Decyzja 2018/1296 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do pewnych zmian Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) oraz załączników do niej

DECYZJA RADY (UE) 2018/1296
z dnia 18 września 2018 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do pewnych zmian Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) oraz załączników do niej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "Konwencją COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Decyzja 2013/103/UE stanowi, że Komisja reprezentuje Unię na posiedzeniach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).

(3) Państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są umawiającymi się stronami Konwencji COTIF i stosują ją.

(4) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") powołano zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. a) Konwencji COTIF. Oczekuje się, że na swojej 13. sesji, która odbędzie się w dniach 25 i 26 września 2018 r., Zgromadzenie Ogólne zdecyduje o wprowadzeniu pewnych zmian Konwencji COTIF, jak również w jej załącznikach E (Umowa użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej - CUI) oraz G (Dopuszczenie techniczne urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu - ATMF). Podczas tej sesji Zgromadzenie Ogólne ma również podjąć decyzję w sprawie przyjęcia nowego załącznika H do Konwencji COTIF dotyczącego bezpiecznej eksploatacji pociągów w ruchu międzynarodowym.

(5) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego, ponieważ planowane zmiany Konwencji COTIF i załączników do niej będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa unijnego, a mianowicie na dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2  oraz (UE) 2016/798 3 .

(6) Zmiany regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego OTIF mają na celu aktualizację niektórych postanowień w wyniku przystąpienia Unii do Konwencji COTIF w 2011 r., w szczególności w odniesieniu do postanowień regulujących prawo głosu organizacji regionalnej oraz ustalenie kworum.

(7) Zmiany Konwencji COTIF mają na celu udoskonalenie i uproszczenie procedury przeglądu Konwencji COTIF w celu spójnego i szybkiego wprowadzenia zmian do załączników do niej oraz w celu zapobieżenia niekorzystnemu wpływowi obecnej długotrwałej procedury wprowadzania zmian, w tym także ryzyku wystąpienia wewnętrznych rozbieżności między zmianami przyjętymi przez Komisję Rewizyjną i przez Zgromadzenie Ogólne, jak również ryzyku wystąpienia rozbieżności zewnętrznych, w szczególności z prawem Unii.

(8) Zmiany w załączniku E (CUI) do Konwencji COTIF mają na celu wyjaśnienie zakresu stosowania ujednoliconych przepisów CUI w celu zapewnienia ich bardziej systematycznego stosowania zgodnie z przeznaczeniem, tj. w międzynarodowym ruchu kolejowym, takim jak korytarze towarowe lub w międzynarodowych pociągach pasażerskich.

(9) Zmiany w załączniku G (ATMF) do Konwencji COTIF mają na celu harmonizację postanowień OTIF z przepisami UE, w szczególności po przyjęciu przez Unię w 2016 r. czwartego pakietu kolejowego.

(10) Większość proponowanych zmian jest zgodna z prawem oraz celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinna zostać poparta przez Unię.

(11) Stanowisko Unii na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego powinno zatem opierać się na dodatku,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) jest określone w dodatku.
2. 
Nieznaczne zmiany stanowiska określonego w dodatku, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii na Zgromadzeniu Ogólnym, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł  2

Decyzje 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego, po ich przyjęciu, zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2018 r.
W imieniu Rady
G. BLÜMEL
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
WPROWADZENIE

13. sesja Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) odbędzie się w dniach 25 i 26 września 2018 r. Dokumenty dotyczące posiedzenia są dostępne na stronie internetowej OTIF pod następującym adresem: http://extranet.otif.org/en/?page_id=1071.

