Decyzja 2020/1282 upoważniająca Francję do przedłużenia niektórych okresów określonych w art. 11, 16 i 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1282
z dnia 31 sierpnia 2020 r.
upoważniająca Francję do przedłużenia niektórych okresów określonych w art. 11, 16 i 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 6027)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 15 września 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4, art. 16 ust. 6 i art. 17 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 przedłużono terminy przejścia przez posiadaczy licencji maszynisty kontroli okresowych, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r.

(2) Na mocy art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698 przedłużono terminy przeprowadzania okresowych przeglądów ocen stanu ochrony obiektu portowego, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r.

(3) Na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698 przedłużono terminy przeprowadzania przeglądów ocen stanu ochrony portów i planów ochrony portów, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r.

(4) Każdy z tych artykułów zezwala państwu członkowskiemu na ubieganie się o dalsze przedłużenie przewidzianego w nich przedłużenia, jeżeli państwo to uzna, że dane działanie może pozostać niewykonalne po dniu 31 sierpnia 2020 r. ze względu na środki, które wprowadziło ono w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się lub powstrzymania COVID-19. Takie przedłużenie powinno być należycie uzasadnione i ograniczone do okresu ściśle niezbędnego, aby odzwierciedlić okres, w którym dopełnienie formalności, procedur, kontroli i szkoleń może pozostawać niewykonalne, i w żadnym razie nie może być dłuższe niż sześć miesięcy.

(5) Pismem z dnia 31 lipca 2020 r. Francja złożyła uzasadniony wniosek o przedłużenie o sześć miesięcy okresu sześciu miesięcy określonego w art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia. Ponadto Francja złożyła uzasadniony wniosek o upoważnienie do przedłużenia o cztery miesiące okresu między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r. oraz o przedłużenie do dnia 28 lutego 2021 r. terminu 30 listopada 2020 r., odnosząc się do art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698. W dniach 5 i 14 sierpnia 2020 r. oraz w dniu 28 sierpnia 2020 r. Francja przedłożyła dodatkowe informacje na poparcie swoich wniosków. W tym ostatnim dniu Komisja zmieniła swój wniosek dotyczący okresu sześciu miesięcy określonego w art. 11 ust. 2, skracając wnioskowane przedłużenie do czterech miesięcy. W tym samym dniu wycofała swój wniosek złożony w dniu 31 lipca 2020 r. o przedłużenie okresów określonych w art. 9 i 10 rozporządzenia (UE) 2020/698.

(6) W odniesieniu do wniosku dotyczącego art. 11 rozporządzenia (UE) 2020/698, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Francję, pandemia COVID-19 dotknęła w szczególny sposób terytorium Francji, co doprowadziło do wprowadzenia przez rząd szczególnie restrykcyjnych i ochronnych środków. Środki te ograniczyły w kwietniu 2020 r. liczbę okresowych badań lekarskich maszynistów do zaledwie 6 % zaplanowanych badań.

(7) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Francję, pomimo poprawy sytuacji zdrowotnej i zgodnie z wiedzą medyczną, nadal stosowane są środki ochronne mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa. Środki te ograniczyły w maju 2020 r. liczbę kontroli okresowych, które można było przeprowadzić, do 60 % stanu normalnego.

(8) Pomimo znacznych wysiłków podejmowanych od czerwca 2020 r. w celu priorytetowego potraktowania opóźnionych kontroli i zwiększenia liczby przeprowadzanych kontroli medycznych, wyeliminowanie opóźnienia w przeprowadzaniu badań lekarskich w okresie przedłużenia przewidzianym w rozporządzeniu (UE) 2020/698 nie będzie możliwe. W istocie odpowiednie zasoby usług zdrowotnych są również potrzebne do wsparcia pacjentów zakażonych COVID-19. Ponadto nie można znacznie zwiększyć liczby akredytowanych pracowników służby zdrowia na potrzeby zatwierdzania zdolności maszynistów w kontekście pandemii oraz ze względu na szczególny charakter tych badań lekarskich.

(9) Obecne protokoły COVID-19 wdrożone przez władze francuskie obejmują:

- systematyczne kontrole sanitarne w recepcji ośrodków medycznych (badanie temperatury, kwestionariusz dla każdego maszynisty, poradnictwo i opieka w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia objawu zakażenia, mycie rąk),

- zachowanie odległości w poczekalniach i niewykorzystywanie niektórych krzeseł w celu zachowania odległości co najmniej jednego metra między 2 osobami noszącymi maski,

- wentylacja pomieszczeń do badań i poczekalni po każdym badaniu lekarskim, pielęgniarskim (audiogram, pobieranie próbek) lub psychologicznym,

- dezynfekcja po każdym badaniu lekarskim, pielęgniarskim (audiogram, pobieranie próbek) lub psychologicznym.

Środki te zmniejszają zdolność o 20 % w porównaniu z normalną zdolnością.

