uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3,
(1) Ujednolicona struktura i ujednolicony format danych na potrzeby rejestrowania i sprawozdawczości w odniesieniu do producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) we wszystkich państwach członkowskich przyczyni się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych producentów prowadzących działalność na poziomie Unii lub na poziomie kilku państw członkowskich.
(2) W celu zharmonizowania praktyk stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie rejestrowania i sprawozdawczości format rejestrowania i sprawozdawczości powinien być stosowany przez wszystkich producentów, w tym producentów będących dostawcami EEE za pomocą środków porozumiewania się na odległość, lub przez autoryzowanych przedstawicieli, jeżeli zostali wyznaczeni, oraz we wszystkich rejestrach sporządzonych w państwach członkowskich zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE.
(3) Format rejestrowania i sprawozdawczości powinien określać główne elementy informacji wymagane przy rejestracji i składaniu sprawozdań przez producentów lub autoryzowanych przedstawicieli, jeżeli zostali oni wyznaczeni, zgodnie z art. 16 ust. 2 i załącznikiem X do dyrektywy 2012/19/UE. Powinien on również umożliwiać zażądanie przez państwo członkowskie, w którym producent jest zarejestrowany i składa sprawozdania, dostarczenia ograniczonych dodatkowych informacji. W celu uniknięcia dodatkowych obciążeń administracyjnych takie żądanie dotyczące dodatkowych informacji powinno odnosić się wyłącznie do pozycji wcześniej określonych jako takie w ramach danego formatu.
(4) Chociaż zgodnie z częścią B.5 załącznika X do dyrektywy 2012/19/UE każdy producent lub autoryzowany przedstawiciel, jeżeli został wyznaczony, ma obowiązek składania sprawozdania w odniesieniu do ilości zużytego EEE zebranego selektywnie, poddanego recyklingowi (w tym, przygotowanego do ponownego użycia), odzyskowi i unieszkodliwionego w danym państwie członkowskim lub przemieszczonego wewnątrz Unii lub poza Unię, odpowiednie informacje, które mają być przekazane Komisji, są zbierane w państwach członkowskich z różnych źródeł. W tym kontekście harmonizacja formatów sprawozdawczości mogłaby spowodować wzrost obciążenia administracyjnego dla producentów, przy czym nie byłaby konieczna w odniesieniu do celu obecnego rozporządzenia wykonawczego.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od daty, która pozwoli na dokonanie niezbędnych ustaleń praktycznych w odniesieniu do rejestrów i producentów lub ich autoryzowanych przedstawicieli, i powinny mieć zastosowanie od początku roku kalendarzowego.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.48.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/290 określające format rejestrowania i sprawozdawczości w rejestrze w odniesieniu do producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego |
| Data aktu: | 19/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 20/02/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 12/03/2019 |