(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 stanowi, że produkty pochodzenia zwierzęcego przywozi się jedynie z państwa trzeciego lub części państwa trzeciego znajdującego się w wykazie sporządzonym zgodnie z tym rozporządzeniem.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 stanowi również, że przy sporządzaniu oraz aktualizowaniu takich wykazów należy brać pod uwagę kontrole unijne w państwach trzecich oraz gwarancje przedstawione przez właściwe organy państw trzecich w odniesieniu do zgodności lub równoważności z unijnym prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , a w szczególności w jego art. 48 ust. 3.
(3) W decyzji Komisji 2006/766/WE 3 wymieniono te państwa trzecie, które spełniają kryteria, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004, i w związku z tym są w stanie zagwarantować, że wskazane produkty spełniają warunki sanitarne ustanowione w przepisach unijnych dla ochrony zdrowia konsumentów, a zatem mogą być wywożone do Unii. Załącznik I do tej decyzji zawiera wykaz państw trzecich, z których dopuszczony jest przywóz małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich przeznaczonych do spożycia przez ludzi, a załącznik II do niej zawiera wykaz państw i terytoriów trzecich, z których dopuszczony jest przywóz produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi, innych niż produkty wymienione w załączniku I. W wykazach ustanowionych w załącznikach I i II do decyzji 2006/766/WE wskazano również ograniczenia dotyczące takiego przywozu z niektórych państw trzecich.
(4) Peru znajduje się w wykazie w załączniku I do decyzji 2006/766/WE z uwagą, że "tylko mrożone lub przetworzone małże, szkarłupnie, osłonice i ślimaki morskie" mogą być przywożone do Unii z tego państwa trzeciego. Jednakże w wyniku wystąpienia wirusowego zapalenia wątroby typu A w związku ze spożywaniem małży przywożonych z Peru i skażonych wirusem tej choroby Komisja przyjęła decyzję 2008/866/WE 4 zawieszającą przywóz z Peru w odniesieniu do tych produktów.
(5) Zwrócono się do właściwego organu Peru o przedstawienie wystarczających gwarancji, że uchybienia stwierdzone w odniesieniu do systemu monitorowania, który umożliwia wykrywanie wirusów w żywych małżach, zostały usunięte. Okres stosowania decyzji 2008/866/WE, który kilkakrotnie przedłużano, upływa w dniu 30 listopada 2018 r.
(6) Ostatni audyt unijny w Peru mający na celu ocenę stosowanego systemu kontroli regulującego produkcję małży przeznaczonych do wywozu do Unii miał miejsce od 25 września do 5 października 2017 r. Zgodnie z ustaleniami poczynionymi podczas tego audytu oraz gwarancjami przedstawionymi przez władze Peru patroszone przegrzebki pochodzące z akwakultury są jedynymi małżami, w odniesieniu do których można uznać, że władze Peru mogą przedstawić wystarczające gwarancje przestrzegania unijnych wymagań przywozowych. Zezwolenie na przywóz małży z tego kraju powinno się zatem ograniczać się do patroszonych przegrzebków pochodzących z akwakultury. W związku z powyższym pozycja dotycząca Peru w wykazie w załączniku I do decyzji 2006/766/WE powinna zawierać takie ograniczenie.
(7) Mjanma/Birma znajduje się w wykazie w załączniku II do decyzji 2006/766/WE z uwagą, że "tylko mrożone dziko odławiane produkty rybołówstwa" mogą być przywożone do Unii z tego państwa trzeciego.
(8) Właściwy organ Mjanmy/Birmy zwrócił się do Komisji o cofnięcie ograniczenia znajdującego się aktualnie w wykazie i o dopuszczenie przywozu produktów akwakultury i rybołówstwa do Unii. W listopadzie 2016 r. i w marcu 2018 r. miały miejsce dwie kontrole unijne mające na celu ocenę, czy system kontroli urzędowych wprowadzony przez władze Mjanmy/Birmy może zagwarantować, że warunki produkcji produktów akwakultury i rybołówstwa w Mjanmie/Birmie przeznaczonych na wywóz do Unii spełniają wymagania określone w przepisach unijnych, a w szczególności w poświadczeniach zdrowia zawartych we wzorze świadectwa zdrowia ustanowionym w dodatku IV do załącznika VI do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005 5 .
(9) Z uwagi na korzystny wynik tych kontroli, uwzględnienie Mjanmy/Birmy w załączniku do decyzji Komisji 2011/163/UE 6 oraz gwarancje przedstawione przez właściwe organy Mjanmy/Birmy należy dopuścić bez żadnych ograniczeń przywóz produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym produktów pochodzących z akwakultury.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/766/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.263.71 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1583 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2006/766/WE w odniesieniu do przywozu z Peru i Mjanmy/Birmy małży i produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
| Data aktu: | 18/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 22/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2018, 22/10/2018 |