uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 15 ust. 5,
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych dotyczących paszy i żywności przywożonych z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i środowiska, w przypadku gdy istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(3) zwiększono poziom kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów paszy i żywności niepochodzących od zwierząt.
(3) Między innymi zwiększono na okres ponad dwóch lat częstotliwość urzędowych kontroli orzeszków ziemnych z Indii pod kątem aflatoksyn, liści curry z Indii pod kątem pozostałości pestycydów, orzeszków ziemnych z Ghany pod kątem aflatoksyn i pestek arbuza z Nigerii pod kątem aflatoksyn oraz - na okres prawie dwóch lat - ketmii jadalnej z Indii pod kątem pozostałości pestycydów.
(4) Wyniki tych wzmożonych kontroli pokazują, że niezgodność z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami aflatoksyn i z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów ustanowionymi w przepisach Unii pozostaje wysoka, a kilkakrotnie odnotowano bardzo wysokie poziomy. Wyniki te stanowią dowód na to, że przywóz tej żywności i paszy stanowi ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt. Po wspomnianym okresie wzmożonych kontroli na granicach Unii nie zaobserwowano poprawy w tym zakresie. Ponadto, pomimo wyraźnego wniosku Komisji Europejskiej, od władz Indii, Nigerii i Ghany nie otrzymano konkretnego i zadowalającego planu działania mającego na celu naprawienie niedociągnięć i braków w systemach produkcji i kontroli.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt w Unii konieczne jest zapewnienie dodatkowych gwarancji w stosunku do wspomnianej żywności i paszy z Indii, Ghany i Nigerii. Wszystkim przesyłkom orzeszków ziemnych z Indii i Ghany, pestek arbuza z Nigerii oraz liści curry i ketmii jadalnej z Indii powinno zatem towarzyszyć świadectwo stwierdzające, że z produktów tych pobrano próbki i zbadano je pod kątem obecności, w zależności od przypadku, aflatoksyn lub pozostałości pestycydów oraz stwierdzono, że są one zgodne z przepisami Unii.
(6) W celu ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt zakres niniejszego rozporządzenia powinien obejmować również mieszanki paszowe i żywność wieloskładnikową o znacznej zawartości paszy i żywności objętych niniejszym rozporządzeniem.
(7) Pobieranie i analiza próbek przesyłek powinny być wykonywane zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii. Najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w żywności zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), a w paszy - dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(5). Maksymalne poziomy pozostałości pestycydów zostały ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającym dyrektywę Rady 91/414/EWG(6). Przepisy dotyczące pobierania i analizy próbek pod kątem kontroli aflatoksyn w żywności zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 401/2006 z dnia 23 lutego 2006 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych(7), a w paszy - rozporządzeniem Komisji (WE) nr 152/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i dokonywania analiz do celów urzędowej kontroli pasz(8). Przepisy dotyczące pobierania próbek do celów urzędowych kontroli pozostałości pestycydów zostały ustanowione dyrektywą Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiającą wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylającą dyrektywę 79/700/EWG(9).
(8) Aby zapewnić skuteczną organizację i stopień jednolitości kontroli przywozu na poziomie unijnym, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić środki, które są równoważne w stosunku do istniejących środków przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 w odniesieniu do kontroli bezpośrednich pod kątem pozostałości pestycydów na powierzchni liści curry i ketmii jadalnej z Indii oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1152/2009 z dnia 27 listopada 2009 r. nakładającym specjalne warunki dotyczące przywozu niektórych środków spożywczych z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami i uchylające decyzję 2006/504/WE(10) w odniesieniu do kontroli pod kątem aflatoksyn w orzeszkach ziemnych z Indii i Ghany i nasion arbuza z Nigerii.
(9) Ponadto w celu zapewnienia skutecznej organizacji kontroli urzędowych wyrażenie "miejsce pierwszego wprowadzenia", o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1152/2009, należy zastąpić wyrażeniem "wyznaczone miejsce wprowadzenia", zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009.
(10) Aby zminimalizować negatywny wpływ na wymianę handlową i umożliwić właściwym organom Indii, Ghany i Nigerii ustanowienie odpowiedniego systemu kontroli, należy przewidzieć, aby wymóg dotyczący świadectwa zdrowia odnosił się jedynie do przesyłek produktów objętych niniejszym rozporządzeniem, które opuściły państwo pochodzenia po określonej dacie. Dla ochrony zdrowia ludzi i zwierząt ważne jest, by okres ten był jak najkrótszy.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 stycznia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.
(4) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5.
(5) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10.
(6) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(7) Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12.
(8) Dz.U. L 54 z 26.2.2009, s. 1.
(9) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30.
(10) Dz.U. L 313 z 28.11.2009, s. 40.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.33.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 91/2013 ustanawiające szczególne warunki mające zastosowanie do przywozu orzeszków ziemnych z Ghany i Indii, ketmii jadalnej i liści curry z Indii oraz pestek arbuza z Nigerii i zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009 i (WE) nr 1152/2009 |
Data aktu: | 31/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 02/02/2013 |
Data wejścia w życie: | 05/02/2013, 18/02/2013 |