uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 6,
(1) Komisja Europejska dokonała oceny międzynarodowego traktowania organów publicznych, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu, i banków centralnych oraz przedstawiła swoje wnioski Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 2 . Komisja przeprowadziła w szczególności analizę porównawczą traktowania tych organów i banków centralnych w obrębie ram prawnych znacznej liczby państw trzecich, a także standardów zarządzania ryzykiem mających zastosowanie do transakcji na instrumentach pochodnych przeprowadzanych przez te organy oraz banki centralne w tych jurysdykcjach.
(2) W wyniku tej analizy Komisja stwierdziła, że banki centralne oraz organy publiczne, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu, nie powinny podlegać obowiązkowi rozliczenia i obowiązkowi sprawozdawczemu mającym zastosowanie do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zgodnie z wprowadzonymi w Japonii i Stanach Zjednoczonych przepisami dotyczącymi tych instrumentów.
(3) Dodanie banków centralnych i organów publicznych z Japonii i ze Stanów Zjednoczonych, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu, do wykazu podmiotów, do których rozporządzenie (UE) nr 648/2012 nie ma zastosowania, powinno promować neutralne warunki rynkowe w zakresie realizacji reform dotyczących instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym w odniesieniu do transakcji z bankami centralnymi w ramach tych jurysdykcji oraz przyczynić się do większej spójności na szczeblu międzynarodowym.
(4) Wykonywanie zadań z zakresu polityki pieniężnej oraz zarządzanie długiem publicznym mają łącznie wpływ na funkcjonowanie rynków stóp procentowych i powinny być koordynowane, aby zapewnić skuteczne wypełnianie tych funkcji. Ponieważ rozporządzenie (UE) nr 648/2012 nie ma zastosowania do unijnych banków centralnych ani innych unijnych organów publicznych, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym, aby nie utrudniać wykonywania przez nie zadań leżących we wspólnym interesie, stosowanie odmiennych przepisów do tego rodzaju funkcji pełnionych przez organy z państw trzecich miałoby negatywny wpływ na ich skuteczność. Aby zagwarantować, by banki centralne oraz inne organy publiczne z państw trzecich, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu, były nadal w stanie wykonywać swoje zadania w odpowiedni sposób, rozporządzenie (UE) nr 648/2012 nie powinno mieć zastosowania również do organów publicznych z państw trzecich, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.279.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1002/2013 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do wykazu podmiotów, do których rozporządzenie to nie ma zastosowania |
| Data aktu: | 12/07/2013 |
| Data ogłoszenia: | 19/10/2013 |
| Data wejścia w życie: | 08/11/2013 |