uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) Niektóre przepisy dyrektywy Rady 92/83/EWG 3 są nieaktualne i niejasne, co prowadzi do nadmiernie uciążliwych procedur administracyjnych zarówno dla administracji podatkowych, jak i podmiotów gospodarczych. Koszty przestrzegania tych procedur przez podmioty gospodarcze skutkują ograniczeniem udziału małych i średnich przedsiębiorstw w handlu alkoholem i napojami alkoholowymi na rynku wewnętrznym. Ponadto należy zaktualizować odesłania do przepisów Unii, które już nie obowiązują.
(2) Aby zapewnić jednolite stosowanie warunków ustalania podatku akcyzowego od piwa, należy określić warunki pomiaru w stopniach Plato. W szczególności, w odniesieniu do pomiaru w stopniach Plato w przypadku piwa słodzonego lub smakowego, należy określić, że składniki piwa, które zostały dodane po fermentacji, są również brane pod uwagę do celów pomiaru w stopniach Plato. Z uwagi na praktyczne trudności związane z identyfikacją i pomiarem suchego ekstraktu brzeczki podstawowej gotowego produktu, taka specyfikacja jest konieczna i uzasadniona potrzebą zapewnienia zharmonizowanego podejścia, które zapewniłoby prawidłowe i jednoznaczne stosowanie tych przepisów przez zainteresowanych podatników i administracje podatkowe, jak również skuteczność nadzoru fiskalnego w odniesieniu do ryzyk uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania lub nadużyć.
(3) Aby zapewnić płynne przejście do zharmonizowanej metodyki pomiaru w stopniach Plato w przypadku piwa, państwom członkowskim, które w dniu 29 lipca 2020 r. nie uwzględniają składników piwa dodanych po fermentacji do celów pomiaru w stopniach Plato, należy zezwolić na dalsze wykorzystywanie obecnie stosowanej metodyki w okresie przejściowym.
(4) Zawartość alkoholu w piwie, do którego można stosować stawki obniżone dla piwa o niskiej zawartości alkoholu, jest na ogół zbyt niska, aby stanowić dla browarów wymierną zachętę do innowacyjności i tworzenia nowych produktów o niskiej zawartości alkoholu. Aby zachęcić do opracowywania receptur piwa o niskiej zawartości alkoholu, należy podnieść próg stosowania stawek obowiązujących w przypadku niskiej zawartości alkoholu.
(5) Państwa członkowskie mogą stosować stawki obniżone w przypadku piwa i alkoholu etylowego produkowanego w niewielkich ilościach przez niezależnych, małych producentów. Aby uniknąć sytuacji, w której inne napoje alkoholowe są traktowane w sposób odmienny niż piwo i alkohol etylowy, państwa członkowskie powinny również posiadać uprawnienia do stosowania stawek obniżonych do innych napojów alkoholowych produkowanych w niewielkich ilościach przez niezależnych, małych producentów. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość ograniczenia stosowania stawek obniżonych do produktów pośrednich i innych napojów przefermentowanych, z uwzględnieniem różnych kryteriów, takich jak zawartość alkoholu w gotowym produkcie lub ilość i rodzaj surowców wykorzystanych do jego wyprodukowania.
(6) Aby ułatwić uznawanie ich statusu jako niezależnych, małych producentów we wszystkich państwach członkowskich, do celów stosowania stawek obniżonych podatku akcyzowego, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określenia wzoru jednolitego certyfikatu potwierdzającego wielkość rocznej produkcji niezależnego, małego producenta oraz spełnianie przez niego kryteriów ustanowionych w dyrektywie 92/83/EWG. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 . Chociaż certyfikacja niezależnych, małych producentów przez państwo członkowskie, w którym dany niezależny, mały producent ma siedzibę, jest pożądana, należy zmniejszyć obciążenia administracyjne poprzez zezwolenie niezależnym, małym producentom na samocertyfikację. Państwo członkowskie, w którym dany niezależny, mały producent ma siedzibę, powinno być obowiązane do określenia warunków służących zapewnieniu prawidłowego i jednoznacznego stosowania takich przepisów oraz zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania lub nadużyciom. Państwa członkowskie powinny przyznawać stawki obniżone podatku akcyzowego na podstawie certyfikatu wydanego przez pozostałe państwa członkowskie, z wyjątkiem należycie uzasadnionych okoliczności, na przykład ryzyka uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania lub nadużyć. Państwa członkowskie, które stosują wyższe progi dla małych producentów, powinny być obowiązane do stosowania takich samych progów wobec producentów z innych państw członkowskich.
