Rozporządzenie 2015/2422 zmieniające Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE, Euratom) 2015/2422
z dnia 16 grudnia 2015 r.
zmieniające Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit pierwszy oraz art. 281 akapit drugi,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,

uwzględniając wniosek Trybunału Sprawiedliwości,

uwzględniając opinie Komisji Europejskiej 1 ,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wskutek stopniowego rozszerzania właściwości Sądu od chwili jego utworzenia, liczba wnoszonych do niego spraw stale się zwiększa.

(2) Wydłużenie czasu trwania postępowań jest obecnie trudne do zaakceptowania dla stron postępowań, w szczególności w świetle wymogów ustanowionych w art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 6 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

(3) Na obecną sytuację Sądu wpływają względy wynikające między innymi z rosnącej liczby i coraz bardziej zróżnicowanego charakteru aktów prawnych przyjmowanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, jak również z rozmiarów oraz złożoności spraw wnoszonych do Sądu, w szczególności z zakresu konkurencji, pomocy państwa i własności intelektualnej.

(4) Nie skorzystano z możliwości utworzenia sądów wyspecjalizowanych przewidzianej w art. 257 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(5) W związku z tym należy przyjąć odpowiednie środki organizacyjne, strukturalne i proceduralne, w tym w szczególności zwiększyć liczbę sędziów, by zaradzić opisanej sytuacji. Skorzystanie z przewidzianej przez Traktaty możliwości zwiększenia liczby sędziów Sądu pozwoliłoby na ograniczenie w krótkim czasie zarówno liczby zawisłych spraw, jak i przewlekłości postępowań przed Sądem.

(6) Biorąc pod uwagę rozwój obciążenia Sądu pracą, liczba sędziów powinna zostać określona na 56 na zakończenie trzyetapowego procesu, po dwóch sędziów mianowanych na wniosek każdego z państw członkowskich, przy czym w żadnym momencie w Sądzie nie może zasiadać więcej niż dwóch sędziów mianowanych na wniosek tego samego państwa członkowskiego.

(7) Komitet, o którym mowa w art. 255 TFUE, uwzględnia w szczególności niezależność, bezstronność, doświadczenie oraz kwalifikacje zawodowe i osobiste kandydatów.

(8) Aby szybko ograniczyć zaległości dotyczące zawisłych spraw, dwunastu sędziów dodatkowych powinno objąć urząd wraz z wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

(9) We wrześniu 2016 r. orzekanie w pierwszej instancji w sprawach dotyczących służby cywilnej Unii Europejskiej oraz siedem stanowisk sędziów Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej (zwanego dalej "Sądem do spraw Służby Publicznej") należy przenieść do Sądu na podstawie wniosku ustawodawczego zapowiedzianego już przez Trybunał Sprawiedliwości. Wniosek ten będzie uwzględniał warunki przeniesienia siedmiu stanowisk sędziów Sądu do spraw Służby Publicznej, w tym pracowników i zasobów.

(10) We wrześniu 2019 r. pozostałych dziewięciu sędziów powinno objąć urząd. Aby zapewnić efektywność kosztową, nie powinno się to wiązać z zatrudnieniem dodatkowych sekretarzy prawnych ani innego personelu pomocniczego. Wewnętrzne środki reorganizacyjne w ramach instytucji powinny zapewniać efektywne wykorzystanie istniejących zasobów ludzkich i powinny być równe dla wszystkich sędziów, bez uszczerbku dla decyzji podjętych przez Sąd w sprawie jego organizacji wewnętrznej.

(11) Ważne jest zapewnienie w Sądzie równowagi płci. Aby zrealizować ten cel, częściowe odnowienia składu sędziowskiego w Sądzie powinny odbywać się w taki sposób, aby rządy państw członkowskich rozpoczęły stopniowo proponować dwóch sędziów w ramach tego samego częściowego odnowienia składu sędziowskiego, aby wybrać jedną kobietę i jednego mężczyznę, przestrzegając przy tym warunków i procedur określonych w Traktacie.

(12) Należy odpowiednio dostosować postanowienia Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące częściowego odnowienia składu sędziowskiego i składu rzeczników generalnych, które następuje co trzy lata.

