KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 7 lit. a) i art. 160,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 ("kodeks") zgłoszenia celne mogą, w szczególnych przypadkach, być składane przy użyciu środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 2 stanowi, że towary o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 22 EUR mogą tymczasowo być zgłaszane do dopuszczenia do obrotu poprzez zwykłe przedstawienie organom celnym, a nie za pomocą zgłoszenia celnego. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest fakt, że większość towarów o wartości nieprzekraczającej 22 EUR może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT przyznanego przez państwa członkowskie zgodnie z art. 23 dyrektywy Rady 2009/132/WE 3 . Towary te mogą również korzystać ze zwolnienia z cła zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1186/2009 4 .
(3) Obecnie możliwość zgłoszenia towarów o wartości nieprzekraczającej 22 EUR poprzez przedstawienie ich organom celnym ograniczona jest do okresu poprzedzającego modernizację przez państwa członkowskie krajowych systemów przywozu, o których mowa w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/578 5 . Ponadto dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 6 znosi zwolnienie z VAT dla towarów o wartości nieprzekraczającej 22 EUR ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z tym w państwach członkowskich, które zmodernizują swoje krajowe systemy przywozu przed dniem 1 stycznia 2021 r., możliwość zgłaszania tych towarów poprzez przedstawienie ich organom celnym zostanie zniesiona, a zgłoszenie celne będzie wymagane nawet w przypadku braku obowiązku poboru VAT od tych towarów lub zwolnienia z należności celnych. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446, aby zapewnić możliwość zgłaszania towarów o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 22 EUR poprzez przedstawienie ich organom celnym do momentu zniesienia progu 22 EUR obowiązującego do celów VAT.
(4) W załączniku B do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 określono wymogi dotyczące danych w odniesieniu do zgłoszeń celnych. Wzrost liczby elektronicznych transakcji handlowych wykazał, że wymogi te nie są odpowiednie do celów zgłaszania towarów przywożonych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 150 EUR lub przesyłek o charakterze niehandlowym, wysyłanych przez osoby prywatne na rzecz osób prywatnych (przesyłki o niskiej wartości). Po pierwsze, część danych wymaganych w załączniku B nie jest konieczna w tym kontekście, ponieważ zgodnie z art. 23 i 25 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 większość towarów przywożonych w przesyłkach o niskiej wartości jest zwolniona z należności celnych. Po drugie, zgłoszenie celne tych towarów będzie niezbędne przede wszystkim do celów przestrzegania przepisów dotyczących podatku VAT od towarów przywożonych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 150 EUR wprowadzonych dyrektywą (UE) 2017/2455, a mianowicie przepisów dotyczących podatku VAT w ramach procedury szczególnej dla sprzedaży na odległość towarów przywożonych z państw trzecich lub terytoriów trzecich określonych w tytule XII rozdział 6 sekcja 4 dyrektywy Rady 2006/112/WE 7 lub, w odniesieniu do pobierania podatku VAT, na mocy uregulowań szczególnych dotyczących deklarowania i płatności VAT z tytułu przywozu w tytule XII rozdział 7 tej samej dyrektywy. Po trzecie, duża ilość przesyłek o niskiej wartości wymaga dostosowania w jak największym możliwym stopniu zestawu danych wymaganych na potrzeby celne do informacji elektronicznych przesyłanych przez operatora w miejscu wysyłki towarów (tj. w państwie trzecim).
(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446, aby wprowadzić możliwość zgłaszania przesyłek o niskiej wartości na potrzeby celne przy użyciu innego zestawu danych, tj. zawierającego mniej elementów niż zestaw wymagany do standardowego zgłoszenia celnego. Możliwość ta powinna być dostępna od daty rozpoczęcia stosowania środków dotyczących poboru podatku VAT od towarów przywożonych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 150 EUR określonych w dyrektywie (UE) 2017/2455.
(6) Możliwość zgłaszania przesyłek o niskiej wartości przy użyciu ograniczonego zestawu danych nie powinna być jednak dostępna dla towarów będących przedmiotem zakazów i ograniczeń. Towary te powinny nadal być zgłaszane za pomocą standardowego zgłoszenia celnego wraz ze wszystkimi istotnymi informacjami. Nie należy także stosować ograniczonego zbioru danych do zgłaszania towarów, które są zwolnione z VAT przy przywozie zgodnie z art. 143 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2006/112/WE (kody procedur celnych 42 i 63). Ograniczony zbiór danych opracowano z myślą o przypadkach, w których VAT został już zadeklarowany w ramach procedury szczególnej dla sprzedaży na odległość towarów przywożonych z państw trzecich lub terytoriów trzecich zgodnie z tytułem XII rozdział 6 sekcja 4 dyrektywy 2006/112/WE, i w związku z tym nie ma potrzeby poboru VAT przy przywozie; ograniczony zbiór danych opracowano również z myślą o przypadkach, w których państwo członkowskie przywozu jest również państwem członkowskim konsumpcji do celów VAT, a zatem państwem pobierającym VAT. Towary przywożone w ramach procedur celnych o kodach 42 i 63 są natomiast przywożone do państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie, które pobierze VAT, a ograniczony zestaw danych nie zawiera wystarczających informacji, aby spełnić
wszystkie wymogi związane z VAT mające zastosowanie w takich przypadkach.