uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 102,
(1) Osiągnięcie celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) nie powinno być zagrożone wskutek nieprzestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Zgodnie z art. 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Nieprzestrzeganie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie finansowej korekty unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb.
(2) W art. 83 ust. 1 i art. 142 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 3 określono warunki, zgodnie z którymi możliwe jest odpowiednio wstrzymanie biegu terminu płatności lub zawieszanie płatności. W tych dwóch artykułach przewidziano, że w szczegółowych przepisach dotyczących EFMR można określić szczególne podstawy wstrzymania biegu terminu płatności i zawieszenia płatności związanych z nieprzestrzeganiem przepisów mających zastosowanie w ramach WPRyb.
(3) W celu ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników, w przypadku nieprzestrzegania przez państwo członkowskie zobowiązań wynikających z WPRyb lub w przypadku gdy Komisja ma dowody sugerujące takie nieprzestrzeganie przepisów, Komisja może, w ramach środka zapobiegawczego, wstrzymać bieg terminów płatności zgodnie z art. 100 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(4) Poza wstrzymaniem biegu terminu płatności, w celu uniknięcia ryzyka dokonania płatności w związku z wydatkiem niekwalifikowalnym, zgodnie z art. 101 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 Komisja może, w przypadku poważnego nieprzestrzegania przepisów WPRyb, zawiesić płatności.
(5) Konsekwencje finansowe nakładane na państwa członkowskie w razie nieprzestrzegania przepisów WPRyb powinny być proporcjonalne do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności stwierdzonego nieprzestrzegania.
(6) W celu zapewnienia pewności prawnej państwom członkowskim wdrażającym programy operacyjne w ramach EFMR konieczne jest określenie przypadków nieprzestrzegania przepisów WPRyb mających podstawowe znaczenie dla ochrony żywych zasobów morza, które mogą powodować wstrzymanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014. Przypadki te będą służyć realizacji celów rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i wdrożeniu art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, bez uszczerbku dla wszelkich innych sankcji nałożonych na mocy przepisów WPRyb.
(7) Przypadki nieprzestrzegania przepisów WPRyb, mających podstawowe znaczenie dla ochrony żywych zasobów morza, powinny być uznawane za poważne, jeżeli dane państwo członkowskie nie podjęło niezbędnych działań w celu naprawy sytuacji, która doprowadziła do wstrzymania biegu terminu płatności.
(8) Przed wstrzymaniem biegu terminu płatności lub zawieszeniem płatności Komisja musi przyjąć akty wykonawcze na podstawie art. 100 ust. 2 i art. 101 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 dokładniej określające niewywiązanie się przez państwo członkowskie z jego zobowiązań w ramach WPRyb mogące mieć wpływ na wydatki, w związku z którymi wnioskowano o płatność okresową.
(9) Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania podmiotów gospodarczych we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.135.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/852 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w odniesieniu do przypadków nieprzestrzegania i przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
Data aktu: | 27/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 03/06/2015 |