uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 56 ust. 3,
(1) Z doświadczenia w stosowaniu rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 150/2013 2 wynika, że przepisy dotyczące rejestracji repozytoriów transakcji określone w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 stanowią solidną podstawę do stworzenia ram rejestracji repozytoriów transakcji. Aby jeszcze bardziej wzmocnić te ramy, rozporządzenie (UE) nr 150/2013 powinno odzwierciedlać zmiany zachodzące w branży.
(2) Ustanowienie spójnych ram rejestracji i rozszerzenia rejestracji repozytoriów transakcji na podstawie zarówno rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 3 , jest istotne dla zapewnienia równych warunków działania dla repozytoriów transakcji oraz dla skutecznego wykonywania funkcji repozytorium.
(3) Wykonywana przez repozytoria transakcji funkcja weryfikacji ma kluczowe znaczenie dla przejrzystości rynków instrumentów pochodnych oraz zapewnienia jakości danych. Repozytoria transakcji powinny zatem wykazać, że ustanowiły właściwe systemy i procedury, które zapewniają możliwość zweryfikowania kompletności i prawidłowości szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych. Te systemy i procedury należy zatem bardziej szczegółowo zdefiniować, tak aby wzmocnić ramy rejestracji repozytoriów. Powinny one określać, w jaki sposób repozytoria transakcji uwierzytelniają użytkowników, zatwierdzają schemat danych, potwierdzają rejestrowanie danych, zatwierdzają logikę i treść danych, uzgadniają szczegóły dotyczące instrumentów pochodnych oraz przekazują informacje zwrotne użytkownikom.
(4) Wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji powinien zawierać bardziej szczegółowe informacje na temat odpowiednich mechanizmów i struktur kontroli wewnętrznej, funkcji audytu wewnętrznego oraz planu prac w zakresie audytów, tak aby umożliwić ESMA ocenę, w jaki sposób czynniki te przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania repozytorium transakcji.
(5) Aby umożliwić ESMA lepszą ocenę nieposzlakowanej opinii, doświadczenia i umiejętności członków zarządu, kierownictwa wyższego szczebla i odpowiedniego personelu wyższego szczebla repozytorium transakcji składającego wniosek o rejestrację, repozytorium to powinno przedstawić dodatkowe informacje dotyczące tych osób, w tym informacje dotyczące ich wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu systemami informatycznymi, ich obsłudze i rozwoju.
(6) Wykorzystywanie w ramach repozytorium transakcji tych samych zasobów na potrzeby zarówno usług dotyczących zgłaszania instrumentów pochodnych, jak i usług dodatkowych lub usług dotyczących zgłaszania transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, może prowadzić do rozprzestrzeniania się ryzyka operacyjnego na wszystkie te usługi. Walidacja, uzgadnianie, przetwarzanie i przechowywanie danych mogą wymagać skutecznego rozdziału operacyjnego, aby uniknąć takiego rozprzestrzeniania się ryzyka. Jednakże niektóre praktyki, takie jak wspólny dla różnych systemów interfejs użytkownika, wspólny dla różnych organów punkt dostępu do danych lub korzystanie z tych samych pracowników zatrudnionych w dziale sprzedaży, komórce ds. nadzoru zgodności z prawem lub w pomocy technicznej w dziale obsługi klienta, mogą być w mniejszym stopniu narażone na rozprzestrzenianie się ryzyka, a co za tym idzie niekoniecznie wymagają rozdziału operacyjnego. Repozytoria transakcji powinny zatem ustanowić odpowiedni poziom operacyjnego rozdziału pomiędzy zasobami, systemami lub procedurami stosowanymi w ramach różnych linii biznesowych. Rozdział ten powinien obejmować linie biznesowe, które świadczą usługi regulowane innymi przepisami prawa Unii lub przepisami państwa trzeciego. Powinien on również zapewnić, by wniosek o rejestrację zawierał szczegółowe i jasne informacje na temat usług dodatkowych lub innych linii biznesowych oferowanych przez repozytorium transakcji oprócz działalności podstawowej polegającej na świadczeniu usług repozytorium transakcji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(7) Aby zapewnić zgodność z celami rozporządzenia (UE) nr 648/2012 konieczne są solidne, odporne i zabezpieczone systemy informatyczne. W związku z tym repozytoria transakcji powinny przedstawić obszerne i bardziej szczegółowe informacje na temat swoich systemów informatycznych, tak aby umożliwić ESMA ocenę ich solidności i odporności. W przypadku gdy wykonywanie określonych funkcji repozytorium transakcji zostało zlecone na zasadzie outsourcingu osobom trzecim - na poziomie grupy lub poza grupą - repozytorium transakcji powinno przedstawić szczegółowe informacje na temat stosownych ustaleń dotyczących outsourcingu, tak aby umożliwić ESMA ocenę zgodności z warunkami rejestracji, w tym informacje na temat wszelkich umów o gwarantowanym poziomie usług, wskaźników oraz sposobu, w jaki wskaźniki te są skutecznie monitorowane. Repozytoria transakcji powinny także przedstawić informacje na temat mechanizmów i zabezpieczeń wdrożonych w celu skutecznego przeciwdziałania potencjalnym cyberzagrożeniom oraz w celu ochrony przechowywanych danych przed cyberatakami.