2.
UWAGI DOTYCZĄCE PUNKTÓW PORZĄDKU OBRAD

Punkt 1 porządku obrad - Wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego

Dokument(y): brak

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: brak

Punkt 2 porządku obrad - Przyjęcie porządku obrad

Dokument(y): SG-18028-AG 13/2.1; SG-18047-AG 13/2.2

Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna), bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do pkt 9 porządku obrad

Wykonywanie prawa głosu: Unia, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do pkt 9 porządku obrad

Stanowisko: za przyjęciem porządku obrad

Punkt 3 porządku obrad - Utworzenie Komisji Mandatowej

Dokument(y): brak

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: brak

Punkt 4 porządku obrad - Organizacja prac i wyznaczenie wszelkich komitetów uznanych za niezbędne

Dokument(y): brak

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: brak

Punkt 5 porządku obrad - Zmiana regulaminu wewnętrznego

Dokument(y): SG-18030-AG 13/5

Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko: Poparcie zmiany regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego.

Proponowany projekt zmian regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego OTIF odnosi się do terminów składania i wysyłki dokumentów, udziału niezależnych ekspertów oraz wyjaśnienia postanowień dotyczących wykonywania praw przez organizacje regionalne. Obecna wersja regulaminu wewnętrznego pochodzi sprzed przystąpienia Unii do Konwencji COTIF; należy zatem zaktualizować niektóre postanowienia, w szczególności postanowienia ustanawiające kworum i regulujące prawa Unii do głosowania (art. 20 i 21), które muszą zostać zmienione w celu zapewnienia zgodności z art. 38 Konwencji COTIF i umową UE-OTIF. Pozostałe proponowane zmiany mają na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Zgromadzenia Ogólnego na podstawie najlepszych dostępnych praktyk międzynarodowych i praktyk OTIF; powinny one również zostać poparte.

Punkt 6 porządku obrad - Wybór Sekretarza Generalnego na okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: brak

Punkt 7 - Członkostwo w OTIF - Sytuacja ogólna

Dokument(y): SG-18032-AG 13/7 Kompetencja: Unia (dzielona) Wykonywanie prawa głosu: nie dotyczy Stanowisko: brak

Punkt 8 porządku obrad - Współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi

Dokument(y): SG-18048-AG 13/8

Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko:

Sprzeciw wobec wniosku Sekretariatu OTIF, zgodnie z którym Zgromadzenie Ogólne powinno upoważnić Komitet Administracyjny do ustanawiania i rozwiązywania kontaktowych grup konsultacyjnych z innymi organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi oraz do nadzoru nad funkcjonowaniem takich grup.

Zaproponować, aby, zgodnie z art. 13 § 2 Konwencji COTIF, Zgromadzenie Ogólne podjęło decyzję o tymczasowym ustanowieniu, na przykład na okres czterech lat, komitetu doraźnego, którego zadaniem byłoby ustanawianie i rozwiązywanie kontaktowych grup konsultacyjnych z innymi organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi oraz nadzór nad funkcjonowaniem takich grup. Unia powinna mieć prawo uczestnictwa w pracach komitetu doraźnego, zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy o przystąpieniu. Działania komitetu powinny być realizowane w ramach i na podstawie programu prac OTIF.

Wniosek Sekretariatu OTIF obejmuje decyzję Zgromadzenia Ogólnego upoważniającą Komitet Administracyjny do ustanawiania i rozwiązywania kontaktowych grup konsultacyjnych z innymi organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi oraz do nadzoru nad funkcjonowaniem takich grup. Na tym etapie Unia dąży do realizacji celu, jakim jest zapewnienie pewnego stopnia elastyczności w przedmiotowych kwestiach. Unia nie może jednak przyjąć wniosku jako takiego, ponieważ przewiduje on powierzenie Komitetowi Administracyjnemu nowego zadania wykraczającego poza zadania określone w art. 15 § 2 Konwencji COTIF, bez jej formalnej zmiany zgodnie z obowiązującymi procedurami.

