uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, 100 oraz art. 207 ust. 4 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przywiązuje najwyższą wagę do funkcjonowania i stopniowego wzmacniania wielostronnego systemu handlowego. W związku z tym Unia dążyła do osiągnięcia kompleksowego rozwiązania dauhańskiej rundy rozwojowej na 10. konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu (WTO) w Nairobi, jednak członkowie WTO osiągnęli konsensus jedynie w ograniczonej liczbie kwestii: konkurencji eksportowej w rolnictwie i w kwestiach dotyczących rozwoju o szczególnym znaczeniu dla członków WTO, którzy są uznani za kraje najsłabiej rozwinięte.
(2) Bardziej rygorystyczne podejście do stosowania środków wspierania eksportu rolnego stanowi od dawna postulat wielu członków WTO zainteresowanych stworzeniem równych warunków dla przedsiębiorstw handlowych, oraz jest jednym z kluczowych elementów rundy dauhańskiej. Celem Unii na 10. konferencji ministerialnej WTO było osiągnięcie kompleksowego i zrównoważonego rozwiązania w odniesieniu do wszystkich form wspierania eksportu rolnego (tzn. subsydiów eksportowych, kredytów eksportowych, państwowych przedsiębiorstw handlowych eksportujących produkty rolne oraz pomocy żywnościowej), a nie tylko subsydiów eksportowych, zgodne z projektem WTO dotyczącym handlu produktami rolnymi (TN/AG/W/4/Rev.4), ze zmianami wynikającymi z propozycji z dnia 16 listopada 2015 r. (JOB/AG/48) przedłożonej wspólnie przez Unię i kilka państw.
(3) Rozwój jest centralnym elementem negocjacji handlowych rundy dauhańskiej i wiele kwestii, w tym wdrożenie preferencyjnego traktowania dostawców usług z krajów najsłabiej rozwiniętych, preferencyjnych reguł pochodzenia dla krajów najsłabiej rozwiniętych oraz kwestia bawełny, było przedmiotem aktywnych negocjacji w ramach WTO.
(4) Decyzja dotycząca reguł preferencyjnego pochodzenia dla krajów najsłabiej rozwiniętych podjęta na 9. konferencji ministerialnej WTO na Bali (WT/MIN(13)/42) stanowi, że reguły preferencyjnego pochodzenia powinny być możliwie jak najbardziej przejrzyste, proste i obiektywne. Wniosek przedstawiony przez kraje najsłabiej rozwinięte (JOB/TNC/53) miał na celu osiągnięcie wiążących wyników we wszystkich obszarach objętych decyzją podjętą na Bali. Biorąc pod uwagę istnienie w Unii programu jednostronnych preferencyjnych reguł pochodzenia, na 10. konferencji ministerialnej WTO Unia wspierała wyniki, które nie wykraczały poza obecny zestaw ambitnych preferencyjnych reguł w Unii i będą wiążące dla wszystkich członków WTO.
(5) Należy potwierdzić stanowisko, jakie zostało zajęte w imieniu Unii na forum 10. konferencji ministerialnej WTO w kwestiach konkurencji eksportowej i dotyczących rozwoju,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.16.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/77 potwierdzająca stanowisko zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum 10. konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu w kwestiach konkurencji eksportowej i rozwoju |
Data aktu: | 18/01/2016 |
Data ogłoszenia: | 23/01/2016 |