uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 1, 2, 3 i 5,
(1) Kwoty połowowe na 2016 r. określono w:
- rozporządzeniu Rady (UE) nr 1367/2014 2 ,
- rozporządzeniu Rady (UE) 2015/2072 3 ,
- rozporządzeniu Rady (UE) 2016/72 4 , oraz
- rozporządzeniu Rady (UE) 2016/73 5 .
(2) Kwoty połowowe na 2017 r. określono w:
- rozporządzeniu Rady (UE) 2016/1903 6 ,
- rozporządzeniu Rady (UE) 2016/2285 7 ,
- rozporządzeniu Rady (UE) 2016/2372 8 , oraz
- rozporządzeniu Rady (UE) 2017/127 9 .
(3) Zgodnie z art. 105 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 Komisja dokonuje odliczeń od przyszłych kwot połowowych danego państwa członkowskiego, gdy ustali, że to państwo członkowskie przekroczyło kwoty połowowe, które zostały mu przyznane.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1345 10 ustanowiono odliczenia od kwot połowowych w roku 2017 dla niektórych stad z powodu przełowienia tych stad w poprzednich latach.
(5) Jednak w przypadku niektórych państw członkowskich nie można było wprowadzić odliczeń od kwot przyznanych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345 w odniesieniu do przełowionych stad, ponieważ państwa te nie dysponują takimi kwotami w 2017 r.
(6) Art. 105 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 stanowi, że jeżeli dokonanie odliczeń od kwoty dla danego stada w roku następującym po roku, w którym doszło do przełowienia, nie jest możliwe, ponieważ danemu państwu członkowskiemu nie przyznano stosownej kwoty, odliczenie zostanie dokonane w odniesieniu do innych stad w tym samym obszarze geograficznym lub o tej samej wartości handlowej. Zgodnie z komunikatem Komisji 2012/C 72/07 11 wskazane jest, aby odliczenia takie były dokonywane w odniesieniu do stad poławianych przez tę samą flotę, która dokonała przełowienia, z uwzględnieniem potrzeby unikania odrzutów w połowach wielogatunkowych.
(7) W kwestii proponowanych odliczeń od kwot przyznanych w odniesieniu do stad innych niż przełowione zasięgnięto opinii zainteresowanych państw członkowskich.
(8) W 2016 r. Hiszpania przełowiła swoją kwotę na połowy marlina białego w Oceanie Atlantyckim (WHM/ATLANT). Należne odliczenie zastosowano zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1345 do całej kwoty marlina białego dostępnej na 2017 r., jak określono w wytycznych w komunikacie 2012/C 72/07. Ponieważ kwota marlina białego w Oceanie Atlantyckim dostępna na 2017 r. jest niewystarczająca, w piśmie z dnia 9 sierpnia 2017 r. Hiszpania zwróciła się o zastosowanie pozostałych odliczeń, w tym zaległych odliczeń z lat poprzednich, do kwoty włócznika w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (SWO/AN05N) na 2017 r. Wniosek ten należy przyjąć zgodnie z art. 105 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
(9) W 2016 r. Hiszpania przełowiła swoją kwotę tuńczyka białego w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (ALB/AN05N). Pismem z dnia 20 lipca 2017 r. Hiszpania zwróciła się o rozłożenie należnego odliczenia na okres trzech lat. W świetle dostarczonych informacji i biorąc pod uwagę, że w pkt 5 zalecenia dodatkowego 13-05 ICCAT dotyczącego programu odbudowy populacji tuńczyka białego w północnym Atlantyku 12 określono, że przełowienie należy odliczać w ciągu maksymalnie dwóch lat, można przyjąć - w drodze wyjątku -równomierne rozłożenie odliczenia na dwa lata.
(10) Ponadto hiszpańskie organy ds. rybołówstwa wykryły, że przekazane Komisji dane liczbowe dotyczące połowów tuńczyka białego w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N za 2016 r., były błędne. Ze skorygowanych danych przekazanych przez Hiszpanię w dniu 4 sierpnia 2017 r. wynika, że przyznane Hiszpanii kwoty tuńczyka białego w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N zostały przekroczone o ilość mniejszą niż ilość, jaką wzięto pod uwagę w odliczeniach określonych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345. W związku z tym odliczenie od hiszpańskiej kwoty tuńczyka białego w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N na 2017 r. należy odpowiednio dostosować.