Ponieważ Unia popiera ogólny cel, proponuje jednak, aby Zgromadzenie Ogólne tymczasowo ustanowiło komitet doraźny, zgodnie z art. 13 § 2 konwencji, którego zadaniem byłoby ustanawianie i rozwiązywanie kontaktowych grup konsultacyjnych z innymi organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi oraz nadzór nad funkcjonowaniem takich grup. W tym względzie należy pamiętać, że takie zadania mają praktyczne implikacje dla opracowywania polityk na poziomie OTIF we wszystkich obszarach. Konieczne jest zatem zagwarantowanie, aby Unia w pełni uczestniczyła w tych działaniach, zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy o przystąpieniu.

Okres czterech lat powinien być odpowiedni, aby stwierdzić przed jego upływem, czy zdobyte doświadczenie jest zadowalające. W przypadku zadowalającego doświadczenia oraz w następstwie należytego przygotowania można rozważyć zmianę konwencji w odniesieniu do rozwiązania strukturalnego, zgodnie z gwarancjami dla Unii ustanowionymi w art. 5 ust. 1 umowy o przystąpieniu.

Punkt 9 porządku obrad - Ramy budżetowe

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik

Kompetencja: państwa członkowskie

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: brak

Zgodnie z art. 4 Umowy UE-OTIF Unia nie wnosi wkładu do budżetu OTIF i nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących tego budżetu.

Punkt 10 porządku obrad - Częściowa zmiana konwencji bazowej: zmiana procedury przeglądu COTIF

Dokument(y): SG-18035-AG 13/10

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: Poparcie zmiany art. 34 § 3-6 Konwencji COTIF i zatwierdzenie zmian w sprawozdaniu wyjaśniającym.

Zgodnie z wynikiem rozmów na ten temat na 26. sesji Komisji Rewizyjnej w lutym 2018 r. konieczne i wskazane jest poparcie proponowanej zmiany Konwencji COTIF, w celu wprowadzenia ustalonego okresu (36 miesięcy) na wejście w życie zmian w załącznikach przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne, w tym klauzuli elastyczności pozwalającej na przedłużenie tego terminu w poszczególnych przypadkach, jeżeli tak postanowi Zgromadzenie Ogólne większością głosów przewidzianą na podstawie art. 14 § 6 Konwencji COTIF.

Propozycja ma na celu udoskonalenie i uproszczenie procedury przeglądu Konwencji COTIF w celu spójnego i szybkiego wprowadzenia zmian Konwencji COTIF i jej załączników oraz w celu zapobieżenia niekorzystnemu wpływowi obecnej długotrwałej procedury wprowadzania zmian, w tym także ryzyku wystąpienia wewnętrznych rozbieżności między zmianami przyjętymi przez Komisję Rewizyjną i przez Zgromadzenie Ogólne, jak również ryzyku wystąpienia rozbieżności zewnętrznych, w szczególności z prawem Unii.

Punkt 11 porządku obrad - Częściowa zmiana PU CIM - sprawozdanie Sekretarza Generalnego

Dokument(y): SG-18036-AG 13/11

Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia (w przypadku głosowania)

Stanowisko: Przyjęcie do wiadomości sprawozdania Sekretarza Generalnego i zobowiązanie Sekretarza Generalnego do przedstawienia na 14. sesji Zgromadzenia Ogólnego sprawozdania z postępu prac w zakresie kwestii celnych oraz cyfryzacji dokumentów przewozowych, a także, w razie konieczności, przedłożenia wniosków w sprawie zmiany PU CIM.

Punkt 12 porządku obrad - Częściowa zmiana PU CUI

Dokument(y): SG-18037-AG 13/12

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko:

Poparcie zmian w tytule i art. 1, 3, 5 (§ 1), 5bis (§ 1 i 2), 7 (§ 2), 8, 9 (§ 1) i 10 (§ 3) PU CUI oraz zatwierdzenie zmiany sprawozdania wyjaśniającego.

Poparcie, w celu zmiany PU CUI, zmian w art. 2 (§ 1, lit. a), pkt 3) i 6 (§ 1 lit. e)) Konwencji COTIF.

