uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 2 , w szczególności jej art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do CEN i CENELEC z wnioskiem ("wniosek M/396") o opracowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, w tym także o opracowanie zmian w normach oraz zakończenie prac, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(3) Na podstawie wniosku M/396 CEN opracował następujące nowe normy zharmonizowane: EN ISO 18497:2018 dotyczącą bezpieczeństwa maszyn rolniczych o wysokim stopniu automatyzacji, EN 14033-4:2019 dotyczącą wymagań technicznych dla ruchu, przemieszczania i pracy dla kolei miejskiej, EN 16770:2018 dotyczącą systemów odciągowych pyłu i wiórów do instalacji wewnętrznych dla obrabiarek do drewna, EN 16712-4:2018 dotyczącą generatorów piany lekkiej, EN 62841-4-2:2019 dotyczącą szczegółowych wymagań bezpieczeństwa dotyczących nożyc do żywopłotu, EN 62841-3-12:2019 dotyczącą szczegółowych wymagań bezpieczeństwa dotyczących przenośnych gwinciarek, EN ISO 20607:2019 dotyczącą opracowywania poświęconych bezpieczeństwu części instrukcji obsługi maszyn oraz EN 17067:2018 dotyczącą wymagań bezpieczeństwa dotyczących radiowych pilotów sterujących stosowanych w niektórych maszynach leśnych.
(4) Ponadto na podstawie wniosku M/396 CEN i CENELEC dokonały przeglądu i zmiany istniejących norm w celu dostosowania ich do postępu technicznego, w tym norm EN ISO 10517:2019, EN ISO 11148-13:2018, EN 12012-1:2018, EN 12733:2018, EN 16985:2018, EN ISO 19296:2018, EN ISO 28927-4:2010 i EN ISO 28927- 4:2010/A1:2018, EN 60204-1:2018, EN IEC 60204-11:2019, EN 707:2019, EN 1459-2:2015+A1:2018, EN ISO 3691-5:2015, EN ISO 4254-9:2018, EN 12312-8:2018 oraz EN ISO 19353:2019.
(5) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane, poddane przeglądowi i zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem M/396.
(6) Normy opracowane, poddane przeglądowi i zmienione przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku M/396 uwzględniają wymogi, które mają obejmować i które zostały określone w dyrektywie 2006/42/WE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) W wyniku prac podjętych przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku M/396 dokonano zastąpienia, przeglądu lub zmiany szeregu norm zharmonizowanych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 4 . Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych i poddanych przeglądowi norm oraz zmian w normach, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do norm zharmonizowanych.
(8) Odniesienia do normy zharmonizowanej EN ISO 19085-3:2017 dotyczącej obrabiarek do drewna oraz normy zharmonizowanej EN ISO 28927-2:2009/A1:2017 dotyczącej narzędzi z napędem zamieszczono w załącznikach I oraz II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/436 5 . Jednakże poprzednie wersje tych norm, tj. EN 848-3:2012 i EN ISO 28927-2:2009, opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 6 i nie zostały one wycofane. Z uwagi na fakt, że normy EN 848-3:2012 i EN ISO 28927-2:2009 nie odzwierciedlają już aktualnego stanu techniki, odniesienia do tych norm należy wycofać z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm EN ISO 19085-3:2017 i EN ISO 28927-2:2009/A1:2017, należy odroczyć wycofanie norm EN 848-3:2012 i EN ISO 28927-2:2009.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, których stosowanie stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/42/WE, a załącznik II do tej decyzji wykonawczej zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, których stosowanie również stanowi podstawę do domniemania zgodności, ale z ograniczeniami. W związku z tym, że należy opublikować szereg odniesień do norm zharmonizowanych, a jednocześnie nie zachodzi potrzeba dodania ograniczeń przy ich publikacji, odniesienia te należy zamieścić w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436. W załączniku tym należy również zastąpić odniesienie do normy EN 62841-2-1:2018, tak aby uwzględnić najnowszą zmianę tej normy.
(10) Załącznik III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ze skutkiem od dat określonych w tym załączniku. W związku z tym, że należy wycofać szereg odniesień do norm zharmonizowanych, które opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, odniesienia te należy zamieścić w załączniku III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/436.
(12) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji Ursula | |
| VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.102.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/480 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/436 w sprawie norm zharmonizowanych dla maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 01/04/2020 |
| Data ogłoszenia: | 02/04/2020 |
| Data wejścia w życie: | 02/04/2020, 02/10/2021 |