uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 14 akapit trzeci,
(1) Art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 6 i art. 11 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/101 2 stanowią, że w odniesieniu do instytucji, które obliczają dodatkowe korekty wyceny (AVA) zgodnie z metodą podstawową określoną w tym rozporządzeniu, indywidualne AVA z tytułu niepewności dotyczącej cen rynkowych, kosztów zamknięcia i ryzyka modelu należy wyznaczać przy poziomie pewności wynoszącym 90 % w oparciu o warunki rynkowe panujące w momencie dokonywania wyliczenia. W rozporządzeniu tym określono również metodę agregacji do celów obliczania całkowitych AVA na poziomie kategorii w oparciu o te indywidualne AVA, w której to metodzie uwzględniono fakt, że przy dokonywaniu agregacji wspomnianych kategorii AVA indywidualne AVA częściowo pokrywają się ze sobą.
(2) Ekspansja pandemii COVID-19 spowodowała skrajne wahania na rynkach finansowych na całym świecie, oddziałując na wiele klas aktywów. Doprowadziło to do wyjątkowego zwiększenia rozrzutu cen aktywów i wzrostu rozpiętości między cenami kupna a cenami sprzedaży. Oczekuje się zatem, że indywidualne AVA obliczane na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny znacznie wzrosną w porównaniu z ich poziomami odnotowywanymi w normalnych okolicznościach.
(3) Dostosowanie indywidualnych AVA do nowych warunków rynkowych jest procesem normalnym. Należy jednak oczekiwać, że ze względu na pandemię COVID-19 oraz decyzje władz publicznych o wstrzymaniu aktywności gospodarczej w wielu obszarach, agregacja indywidualnych AVA, które uległy znacznemu zwiększeniu, będzie miała nieproporcjonalny wpływ na kwoty zagregowanych AVA. Przepisy dotyczące ostrożnej wyceny należy zatem zmienić tak, aby przewidzieć, że oprócz współczynnika agregacji obowiązującego w normalnych warunkach rynkowych instytucje powinny również stosować wyższy współczynnik agregacji w odniesieniu do tego konkretnego okresu charakteryzującego się skrajnymi wahaniami cen rynkowych i wstrząsami systemowymi wywołanymi pandemią COVID-19.
(4) Należy się spodziewać, że skrajne wahania na rynku wynikające z pandemii COVID-19 będą słabnąć wraz z wygasaniem pandemii, co według prognoz powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Wyższy współczynnik agregacji powinien zatem mieć zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do przewidywanego okresu występowania skrajnych wahań na rynku w połączeniu z szokiem systemowym, który według aktualnych szacunków ma potrwać do dnia 31 grudnia 2020 r.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2016/101.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Ze względu na pilny charakter sprawy będący wynikiem pandemii COVID-19 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uznał, że przeprowadzenie konsultacji publicznych oraz analizy kosztów i korzyści byłoby nieproporcjonalne. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego poinformował jednak Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(7) Aby umożliwić szybką reakcję na skutki pandemii COVID-19, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.201.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/866 zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny |
Data aktu: | 28/05/2020 |
Data ogłoszenia: | 25/06/2020 |
Data wejścia w życie: | 26/06/2020 |