Zgodnie ze zmianami zatwierdzonymi na 26. sesji Komisji Rewizyjnej w lutym 2018 r. zasadniczym celem proponowanych zmian jest doprecyzowanie zakresu PU CUI poprzez wprowadzenie w art. 3 definicji międzynarodowego ruchu kolejowego oznaczającego ruch wymagający zastosowania międzynarodowej trasy pociągu lub kilku kolejnych krajowych tras pociągu zlokalizowanych w co najmniej dwóch państwach i koordynowanych przez odpowiednich zarządców infrastruktury, a także poprzez odpowiednią zmianę art. 1 (Zakres), przy zachowaniu powiązania z PU CIV i CIM. Celem jest zapewnienie, aby PU CUI były bardziej systematycznie stosowane zgodnie z ich przeznaczeniem, tj. w międzynarodowym ruchu kolejowym.

Projekty zmian są zgodne z definicjami i przepisami dorobku prawnego Unii w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową i koordynacji między zarządcami infrastruktury (np. art. 40, 43 i 46 dyrektywy 2012/34/UE (wersja przekształcona)). Jeżeli chodzi o projekt zmiany art. 8 (Odpowiedzialność zarządzającego), jest to zasadniczo poprawka redakcyjna i nie ma żadnego wpływu na zakres lub treść postanowienia. Projekty zmian art. 9 oraz art. 3, 5, 5bis, 7 i 10 są ściśle redakcyjne.

Punkt 13 porządku obrad - Częściowa zmiana PU ATMF

Dokument(y): SG-18038-AG 13/13

Kompetencja: Unia (wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko: Poparcie częściowej zmiany PU ATMF zaproponowanej przez Sekretariat OTIF.

Częściowa zmiana PU ATMF została przyjęta na 26. sesji Komisji Rewizyjnej z powodów przedstawionych w następnym punkcie. Zmiana ta wiązała się jednak również z pewnymi niewielkimi zmianami redakcyjnymi lub językowymi w art. 1, 3 i 9 PU ATMF, które nie wchodzą w zakres kompetencji Komisji Rewizyjnej. Powinny one zatem zostać przyjęte przez Zgromadzenie Ogólne.

PU ATMF są zgodne z przepisami unijnej dyrektywy 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności i z częścią dyrektywy 2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa. Wraz z przyjęciem czwartego pakietu kolejowego Unia zmieniła niektóre przepisy dorobku prawnego. Na podstawie analizy Komisji Sekretariat OTIF i odpowiednia grupa robocza przygotowali zmiany dotyczące art. 2, 3a, 5, 6, 7, 10, 10b, 11 i 13 PU ATMF. Zmiany te są konieczne, aby zharmonizować niektóre terminy z nowymi przepisami UE oraz aby uwzględnić pewne zmiany proceduralne w UE, w szczególności fakt, że Agencja Kolejowa Unii Europejskiej będzie organem właściwym do wydawania zezwoleń dla pojazdów. Proponowane zmiany nie mają wpływu na podstawową koncepcję ATMF.

Punkt 14 porządku obrad - Nowy załącznik H dotyczący bezpiecznej eksploatacji pociągów w ruchu międzynarodowym

Dokument(y): SG-18039-AG 13/14.1; SG-18040-AG 13/14.2

Kompetencja: Unia (wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko:

Poparcie (SG-18039-AG 13/14.1) włączenia nowego załącznika H do Konwencji COTIF dotyczącego bezpiecznej eksploatacji pociągów w ruchu międzynarodowym oraz zatwierdzenie zmian w sprawozdaniu wyjaśniającym.

Poparcie (SG-18040-AG 13/14.2) w celu włączenia nowego załącznika H, zmian w art. 2 (§ 1), 6 (§ 1), 20 (§ 1 i 2), 33 (§ 4 i 6) i 35 (§ 4 i 6) Konwencji COTIF, oraz zatwierdzenie zmian w sprawozdaniu wyjaśniającym.