(8) Aby w lepszej mierze osiągnąć cele rozporządzenia (UE) nr 648/2012 pod względem przejrzystości rynku instrumentów pochodnych, repozytoria transakcji powinny wykazać, że stosują one warunki dostępu do przechowywanych przez siebie danych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 151/2013 4 . Warunki te powinny gwarantować integralność danych udostępnianych organom oraz możliwość zapewnienia przez repozytoria transakcji dostępu do danych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 151/2013. Wniosek o rejestrację powinien zatem zawierać szczegółowe informacje na temat polityk i procedur stosowanych przez repozytorium transakcji, zgodnie z którymi użytkownicy różnego rodzaju zgłaszają dane do repozytorium transakcji oraz uzyskują dostęp do danych przechowywanych przez to repozytorium. Z tego samego względu wniosek o rejestrację powinien zawierać opis kanałów i mechanizmów stosowanych w celu publicznego ujawniania informacji o zasadach dostępu do danych przechowywanych w tym repozytorium transakcji. Repozytoria transakcji powinny również przedstawiać bardziej szczegółowe informacje na temat stosowanych przez nie procedur weryfikacji kompletności i prawidłowości danych.
(9) Opłaty związane z usługami świadczonymi przez repozytoria transakcji stanowią ważną informację dla uczestników rynku, umożliwiającą im dokonanie świadomego wyboru. W związku z tym informacje na temat tych opłat powinny znaleźć się we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji.
(10) Aby umożliwić ESMA wyznaczenie punktu odniesienia dla planowania zdolności i wyników przez repozytoria transakcji, każdy wniosek o rejestrację powinien zawierać informacje świadczące o posiadaniu przez składające go repozytorium transakcji zasobów finansowych koniecznych do wykonywania na bieżąco funkcji repozytorium transakcji. Z tego samego względu wniosek o rejestrację powinien zawierać informacje na temat skutecznych rozwiązań w zakresie zapewnienia ciągłości działania. Repozytoria transakcji powinny w szczególności przedstawiać informacje na temat swoich planów, procedur i uzgodnień dotyczących zarządzania w sytuacjach awaryjnych i kryzysowych, w tym na temat procedur mających zapewnić prawidłowe zastąpienie pierwotnego repozytorium transakcji w przypadku cofnięcia jego rejestracji lub gdy kontrahent dokonujący zgłoszenia postanawia dokonać zgłoszenia do innego repozytorium transakcji.
(11) Ponieważ uczestnicy rynku i organy opierają się na danych przechowywanych przez repozytoria transakcji, wniosek o rejestrację jako repozytorium transakcji powinien zawierać jasny opis uzgodnień operacyjnych i dotyczących prowadzenia dokumentacji, które powinny być rygorystyczne i skuteczne. Aby wykazać, w jaki sposób zapewnia się poufność i ochronę danych przechowywanych przez repozytorium transakcji, a także aby umożliwić ich identyfikowalność, wniosek o rejestrację powinien zawierać specjalne odniesienie dotyczące utworzenia rejestru zgłoszeń.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .
(13) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne związane z nim koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do działającej przy ESMA Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 150/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.81.74 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/362 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 150/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji |
Data aktu: | 13/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2019 |