Rozporządzenie delegowane 1263/2014 ustanawiające tymczasową nadzwyczajną pomoc dla producentów mleka w Estonii, na Łotwie i Litwie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1263/2014
z dnia 26 listopada 2014 r.
ustanawiające tymczasową nadzwyczajną pomoc dla producentów mleka w Estonii, na Łotwie i Litwie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 7 sierpnia 2014 r. rząd rosyjski wprowadził zakaz przywozu niektórych produktów z Unii do Rosji, w tym produktów mlecznych. Zakaz ten ma szczególny wpływ na sektory mleka i produktów mlecznych Estonii, Łotwy i Litwy, które są szczególnie zależne od wywozu do Rosji. W 2013 r. te trzy państwa członkowskie dokonały wywozu do Rosji ponad 15 % swojej produkcji mleka, a wywóz do Rosji przez te państwa członkowskie stanowił ponad 60 % ich łącznego wywozu produktów mlecznych do państw trzecich.

(2) W sierpniu i we wrześniu ceny skupu mleka od producentów gwałtownie spadły w Estonii, na Łotwie i na Litwie, podczas gdy średnia unijna pozostawała na stosunkowo stabilnym poziomie. W porównaniu z rokiem ubiegłym we wrześniu ceny skupu mleka od producentów były o 26-27 % niższe w Estonii i na Łotwie i o 33 % niższe na Litwie, podczas gdy średnia unijna była jedynie około 5 % niższa. Ceny mleka w trzech bałtyckich państwach członkowskich są najbardziej zbliżone do poziomów interwencji w Unii.

(3) Spadek cen skupu mleka do do poziomów, przy których produkcja przestaje być opłacalna, zagraża sektorowi produkcji mleka w trzech bałtyckich państwach członkowskich, które w 2014 r. były w trakcie budowy trwałej pozycji na rynku. Ponadto produkty mleczne produkowane w bałtyckich państwach członkowskich były w dużym stopniu dostosowane do potrzeb i gustów rosyjskiego rynku. Potrzebny jest czas, aby sektor ten mógł znaleźć nowe rynki zbytu lub dostosować produkcję do nowych produktów, na które byłby popyt.

(4) Sektor mleka i produktów mlecznych w trzech bałtyckich państwach członkowskich jest ukierunkowany głównie na produkty inne niż masło i odtłuszczone mleko w proszku, w związku z czym produkty te nie są objęte interwencją publiczną i dopłatami do prywatnego przechowywania.

(5) Z tego względu, aby sprawnie i skutecznie wyeliminować istniejące zakłócenia na rynku spowodowane znaczącym spadkiem cen, należy przyznać trzem bałtyckim państwom członkowskim pomoc w formie jednorazowej puli środków finansowych w celu wsparcia producentów mleka, którzy odczuwają skutki wprowadzonego przez Rosję zakazu przywozu i w rezultacie napotykają problemy z płynnością finansową.

(6) Pula środków finansowych dostępnych dla każdego państwa członkowskiego powinna zostać obliczona na podstawie produkcji mleka w latach 2013-2014 w ramach kwot krajowych. Aby zagwarantować, że wsparcie jest ukierunkowane na tych producentów, którzy odczuwają skutki zakazu, i biorąc pod uwagę ograniczone środki budżetowe, zainteresowane państwa członkowskie powinny rozdzielić kwoty krajowe na podstawie obiektywnych kryteriów oraz w sposób niedyskryminacyjny, unikając przy tym wszelkich zakłóceń rynku i konkurencji.

(7) Ponieważ pula środków finansowych przyznanych każdemu z zainteresowanych państw członkowskich pokryje jedynie część faktycznych strat poniesionych przez producentów, zainteresowane państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyznania dodatkowego wsparcia dla producentów mleka przy spełnieniu tych samych warunków dotyczących obiektywności, niedyskryminacji i niezakłócania konkurencji.

(8) Ponieważ pulę środków finansowych dla każdego zainteresowanego państwa członkowskiego ustala się w euro, konieczne jest ustalenie daty przeliczenia kwoty przydzielonej Litwie na jej walutę krajową, aby zapewnić jednolite i jednoczesne stosowanie przepisów. Należy zatem ustalić termin operacyjny dla kursu walutowego zgodnie z art. 106 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. W świetle zasady, o której mowa w art. 106 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, i zgodnie z kryteriami określonymi w art. 106 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia, terminem operacyjnym powinna być data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(9) Pomoc przewidzianą w niniejszym rozporządzeniu należy przyznać jako środek mający na celu wspieranie rynków rolnych w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(10) Z przyczyn związanych z budżetem Unia pokryje wydatki poniesione przez zainteresowane państwa członkowskie w związku ze wsparciem finansowym dla producentów mleka jedynie w przypadku płatności dokonanych przed upływem określonego terminu.

(11) Aby zapewnić przejrzystość oraz monitorowanie i właściwe zarządzanie dostępnymi kwotami, zainteresowane państwa członkowskie powinny poinformować Komisję o obiektywnych kryteriach stosowanych w celu ustalenia metod, według których przyznaje się wsparcie, oraz o środkach wprowadzonych w celu zapobieżenia zakłóceniom konkurencji.

(12) Aby zapewnić jak najszybsze udzielenie pomocy producentom mleka, zainteresowane państwa członkowskie powinny mieć możliwość bezzwłocznego wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Z tego względu niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Pomoc Unii o całkowitej kwocie 28 661 259 EUR udostępnia się Estonii, Łotwie i Litwie w celu zapewnienia ukierunkowanego wsparcia dla producentów mleka, którzy odczuwają skutki rosyjskiego zakazu przywozu produktów pochodzących z Unii.

Estonia, Łotwa i Litwa wykorzystują udostępnione kwoty określone w załączniku na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, pod warunkiem że płatności te nie prowadzą do zakłócenia konkurencji. W tym celu zainteresowane państwa członkowskie biorą pod uwagę zasięg skutków rosyjskiego zakazu przywozu dla przedmiotowych producentów.

Estonia, Łotwa i Litwa dokonują tych płatności najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2015 r.

2.
W przypadku Litwy terminem operacyjnym dla kursu walutowego w odniesieniu do kwot określonych w załączniku jest data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Estonia, Łotwa i Litwa mogą przyznawać dodatkowe wsparcie producentom mleka otrzymującym pomoc, o której mowa w art. 1, do maksymalnej wartości równej odpowiadającej im kwocie określonej w załączniku, przy spełnieniu tych samych warunków dotyczących obiektywności, niedyskryminacji i niezakłócania konkurencji.

Estonia, Łotwa i Litwa wypłacają dodatkowe wsparcie najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Artykuł  3

Estonia, Łotwa i Litwa przekazują Komisji:

a)
niezwłocznie i nie później niż do dnia 31 marca 2015 r. - informacje o obiektywnych kryteriach stosowanych w celu ustalenia metod, według których przyznaje się ukierunkowane wsparcie, oraz o środkach wprowadzonych w celu zapobieżenia zakłóceniom konkurencji;
b)
nie później niż do dnia 30 czerwca 2015 r. - informacje o całkowitych wypłaconych kwotach oraz o liczbie i rodzaju beneficjentów.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2014 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Państwo członkowskie mln EUR
Estonia 6,868253
Łotwa 7,720114
Litwa 14,072892
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.341.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1263/2014 ustanawiające tymczasową nadzwyczajną pomoc dla producentów mleka w Estonii, na Łotwie i Litwie
Data aktu: 26/11/2014
Data ogłoszenia: 27/11/2014
Data wejścia w życie: 30/11/2014