W projekcie nowego załącznika H określono przepisy regulujące bezpieczną eksploatację pociągów w ruchu międzynarodowym w celu harmonizacji Konwencji COTIF z dorobkiem prawnym Unii oraz wsparcia interoperacyjności poza granicami Unii Europejskiej. Proponowany tekst jest zgodny z przepisami nowej dyrektywy (UE) 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa i powiązanego prawa wtórnego. Jak już stwierdzono, należy zmienić niektóre postanowienia Konwencji COTIF w celu włączenia nowego załącznika H.

Proponowane teksty przedkłada się Zgromadzeniu Ogólnemu na podstawie decyzji z 26. sesji Komisji Rewizyjnej i są one w pełni zgodne ze stanowiskiem Unii, które zostało określone przed posiedzeniem Komisji Rewizyjnej.

Punkt 15 porządku obrad - Ogólna dyskusja na temat konieczności zharmonizowania warunków dostępu

Dokument(y): SG-18041-AG 13/15

Kompetencja: Unia (wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko: Poparcie wniosku Sekretariatu OTIF w sprawie upoważnienia Sekretarza Generalnego do kontynuowania prac nad niewiążącymi ramami prawnymi dotyczącymi warunków dostępu do sieci kolejowej na trasach międzynarodowych, zgodnie z wytycznymi określonymi w sekcji VI dokumentu SG-18041-AG 13/15, w ramach grupy roboczej ekspertów prawnych oraz we współpracy z właściwymi organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi.

Przedmiot - warunki dostępu do sieci kolejowej - reguluje dyrektywa 2012/34/WE (wersja przekształcona) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Zgodnie z rozmowami na ten temat, które odbyły się na 26. sesji Komisji Rewizyjnej w lutym 2018 r., należy nadal popierać inicjatywę na rzecz opracowania przez OTIF niewiążących ram prawnych dotyczących warunków dostępu do sieci kolejowej, aby ułatwić i usprawnić międzynarodowy ruch kolejowy poza UE.

Punkt 16 porządku obrad- Jednolite prawo kolejowe - sprawozdanie Sekretarza Generalnego

Dokument(y): SG-18042-AG 13/16

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko:

Przyjąć do wiadomości sprawozdanie Sekretarza Generalnego i zobowiązać Sekretarza Generalnego do kontynuowania współpracy z EKG ONZ w sprawie inicjatywy w zakresie jednolitego prawa kolejowego.

Upoważnić Komitet Administracyjny do działań następczych w odniesieniu do inicjatywy EKG ONZ w zakresie jednolitego prawa kolejowego i wydać opinię doradczą, w miarę możliwości, na temat ogólnych kwestii politycznych, a także upoważnić grupę roboczą ekspertów prawnych do podejmowania działań następczych w odniesieniu do inicjatywy EKG ONZ w zakresie jednolitego prawa kolejowego i wydania opinii doradczej, w miarę możliwości, w kwestiach prawnych.

Zobowiązać Sekretarza Generalnego i grupę roboczą ekspertów prawnych, w porozumieniu z Komitetem Administracyjnym, do rozważenia i zaproponowania rozwiązań w zakresie odpowiedniego zaangażowania w zarządzanie wiążącymi instrumentami prawnymi OTIF, która mogłaby przejąć projekt systemu prawnego dotyczącego umowy przewozu towarów, opracowany w ramach inicjatywy EKG ONZ w zakresie jednolitego prawa kolejowego, a także zobowiązać Sekretarza Generalnego do przedstawienia sprawozdania na 14. sesji Zgromadzenia Ogólnego.

