uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit czwarty,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu przyjęła decyzję, że w Rumunii odnotowano znaczne odstępstwo od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego. W związku ze stwierdzonym znacznym odstępstwem w dniu 16 czerwca 2017 r. Rada wydała skierowane do Rumunii zalecenie 2 dotyczące przyjęcia koniecznych środków w celu zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 3 nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB.
(2) W dniu 5 grudnia 2017 r. Rada stwierdziła 4 , że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Na tej podstawie Rada wydała w dniu 5 grudnia 2017 r. zmienione zalecenie 5 skierowane do Rumunii, w którym nakazała jej przyjąć konieczne środki w celu zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2018 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,8 % PKB. Rada zaleciła również Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu oraz aby zapewniła przy pomocy środków konsolidacji budżetowej trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin 15 kwietnia 2018 r. na przedstawienie sprawozdania na temat działań podjętych w odpowiedzi na to zalecenie.
(3) W dniach 10-11 kwietnia 2018 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misję wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom rumuńskim z prośbą o ustosunkowanie się do nich Komisja przedstawiła w dniu 23 maja 2018 r. swoje ustalenia Radzie. Ustalenia te zostały następnie podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze rumuńskie nie zamierzają działać zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. Władze rumuńskie potwierdziły wobec członków misji, że ich celem na 2018 r. pozostaje deficyt nominalny na poziomie nieco poniżej 3 % PKB. Jako że luka produktowa ma wartość dodatnią i rośnie, założenie to wiąże się z dalszym pogorszeniem deficytu strukturalnego, co jest sprzeczne z treścią zalecenia Rady i wskazuje na wyraźnie ekspansywną politykę budżetową.
(4) W dniu 20 kwietnia 2018 r., tj. po terminie wyznaczonym przez Radę, władze rumuńskie przekazały sprawozdanie z działań podjętych w związku z zaleceniem Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. W sprawozdaniu powtórzyły one, że ich celem na 2018 r. pozostaje deficyt nominalny na poziomie nieco poniżej 3 % PKB. Skutki budżetowe środków, o których poinformowała Rumunia, zdecydowanie nie spełniają wymogów określonych w tym zaleceniu Rady.
(5) Według prognozy Komisji z wiosny 2018 r. wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto wyniesie 10,4 %, czyli znacznie powyżej wartości odniesienia dotyczącej wydatków, która wynosi 3,3 %. Saldo strukturalne pogorszy się w 2018 r. o 0,4 % PKB, co sprawi, że deficyt wyniesie 3,8 % PKB. Pogorszenie salda strukturalnego jest sprzeczne z zalecaną jego poprawą o 0,8 % PKB w stosunku do wartości z 2017 r. Oba kryteria wskazują zatem na odstępstwo od zalecanego dostosowania, z dużym marginesem. Wartość odniesienia dotycząca wydatków wskazuje na odstępstwo wynoszące 2,0 % PKB. Saldo strukturalne potwierdza tę diagnozę, wskazując na nieco mniejsze odstępstwo - 1,2 % PKB. Negatywny wpływ na wielkość odstępstwa sygnalizowanego przez saldo strukturalne ma wykorzystane do jego obliczeń oszacowanie wzrostu potencjalnego PKB, które jest wyższe niż średniookresowa średnia stanowiąca podstawę wartości odniesienia dotyczącej wydatków. Po uwzględnieniu tego czynnika ocena ogólna potwierdza odstępstwo od zalecanego dostosowania, z dużym marginesem.
(6) Pogorszenie sytuacji w porównaniu z 2017 r. wynika w dużej mierze z podwyższenia wydatków na wynagrodzenia pracowników sektora publicznego, które zostało uchwalone latem 2017 r. i weszło w życie w styczniu 2018 r. Od czasu prognozy Komisji z jesieni 2017 r., która stanowiła podstawę zalecenia Rady z dnia 5 grudnia 2017 r., władze rumuńskie częściowo cofnęły wcześniejszą reformę systemu emerytalnego, zmniejszając od
2018 r. odsetek składek na ubezpieczenia społeczne, które są przekazywane do drugiego filaru emerytalnego. Zmiana ta powinna mieć w krótkim okresie pozytywny wpływ na dochody, a dzięki temu również na saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych. Niemniej jednak w dłuższej perspektywie korzyści te zostałyby zniwelowane, ponieważ przekierowanie składek z drugiego filara będzie się wiązało z obowiązkiem wypłaty emerytur w przyszłości.
(7) Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że działania podjęte przez Rumunię w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. nie są wystarczające. Wysiłek fiskalny odbiega od rocznej korekty strukturalnej na poziomie 0,8 % PKB w 2018 r., która odpowiada stopie wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nieprzekraczającej 3,3 % w 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| V. GORANOV | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.164.42 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2018/923 stwierdzająca, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2017 r |
| Data aktu: | 22/06/2018 |
| Data ogłoszenia: | 29/06/2018 |