(11) W związku z publikacją rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345 portugalskie organy odpowiedzialne za rybołówstwo wykryły, że przekazane Komisji dane liczbowe dotyczące połowów włócznika w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (SWO/AN05N) za 2016 r., były błędne. Ze skorygowanych danych przekazanych przez Portugalię w dniu 22 sierpnia 2017 r. wynika, że przyznane Portugalii kwoty włócznika w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N zostały przekroczone o ilość mniejszą niż ilość, jaką wzięto pod uwagę w odliczeniach określonych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345. W związku z tym odliczenie od portugalskiej kwoty włócznika w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N na 2017 r. należy odpowiednio dostosować.
(12) W dniu 17 maja 2017 r. Litwa zwróciła się o uaktualnienie raportów połowowych dotyczących makreli w wodach Unii obszaru IIa; wodach Unii i wodach Norwegii obszaru IVa (MAC/*4 A-EN). Ze skorygowanych danych przekazanych przez Litwę w tym samym dniu wynika, że kwota makreli przyznana Litwie na 2016 r. została przekroczona w wodach Unii obszaru IIa; wodach Unii i wodach Norwegii obszaru IVa, a także w odniesieniu do stada rodzicielskiego makreli w obszarach VI, VII, VIIIa, VIIIb, VIIId oraz VIIIe; wodach Unii i wodach międzynarodowych obszaru Vb; wodach międzynarodowych obszarów IIa, XII oraz XIV (MAC/2CX14-). Odpowiednie odliczenia należy zatem dodać do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345.
(13) W dniu 10 sierpnia 2017 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję, że zgłoszone przyłowy kolenia w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów I, V, VI, VII, VIII, XII oraz XIV (DGS/* 15X14) były błędne. Ze skorygowanych danych przekazanych przez Zjednoczone Królestwo w dniu 30 sierpnia 2017 r. za pośrednictwem systemu sprawozdawczości zagregowanych danych dotyczących połowów wynika, że przyłowy kolenia w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów I, V, VI, VII, VIII, XII i XIV są mniejsze niż kwoty przyznane temu państwu na 2016 r. Należy zatem skreślić odpowiednie odliczenia w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345.
(14) W październiku 2017 r., w wyniku korekty algorytmów zagregowanych danych dotyczących połowów, system sprawozdawczości wykazał przełowienie przez Danię krewetki północnej w wodach Grenlandii obszaru NAFO 1 (PRA/N1GRN.). Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1345.
(15) W związku ze zmianami w definicjach obszarów połowowych wprowadzonymi rozporządzeniem (UE) 2017/127, aby umożliwić przekazywanie rzetelnych danych o połowach, odliczenie mające zastosowanie do Niderlandów w związku z przełowieniem czarniaka na obszarach III oraz IV; w wodach Unii obszarów IIa, IIIb, IIIc oraz podrejonach 22-32 (POK/2A34) w roku 2016 r. należy obecnie zastosować do kwoty czarniaka na 2017 r. w obszarach IIIa i IV; wodach Unii obszaru IIa (POK/2C3A4).
(16) W swojej opinii z 2017 r. i zgodnie z poziomem referencyjnym z 2016 r. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) wprowadziła zmiany obszarów zarządzania połowami dobijaków. W związku z tym odliczeń należnych w związku z przełowieniem dobijaka przez Danię i Zjednoczone Królestwo w wodach Unii obszaru 1 zarządzania dobijakami (SAN/234_1) w 2016 r. należy dokonać w odniesieniu do kwoty dobijaków w wodach Unii obszaru 1r zarządzania dobijakami (SAN234_1R) na 2017 r.
(17) Ponadto niektóre odliczenia przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/1345 okazały się większe niż dostosowana kwota dostępna w 2017 r. i w konsekwencji nie mogą być w całości dokonane w ciągu tego roku. Zgodnie z komunikatem nr 2012/C 72/07 pozostałą część należy odliczyć od dostosowanych kwot przydzielonych na kolejne lata, aż do momentu całkowitego odliczenia przełowionej kwoty.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1345.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.331.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/2309 wprowadzające odliczenia od kwot połowowych w roku 2017 w odniesieniu do niektórych stad z powodu przełowienia innych stad w poprzednich latach i zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1345 |
| Data aktu: | 13/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2017 |