uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlorotalonilu, propamokarbu, tiakloprydu i trifloksy-strobiny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP ametoktradyny, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny i protiokonazolu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. NDP difenyloaminy określono w załączniku V oraz w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do halauksyfenu metylu nie określono szczególnych NDP, a substancja ta nie została ujęta w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną ametoktradynę na powierzchni szałwii lekarskiej i bazylii pospolitej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku flonikamidu podobny wniosek złożono w odniesieniu do papryki, brukselki/kapusty brukselskiej, grochu (bez strąków), nasion bawełny, jęczmienia, owsa zwyczajnego i żyta zwyczajnego. W przypadku fluazynamu podobny wniosek złożono w odniesieniu do pomidorów. W przypadku fluoksastrobiny i protioko-nazolu podobny wniosek złożono w odniesieniu do szalotki. W przypadku propamokarbu podobny wniosek złożono w odniesieniu do porów. W przypadku tiakloprydu podobny wniosek złożono w odniesieniu do słonecznika bulwiastego.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania chlorotalonilu na powierzchni żurawin. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych Ameryki skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W przypadku propamokarbu Urząd zaleca określenie nowego NDP na powierzchni porów na poziomie 30 mg/kg, który to poziom ustalono poprzez zaokrąglenie w górę wartości 20 mg/kg obliczonej przy zastosowaniu kalkulatora Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jeśli zastosuje się współczynnik zmiany stężenia pod wpływem gotowania wynoszący 0,88 uzyskany poprzez przeniesienie z roślin liściastych na pory, proponowany NDP nie doprowadzi do przekroczenia ostrej dawki referencyjnej, a zatem będzie bezpieczny dla konsumenta. Jednak ze względu na obiekcje przedstawione przez niektóre państwa członkowskie należy raczej zaniechać zaokrąglenia i określić ów NDP na poziomie 20 mg/kg. Wartość taka jest odpowiednia w stosunku do zamierzonych zastosowań porów.
(8) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Urząd stwierdził ponadto, że ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 772/2013 3 ustanowiono tymczasowe NDP difenyloaminy w odniesieniu do jabłek i gruszek. Z danych z monitorowania wynika, że nadal występuje niemożliwe do uniknięcia zanieczyszczenie krzyżowe dotykające jabłek i gruszek niepoddanych działaniu pestycydów. Aby dać podmiotom gospodarczym wystarczającą ilość czasu na całkowite usunięcie pozostałości difenyloaminy z miejsc składowych, należy utrzymać wspomniane tymczasowe NDP, które zostaną poddane przeglądowi. W przeglądzie uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(10) W dniu 5 lipca 2013 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego 4 przyjęła kodeksowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (CXL) trifloksystrobiny w oliwkach do produkcji oliwy. CXL jest bezpieczny dla konsumentów w Unii 5 , ze względu na co należy go włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(11) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1200 6 zmieniono szereg NDP tiakloprydu i trifloksystrobiny. Przepisami wspomnianego rozporządzenia obniżono z dniem 12 lutego 2016 r. NDP tiakloprydu w słoneczniku bulwiastym i trifloksystrobiny w oliwkach do produkcji oliwy do poziomu odpowiednich granic oznaczalności. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia.
(12) W odniesieniu do halauksyfenu metylu Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tej substancji czynnej 7 . W tym kontekście Urząd zalecił ustanowienie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania zgodnie z dobrą praktyką rolniczą w Unii. Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi UE w sprawie właściwych granic oznaczalności.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ametoctradin in sage and basil" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP ametoktradyny w szałwii lekarskiej i bazylii pospolitej). Dziennik EFSA 2015;13(6):4153 [22 s.]. "Setting of an import tolerance for chlorothalonil in cranberries" (Ustanowienie tolerancji importowej w odniesieniu do chlorotalonilu w żurawinach). Dziennik EFSA 2015;13(7):4193 [21 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for flonicamid in several crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP flonikamidu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(5):4103 [26 s.].
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for fluazinam in tomatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP fluazynamu w pomidorach). Dziennik EFSA 2015;13(6):4154 [23 s.].
"Modification of the existing maximum residue level (MRL) for fluoxastrobin in shallots" (Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) fluoksastrobiny w szalotce). Dziennik EFSA 2015;13(6):4143 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for propamocarb in onions, garlic, shallots and leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propamokarbu w cebuli, czosnku, szalotce i porach). Dziennik EFSA 2015;13(4):4084 [20 s.].
"Modification of the existing maximum residue level (MRL) for prothioconazole in shallots" (Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) protiokonazolu w szalotce). Dziennik EFSA 2015;13(5):4105 [20 s.].
Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości tiakloprydu w słoneczniku bulwiastym. Dziennik EFSA 2015;13 (7):4191 [18 s.].
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.15.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/67 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ametoktradyny, chlorotalonilu, difenyloaminy, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny, halauksyfenu metylu, propamokarbu, protiokonazolu, tiakloprydu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 19/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2016 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2016 |