Rozporządzenie 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 318/2013
z dnia 8 kwietnia 2013 r.
w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 577/98 niezbędne jest określenie elementów programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018.

(2) Strategia "Europa 2020" i jedna z wymienionych w niej inicjatyw przewodnich - "Mobilna młodzież" - stwarzają konieczność uzyskania większej ilości informacji na temat sytuacji ludzi młodych na rynku pracy. W swoim komunikacie z 2011 r. w sprawie "Inicjatywy »Szanse dla młodzieży«" 2 Komisja zachęca do podejmowania działań na szczeblu unijnym w kilku priorytetowych dziedzinach związanych ze znalezieniem pierwszej pracy.

(3) Na podstawie komunikatu dotyczącego programu "Small Business Act" 3 , komunikatu Komisji z 2012 r. zatytułowanego "W kierunku odnowy gospodarczej sprzyjającej zatrudnieniu" 4 , stanowiącego element pakietu dotyczącego zatrudnienia, zachęca się do tworzenia miejsc pracy w szczególności poprzez propagowanie i wspieranie samozatrudnienia.

(4) Strategia na rzecz równości kobiet i mężczyzn, obejmująca lata 2010-2015 5 , przewiduje środki pozwalające na godzenie życia zawodowego i rodzinnego, co jest jednym ze sposobów na osiągnięcie jednakowego poziomu niezależności ekonomicznej kobiet i mężczyzn.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się program modułów ad hoc dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej, obejmujący lata 2016-2018, określony w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 6

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Wieloletni program modułów ad hoc

1.

 OSOBY MŁODE NA RYNKU PRACY

Okres referencyjny: 2016

Moduły cząstkowe (obszary, w odniesieniu do których należy przedstawić bardziej szczegółowe informacje):

Moduł cząstkowy 1: Wykształcenie

Cel: przekazać bardziej szczegółowe informacje na temat wykształcenia osób młodych, z uwzględnieniem aspektów mogących wpłynąć na perspektywy ich kariery zawodowej.

Moduł cząstkowy 2: Znalezienie zatrudnienia

Cel: zdobyć informacje na temat indywidualnego podejścia młodych osób do kwestii znalezienia zatrudnienia, a także na temat otrzymywanej pomocy w szukaniu tego zatrudnienia; ocenić indywidualne odczucia młodych osób na temat tego, czy ich poziom wykształcenia odpowiada wymogom ich bieżącej pracy.

2.

 SAMOZATRUDNIENIE

Okres referencyjny: 2017

Moduły cząstkowe (obszary, w odniesieniu do których należy przedstawić bardziej szczegółowe informacje):

Moduł cząstkowy 1: Samozatrudnienie ekonomicznie zależne

Cel: zidentyfikować populację ekonomicznie zależnych samozatrudnionych młodych osób. Grupa ta ma cechy wspólne zarówno z grupą pracowników, jak i z grupą samozatrudnionych, w związku z czym jej status zawodowy jest ambiwalentny.

Moduł cząstkowy 2: Warunki pracy osób samozatrudnionych

Cel: przeanalizować warunki pracy osób samozatrudnionych, a także główne powody podjęcia przez nich pracy na własny rachunek.

Moduł cząstkowy 3: Osoby samozatrudnione i pracownicy

Cel: porównać postawy i perspektywy osób samozatrudnionych z postawami i perspektywami pracowników, np. poziom zadowolenia z pracy.

3.

 GODZENIE ŻYCIA ZAWODOWEGO Z ŻYCIEM RODZINNYM

Okres referencyjny: 2018

Moduły cząstkowe (obszary, w odniesieniu do których należy przedstawić bardziej szczegółowe informacje):

Moduł cząstkowy 1: Obowiązki związane z opieką

Cel: ustalić, w jakim stopniu dostępność odpowiednich usług w zakresie opieki nad dziećmi i innymi pozostającymi na utrzymaniu osobami ma wpływ na uczestnictwo w rynku pracy.

Moduł cząstkowy 2: Elastyczność warunków pracy

Cel: przeanalizować stopień elastyczności oferowanej w miejscu pracy z perspektywy godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

Moduł cząstkowy 3: Przerwy w karierze zawodowej i urlop rodzicielski

Cel: zidentyfikować przerwy w karierze zawodowej połączone z opieką nad dziećmi lub innymi pozostającymi na utrzymaniu osobami, w szczególności urlop rodzicielski, oraz przeanalizować czas ich trwania.

1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Inicjatywa "Szanse dla młodzieży", przyjęty dnia 20.12.2011 r. - COM(2011) 933.
3 Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy, przyjęty dnia 25.6.2008 r. - COM(2008) 394 final.
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "W kierunku odnowy gospodarczej sprzyjającej zatrudnieniu", przyjęty dnia 18.4.2012 r. - COM(2012) 173 final.
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Strategia na rzecz równości kobiet i mężczyzn (2010-2015), przyjęty dnia 21.9.2010 r. - COM(2010) 491.
6 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.370.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 2015 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.99.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 08/04/2013
Data ogłoszenia: 09/04/2013
Data wejścia w życie: 16/04/2013