(13) Zgodnie z oświadczeniem wydanym przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w ramach działań następczych po reformie Sądu przedstawi on roczne dane statystyczne dotyczące swej działalności sądowej oraz w razie konieczności zaproponuje podjęcie odpowiednich działań. Na drugim i trzecim etapie rozszerzenia składu Sądu zostanie przeprowadzona ocena sytuacji, której konsekwencją mogłyby być w razie konieczności dostosowania, zwłaszcza w odniesieniu do wydatków administracyjnych Trybunału.

(14) W związku z powyższym do Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy wprowadzić odpowiednie zmiany,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W Protokole nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Gdy co trzy lata następuje częściowe odnowienie składu sędziowskiego, dotyczy ono połowy sędziów. Jeżeli liczba wszystkich sędziów jest nieparzysta, liczbę sędziów, których dotyczy częściowe odnowienie składu, stanowi - na zmianę - liczba znajdująca się bezpośrednio ponad lub poniżej połowy liczby wszystkich sędziów.

Akapit pierwszy ma zastosowanie również wtedy, gdy co trzy lata następuje częściowe odnowienie składu rzeczników generalnych.";

2)
art. 48 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 48

W skład Sądu wchodzi:

a) 40 sędziów od dnia 25 grudnia 2015 r.;

b) 47 sędziów od dnia 1 września 2016 r.;

c) po dwóch sędziów z każdego państwa członkowskiego od dnia 1 września 2019 r.".

Artykuł  2

Do kadencji sędziów dodatkowych Sądu, którzy mają być mianowani zgodnie z art. 48 Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, mają zastosowanie następujące postanowienia:

a)
kadencja sześciu sędziów spośród dwunastu dodatkowych sędziów, którzy mają być mianowani od dnia 25 grudnia 2015 r., upływa w dniu 31 sierpnia 2016 r. Tych sześciu sędziów wybiera się w taki sposób, aby rządy sześciu państw członkowskich zaproponowały dwóch sędziów na potrzeby częściowego odnowienia składu Sądu w 2016 r. Kadencja pozostałych sześciu sędziów upływa w dniu 31 sierpnia 2019 r.;
b)
kadencja trzech sędziów spośród siedmiu dodatkowych sędziów, którzy mają być mianowani od dnia 1 września 2016 r., upływa w dniu 31 sierpnia 2019 r. Tych trzech sędziów wybiera się w taki sposób, aby rządy trzech państw członkowskich zaproponowały dwóch sędziów na potrzeby częściowego odnowienia składu Sądu w 2019 r. Kadencja pozostałych czterech sędziów upływa w dniu 31 sierpnia 2022 r.;
c)
kadencja czterech sędziów spośród dziewięciu dodatkowych sędziów, którzy mają być mianowani od dnia 1 września 2019 r., upływa w dniu 31 sierpnia 2022 r. Tych czterech sędziów wybiera się w taki sposób, aby rządy czterech państw członkowskich zaproponowały dwóch sędziów na potrzeby częściowego odnowieniu składu Sądu w 2022 r. Kadencja pozostałych pięciu sędziów upływa w dniu 31 sierpnia 2025 r.
Artykuł  3
1.
Do dnia 26 grudnia 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości - przy pomocy konsultanta zewnętrznego - sporządza sprawozdanie z funkcjonowania Sądu dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.

Sprawozdanie to koncentruje się w szczególności na efektywności funkcjonowania Sądu, potrzebie i efektywności zwiększenia liczby sędziów do 56, wykorzystaniu i efektywności zasobów oraz tworzeniu kolejnych sądów wyspecjalizowanych lub innych zmianach strukturalnych.

W stosownych przypadkach Trybunał Sprawiedliwości przedstawia wnioski ustawodawcze w celu dokonania odpowiedniej zmiany swojego Statutu.

2.
Do dnia 26 grudnia 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości sporządza sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie ewentualnych zmian podziału kompetencji przy orzekaniu w trybie prejudycjalnym na podstawie art. 267 TFUE. W stosownych przypadkach do sprawozdania dołącza się wnioski ustawodawcze.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 16 grudnia 2015 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ N. SCHMIT
Przewodniczący Przewodniczący
1 Opinia z dnia 30 września 2011 r. (Dz.U. C 335 z 16.11.2011, s. 20) i opinia z dnia 12 listopada 2015 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 23 czerwca 2015 r. (Dz.U. C 239 z 21.7.2015, s. 14). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 28 października 2015 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 3 grudnia 2015 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024