uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(1), w szczególności pierwszy wariant wymieniony w jego art. 21 ust. 3, art. 49 ust. 2 oraz art. 78 ust. 2,
(1) Substancje czynne klotianidyna, tiametoksam i imidachlopryd zostały włączone do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(2) na mocy dyrektyw Komisji 2006/41/WE(3), 2007/6/WE(4) i 2008/116/WE(5).
(2) Dyrektywą Komisji 2010/21/UE zmieniono załącznik I do dyrektywy 91/414/EWG(6) w zakresie przepisów szczegółowych dotyczących neonikotynoidów klotianidyna, tiametoksam i imidachlopryd.
(3) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i wymienione są one w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych(7).
(4) Wiosną 2012 r. opublikowano nowe informacje naukowe dotyczące subletalnych efektów, które neonikotynoidy wywołują u pszczół. Komisja, zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwanego dalej "Urzędem", o pomoc naukową i techniczną w analizie nowych informacji oraz weryfikacji oceny ryzyka dotyczącego neonikotynoidów pod kątem ich wpływu na pszczoły.
(5) Dnia 16 stycznia 2013 r. Urząd przedstawił swoje wnioski odnośnie do oceny ryzyka dotyczącego wpływu klotianidyny, tiametoksamu i imidachloprydu na pszczoły(8).
(6) W przypadku niektórych upraw Urząd zidentyfikował wysoki poziom krótkoterminowego ryzyka dla pszczół związanego ze środkami ochrony roślin zawierającymi substancje czynne klotianidyna, tiametoksam lub imidachlopryd. Urząd wskazał na szczególnie wysoki poziom krótkoterminowego ryzyka dla pszczół wynikającego z narażenia za pośrednictwem pyłu w odniesieniu do kilku rodzajów upraw, ze spożycia pozostałości substancji wraz z zanieczyszczonym pyłkiem kwiatowym i nektarem w odniesieniu do niektórych upraw i narażenia za pośrednictwem płynów powstałych w wyniku gutacji w odniesieniu do kukurydzy. W przypadku niektórych upraw nie można wykluczyć ponadto istnienia niedopuszczalnego ryzyka związanego z krótkoterminowym lub długoterminowym wpływem na przetrwanie i rozwój kolonii. Ponadto Urząd zidentyfikował kilka luk w danych dotyczących poszczególnych upraw poddanych ocenie. Luki te dotyczą przede wszystkim długoterminowego ryzyka dla pszczół miodnych wynikającego z narażenia za pośrednictwem pyłu, pozostałości substancji w pyłku kwiatowym i nektarze oraz z narażenia za pośrednictwem płynów powstałych w wyniku gutacji.
(7) W świetle aktualnej wiedzy naukowej i technicznej Komisja uznała, że istnieją przesłanki wskazujące, że dopuszczone zastosowania klotianidyny, tiametoksamu i imidachloprydu przestały spełniać kryteria zatwierdzania określone w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 ze względu na ich wpływ na pszczoły oraz że nie można wykluczyć wysokiego poziomu ryzyka dla pszczół inaczej niż przez nałożenie dalszych ograniczeń. W oczekiwaniu na ocenę Urzędu dotyczącą użycia dolistnego Komisja uznała, że ryzyko dla pszczół wynikające ze stosowania dolistnego jest podobne do ryzyka zidentyfikowanego przez Urząd odnośnie do zaprawiania nasion oraz stosowania doglebowego ze względu na systematyczną translokację substancji czynnych klotianidyna, tiametoksam i imidachlopryd wewnątrz rośliny.
(8) Komisja zwróciła się do powiadamiających o przedłożenie uwag.
(9) Wnioski Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 15 marca 2013 r. w formie addendów do sprawozdań z przeglądu dotyczących klotianidyny, tiametoksamu i imidachloprydu.
(10) Komisja doszła do wniosku, że wykluczenie wysokiego poziomu ryzyka dla pszczół jest możliwe jedynie przez nałożenie dalszych ograniczeń.
