Rozporządzenie wykonawcze 2015/2222 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do deklaracji wydatków, rozliczenia zgodności i treści rocznych sprawozdań finansowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2222
z dnia 1 grudnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do deklaracji wydatków, rozliczenia zgodności i treści rocznych sprawozdań finansowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 6, art. 53 ust. 1 lit. b) i art. 57 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 23 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 określono sposób, w jaki należy obliczać wkład Unii wypłacany w odniesieniu do zadeklarowanych wydatków. Należy doprecyzować, że przepis ten ma zastosowanie do płatności związanych z programami rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 , i do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 4 .

(2) W związku z tym należy także wyjaśnić, że w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, wkład Unii należy obliczać na podstawie stawki wkładu Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) dla każdego działania, rodzaju operacji korzystającej ze szczególnej stawki wkładu EFRROW i dla pomocy technicznej, wymienionych w planie finansowym, a w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, wkład należy obliczać na podstawie stawki EFRROW dla każdego priorytetu wymienionego w planie finansowym.

(3) Zgodnie z art. 70 ust. 4c rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 państwa członkowskie korzystające z pomocy finansowej mogą stosować odstępstwa od maksymalnych stawek współfinansowania EFRROW określonych w ust. 3, 4 i 5 tego artykułu. W art. 23 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 trzeba zatem wskazać, jak obliczyć wkład Unii w przypadku programów rozwoju obszarów wiejskich zmienionych zgodnie z art. 70 ust. 4c rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.

(4) W art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 należy ponadto wyjaśnić, że w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, płatności okresowe są ograniczone do całkowitego wkładu EFRROW dla każdego priorytetu.

(5) Art. 34 ust. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że w uzasadnionych przypadkach Komisja może przedłużyć odnośne terminy przewidziane w ust. 3 i 4 tego artykułu. Mimo iż w art. 34 ust. 5 znajduje się odniesienie do ust. 3 i 4 tego artykułu, w art. 34 ust. 9 należy również zawrzeć odniesienie do ust. 5, aby wyjaśnić, że wspomniany ust. 9 ma zastosowanie do wszystkich odnośnych terminów, o których mowa w art. 34 ust. 3, 4 i 5.

(6) W art. 34 i 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 określono terminy dotyczące odpowiednio procedury rozliczania zgodności rachunków i procedury pojednawczej. Z doświadczenia nabytego w związku ze stosowaniem tych terminów wynika, że przy ich wyznaczaniu należy pominąć sierpień, gdyż jest to zazwyczaj okres letnich urlopów.

(7) Do wzoru tabeli określonego w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 należy wprowadzić zmiany w celu usunięcia pewnych nieścisłości. W szczególności w odniesieniu do nowych przypadków nieprawidłowości uznaje się, że wymóg określenia, czy dany przypadek jest zarejestrowany w księdze dłużników, nie jest już konieczny, ponieważ zgodnie z art. 54 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 wszystkie nowe przypadki zgłoszone w tabeli w załączniku II powinny zostać wcześniej zapisane w księdze dłużników.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 908/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 23 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wkład Unii wypłacany w odniesieniu do kwalifikowalnych publicznych wydatków oblicza się w następujący sposób:

a) w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005: dla każdego okresu referencyjnego, o którym mowa w art. 22 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, na podstawie stawki wkładu EFRROW dla każdego priorytetu wymienionego w planie finansowym obowiązującym pierwszego dnia tego okresu;

b) w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013: dla każdego okresu referencyjnego, o którym mowa w art. 22 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, na podstawie stawki wkładu EFRROW dla każdego działania, rodzaju operacji korzystającej ze szczególnej stawki wkładu EFRROW i dla pomocy technicznej wymienionych w planie finansowym obowiązującym pierwszego dnia tego okresu.

Obliczenia te uwzględniają korekty wkładu Unii zadeklarowane w deklaracji wydatków za ten okres.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich zmienionych zgodnie z art. 70 ust. 4c rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 wkład Unii oblicza się na podstawie stawki wkładu EFRROW dla każdego priorytetu wymienionego w planie finansowym obowiązującym ostatniego dnia okresu referencyjnego.