0 ile jednolity międzynarodowy system prawny może przynieść większe korzyści w zakresie transportu kolejowego na kontynencie eurazjatyckim niż dwa systemy prawne obecnie istniejące, taki jednolity system mógłby zostać opracowany jedynie przy wyraźnym zaangażowaniu i udziale OSJD i OTIF oraz ich członków. W przeciwnym razie opracowany zostanie trzeci międzynarodowy system prawny, co spowoduje dalszą fragmentację międzynarodowych regulacji kolejowych. W związku z tym, przed wprowadzeniem w życie jakiegokolwiek kompleksowego systemu prawnego, konieczna jest uprzednia decyzja polityczna istniejących organizacji w celu koordynacji tego celu. Zatem konieczne i właściwe jest zapewnienie, aby OTIF nadal angażowała się w ten proces, w szczególności poprzez działalność swojego Komitetu Administracyjnego i jego grupy roboczej ekspertów prawnych, oraz przedstawiła sprawozdanie z postępu prac w EKG ONZ na kolejnym posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego.

Punkt 17 porządku obrad - Grupa robocza ekspertów prawnych

Dokument(y): SG-18046-AG 13/17

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko:

Zatwierdzić utworzenie doradczej grupy roboczej ekspertów prawnych, która: przygotuje projekt zmian lub uzupełnień do konwencji; zapewni doradztwo i pomoc prawną, będzie propagować i ułatwiać funkcjonowanie i wdrażanie Konwencji COTIF, monitorować i oceniać stosowanie i wdrażanie Konwencji COTIF oraz działać jako forum dla członków OTIF, na którym zgłaszane będą i omawiane istotne kwestie prawne.

Upoważnić Sekretarza Generalnego do przedstawienia wniosków i propozycji przygotowanych przez grupę roboczą właściwym organom OTIF celem ich rozpatrzenia lub podjęcia decyzji.

Zobowiązać Sekretarza Generalnego do przedstawienia sprawozdania z działalności grupy roboczej na 14. sesji Zgromadzenia Ogólnego.

Zgodnie z wynikiem rozmów na ten temat na 26. sesji Komisji Rewizyjnej w lutym 2018 r. należy zatwierdzić utworzenie stałej grupy ekspertów prawnych w ramach OTIF w celu wsparcia i ułatwienia funkcjonowania istniejących organów w dziedzinie prawa oraz zapewnienia skutecznego zarządzania Konwencją COTIF.

Punkt 18 porządku obrad - Sprawozdanie z działalności Komitetu Administracyjnego w okresie od

1 października 2015 r. do 30 września 2018 r.

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik Kompetencja: Unia (dzielona) Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie Stanowisko: przyjąć do wiadomości sprawozdanie

Punkt 19 porządku obrad - Wybór Komitetu Administracyjnego na okres od 1 października 2018 r. do 30 września 2021 r. (skład i przewodniczący)

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik

Kompetencja: Unia (dzielona)

Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie

Stanowisko: brak

Punkt 20 porządku obrad - Tymczasowy termin 14. sesji Zgromadzenia Ogólnego

Dokument(y): brak Kompetencja: nie dotyczy Wykonywanie prawa głosu: nie dotyczy Stanowisko: brak

Punkt 21 porządku obrad - Sprawy różne

Dokument(y): brak Kompetencja: nie dotyczy Wykonywanie prawa głosu: nie dotyczy Stanowisko: brak

Punkt 22 porządku obrad - Mandaty Zgromadzenia Ogólnego

Dokument(y): brak

Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko: mandaty zgodnie z pkt 8 porządku obrad

Punkt 23 porządku obrad - Sprawozdania komitetu, w razie konieczności

Dokument(y): brak Kompetencja: nie dotyczy Wykonywanie prawa głosu: nie dotyczy Stanowisko: brak

Punkt 24 porządku obrad - Przyjęcie decyzji, mandatów, zaleceń i innych dokumentów Zgromadzenia Ogólnego (dokument końcowy)

Dokument(y): brak

Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)

Wykonywanie prawa głosu: Unia

Stanowisko: zgodnie z zapisami dla poszczególnych punktów porządku obrad.

1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.243.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1296 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do pewnych zmian Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) oraz załączników do niej
Data aktu: 18/09/2018
Data ogłoszenia: 27/09/2018