uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 184/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, to znaczy od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 184/2005 określa wspólne zasady systematycznego sporządzania wspólnotowej statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich.
(3) Państwa członkowskie mają obowiązek dostarczać Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich, wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005. Rozporządzenie to określa między innymi wymagane poziomy podziału geograficznego danych, które państwa członkowskie mają przekazywać Komisji (Eurostatowi).
(4) Tabela 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005 zawiera pośrednie odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w obszarze kontrahenta "Państwa członkowskie Unii spoza strefy euro" w ramach poziomu podziału geograficznego GEO 4. Państwa członkowskie mają obowiązek dostarczać Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące tego obszaru kontrahenta z podziałem na poszczególne państwa.
(5) Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii spowodowałoby, że Zjednoczone Królestwo stałoby się państwem trzecim i jako takie nie byłoby już częścią obszaru kontrahenta "Państwa członkowskie Unii spoza strefy euro" w kolumnie GEO 4. W związku z tym państwa członkowskie nie byłyby już prawnie zobowiązane do przekazywania danych dla obszaru kontrahenta dotyczących Zjednoczonego Królestwa.
(6) GEO 4 określa poziom podziału geograficznego wymagany dla niektórych pozycji statystyk kwartalnych dotyczących bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, a także podziału rocznych pozycji inwestycji bezpośrednich oraz rocznych transakcji inwestycji bezpośrednich i dochodów z tych inwestycji ze względu na rodzaj działalności.
(7) Statystyki europejskie dotyczące bilansu płatniczego, międzynarodowych pozycji inwestycyjnych i bezpośrednich inwestycji zagranicznych są kluczowe dla zapewnienia świadomego kształtowania polityki gospodarczej i opracowywania dokładnych prognoz gospodarczych. Mają one zasadnicze znaczenie dla polityki publicznej w Unii, badań oraz dla obywateli Unii.
(8) Biorąc pod uwagę intensywne stosunki handlowe i gospodarcze między UE a Zjednoczonym Królestwem, istotne jest zapewnienie ciągłości przekazywania przez państwa członkowskie danych odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa jako kontrahenta, również po wystąpieniu tego państwa z UE.
(9) Tabela 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005 zawiera również wyraźne odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w poziomach podziału geograficznego GEO 5 i GEO 6, ponieważ Zjednoczone Królestwo jest wymienione jako odrębne państwo kontrahenta w ramach agregatu geograficznego "Europa", razem ze wszystkimi państwami członkowskimi Unii.
(10) Agregat "Europa" w kolumnie GEO 5 i GEO 6 obejmuje wszystkie państwa członkowskie, państwa członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) i inne państwa europejskie. Agregat "Pozostałe państwa europejskie" obejmuje wszystkie państwa europejskie, które nie są państwami członkowskimi Unii ani państwami członkowskimi EFTA, wymienione w porządku alfabetycznym w języku angielskim.
(11) W związku z przewidywaniem, że Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim należy odpowiednio zmienić jego pozycję w kolumnach GEO 5 i GEO 6.
(12) Należy zatem wprowadzić zmiany w tabeli 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005 w celu uwzględnienia Zjednoczonego Królestwa jako odrębnego państwa kontrahenta w poziomie podziału geograficznego GEO 4 oraz w celu zmiany jego pozycji w poziomach podziału geograficznego GEO 5 i GEO 6. Taka aktualizacja nie ma wpływu na obciążenia sprawozdawcze ani na mające zastosowanie podstawowe ramy koncepcyjne.
(13) Biorąc pod uwagę okres kontroli wynoszący trzy miesiące, mający zastosowanie do niniejszego aktu delegowanego, oraz konieczność zamieszczenia zaktualizowanej tabeli 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005, tak by była ona gotowa do stosowania w momencie, gdy Zjednoczone Królestwo przestanie należeć do obszaru kontrahenta "Państwa członkowskie Unii spoza strefy euro", co mogłoby nastąpić już w dniu 30 marca 2019 r., konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.85.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/505 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 184/2005 w odniesieniu do poziomów podziału geograficznego |
| Data aktu: | 19/12/2018 |
| Data ogłoszenia: | 27/03/2019 |
| Data wejścia w życie: | 28/03/2019, 02/02/2020 |