KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.
(2) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu.
(3) Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania są przewidziane w odniesieniu do substancji sklasyfikowanych w kategorii 1. Podmioty gospodarcze i użytkownicy muszą posiadać zezwolenie na posiadanie tych substancji oraz przeprowadzanie z ich udziałem wszelkiego rodzaju transakcji.
(4) Istnieje możliwość przekształcenia chloroefedryny i chloropseudoefedryny bezpośrednio w metamfetaminę przy wysokim współczynniku produktywności. Państwa członkowskie wykazały, że od 2013 r. chloroefedryna i chloropseudoefedryna były wielokrotnie używane w Unii jako prekursory do nielegalnej produkcji metamfe-taminy (w postaci kryształów nazywanej "crystal meth"). Ponadto zgłoszono wiele przypadków używania tych dwóch substancji do produkcji metamfetaminy poza Unią.
(5) Handel i posiadanie chloroefedryny i chloropseudoefedryny nie podlegają obecnie żadnym ograniczeniom prawnym, a ich kontrola ogranicza się do dobrowolnego zobowiązania unijnych podmiotów gospodarczych do monitorowania handlu tymi substancjami oraz zgłaszania podejrzanych transakcji z ich udziałem.
(6) W trakcie konsultacji z państwami członkowskimi i przedstawicielami przemysłu chemicznego nie stwierdzono istnienia istotnych legalnych zastosowań chloroefedryny i chloropseudoefedryny. W 2013 i 2014 r. właściwe organy państw członkowskich przechwyciły ponad 3 tony tych substancji, uniemożliwiając ich wykorzystanie do nielegalnej produkcji metamfetaminy.
(7) Ze względu na wysokie ryzyko przejęcia chloroefedryny i chloropseudoefedryny do nielegalnych celów oraz ze względu na fakt, że ich włączenie do wykazu substancji sklasyfikowanych nie będzie miało znaczącego wpływu na legalny handel, należy włączyć te substancje do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 273/2004 oraz rozporządzenie (WE) nr 111/2005.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 i rozporządzenie (WE) nr 111/2005 wspólnie wdrażają niektóre postanowienia Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z dnia 19 grudnia 1988 r. 3 . Ze względu na ścisły merytoryczny związek między tymi rozporządzeniami uzasadnione jest przyjęcie poprawek w drodze jednego aktu delegowanego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
3 Dz.U. L 326 z 24.11.1990, s. 56.