(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej pod nazwą "Respect for the rule of law within the European Union" (Poszanowanie praworządności w Unii Europejskiej) są następujące kwestie: "Stworzenie obiektywnego i bezstronnego mechanizmu oceny w celu weryfikacji stosowania wartości Unii Europejskiej przez wszystkie państwa członkowskie".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "a) wprowadzenie w Unii Europejskiej ogólnych przepisów prawa umożliwiających obiektywną weryfikację praktycznego stosowania krajowych przepisów dotyczących praworządności w celu wzmocnienia wzajemnego zaufania między państwami członkowskimi oraz ułatwienia wdrażania postanowień art. 7 TUE dotyczących ewentualnego naruszenia wartości Unii; b) ułatwienie egzekwowania przepisów prawa europejskiego dotyczących współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (np. europejskiego nakazu aresztowania)".
(3) Załącznik do proponowanej inicjatywy obywatelskiej odnosi się do wzmocnienia roli Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, której opinii można by zasięgać, aby zapewnić maksymalną obiektywność decyzji podejmowanych przez instytucje Unii, w tym w zakresie współpracy policyjnej i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa.
(4) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(5) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(6) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjmować unijne akty prawne:
- dotyczące środków ustanawiających zasady dokonywania przez państwa członkowskie, we współpracy z Komisją, obiektywnej i bezstronnej oceny wdrażania polityki Unii w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości przez organy państw członkowskich, w szczególności w celu ułatwienia pełnego stosowania zasady wzajemnego uznawania, na podstawie art. 70 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- dotyczące zmian w rozporządzeniu Rady (WE) nr 168/2007 2 , na podstawie art. 352 TFUE.
(7) W celu wprowadzenia w życie Traktatów nie można natomiast przyjąć aktów prawnych Unii, które miałyby służyć zmianie procedury określonej w art. 7 TUE.
(8) Proponowana inicjatywa obywatelska, w zakresie, w jakim jej celem jest przedstawienie przez Komisję wniosków dotyczących aktów prawnych ustanawiających zasady przeprowadzania obiektywnej i bezstronnej oceny wdrażania przez organy krajowe polityki Unii w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a także wniosków dotyczących zmiany rozporządzenia Rady ustanawiającego Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej, nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.
(9) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.
(10) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską pod nazwą "Respect for the rule of law within the European Union",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Frans TIMMERMANS | |
| Pierwszy Wiceprzewodniczący |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.99.39 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/569 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Respect for the rule of law within the European Union" |
| Data aktu: | 03/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 10/04/2019 |