2. Bez uszczerbku dla pułapu przewidzianego w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, jeżeli łączna kwota wkładu Unii, która ma zostać wypłacona w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich, przekracza łączną kwotę zaprogramowaną dla danego działania w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, lub dla danego priorytetu w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, kwotę do wypłacenia zmniejsza się do wysokości kwoty zaprogramowanej dla tego działania lub priorytetu. Jakikolwiek wkład Unii wyłączony w ten sposób można wypłacić później, pod warunkiem że zmieniony plan finansowy został przedstawiony przez państwo członkowskie i zaakceptowany przez Komisję.";

2)
w art. 34 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. W należycie uzasadnionych przypadkach, o których należy powiadomić zainteresowane państwo członkowskie, Komisja może przedłużyć terminy przewidziane w ust. 3, 4 i 5.";

b)
dodaje się ust. 11 w brzmieniu:

"11. Jeżeli terminy, o których mowa w ust. 2, 3, 4 i 5, obejmują częściowo lub w całości miesiąc sierpień, bieg tych terminów zostaje w tym miesiącu zawieszony.";

3)
w art. 40 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. Jeżeli terminy, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, obejmują częściowo lub w całości miesiąc sierpień, bieg tych terminów zostaje w tym miesiącu zawieszony.";

4)
załącznik II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 5

"ZAŁĄCZNIK II

Wzór tabeli, o której mowa w art. 29 lit. f)

Informacji, o których mowa w art. 29 lit. f), dostarcza agencja płatnicza, przy użyciu następującej tabeli:

Nowe przypadki (1) Dawne przypadki (2)
x x Agencja płatnicza A
x x Fundusz B
x x Przypadek (dawny/nowy) AA
x Rok budżetowy wydatków pierwotnych V1 (3)
x Kody budżetu wydatków pierwotnych V2 (4)
x x Rok budżetowy n C
x x Jednostka walutowa D
x x Numer identyfikacyjny przypadku E
x x Identyfikacja OLAF, jeśli ma zastosowanie (5) F
x Przypadek zarejestrowany w księdze dłużników G
x x Identyfikacja beneficjenta H
x x Program zamknięty (tylko dla EFRROW) I
x Data zatwierdzenia sprawozdania z kontroli lub podobnego dokumentu, o których mowa w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 W
x Rok budżetowy pierwotnego ustalenia nieprawidłowości J
x Data wniosku o zwrot należności X
x x Podlega postępowaniu sądowemu K
x Pierwotna kwota do odzyskania L
x Pierwotna kwota do odzyskania (główna) L1
x Pierwotna kwota do odzyskania (odsetki) L2
x Główna kwota, której odzyskiwanie było w toku na koniec roku budżetowego n-1 Y1
x Odsetki, których odzyskiwanie było w toku na koniec roku budżetowego n-1 Y2
x Łączna skorygowana kwota (cały okres odzyskiwania należności) M
x Łączna odzyskana kwota (cały okres odzyskiwania należności) N
x Kwota zadeklarowana jako nieściągalna O
x Kwota (główna) zadeklarowana jako nieściągalna O1
x Kwota (odsetki) zadeklarowana jako nieściągalna O2
x x Rok budżetowy, w którym kwoty zostały uznane za nieściągalne P
x x Powody nieściągalności Q
x Skorygowana kwota (w roku budżetowym n) R
x Skorygowana kwota (główna) (w roku budżetowym n) R1
x Skorygowana kwota (odsetki) (w roku budżetowym n) R2
x Odsetki (w roku budżetowym n) Z
x Odzyskane kwoty (w roku budżetowym n) S
x Odzyskana kwota (główna) (w roku budżetowym n) S1
x Odzyskana kwota (odsetki) (w roku budżetowym n) S2
x x Kwota, której odzyskiwanie jest w toku T
x Kwota (główna), której odzyskiwanie jest w toku T1
x Odsetki, których odzyskiwanie jest w toku T2
x Kwota podlegająca zasadzie 50-50 %, jak określono w art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, na koniec roku budżetowego n BB
x x Kwota, która ma być zapisana na konto budżetu UE U
(1) Dotyczy przypadków odnotowanych przy użyciu modelu znajdującego się w niniejszym załączniku, od roku budżetowego 2015.

(2) Dotyczy przypadków odnotowanych przy użyciu modelu znajdującego się w niniejszym załączniku, do roku budżetowego 2014 włącznie.

(3) Informacje wymagane od roku budżetowego 2016.

(4) Informacje wymagane od roku budżetowego 2016.

(5) Dotyczy numeru(-ów) referencyjnego(-ych) OLAF (numery zgłoszenia w systemie zarządzania nieprawidłowościami - IMS).

'x' oznacza, że dana kolumna ma zastosowanie.«"

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1). Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013 z dniem 1 stycznia 2014 r.
5 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.330.55).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.316.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2222 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do deklaracji wydatków, rozliczenia zgodności i treści rocznych sprawozdań finansowych
Data aktu: 01/12/2015
Data ogłoszenia: 02/12/2015
Data wejścia w życie: 09/12/2015