uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) Druzgocące skutki obecnej pandemii COVID-19 dla międzynarodowego i europejskiego lotnictwa cywilnego drastycznie ograniczają zdolności państw członkowskich i całej Unii Europejskiej do utrzymania skutecznego i efektywnego łańcucha dostaw przychodzących. Ciągłość i brak zakłóceń w przewozach ładunków mają pierwszorzędne znaczenie strategiczne dla Unii i odgrywają zasadniczą rolę w dostarczaniu podstawowych towarów, w tym leków, sprzętu medycznego oraz innych substancji i produktów.
(2) Unijny system ochrony przychodzących ładunków i poczty lotniczej, określony w pkt 6.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 , nakłada wymóg wyznaczania co pięć lat przewoźników lotniczych przewożących ładunki i pocztę do Unii Europejskiej jako "przewoźników ładunków lotniczych lub poczty lotniczej prowadzących przewozy z państwa trzeciego do Unii" (ACC3) i wyznaczania co trzy lata ich dostawców usług naziemnych jako "zarejestrowanych agentów z państwa trzeciego zatwierdzonych pod względem unijnych środków ochrony lotnictwa" (RA3) lub "znanych nadawców z państwa trzeciego zatwierdzonych pod względem unijnych środków ochrony lotnictwa" (KC3).
(3) Wymaganym elementem procesu zatwierdzenia unijnych środków ochrony lotnictwa w celu wyznaczenia przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 jest przeprowadzenie przez unijny podmiot zatwierdzający ds. ochrony lotnictwa wizji lokalnej w siedzibie podmiotu w celu potwierdzenia skutecznego wdrożenia środków.
(4) Podczas obecnej pandemii COVID-19 wykonywanie wizji lokalnych na potrzeby wyznaczenia oraz ponownego wyznaczenia przewoźników lotniczych i operatorów towarowych przewozów lotniczych w państwach trzecich jest poważnie zagrożone lub utrudnione z powodu obiektywnych przyczyn, które wykraczają poza zakres odpowiedzialności lub kontroli takich przewoźników lub operatorów.
(5) Duża liczba wyznaczeń jako przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 wygasa w najbliższych miesiącach lub już wygasła, bez możliwości przeprowadzenia koniecznych weryfikacyjnych wizji lokalnych. W przypadku braku odpowiedniego statusu unijnego podmioty te nie będą już mogły prowadzić działalności w ramach bezpiecznego łańcucha dostaw do Unii, co uniemożliwi kontynuację wykonywania niezbędnych operacji w tym krytycznym okresie.
(6) Konieczne jest przyjęcie pilnych środków ustanawiających właściwą podstawę prawną na potrzeby wdrożenia alternatywnego i przyspieszonego procesu zatwierdzania unijnych środków ochrony lotnictwa w odniesieniu do podmiotów w łańcuchu dostaw do Unii, których dotyczy obecna sytuacja.
(7) W rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2019/103 3 i (UE) 2019/1583 4 , zmieniających rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998, wprowadzono wymogi regulacyjne mające zastosowanie od dnia 31 grudnia 2020 r. odpowiednio w obszarach sprawdzania przeszłości personelu w lotnictwie cywilnym i cyberbezpieczeństwa. Skutki ograniczeń nałożonych w wyniku pandemii COVID-19 tak drastycznie ograniczyły zdolność organów i podmiotów gospodarczych do przygotowania terminowego wdrożenia tych wymogów, że należy odroczyć datę rozpoczęcia ich stosowania.
(8) W pkt 12.4.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 określono, że termin ważności systemów wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) spełniających normę 2 upływa w dniu 1 września 2020 r. Ograniczenia nałożone w wyniku pandemii COVID-19 mają tak drastyczny wpływ na zdolność szeregu portów lotniczych w Unii do zrealizowania procesu instalacji i uruchomienia urządzeń EDS spełniających normę 3, że datę utraty ważności należy odroczyć. Ponieważ urządzenia EDS odpowiadające normie 3 zapewniają lepsze parametry i oferują wyższą wydajność i zdolność w zakresie wykrywania, co może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, Komisja i państwa członkowskie pozostają zdecydowane, aby zakończyć wdrażanie tej technologii bez dalszych opóźnień.
(9) W pkt 12.6.3 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 określono, że dzień 1 lipca 2020 r. będzie datą, do której właściwy organ może zezwolić na stosowanie urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD), które nie są zgodne z dodatkiem 12-L. Ograniczenia nałożone w wyniku pandemii COVID-19 mają tak drastyczny wpływ na zdolność szeregu portów lotniczych w Unii do zrealizowania procesu wprowadzania urządzeń ETD, że powyższy termin należy odroczyć w celu uniknięcia skutków prawnych, ale bez stwarzania niepotrzebnego zagrożenia dla ochrony lotnictwa.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1998, (UE) 2019/103 oraz (UE) 2019/1583.
(11) Ponieważ unijny status niektórych przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 już wygasł w czasie pierwszej fazy obecnej pandemii COVID-19 lub w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch pandemii, kiedy należało zainicjować i przeprowadzić odpowiednie zatwierdzenie unijnych środków ochrony lotnictwa, niniejsze rozporządzenie powinno działać z mocą wsteczną, umożliwiając operatorom, których status już wygasł, korzystanie ze środków w nim przewidzianych.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie mają wpływu na prawnie uzasadnione interesy i prawa ani nie ograniczają oczekiwań wobec innych przewoźników lotniczych, podmiotów gospodarczych, podmiotów lub państw.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby dać państwom członkowskim podstawę prawną do natychmiastowego rozpoczęcia alternatywnego i przyspieszonego procesu zatwierdzania i wyznaczania podmiotów łańcucha dostaw do Unii, niezbędnego do wznowienia przewozów ładunków do Unii.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 19 rozporządzenia (WE) 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.208.43 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/910 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1998, (UE) 2019/103 i (UE) 2019/1583 w odniesieniu do ponownego wyznaczania przedsiębiorstw lotniczych, operatorów i podmiotów oferujących środki kontroli w zakresie ochrony ładunków i poczty przywożonych z państw trzecich, a także odroczenia stosowania niektórych wymogów regulacyjnych w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, sprawdzenia przeszłości, norm systemu wykrywania materiałów wybuchowych oraz urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych z powodu pandemii COVID-19 |
| Data aktu: | 30/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2020 |
| Data wejścia w życie: | 02/07/2020 |