(7) Z uwagi na szczególną sytuację sektora wina w Republice Malty, należy zezwolić temu państwu członkowskiemu na stosowanie wyższego progu w związku z mechanizmem stawek obniżonych przewidzianym w niniejszej dyrektywie w odniesieniu do niezależnych, małych producentów wina.
(8) Państwa członkowskie powinny być upoważnione do stosowania stawki obniżonej w odniesieniu do alkoholu etylowego produkowanego w gorzelniach należących do producentów owoców (z takich owoców jak jabłka, gruszki, wytłoki z winogron i jagody itp.).
(9) W przypadku piwa, wina i innych napojów przefermentowanych dyrektywa 92/83/EWG zezwala państwom członkowskim na zwalnianie z podatku akcyzowego produktów domowego wyrobu, które nie są produkowane w celach handlowych. Jednakże dyrektywa 92/83/EWG nie zezwala na takie fakultatywne zwolnienie w przypadku alkoholu etylowego produkowanego z owoców (takich jak jabłka, gruszki, wytłoki z winogron i jagody itp.) do konsumpcji własnej. Ponieważ kilka państw członkowskich posiada długotrwałą tradycję takich produktów, państwa członkowskie powinny mieć możliwość stosowania stawek obniżonych lub zwolnień w odniesieniu do produktów z alkoholu etylowego o charakterze regionalnym i tradycyjnym, które nie są produkowane w celach handlowych. W związku z tym należy przewidzieć możliwość, aby państwa członkowskie mogły, na ściśle określonych warunkach, zwalniać z podatku akcyzowego lub stosować stawki obniżone podatku akcyzowego w odniesieniu do ograniczonej ilości alkoholu owocowego produkowanego z owoców (takich jak jabłka, gruszki, wytłoki z winogron i jagody itp.), będących własnością tej osoby fizycznej, przez nią uprawianych i dostarczanych z działki, do której ta osoba fizyczna ma tytuł prawny. Państwa członkowskie stosujące takie stawki obniżone lub zwolnienia powinny być obowiązane do podjęcia środków niezbędnych w celu zapobiegania wszelkim przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania lub nadużyć. Środki te powinny obejmować na przykład rejestrację osób fizycznych, które produkują takie napoje, rejestrację urządzeń do destylacji, w tym ich wielkość i lokalizację, zgłaszanie wielkości produkcji i inne środki kontroli zapewniające zgodność z warunkami stosowania stawek obniżonych lub zwolnień. Te państwa członkowskie powinny także wprowadzić adekwatne wymogi i procedury w celu zapewnienia kontroli produkcji i konsumpcji oraz zapobiegania skutkom transgranicznym i sprzedaży transgranicznej. Państwa członkowskie powinny również ustanowić przepisy dotyczące kar za naruszanie takich krajowych przepisów i zapewnić wykonywanie tych kar. Wybór kar pozostaje wprawdzie w gestii państw członkowskich, lecz przewidziane kary powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
(10) Biorąc pod uwagę, że stawki obniżone lub zwolnienia z podatku akcyzowego dotyczące napojów domowego wyrobu nie powinny być stosowane przez państwo członkowskie dodatkowo do stawek obniżonych w odniesieniu do alkoholu etylowego produkowanego przez małe gorzelnie należące do producentów owoców oraz ze względu na specyfikę krajowych tradycji i powiązane uzgodnienia dotyczące małych gorzelni należących do producentów owoców w Republice Bułgarii, po tym jak to państwo członkowskie skorzysta z dostępnej opcji dotyczącej alkoholu owocowego destylowanego dla gospodarstw domowych producentów owoców przez małe gorzelnie należące do producentów owoców, opcja taka powinna nadal mieć zastosowanie do Republiki Bułgarii, z wyłączeniem wszelkich innych opcji stosowania stawek obniżonych lub zwolnień.
