uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,
(1) W dniu 16 stycznia 2015 r. Polska przedłożyła Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") dokumentację 2 na podstawie art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ("dokumentacja zgodna z załącznikiem XV") w celu wszczęcia procedury wprowadzania ograniczeń określonej w art. 69-73 tego rozporządzenia. W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV zaproponowano zakaz wprowadzania do obrotu płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych i alkoholu denaturującego zawierających metanol, wykazując, że narażenie na tę substancję stanowi ryzyko dla zdrowia człowieka. Dane zawarte w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV wykazały, że niezbędne jest podjęcie działań w skali całej Unii.
(2) Ograniczenie zaproponowane w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV ma na celu zmniejszenie liczby przypadków poważnego zatrucia metanolem w wyniku jego spożycia przez osoby uzależnione od alkoholu, a sporadycznie również przez osoby nieuzależnione, w postaci płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych lub alkoholu denaturującego stanowiących tanie substytuty alkoholu nadającego się do spożycia. Oczekuje się, że ograniczenie to miałoby również zapobiec zatruciom metanolem w wyniku przypadkowego spożycia płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych lub alkoholu denaturującego, w tym przypadkom zatrucia się przez dzieci. W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV oraz podczas konsultacji publicznych poinformowano o przypadkach zatruć spowodowanych spożyciem płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych w siedmiu państwach członkowskich, w tym o przypadkach śmiertelnego zatrucia w co najmniej dwóch państwach członkowskich.
(3) W dniu 4 grudnia 2015 r. Komitet ds. Oceny Ryzyka ("RAC") ustanowiony przy Agencji przyjął opinię, w której stwierdził, że narażenie na metanol występujący w płynach do spryskiwaczy szyb samochodowych i w alkoholu denaturującym w stężeniu powyżej 0,6 % masowo stwarza ryzyko śmierci, poważnego działania toksycznego dla oczu lub innych poważnych skutków zatrucia metanolem. RAC stwierdził także, że proponowane ograniczenie jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem zapobiegania zidentyfikowanemu ryzyku, zarówno pod względem skuteczności, jak i praktyczności.
(4) W dniu 11 marca 2016 r. Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (SEAC) ustanowiony przy Agencji przyjął opinię na temat zaproponowanego ograniczenia. Brak danych społecznoekonomicznych w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV oraz pochodzących z konsultacji publicznych w odniesieniu do alkoholu denaturującego spowodował, że SEAC nie mógł ocenić społecznoekonomicznego wpływu objęcia tego alkoholu proponowanym ograniczeniem. W odniesieniu do płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych SEAC uznał, że proponowane ograniczenie jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem zapobiegania zidentyfikowanemu ryzyku pod względem korzyści i kosztów społecznoekonomicznych. Ogólnie SEAC stwierdził, że rozbieżności w przepisach krajowych w poszczególnych państwach członkowskich mogą powodować zakłócenia na rynku wewnętrznym.
(5) W toku procesu wprowadzania ograniczeń konsultowano się z działającym przy Agencji forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów i uwzględniono jego zalecenia, w szczególności dotyczące włączenia do proponowanego ograniczenia płynów stosowanych do odmrażania szyb samochodowych.
(6) W dniu 28 kwietnia 2016 r. Agencja przedłożyła Komisji opinie RAC i SEAC 3 . W oparciu o wspomniane wyżej opinie Komisja uznała, że obecność metanolu w płynach do spryskiwaczy i do odmrażania szyb samochodowych stwarza ryzyko dla zdrowia człowieka, którego nie można zaakceptować i któremu należy przeciwdziałać na poziomie unijnym.
(7) Zainteresowanym stronom należy zapewnić wystarczający czas do podjęcia właściwych środków w celu zastosowania się do proponowanego ograniczenia, w szczególności aby umożliwić sprzedaż zapasów oraz zapewnienie odpowiedniej komunikacji w ramach łańcucha dostaw. Stosowanie ograniczenia powinno zatem zostać odroczone.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.99.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/589 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do metanolu |
| Data aktu: | 18/04/2018 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2018 |
| Data wejścia w życie: | 09/05/2018 |