Decyzja EBC/2019/28 (2019/1558) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących

DECYZJA (UE) 2019/1558 EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 12 września 2019 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/28)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 12 ust. 1, art. 18 ust. 1 tiret drugie oraz art. 34 ust. 1 tiret drugie,

uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 1 ust. 4 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) Rada Prezesów EBC może w dowolnym czasie zmieniać narzędzia, instrumenty, wymogi, kryteria i procedury realizacji operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.

(2) W dniu 22 lipca 2019 r., wykonując swoje zadanie utrzymywania stabilności cen oraz w celu zachowania korzystnych warunków udzielania kredytów przez banki i wsparcia akomodacyjnego nastawienia polityki pieniężnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro, Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (ECB/2019/21) 2 . Na mocy tej decyzji postanowiono o przeprowadzeniu trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III) w okresie od września 2019 r. do marca 2021 r.

(3) W dniu 12 września 2019 r., w celu zachowania korzystnych warunków udzielania kredytów przez banki, zapewnienia niezakłóconej transmisji polityki pieniężnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro, oraz dalszego wspierania akomodacyjnego nastawienia polityki pieniężnej Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie niektórych parametrów TLTRO-III, a mianowicie wydłużeniu okresu wymagalności wszystkich operacji z dwóch do trzech lat, wprowadzeniu opcji dobrowolnej spłaty oraz usunięciu marży wynoszącej 10 punktów bazowych ponad średnią stopy podstawowych operacji refinansujących oraz średnią stopy depozytu w banku centralnym, w każdym przypadku ustaloną przez cały okres trwania danej operacji TLTRO-III.

(4) W celu zastosowania tych zmienionych parametrów do pierwszej operacji TLTRO-III niniejsza decyzja powinna wejść w życie niezwłocznie.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Każda TLTRO-III staje się wymagalna trzy lata po odpowiedniej dacie rozliczenia, w dniu przypadającym w dacie rozliczenia podstawowej operacji refinansującej Eurosystemu, zgodnie z orientacyjnym kalendarzem TLTRO-III opublikowanym na stronie internetowej EBC.";

2)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Stopa procentowa

1. Z zastrzeżeniem ust. 2 stopa procentowa mająca zastosowanie do kwoty pożyczonej na podstawie każdej TLTRO-III jest równa średniej stopie procentowej podstawowej operacji refinansującej w całym okresie trwania danej operacji TLTRO-III.

2. Stopa procentowa mająca zastosowanie do kwot pożyczonych przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w drugim okresie referencyjnym przekracza ich referencyjną kwotę kredytów netto, musi być niższa niż stopa określona w ust. 1 i może być tak niska, jak średnia stopy depozytu w banku centralnym w całym okresie trwania danej operacji TLTRO-III, w zależności od odchylenia od niespłaconej kwoty odniesienia. Szczegółowe postanowienia i obliczenia są zawarte w załączniku I. Informację o stopie procentowej przekazuje się uczestnikom przed pierwszą datą wcześniejszej spłaty we wrześniu 2021 r., zgodnie z orientacyjnym kalendarzem TLTRO-III opublikowanym na stronie internetowej EBC.

3. Informacje o odchyleniu od niespłaconej kwoty odniesienia, wynikającego z tego ewentualnego korzystnego dostosowania stopy procentowej oraz ostatecznych stopach procentowych przekazuje się uczestnikom zgodnie z orientacyjnym kalendarzem TLTRO-III opublikowanym na stronie internetowej EBC.

4. Odsetki są regulowane z dołu, odpowiednio, w momencie wymagalności każdej operacji TLTRO-III lub w momencie wcześniejszej spłaty przewidzianej w art. 5a.

5. Jeżeli, w związku z zastosowaniem środków, którymi dysponuje KBC na podstawie postanowień umownych lub normatywnych, uczestnik jest zobowiązany do spłaty niespłaconych kwot wynikających z TLTRO-III zanim przekazana mu zostanie informacja o odchyleniu od niespłaconej kwoty odniesienia oraz ewentualnego wynikającego z tego korzystnego dostosowania stopy procentowej, stopa procentowa mająca zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie każdej TLTRO-III jest równa średniej stopie procentowej podstawowej operacji refinansującej w całym okresie trwania danej TLTRO-III do daty, w której KBC zażądał spłaty. Jeżeli spłaty takiej KBC zażądał po przekazaniu uczestnikowi informacji o odchyleniu od niespłaconej kwoty odniesienia oraz ewentualnego wynikającego z tego korzystnego dostosowania stopy procentowej, stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie każdej TLTRO-III ustala się z uwzględnieniem odchylenia od niespłaconej kwoty odniesienia.";

3)
dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Wcześniejsza spłata

1. Począwszy od upływu 24 miesięcy od rozliczenia każdej TLTRO-III, uczestnicy mają z częstotliwością kwartalną możliwość wypowiedzenia lub obniżenia kwoty danej TLTRO-III przed terminem wymagalności.

2. Daty wcześniejszej spłaty przypadają w dacie rozliczenia podstawowej operacji refinansującej Eurosystemu, zgodnie z informacją określoną przez Eurosystem.

3. W celu skorzystania z procedury wcześniejszej spłaty uczestnik zawiadamia odpowiedni KBC, że ma zamiar dokonać wcześniejszej spłaty w dacie wcześniejszej spłaty, z wyprzedzeniem co najmniej tygodnia przed tą datą.

4. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, staje się wiążące dla danego uczestnika na tydzień przed datą wcześniejszej spłaty, której dotyczy. Nierozliczenie przez uczestnika, w całości lub w części, kwoty należnej zgodnie z procedurą wcześniejszej spłaty do dnia wcześniejszej spłaty może skutkować nałożeniem kary finansowej. Mająca zastosowanie kara finansowa podlega obliczeniu zgodnie z załącznikiem VII do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) i odpowiada karze finansowej mającej zastosowanie w przypadku niewykonania obowiązku zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia oraz rozrachunku kwoty przyznanej kontrahentowi w przypadku transakcji odwracalnych na potrzeby polityki pieniężnej. Nałożenie kary finansowej nie narusza prawa KBC do skorzystania ze środków przewidzianych na wypadek niewykonania zobowiązania, o których mowa w art. 166 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).";

4)
w art. 7 ust. 1 lit. b), c), d) oraz e) otrzymują brzmienie:

"b) w przypadku nieprzekazania przez uczestnika odpowiedniemu KBC w terminie zgodnym z orientacyjnym kalendarzem TLTRO-III opublikowanym na stronie internetowej EBC wyników oceny pierwszego sprawozdania dokonanej przez biegłego rewidenta uczestnik ten ma obowiązek spłacić wszystkie kwoty pozostające do spłaty pożyczone na podstawie TLTRO-III w dniu rozliczenia następnej podstawowej operacji refinansującej przy oprocentowaniu na poziomie średniej stopy podstawowych operacji refinansujących w okresie trwania danej TLTRO-III;

c) w przypadku nieprzekazania przez uczestnika odpowiedniemu KBC w terminie drugiego sprawozdania zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie TLTRO-III ma oprocentowanie na poziomie średniej stopy podstawowych operacji refinansujących w okresie trwania danej TLTRO-III, a także nakłada się dodatkową karę pieniężną w wysokości 500 EUR dziennie do czasu przekazania drugiego sprawozdania, nie przekraczającą kwoty 15 000 EUR. Kara podlega kumulacji i nałożeniu po otrzymaniu przez odpowiedni KBC drugiego sprawozdania lub po osiągnięciu maksymalnej kwoty kary, jeżeli do tego czasu sprawozdanie nadal nie zostało otrzymane;

d) w przypadku nieprzekazania przez uczestnika odpowiedniemu KBC w terminie wyników oceny drugiego sprawozdania dokonanej przez biegłego rewidenta zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie TLTRO-III ma oprocentowanie na poziomie średniej stopy podstawowych operacji refinansujących w okresie trwania danej TLTRO-III;

e) w przypadku niezastosowania się przez uczestnika do innych wymogów przewidzianych w art. 6 ust. 6 i ust. 7 zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie TLTRO-III ma oprocentowanie na poziomie średniej stopy podstawowych operacji refinansujących w okresie trwania danej TLTRO-III;";

5)
w załączniku I w punkcie 3 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"EX zaokrągla się do 15 miejsc po przecinku. W przypadku gdy OAB równa się zero, EX uznaje się za równe 2,5.";

6)
w załączniku I w punkcie 3 akapit szósty otrzymuje brzmienie:

"Przyjmijmy, że korzystne dostosowanie stopy procentowej, mierzone jako ułamek średniego korytarza pomiędzy maksymalną możliwą stopą procentową a minimalną możliwą stopą procentową , oznacza iri; przyjmijmy, że stopa procentowa mająca zastosowanie do TLTRO-III k, wyrażona jako roczna stopa oprocentowania, oznacza rk; iri oraz rkokreśla się w następujący sposób:

a) jeżeli uczestnik nie przekracza swojej niespłaconej kwoty odniesienia kwalifikowanych kredytów na dzień 31 marca 2021 r., stopa referencyjna mająca zastosowanie do wszystkich kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie TLTRO-III jest równa średniej stopie MRO w czasie trwania danej TLTRO-III, tj.:

jeżeli EX ≤ 0, to iri - 0% i

b) jeżeli uczestnik przekracza swoją niespłaconą kwotę odniesienia kwalifikowanych kredytów o przynajmniej 2,5 % na dzień 31 marca 2021 r., stopa referencyjna mająca zastosowanie do wszystkich kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie TLTRO-III jest równa średniej stopie depozytu w banku centralnym w czasie trwania danej TLTRO-III, tj.:

jeżeli EX ≥ 2,5, to iri = 100 % i

c) jeżeli uczestnik przekracza swoją niespłaconą kwotę odniesienia kwalifikowanych kredytów o mniej niż 2,5 % na dzień 31 marca 2021 r., stopa referencyjna mająca zastosowanie do wszystkich kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie TLTRO-III podlega liniowej gradacji, w zależności od odsetka, o jaki dany uczestnik przekracza swoje niespłacone kwoty odniesienia kwalifikowanych kredytów, tj.:

jeżeli 0 < EX < 2,5, to

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 16 września 2019 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 12 września 2019 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3.
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.238.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2019/28 (2019/1558) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących
Data aktu: 12/09/2019
Data ogłoszenia: 16/09/2019
Data wejścia w życie: 16/09/2019