uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Sektor mleka i przetworów mlecznych znajduje się obecnie w przedłużającym się okresie zakłóceń równowagi na rynku. Choć globalny popyt na przywożone mleko i przetwory mleczne ogólnie utrzymywał się w roku 2015 na tym samym poziomie co w roku 2014, produkcja znacznie wzrosła w Unii i innych głównych regionach eksportowych.
(2) W celu przygotowania się na wygaśnięcie kwot mlecznych i w związku z pozytywnymi średnioterminowymi perspektywami na rynku światowym poczyniono inwestycje w zdolności produkcji mleka w Unii, co powoduje stały wzrost produkcji mleka w Unii. Ilości mleka wyprodukowane w nadmiarze są przetwarzane na produkty o długim okresie przechowywania, takie jak masło i odtłuszczone mleko w proszku.
(3) W konsekwencji w latach 2014 i 2015 ceny masła i odtłuszczonego mleka w proszku w Unii spadły, a ceny odtłuszczonego mleka w proszku osiągnęły poziom cen interwencyjnych. Ceny masła są nadal wyższe od cen interwencyjnych, ale wywierana jest presja na ich spadek.
(4) W rozporządzeniu Rady (UE) nr 1370/2013 1 określono ograniczenia ilościowe na zakup masła i odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonych cenach, o których mowa w tym rozporządzeniu. Po osiągnięciu tych progów zakupu dokonuje się w drodze procedury przetargowej, która służy określeniu maksymalnej ceny zakupu.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/1549 2 przyspieszono termin rozpoczęcia okresu interwencji publicznej w odniesieniu do masła i odtłuszczonego mleka w proszku w roku 2016 na dzień 1 stycznia, co stanowiło nadzwyczajny środek zapewniający nieprzerwaną dostępność mechanizmu interwencji publicznej w sytuacji zakłóceń na rynku w sektorze mleka i przetworów mlecznych.
(6) Podczas dodatkowego okresu interwencji publicznej otwartego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2015/1549 na rok 2016 zaoferowano połowę ilości wskazanej w ramach określonego w rozporządzeniu (UE) nr 1370/2013 ograniczenia ilościowego na zakup odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie.
(7) Aby sektor mleka i przetworów mlecznych mógł na nowo odnaleźć równowagę w obecnej trudnej sytuacji rynkowej i aby utrzymać zaufanie do skuteczności mechanizmów interwencji publicznej, należy podwyższyć progi ograniczeń ilościowych na zakup masła i odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie w roku 2016.
(8) W przypadku procedury przetargowej rozpoczętej przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia ewentualne ilości zakupione w ramach tej procedury nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu ilości dostępnych do celów zakupu masła i odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie w roku 2016.
(9) Aby zapewnić, by środki tymczasowe przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wywarły bezpośredni wpływ na rynek oraz przyczyniły się do stabilizacji cen, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2016 r.
| W imieniu Rady | |
| A.G. KOENDERS | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.103.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/591 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 określającego środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych w odniesieniu do obowiązujących ograniczeń ilościowych na zakup masła i odtłuszczonego mleka w proszku |
| Data aktu: | 15/04/2016 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2016 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2016 |