z odpowiednimi ramami prawnymi państwa trzeciego mającymi zastosowanie do zasad rachunkowości i wymogów kapitałowych.
(1)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

ZAŁĄCZNIK  II

ELEMENTY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 4 UST. 1

Przepis prawa Unii Elementy, o których mowa w art. 4 ust. 1
Uzgodnienia interoperacyjne

Art. 51 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

W przypadku ustanowienia uzgodnienia interoperacyjnego w celu świadczenia usług określonemu systemowi obrotu CCP z państwa trzeciego dysponuje niedys- kryminującym dostępem do danych tego systemu obrotu, których potrzebuje do pełnienia swoich funkcji, w zakresie, w jakim CCP spełnia operacyjne i techniczne wymogi ustanowione przez dany system obrotu, oraz do odpowiedniego systemu rozrachunku.
Art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP z państwa trzeciego uniemożliwia lub ogranicza zawarcie uzgodnienia interoperacyjnego lub uzyskanie dostępu do systemu udostępniania danych lub systemu rozrachunku, bezpośrednio bądź pośrednio, wyłącznie na potrzeby kontroli ryzyka wynikającego z tego uzgodnienia bądź dostępu.
Zarządzanie ryzykiem

Art. 52 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP, którzy zawarli uzgodnienie interoperacyjne:

a) posiadają odpowiednie strategie, procedury i systemy służące skutecznemu wykrywaniu i monitorowaniu ryzyka oraz zarządzaniu tym ryzykiem, jakie wynika ze wspomnianego uzgodnienia, tak aby mogli terminowo wywiązywać się ze swoich obowiązków;

b) uzgadniają swoje prawa i obowiązki, w tym prawo właściwe regulujące ich stosunki;

c) wykrywają i monitorują ryzyko kredytowe i ryzyko utraty płynności oraz zarządzają tymi ryzykami, tak aby niewykonanie zobowiązania przez członka rozliczającego jednego CCP pozostało bez wpływu na CCP, z którym wiąże je uzgodnienie interoperacyjne;

d) wykrywają, monitorują i uwzględniają potencjalne współzależności i korelacje wynikające z uzgodnienia interoperacyjnego, które mogą wpłynąć na ryzyko kredytowe i ryzyko utraty płynności związane z koncentracjami poszczególnych członków rozliczających oraz na połączone zasoby finansowe;

e) w przypadku gdy modele zarządzania ryzykiem stosowane przez interoperacyj- nych CCP do pokrycia ich ekspozycji wobec ich członków rozliczających lub ich wzajemnych ekspozycji, są różne, ci CCP identyfikują te różnice, oceniają ryzyko potencjalnie z nich wynikające i podejmują środki, w tym poprzez zapewnienie dodatkowych zasobów finansowych, ograniczające ich wpływ na uzgodnienie interoperacyjne, a także ewentualnie konsekwencje pod względem ryzyka wystąpienia efektu domina oraz zapewniają, aby różnice te pozostały bez wpływu na zdolność każdego CCP do zarządzania konsekwencjami niewykonania zobowiązania przez członka rozliczającego.

Przekazywanie depozytów zabezpieczających między CCP

Art. 53 rozporządzenia (UE) nr 648/2012

CCP z państwa trzeciego wyróżnia na rachunkach aktywa i pozycje utrzymywane na rachunek CCP, z którymi zawarł uzgodnienie interoperacyjne.

CCP z państwa trzeciego przekazuje temu CCP tylko początkowe depozyty zabezpieczające na mocy uzgodnienia dotyczącego zabezpieczeń finansowych w formie gwarancji, zgodnie z którym CCP, który otrzymuje zabezpieczenie, nie ma prawa korzystania w odniesieniu do depozytów zabezpieczających przekazanych przez drugiego CCP.

Zabezpieczenie otrzymane w formie instrumentów finansowych jest chronione z wykorzystaniem jednego z poniższych sposobów:

(i) zabezpieczenie składane jest u operatorów systemów rozrachunku papierów zapewniających pełną ochronę tych instrumentów finansowych;

(ii) wykorzystuje się inne wysoce bezpieczne uzgodnienia z upoważnionymi instytucjami finansowymi.

Aktywa są dostępne dla CCP, który otrzymał zabezpieczenie, wyłącznie w przypadku niewykonania zobowiązania przez CCP, który wniósł zabezpieczenie w ramach uzgodnienia interoperacyjnego.

W przypadku niewykonania zobowiązania przez CCP, który otrzymał zabezpieczenie w ramach uzgodnienia interoperacyjnego, zabezpieczenie jest niezwłocznie zwracane CCP, który wniósł zabezpieczenie.

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 z dnia 23 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do procedur i organów związanych z udzielaniem zezwolenia CCP oraz wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich (Dz.U. L 322 z 12.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 152/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów kapitałowych obowiązujących partnerów centralnych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 37).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.305.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1304 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do minimum elementów, które muszą zostać ocenione przez ESMA podczas oceny wniosków CCP z państw trzecich w sprawie spełnienia porównywalnych wymogów, oraz w odniesieniu do sposobów i warunków przeprowadzenia tej oceny
Data aktu: 14/07/2020
Data ogłoszenia: 21/09/2020
Data wejścia w życie: 22/09/2020