(11) Należy zaktualizować odesłania do kodów nomenklatury scalonej stosowanych do opisania produktów alkoholowych.
(12) Państwom członkowskim należy zezwolić, pod kilkoma warunkami, na zwalnianie ze zharmonizowanego podatku akcyzowego produktów objętych dyrektywą 92/83/EWG, gdy produkty takie są wykorzystywane do produkcji suplementów żywnościowych.
(13) Należy zaktualizować dyrektywę 92/83/EWG w odniesieniu do stosowania stawek obniżonych do niektórych produktów w Republice Greckiej otrzymywanych z destylacji nieciągłej w tradycyjnych miedzianych aparatach destylacyjnych oraz przy wykorzystaniu prostych, tradycyjnych urządzeń do destylacji.
(14) Aby zmniejszyć obciążenie podmiotów gospodarczych związane z przestrzeganiem przepisów oraz zwiększyć pewność prawa, należy zmienić warunki stosowania zwolnień w odniesieniu do każdego rodzaju alkoholu denaturowanego.
(15) Aby zapewnić jednolite stosowanie zwolnienia w przypadku alkoholu całkowicie denaturowanego, należy doprecyzować warunki wzajemnego uznawania alkoholu całkowicie denaturowanego. Państwa członkowskie powinny zwolnić z podatku akcyzowego alkohol całkowicie denaturowany, który został całkowicie denaturowany w innym państwie członkowskim, zgodnie z metodą zatwierdzoną przez to państwo członkowskie. Aby zwiększyć pewność prawa, należy również doprecyzować procedury zgłaszania zmian wymogów dotyczących całkowitej denaturacji alkoholu.
(16) W celu ustanowienia procedur na potrzeby oceny stosowanych przez państwa członkowskie wymogów dotyczących całkowitej denaturacji alkoholu należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do przyjmowania lub odrzucania zgłoszonych przez państwa członkowskie wymogów dotyczących całkowitej denaturacji alkoholu. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011.
(17) W celu zapewnienia jednolitego stosowania zwolnienia w przypadku alkoholu częściowo denaturowanego, należy doprecyzować warunki wzajemnego uznawania alkoholu częściowo denaturowanego oraz przewidzieć, że konserwacja i czyszczenie urządzeń produkcyjnych stanowi część procesu wytwarzania oraz że używany w odnośnym procesie wytwarzania częściowo denaturowany alkohol jest w związku z tym objęty tym zwolnieniem. Aby ograniczyć korzystanie z tego zwolnienia w sposób niezgodny z prawem, należy ustanowić dodatkowe warunki jego stosowania.
(18) Zwolnienia dla Zjednoczonego Królestwa ustanowione w odniesieniu do dwóch konkretnych napojów alkoholowych odzwierciedlały zwolnienia przewidziane w prawie krajowym Zjednoczonego Królestwa. Ponieważ te zwolnienia ze zharmonizowanego podatku akcyzowego zostały uchylone w prawie Zjednoczonego Królestwa, nie są one już istotne i powinny zostać zniesione na poziomie Unii.
(19) Ponieważ cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie zmniejszenie obciążenia podmiotów gospodarczych związanego z przestrzeganiem przepisów oraz obciążenia administracyjnego administracji podatkowych, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na skutki działania możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 92/83/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
M. ROTH | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.256.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2020/1151 zmieniająca dyrektywę 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych |
Data aktu: | 29/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 05/08/2020 |
Data wejścia w życie: | 25/08/2020 |