(11) Potwierdzono, że substancje czynne klotianidyna, tiametoksam i imidachlopryd uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. W celu zminimalizowania narażenia pszczół należy jednak ograniczyć użycie ww. substancji czynnych i przewidzieć szczegółowe środki zmniejszające ryzyko dla pszczół oraz ograniczyć użycie środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne do stosowania przez użytkowników profesjonalnych. W szczególności należy zabronić użycia środków ochrony roślin zawierających klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd do zaprawiania nasion oraz stosowania doglebowego w przypadku upraw atrakcyjnych dla pszczół i w przypadku zbóż z wyjątkiem użycia w szklarniach i do zbóż ozimych. Należy zabronić stosowania dolistnego środków ochrony roślin zawierających klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd w odniesieniu do upraw atrakcyjnych dla pszczół oraz w odniesieniu do zbóż z wyjątkiem użycia w szklarniach i stosowania po okresie kwitnienia. Rośliny zbierane przed okresem kwitnienia nie są uznawane za atrakcyjne dla pszczół.
(12) W sprawie zastosowań klotianidyny, tiametoksamu lub imidachloprydu, które mogą zostać dopuszczone na mocy niniejszego rozporządzenia, należy zwrócić się o dalsze informacje potwierdzające.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.
(14) Ryzyko dla pszczół wynikające z zaprawiania nasion zostało zidentyfikowane szczególnie w odniesieniu do narażenia za pośrednictwem pyłu w odniesieniu do niektórych upraw, poprzez spożycie pozostałości substancji wraz z pyłkiem kwiatowym i nektarem w odniesieniu do niektórych upraw i narażenia za pośrednictwem płynów powstałych w wyniku gutacji w odniesieniu do kukurydzy. Biorąc pod uwagę ryzyko związane ze stosowaniem zaprawianych nasion, należy zabronić stosowania i wprowadzania do obrotu nasion zaprawianych środkami ochrony roślin zawierającymi klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd w stosunku do nasion roślin atrakcyjnych dla pszczół oraz nasion zbóż z wyjątkiem zbóż ozimych i nasion używanych w szklarniach.
(15) Państwom członkowskim należy przyznać czas na wycofanie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd.
(16) Jeśli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd, okres ten powinien upłynąć najpóźniej do dnia 30 listopada 2013 r. W ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja bez zbędnej zwłoki rozpocznie przegląd uzyskanych przez nią aktualnych informacji naukowych.
(17) Artykuł 36 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 stanowi, że państwa członkowskie mogą w określonych okolicznościach nakładać dodatkowe środki zmniejszające ryzyko lub ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu lub stosowaniu środków ochrony roślin zawierających klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd. W sprawie wprowadzania do obrotu i użycia nasion zaprawianych środkami ochrony roślin zawierającymi klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd rozporządzenie (WE) nr 1107/2009 upoważnia państwa członkowskie do stosowania środków nadzwyczajnych zgodnie art. 71 tego rozporządzenia.
(18) Zakaz wprowadzania do obrotu zaprawianych nasion powinien mieć zastosowanie dopiero od dnia 1 grudnia 2013 r., aby zapewnić odpowiedni okres przejściowy. Krajowe przejściowe środki ochronne przyjęte na podstawie art. 71 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 mogą zostać utrzymane do wspomnianej daty zgodnie z art. 71 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia.
(19) Nasiona zaprawiane środkami ochrony roślin zawierającymi klotianidynę, tiametoksam lub imidachlopryd, które podlegają ograniczeniom, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, mogą być wykorzystywane w doświadczeniach lub testach prowadzonych do celów badań lub rozwoju na podstawie art. 54 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(20) Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt nie wydał opinii. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył komitetowi odwoławczemu projekt aktu wykonawczego do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(3) Dz.U. L 187 z 8.7.2006, s. 24.
(4) Dz.U. L 43 z 15.2.2007, s. 13.
(5) