Zalecenie 2013/711/UE w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i polichlorowanych bifenyli (PCB) w paszy i żywności

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 3 grudnia 2013 r.
w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i polichlorowanych bifenyli (PCB) w paszy i żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/711/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przyjęto już szereg środków w ramach ogólnej strategii ograniczania obecności dioksyn, furanów i PCB w środowisku, paszy i żywności.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy dioksyn oraz sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB ustalono w odniesieniu do paszy dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , a w odniesieniu do żywności - rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 2 .

(3) Aby zachęcić do proaktywnego podejścia do zmniejszania obecności dioksyn i dioksynopodobnych PCB w żywności, zaleceniem Komisji 2011/516/UE 3 ustalono progi podejmowania działań w odniesieniu do dioksyn i dioksynopodobnych PCB w żywności, a dyrektywą 2002/32/WE - w odniesieniu do dioksyn i dioksynopodobnych PCB w paszy.

(4) Progi podejmowania działań są narzędziem, które ma służyć właściwym organom oraz podmiotom gospodarczym do wyodrębnienia przypadków wymagających zidentyfikowania źródła zanieczyszczeń i do podjęcia odpowiednich działań w celu ograniczenia lub usunięcia tych zanieczyszczeń.

(5) Ponieważ dioksyny i dioksynopodobne PCB mają różne źródła, należy ustalić odrębne progi podejmowania działań dla dioksyn i dioksynopodobnych PCB.

(6) W związku z powyższym należy zalecić wzmocnienie nadzoru nad obecnością dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w jajach z chowu na wolnym wybiegu, jajach z produkcji ekologicznej, wątrobach jagnięcych i owczych, krabach wełnistoszczypcych, suszonych ziołach i glinkach stanowiących suplement diety.

(7) Należy ponadto określić, że progi podejmowania działań wyrażone na bazie produktu odnoszą się do wagi w stanie surowym.

(8) Zalecenie 2011/516/UE należy zatem zastąpić nowym zaleceniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny, proporcjonalnie do swojej produkcji, wykorzystania i konsumpcji paszy i żywności, prowadzić wyrywkowe monitorowanie obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB oraz niedioksynopodobnych PCB.
2.
Poza monitorowaniem określonym w pkt 1 państwa członkowskie prowadzą specjalne monitorowanie obecności dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB w następujących produktach:
a)
jaja z chowu na wolnym wybiegu i jaja z produkcji ekologicznej;
b)
wątroby owcze i jagnięce;
c)
kraby wełnistoszczypce w odniesieniu do:
(i)
tkanki mięśniowej z przydatków (odrębnie);
(ii)
brązowego mięsa (odrębnie);
(iii)
całego produktu (przy wyliczaniu biorąc pod uwagę poziomy stwierdzone w tkance mięśniowej z przydatków i w brązowym mięsie oraz ich względny udział);
d)
suszone zioła (żywność i pasza);
e)
glinki sprzedawane jako suplement diety.
3.
Jeśli stwierdzony zostanie brak zgodności z przepisami dyrektywy 2002/32/WE i rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 oraz jeśli wykryte zostaną poziomy dioksyn lub dioksynopodobnych PCB przekraczające progi podejmowania działań określone w załączniku do niniejszego zalecenia w odniesieniu do żywności oraz w załączniku II do dyrektywy 2002/32/WE w odniesieniu do paszy, to państwa członkowskie, we współpracy z podmiotami gospodarczymi:
a)
wszczynają dochodzenie w celu zidentyfikowania źródła zanieczyszczenia;
b)
wprowadzają środki w celu ograniczenia lub usunięcia źródła zanieczyszczenia.
4.
Państwa członkowskie powinny przekazywać Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wszelkie dane o występowaniu dioksyn, dioksynopodobnych PCB i niedioksynopodobnych PCB. Państwa członkowskie powinny informować Komisję i pozostałe państwa członkowskie o swoich ustaleniach, wynikach badań oraz środkach wprowadzonych w celu ograniczenia lub usunięcia źródła zakażenia.

Niniejsze zalecenie zastępuje zalecenie 2011/516/UE.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji
Tonio BORG
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 4

Do celów niniejszego załącznika stosuje się następujące definicje:

a)
"dioksyny + furany (WHO-TEQ)" oznaczają sumę polichlorowanych dibenzo-par-adioksyn (PCDD) i polichlorowanych dibenzo-furanów (PCDF) w przeliczeniu - przy zastosowaniu współczynników równoważności toksycznej przyjętych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) (WHO-TEF) - na równoważnik toksyczności przyjęty przez WHO;
b)
"dioksynopodobne PCB (WHO-TEQ)" oznaczają sumę polichlorowanych bifenyli (PCB), w przeliczeniu - przy zastosowaniu WHO-TEF - na równoważnik toksyczności przyjęty przez WHO;
c)
"WHO-TEF" oznacza współczynniki równoważności toksycznej przyjęte przez Światową Organizację Zdrowia do celów oceny ryzyka dla ludzi na podstawie konkluzji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) - spotkania ekspertów Międzynarodowego Programu Bezpieczeństwa Chemicznego (IPCS), które odbyło się w Genewie w czerwcu 2005 r. (Martin van den Berg et al., The 2005 World Health Organization Re-evaluation of Human and Mammalian Toxic Equivalency Factors for Dioxins and Dioxin-like Compounds [Ponowna ocena współczynników równoważności toksycznej u ludzi i ssaków w odniesieniu do dioksyn i związków dioksynopodobnych]. Toxicological Sciences 93(2), 223-241 (2006)).
ŻYWNOŚĆ PRÓG PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ DLA

DIOKSYN + FURANÓW (WHO-TEQ)(1)

PRÓG PODEJMOWANIA

DZIAŁAŃ DLA

DIOKSYNOPODOBNYCH PCB

(WHO-TEQ)(1)

Mięso i produkty mięsne (z wyłączeniem jadalnych podrobów)(2) następujących zwierząt:
- bydło i owce 1,75 pg/g tłuszczu (3) 1,75 pg/g tłuszczu (3)
- drób 1,25 pg/g tłuszczu (3) 0,75 pg/g tłuszczu (3)
- trzoda chlewna 0,75 pg/g tłuszczu (3) 0,50 pg/g tłuszczu (3)
Tłuszcze mieszane 1,00 pg/g tłuszczu (3) 0,75 pg/g tłuszczu (3)
Tkanka mięśniowa ryb utrzymywanych w gospodarstwie rybackim i produkty rybołówstwa 1,50 pg/g mokrej masy 2,50 pg/g mokrej masy
Mleko surowe(2) i produkty mleczne(2), w tym tłuszcz mleczny 1,75 pg/g tłuszczu (3) 2,00 pg/g tłuszczu (3)
Jaja kurze i produkty jajeczne(2) 1,75 pg/g tłuszczu (3) 1,75 pg/g tłuszczu (3)
Glinki stanowiące suplement diety 0,50 pg/g mokrej masy 0,50 pg/g mokrej masy
Zboża i nasiona roślin oleistych 0,50 pg/g mokrej masy 0,35 pg/g mokrej masy
Owoce i warzywa (w tym świeże zioła)(4) 0,30 pg/g mokrej masy 0,10 pg/g mokrej masy
(1) Górne granice stężeń: górne granice stężeń oblicza się przy założeniu, że wszystkie wartości różnych kongenerów będące poniżej granicy oznaczalności są równe granicy oznaczalności.

(2) Środki spożywcze wymienione w tej kategorii są określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).

(3) Wymienione progi podejmowania działań nie mają zastosowania do artykułów spożywczych zawierających < 2 % tłuszczu.

(4) W odniesieniu do suszonych owoców i warzyw (w tym suszonych ziół) zastosowanie ma art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006. W odniesieniu do suszonych ziół należy uwzględnić współczynnik stężenia w wyniku suszenia wynoszący 7.

1 Dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Zalecenie Komisji 2011/516/UE z dnia 23 sierpnia 2011 r. w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i bifenyli polichlorowanych (PCB) w paszy i żywności (Dz.U. L 218 z 24.8.2011, s. 23).
4 Załącznik zmieniony przez zalecenie nr 2014/663/UE z dnia 11 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.17) zmieniające nin. zalecenie z dniem 11 września 2014 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.323.37

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2013/711/UE w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i polichlorowanych bifenyli (PCB) w paszy i żywności
Data aktu: 03/12/2013
Data ogłoszenia: 04/12/2013
Data wejścia w życie: 03/12/2013