uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 102,
(1) Osiągnięcie celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) nie powinno być zagrożone wskutek nieprzestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Zgodnie z art. 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Nieprzestrzeganie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie finansowej korekty unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb.
(2) W art. 83 ust. 1 i art. 142 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 3 określono warunki, zgodnie z którymi możliwe jest odpowiednio wstrzymanie biegu terminu płatności lub zawieszanie płatności. W tych dwóch artykułach przewidziano, że w szczegółowych przepisach dotyczących EFMR można określić szczególne podstawy wstrzymania biegu terminu płatności i zawieszenia płatności związanych z nieprzestrzeganiem przepisów mających zastosowanie w ramach WPRyb.
(3) W celu ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników, w przypadku nieprzestrzegania przez państwo członkowskie zobowiązań wynikających z WPRyb lub w przypadku gdy Komisja ma dowody sugerujące takie nieprzestrzeganie przepisów, Komisja może, w ramach środka zapobiegawczego, wstrzymać bieg terminów płatności zgodnie z art. 100 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(4) Poza wstrzymaniem biegu terminu płatności, w celu uniknięcia ryzyka dokonania płatności w związku z wydatkiem niekwalifikowalnym, zgodnie z art. 101 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 Komisja może, w przypadku poważnego nieprzestrzegania przepisów WPRyb, zawiesić płatności.
(5) Konsekwencje finansowe nakładane na państwa członkowskie w razie nieprzestrzegania przepisów WPRyb powinny być proporcjonalne do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności stwierdzonego nieprzestrzegania.
(6) W celu zapewnienia pewności prawnej państwom członkowskim wdrażającym programy operacyjne w ramach EFMR konieczne jest określenie przypadków nieprzestrzegania przepisów WPRyb mających podstawowe znaczenie dla ochrony żywych zasobów morza, które mogą powodować wstrzymanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014. Przypadki te będą służyć realizacji celów rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i wdrożeniu art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, bez uszczerbku dla wszelkich innych sankcji nałożonych na mocy przepisów WPRyb.
(7) Przypadki nieprzestrzegania przepisów WPRyb, mających podstawowe znaczenie dla ochrony żywych zasobów morza, powinny być uznawane za poważne, jeżeli dane państwo członkowskie nie podjęło niezbędnych działań w celu naprawy sytuacji, która doprowadziła do wstrzymania biegu terminu płatności.
(8) Przed wstrzymaniem biegu terminu płatności lub zawieszeniem płatności Komisja musi przyjąć akty wykonawcze na podstawie art. 100 ust. 2 i art. 101 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 dokładniej określające niewywiązanie się przez państwo członkowskie z jego zobowiązań w ramach WPRyb mogące mieć wpływ na wydatki, w związku z którymi wnioskowano o płatność okresową.
(9) Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania podmiotów gospodarczych we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.135.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/852 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w odniesieniu do przypadków nieprzestrzegania i przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
| Data aktu: | 27/03/2015 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 03/06/2015 |