Rozporządzenie wykonawcze 2015/2324 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup narzędzi w niektórych obszarach geograficznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2324
z dnia 11 grudnia 2015 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup narzędzi w niektórych obszarach geograficznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 423/2004 1 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z głównych celów wspólnej polityki rybołówstwa jest wyeliminowanie powodującej marnotrawstwo praktyki odrzutów. Obowiązek wyładunku będzie stopniowo wprowadzany w życie w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych, objętych obecnie systemem nakładów połowowych w ramach rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, począwszy od 2016 r. i najpóźniej do 2019 r.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 stanowi, że ograniczenia nakładu połowowego są nakładane na grupy nakładu połowowego określone przez grupy narzędzi i obszary geograficzne ustanowione w załączniku I do tego rozporządzenia.

(3) Do wdrożenia obowiązku wyładunku potrzebna jest większa elastyczność w aktualnym systemie nakładu połowowego w celu umożliwienia rybakom stosowania bardziej selektywnych narzędzi z większymi oczkami sieci. W tym kontekście zaistniała potrzeba zbadania, czy obecna struktura grup nakładu jest wciąż opłacalna pod względem obciążenia administracyjnego związanego z wymogami ochrony.

(4) W związku z tym zwrócono się do Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) o wydanie opinii w sprawie możliwości połączenia grup narzędzi TR1 i TR2 używanych do zdefiniowania grup nakładu połowowego. STECF stwierdził 2 , że istnieje ryzyko zwiększonej śmiertelności połowowej dorsza w wyniku połączenia grup narzędzi TR1 i TR2 oraz że zastosowanie takiego połączenia jedynie w Morzu Północnym, cieśninie Skagerrak i wschodniej części kanału La Manche doprowadziłoby do niespójności z innymi obszarami zarządzania. Komitet stwierdził również, że nowa grupa powstała z połączenia byłaby bardziej różnorodna pod względem poławianych zasobów biologicznych niż grupy TR1 i TR2 klasyfikowane oddzielne i że jest mało prawdopodobne, iż wzrośnie opłacalność z powodu dodatkowych środków, które zostałyby przyjęte w celu przeciwdziałania możliwemu wzrostowi śmiertelności połowowej dorsza. STECF stwierdził jednak również, że takie połączenie pozwoliłoby rybakom dokonywać bardziej selektywnych połowów.

(5) Ponadto w przeprowadzonej w 2011 r. 3 ocenie rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 STECF zauważył, że śmiertelność połowowa dorsza w Morzu Północnym była w 2010 r. jedynie o 3 % niższa w porównaniu z 2008 r. STECF stwierdził, że w odniesieniu do stada dorsza w Morzu Północnym zarządzanie nakładem nie ograniczyło poziomu odrzutów.

(6) Nakład przyznany grupom narzędzi TR1 i TR2 został znacznie zmniejszony od momentu wprowadzenia systemu nakładu połowowego w 2008 r. Ewentualny negatywny wpływ połączenia na śmiertelność połowową dorsza jest zatem dużo mniejszy niż dawniej.

(7) Połączenie w znaczny sposób zmniejszyłoby koszty zarządzania. Redukcja grup narzędzi spowodowałaby zmniejszenie kosztów administracyjnych dla organów krajowych i rybaków, zwłaszcza że wielu rybaków stosuje kilka narzędzi i należy w związku z tym do kilku grup nakładu, co wymaga dokonywania złożonych obliczeń do celów przyznania im nakładu połowowego. Ponadto wdrożenie nowo wprowadzonego obowiązku wyładunku wszystkich połowów zmobilizuje znaczną ilość zasobów ludzkich w organach administracji państw członkowskich. Co więcej, Komisja uważa, że w wypadku zwiększenia śmiertelności połowowej dorsza wdrożenie dodatkowych środków ochronnych niekoniecznie spowoduje znaczne koszty administracyjne.

(8) Zgodnie z opinią 4 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) stan ochrony stad dorsza w Morzu Północnym w podobszarze ICES IV, obszarze ICES VIId oraz w zachodniej części rejonu ICES IIIa (Skagerrak) znacznie się poprawił.

(9) W świetle powyższego można stwierdzić, że szybsze wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do dorsza skuteczniej zmniejszyłoby śmiertelność połowową dorsza spowodowaną przypadkowymi połowami niż zachowanie obecnie obowiązującego systemu zarządzania nakładem połowowym.

(10) Dlatego też nie należy utrzymywać podziału grup narzędzi TR1 i TR2 w następujących obszarach: cieśnina Skagerrak, część obszaru ICES IIIa leżąca poza Skagerrak i Kattegat, obszar ICES IV oraz wody WE obszaru ICES IIa oraz obszar ICES VIId. Biorąc pod uwagę zły stan stad dorsza w obszarach Kattegat, obszarze ICES VIIa, obszarze ICES VIa i w wodach WE obszaru ICES Vb, połączenie grup narzędzi nie powinno mieć zastosowania do tych obszarów.

(11) Komisja będzie ściśle monitorować wpływ połączenia grup narzędzi TR1 i TR2 na śmiertelność połowową dorsza w celu odpowiedniego dostosowania struktury grup narzędzi, jeśli śmiertelność połowowa dorsza wzrosłaby w związku z dokonywaniem odrzutów.

(12) Aby zezwolić Komisji i państwom członkowskim na monitorowanie rozwoju sytuacji bez dodatkowych kosztów administracyjnych, należy nie dokonywać zmiany obowiązującego systemu sprawozdawczości.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 dodaje się punkt 3 w brzmieniu:

"3. Na zasadzie odstępstwa od punktu 1, w odniesieniu do zarządzania nakładem połowowym w obszarze, o którym mowa w punkcie 2 lit. b), grupy narzędzi TR2 i TR1 traktuje się jako oddzielną grupę narzędzi o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 70 mm. Państwa członkowskie nadal informują o stosowaniu nakładu połowowego oddzielnie w odniesieniu do grup narzędzi TR1 i TR2, zgodnie z wymogami art. 33 i 34 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 * ."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20.
2 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 49. posiedzenia plenarnego (PLEN-15-02).
3 Ocena planów wieloletnich dotyczących dorsza w Morzu Irlandzkim, cieśninie Kattegat, Morzu Północnym i w wodach na zachód od Szkocji (STECF-11-07).
4 Opinia ICES na temat uprawnień do połowów, połowów i nakładu połowowego w Morzu Północnym i w ekoregionach Morza Celtyckiego: 6.3.4 Dorsz (Gadus morhua) w podobszarze IV i w zachodniej części rejonów VIId oraz IIIa (Morze Północne, wschodnia część kanału La Manche, cieśnina Skagerrak).
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.328.101

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2324 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup narzędzi w niektórych obszarach geograficznych
Data aktu: 11/12/2015
Data ogłoszenia: 12/12/2015
Data wejścia w życie: 01/01/2016