Rozporządzenie 2015/1933 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych we włóknach kakao, chipsach bananowych, suplementach diety, suszonych ziołach i suszonych przyprawach

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1933
z dnia 27 października 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych we włóknach kakao, chipsach bananowych, suplementach diety, suszonych ziołach i suszonych przyprawach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 określono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.

(2) Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem najwyższe dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) muszą być bezpieczne oraz tak małe, na ile jest to rozsądnie osiągalne, w oparciu o stosowanie dobrych praktyk w zakresie produkcji i suszenia oraz dobrych praktyk w rolnictwie i rybołówstwie.

(3) Włókna kakao są szczególnym produktem kakao wytwarzanym z łupiny ziarna kakaowego i zawierają wyższe poziomy WWA niż wyroby kakaowe produkowane ze śruty kakaowej. Włókna kakao i produkty pochodne stanowią półprodukty w łańcuchu żywnościowym i są stosowane jako składniki do przygotowywania niskokalorycznych środków spożywczych o wysokiej zawartości włókna pokarmowego. Należy ustanowić szczegółowe poziomy WWA dla włókien kakao i produktów pochodnych. Biorąc pod uwagę, że produkty te charakteryzują się niską zawartością tłuszczu, należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy w przeliczeniu na mokrą masę.

(4) Chipsy bananowe są wykorzystywane w śniadaniowych przetworach zbożowych i słodyczach oraz spożywane jako przekąska. Ostatnio w chipsach bananowych wykryto wysokie poziomy WWA. Te ustalenia są związane ze smażeniem chipsów bananowych w oleju kokosowym. Należy zatem ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA dla chipsów bananowych. Początkowo, z braku odpowiednich danych o występowaniu, te najwyższe dopuszczalne poziomy odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom dla oleju kokosowego przeznaczonego do bezpośredniego spożycia przez ludzi lub do stosowania jako składnik w środkach spożywczych. Najwyższe dopuszczalne poziomy powinny w ciągu dwóch lat zostać poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych danych o występowaniu.

(5) Wysokie poziomy WWA wykryto w niektórych suplementach diety, które zawierają składniki roślinne lub są z nich uzyskiwane. Występowanie wysokich poziomów w tych suplementach diety wiąże się ze złymi praktykami w zakresie suszenia stosowanymi do takich składników roślinnych. Tych wysokich poziomów można uniknąć poprzez stosowanie dobrych praktyk. Należy zatem ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA w tych produktach, które są możliwe do osiągnięcia przy zastosowaniu dobrych praktyk w zakresie suszenia i które zapewnią wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi.

(6) Również w suplementach diety zawierających propolis, mleczko pszczele i spirulinę lub z nich uzyskanych wykryto w pewnych przypadkach wysokie poziomy WWA, które były związane ze stosowaniem złych praktyk. Ponieważ niższe poziomy można osiągnąć poprzez stosowanie dobrych praktyk, należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA w tych produktach.

(7) Wysokie poziomy WWA stwierdzono również w suszonych ziołach i przyprawach, co wiąże się także ze stosowaniem złych praktyk w zakresie suszenia. Dlatego należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA w suszonych ziołach i suszonych przyprawach. Tradycyjne wędzenie i metody przetwarzania stosowane w odniesieniu do wędzonej papryki i kardamonu skutkują wysokimi poziomami WWA. Biorąc pod uwagę, że konsumpcja tych przypraw jest niska, i w celu umożliwienia tym wędzonym produktom pozostania w obrocie, należy wyłączyć te przyprawy z zakresu stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów.

(8) Należy wyznaczyć odpowiedni okres, aby pozwolić państwom członkowskim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze na dostosowanie się do nowych wymagań określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem wymienionych w pkt 6.1.11, które zostały w sposób zgodny z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 kwietnia 2016 r., mogą pozostawać w obrocie po tym dniu aż do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2016 r., z wyjątkiem środków spożywczych wymienionych w pkt 6.1.11, dla których najwyższy dopuszczalny poziom stosuje się od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 6: Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) punkt 6.1.2 otrzymuje brzmienie:
"6.1.2 Ziarno kakaowe i produkty pochodne, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 6.1.11 5,0 µg/kg tłuszczu, począwszy od 1.4.2013 r. 35,0 µg/kg, począwszy od 1.4.2013 r. do 31.3.2015 r.

30,0 µg/kg tłuszczu, począwszy od 1.4.2015 r."

2) dodaje się pkt 6.1.11, 6.1.12, 6.1.13, 6.1.14 i 6.1.15 w brzmieniu:

"6.1.11 Włókna kakao i produkty pochodne przeznaczone do stosowania jako składnik w środkach spożywczych 3,0 15,0
6.1.12 Chipsy bananowe 2,0 20,0
6.1.13 Suplementy diety zawierające składniki roślinne i ich preparaty (39)(*) (**)

Suplementy diety zawierające propolis, mleczko pszczele, spirulinę lub ich preparaty (39)

10,0 50,0
6.1.14 Suszone zioła 10,0 50,0
6.1.15 Suszone przyprawy z wyjątkiem kardamonu i wędzonej papryki Capsicum spp. 10,0 50,0
(*) Preparaty roślinne to preparaty uzyskane ze składników roślinnych (np. całych roślin, części roślin, podzielonych lub pociętych roślin) przy pomocy różnych procesów (np. tłoczenia, wyciskania, ekstrakcji, frakcjonowania, destylacji, koncentracji, suszenia i fermentacji). Definicja ta obejmuje rozdrobnione lub sproszkowane rośliny, części roślin, glony, grzyby, porosty, nalewki, ekstrakty, olejki eteryczne (inne niż oleje roślinne, o których mowa w pkt 6.1.1.), wyciskane soki i przetworzone wyciągi.

(**) Najwyższy dopuszczalny poziom nie ma zastosowania do suplementów diety zawierających oleje roślinne. Oleje roślinne wykorzystywane jako składniki w suplementach diety powinny być zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami ustanowionymi w pkt 6.1.1.".

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.282.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1933 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych we włóknach kakao, chipsach bananowych, suplementach diety, suszonych ziołach i suszonych przyprawach
Data aktu: 27/10/2015
Data ogłoszenia: 28/10/2015
Data wejścia w życie: 17/11/2015, 01/04/2016