(10) Niezależnie od dalszego stosowania tych środków Francja spodziewa się znacznego zwiększenia liczby badań lekarskich wykonywanych w okresie jesiennym w celu nadrobienia nagromadzonych zaległości. Pozwoli to jednak na pełne nadrobienie zaległości dopiero do końca grudnia.

(11) W odniesieniu do art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Francję, zakończenie wszystkich przeglądów ocen stanu ochrony portu i ochrony obiektu portowego, które w przeciwnym razie upłynęłyby w 2020 r., jest prawdopodobnie niewykonalne we Francji do dnia 28 lutego 2021 r. ze względu na środki zastosowane przez ten kraj w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się lub powstrzymania COVID-19.

(12) W szczególności wyjątkowo duża liczba ocen stanu ochrony portu i ocen stanu ochrony obiektu portowego ma zostać poddana przeglądowi we Francji w 2020 r.: 7 ocen stanu ochrony portu i 62 oceny stanu ochrony obiektu portowego oraz takie same liczby planów ochrony portu i planów ochrony obiektu portowego. W dniu 3 sierpnia 2020 r. do przeglądu pozostało 6 ocen stanu ochrony portu i 53 oceny stanu ochrony obiektu portowego. Jest to więcej niż 6-8 ocen stanu ochrony portu i 27-30 ocen stanu ochrony obiektu portowego w latach 2021, 2022 i 2023 łącznie.

(13) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Francję właściwe organy odpowiedzialne za te przeglądy były i nadal są na pierwszej linii zarządzania skutkami kryzysu związanego z COVID-19. Organy te mają również obowiązki w zakresie bezpieczeństwa cywilnego, zapobiegania ryzyku i zarządzania kryzysowego. Obecnie szczególnie na obszarach przybrzeżnych we Francji obserwuje się wzrost liczby przypadków COVID-19, a organy na tych obszarach są zobowiązane do reagowania. Ponadto organizacja konferencji audio lub wideo między odpowiednimi stronami jest skomplikowana ze względu na brak sprzętu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa i poufności wymienianych informacji. W tych okolicznościach właściwe organy stoją w obliczu poważnych praktycznych trudności przy wykonywaniu swoich obowiązków, ponieważ także fizyczne spotkania i podróże odpowiedniego personelu są nadal utrudnione ze względu na obowiązujące środki mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się lub powstrzymanie COVID-19.

(14) To - wraz z zaległościami spowodowanymi faktem, że przeglądy musiały zostać przerwane między dniem 17 marca 2020 r. a dniem 11 maja 2020 r. (okres izolacji we Francji) - sprawia, że ukończenie wszystkich niezbędnych przeglądów w terminie bez przedłużenia jest w praktyce niewykonalne. W okresie po izolacji przeglądy były trudne i nadal takie pozostają od momentu, gdy stan zagrożenia zdrowia we Francji skończył się w dniu 10 lipca 2020 r.

(15) Ponadto znaczna liczba ocen stanu ochrony portu i ocen stanu ochrony obiektu portowego, które mają zostać poddane przeglądowi, dotyczy francuskich departamentów zamorskich, w przypadku których pandemia COVID-19 była i nadal jest szczególnie dotkliwa. Poza mobilizacją personelu w wyniku ogniska choroby we Francji metropolitalnej ograniczone zdolności szpitalne i wysoka częstość występowania COVID-19 wymagają rygorystycznych ograniczeń podróżowania, w tym środków kwarantanny. Wpłynęło to bezpośrednio na prace związane z bezpieczeństwem portów, w szczególności utrudniając osobom upoważnionym do organizacji ochrony podróżowanie z Francji metropolitalnej.

(16) W świetle złożoności sytuacji opisanej powyżej ukończenie ocen stanu ochrony portu i ocen stanu ochrony obiektu portowego we Francji prawdopodobnie nadal będzie trudne. W tych okolicznościach Francja szacuje, że ukończenie pozostałych przeglądów z 2020 r. i usunięcie zaległości powstałych w okresie izolacji nie byłoby możliwe bez przedłużenia okresu odniesienia do dnia 31 grudnia 2020 r. oraz przedłużenia terminu do dnia 28 lutego 2021 r.

(17) Francję należy zatem upoważnić do przedłużenia o cztery miesiące okresu określonego w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698. Francję należy zatem upoważnić do przedłużenia okresów między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r. oraz terminu 30 listopada 2020 r. określonych w art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Francję upoważnia się do przedłużenia o cztery miesiące sześciomiesięcznego okresu określonego w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698.

Francję upoważnia się do przedłużenia o cztery miesiące okresów między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r. określonych w art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698.

Francję upoważnia się do przedłużenia do dnia 28 lutego 2021 r. terminu 30 listopada 2020 r. określonego w art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VALEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 165 z 27.5.2020, s. 10.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.301.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1282 upoważniająca Francję do przedłużenia niektórych okresów określonych w art. 11, 16 i 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698
Data aktu: 31/08/2020
Data ogłoszenia: 15/09/2020