KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 4 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2014/92/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, by dostawcy usług płatniczych przekazywali konsumentom przynajmniej raz w roku bezpłatne zestawienie wszystkich pobranych opłat oraz - w stosownych przypadkach - informacje dotyczące stóp oprocentowania dotyczących usług powiązanych z rachunkiem płatniczym. Dostawcy usług płatniczych mają obowiązek stosować ujednolicone pojęcia określone w ostatecznym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym. Państwa członkowskie publikują ostateczne wykazy, włączając do nich ujednoliconą terminologię Unii określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/32 2 .
(2) Aby zestawienie opłat spełniało cele wskazane w dyrektywie 2014/92/UE i jednocześnie prezentowało konsumentom wszystkie ważne informacje w sposób zwiększający ich przejrzystość i porównywalność, dostawcy usług płatniczych powinni stosować standardowy wzór zestawienia opłat.
(3) Jeżeli chodzi o prezentację pakietów usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, należy wziąć pod uwagę różnorodność pakietów oferowanych przez dostawców usług płatniczych. W przypadku niektórych pakietów świadczenie objętych nimi usług jest wliczone w podstawową opłatę (taką jak opłata za prowadzenie rachunku), podczas gdy opłata za inne pakiety jest naliczana osobno od opłaty podstawowej, a jeszcze inne pakiety obejmują określoną liczbę usług, powyżej której naliczana jest dodatkowa opłata. Aby ułatwić konsumentom zrozumienie, co obejmują poszczególne rodzaje pakietów i co jest wliczane w opłaty za nie, pakiety powinny być osobno wyszczególnione w zestawieniu opłat. W szczególności, jeżeli opłata za pakiet stanowi część ogólnej opłaty, takie pakiety powinny być wyszczególniane obok informacji o opłacie ogólnej.
(4) Państwa członkowskie mają możliwość wprowadzenia obowiązku dołączania do zestawienia opłat podstawowych wskaźników, takich jak kompleksowy wskaźnik kosztowy. Wzór zestawienia opłat powinien w związku z tym obejmować oddzielną tabelę przeznaczoną do wykorzystania przez dostawców usług płatniczych podlegających takiemu obowiązkowi.
(5) Oprócz tego zestawienie opłat powinno być łatwe do przygotowania dla dostawców usług płatniczych, dlatego też powinni oni dysponować jasnymi instrukcjami dotyczącymi wypełnienia tego dokumentu.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: