uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią mających znaczący potencjał oszczędności energii, lecz wykazujących znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy efektywności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Zużycie energii elektrycznej przez podgrzewacze wody i zasobniki ciepłej wody użytkowej stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii, a podgrzewacze wody i zasobniki ciepłej wody użytkowej o równorzędnej funkcjonalności wykazują duże rozbieżności w zakresie efektywności energetycznej podgrzewania wody użytkowej i strat postojowych. Istnieją znaczne możliwości zmniejszania ich zużycia energii, takie jak łączenie podgrzewaczy wody z odpowiednimi urządzeniami słonecznymi. Podgrzewacze wody, zasobniki ciepłej wody użytkowej i zestawy zawierające podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne należy zatem objąć wymogami dotyczącymi etykiet efektywności energetycznej.
(3) Podgrzewacze wody, które są przeznaczone do wykorzystywania przede wszystkim paliw gazowych i płynnych (ponad 50 %) wytwarzanych z biomasy, posiadają szczególne parametry techniczne wymagające dalszych analiz technicznych, ekonomicznych i środowiskowych. W zależności od wyników takich analiz wymogi dotyczące etykietowania takich podgrzewaczy wody należy, w razie potrzeby, ustanowić na późniejszym etapie.
(4) Należy określić ujednolicone przepisy dotyczące etykietowania i standardowych informacji o produkcie odnośnie do efektywności energetycznej podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej, aby zapewnić zachęty dla producentów do podnoszenia efektywności energetycznej tych produktów, zmotywowania użytkowników do zakupu energooszczędnych produktów i wniesienia wkładu w funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(5) Jeśli chodzi o istotne oszczędności energii i kosztów dla poszczególnych rodzajów podgrzewaczy wody i dla zasobników ciepłej wody użytkowej, niniejszym rozporządzeniem należy wprowadzić nową jednolitą skalę od A do G dla konwencjonalnych podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej, słonecznych systemów podgrzewania ciepłej wody użytkowej i podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej z pompą ciepła, a także dla zasobników ciepłej wody użytkowej. Po dwóch latach należy dodać do klasyfikacji dynamiczną klasę A+, aby przyspieszyć rozpowszechnienie na rynku najbardziej energooszczędnych podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić konsumentom uzyskanie bardziej dokładnych danych porównawczych dotyczących parametrów słonecznych systemów podgrzewania ciepłej wody użytkowej i podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej z pompą ciepła w trzech europejskich strefach klimatycznych.
(7) Ważnym czynnikiem dla użytkowników może być poziom mocy akustycznej podgrzewacza wody. Informacje o poziomach mocy akustycznej należy podawać na etykietach podgrzewaczy wody.
(8) Oczekuje się, że do 2020 r. łączny efekt przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 814/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej 2 przyniesie roczne oszczędności energii rzędu około 450 PJ (11 Mtoe), co odpowiada emisji około 26 Mt CO2, w porównaniu z sytuacją zakładającą niezastosowanie żadnych środków.
(9) Informacje podawane na etykietach powinny być uzyskiwane poprzez zastosowanie rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarów i obliczeń uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe i obliczeniowe, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organy normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w dyrektywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego 3 , na potrzeby ustanawiania wymogów dotyczących ekoprojektu.
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić ujednolicony wzór i ujednoliconą treść etykiet produktów dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(11) Oprócz tego w niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące karty produktu i dokumentacji technicznej dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy ponadto określić wymogi w zakresie dostarczania informacji w przypadku wszelkich form sprzedaży wysyłkowej, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(13) W uzupełnieniu etykiet produktów i kart produktów dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej określonych w niniejszym rozporządzeniu etykieta zestawu i karta produktu opierająca się na kartach produktów przedstawionych przez dostawców powinny gwarantować użytkownikom łatwy dostęp do informacji na temat charakterystyki energetycznej podgrzewaczy wody w zestawach z urządzeniami słonecznymi. Taki zestaw może spełnić wymogi klasy o największej efektywności A+++.
(14) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lutego 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.239.83 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 812/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla podgrzewaczy wody, zasobników ciepłej wody użytkowej i zestawów zawierających podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne |
Data aktu: | 18/02/2013 |
Data ogłoszenia: | 06/09/2013 |
Data wejścia w życie: | 26/09/2013 |