uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, 100 oraz art. 207 ust. 4 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przywiązuje najwyższą wagę do funkcjonowania i stopniowego wzmacniania wielostronnego systemu handlowego. W związku z tym Unia dążyła do osiągnięcia kompleksowego rozwiązania dauhańskiej rundy rozwojowej na 10. konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu (WTO) w Nairobi, jednak członkowie WTO osiągnęli konsensus jedynie w ograniczonej liczbie kwestii: konkurencji eksportowej w rolnictwie i w kwestiach dotyczących rozwoju o szczególnym znaczeniu dla członków WTO, którzy są uznani za kraje najsłabiej rozwinięte.
(2) Bardziej rygorystyczne podejście do stosowania środków wspierania eksportu rolnego stanowi od dawna postulat wielu członków WTO zainteresowanych stworzeniem równych warunków dla przedsiębiorstw handlowych, oraz jest jednym z kluczowych elementów rundy dauhańskiej. Celem Unii na 10. konferencji ministerialnej WTO było osiągnięcie kompleksowego i zrównoważonego rozwiązania w odniesieniu do wszystkich form wspierania eksportu rolnego (tzn. subsydiów eksportowych, kredytów eksportowych, państwowych przedsiębiorstw handlowych eksportujących produkty rolne oraz pomocy żywnościowej), a nie tylko subsydiów eksportowych, zgodne z projektem WTO dotyczącym handlu produktami rolnymi (TN/AG/W/4/Rev.4), ze zmianami wynikającymi z propozycji z dnia 16 listopada 2015 r. (JOB/AG/48) przedłożonej wspólnie przez Unię i kilka państw.
(3) Rozwój jest centralnym elementem negocjacji handlowych rundy dauhańskiej i wiele kwestii, w tym wdrożenie preferencyjnego traktowania dostawców usług z krajów najsłabiej rozwiniętych, preferencyjnych reguł pochodzenia dla krajów najsłabiej rozwiniętych oraz kwestia bawełny, było przedmiotem aktywnych negocjacji w ramach WTO.
(4) Decyzja dotycząca reguł preferencyjnego pochodzenia dla krajów najsłabiej rozwiniętych podjęta na 9. konferencji ministerialnej WTO na Bali (WT/MIN(13)/42) stanowi, że reguły preferencyjnego pochodzenia powinny być możliwie jak najbardziej przejrzyste, proste i obiektywne. Wniosek przedstawiony przez kraje najsłabiej rozwinięte (JOB/TNC/53) miał na celu osiągnięcie wiążących wyników we wszystkich obszarach objętych decyzją podjętą na Bali. Biorąc pod uwagę istnienie w Unii programu jednostronnych preferencyjnych reguł pochodzenia, na 10. konferencji ministerialnej WTO Unia wspierała wyniki, które nie wykraczały poza obecny zestaw ambitnych preferencyjnych reguł w Unii i będą wiążące dla wszystkich członków WTO.
(5) Należy potwierdzić stanowisko, jakie zostało zajęte w imieniu Unii na forum 10. konferencji ministerialnej WTO w kwestiach konkurencji eksportowej i dotyczących rozwoju,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.16.23 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2016/77 potwierdzająca stanowisko zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum 10. konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu w kwestiach konkurencji eksportowej i rozwoju |
| Data aktu: | 18/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2016 |