uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,
(1) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.
(2) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu.
(3) Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania są przewidziane w odniesieniu do substancji sklasyfikowanych w kategorii 1. Podmioty gospodarcze i użytkownicy muszą posiadać zezwolenie na posiadanie tych substancji oraz przeprowadzanie z ich udziałem wszelkiego rodzaju transakcji.
(4) Istnieje możliwość przekształcenia chloroefedryny i chloropseudoefedryny bezpośrednio w metamfetaminę przy wysokim współczynniku produktywności. Państwa członkowskie wykazały, że od 2013 r. chloroefedryna i chloropseudoefedryna były wielokrotnie używane w Unii jako prekursory do nielegalnej produkcji metamfe-taminy (w postaci kryształów nazywanej "crystal meth"). Ponadto zgłoszono wiele przypadków używania tych dwóch substancji do produkcji metamfetaminy poza Unią.
(5) Handel i posiadanie chloroefedryny i chloropseudoefedryny nie podlegają obecnie żadnym ograniczeniom prawnym, a ich kontrola ogranicza się do dobrowolnego zobowiązania unijnych podmiotów gospodarczych do monitorowania handlu tymi substancjami oraz zgłaszania podejrzanych transakcji z ich udziałem.
(6) W trakcie konsultacji z państwami członkowskimi i przedstawicielami przemysłu chemicznego nie stwierdzono istnienia istotnych legalnych zastosowań chloroefedryny i chloropseudoefedryny. W 2013 i 2014 r. właściwe organy państw członkowskich przechwyciły ponad 3 tony tych substancji, uniemożliwiając ich wykorzystanie do nielegalnej produkcji metamfetaminy.
(7) Ze względu na wysokie ryzyko przejęcia chloroefedryny i chloropseudoefedryny do nielegalnych celów oraz ze względu na fakt, że ich włączenie do wykazu substancji sklasyfikowanych nie będzie miało znaczącego wpływu na legalny handel, należy włączyć te substancje do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 273/2004 oraz rozporządzenie (WE) nr 111/2005.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 i rozporządzenie (WE) nr 111/2005 wspólnie wdrażają niektóre postanowienia Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z dnia 19 grudnia 1988 r. 3 . Ze względu na ścisły merytoryczny związek między tymi rozporządzeniami uzasadnione jest przyjęcie poprawek w drodze jednego aktu delegowanego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.235.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/1443 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych |
| Data aktu: | 29/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 01/09/2016 |
| Data wejścia w życie: | 21/09/2016 |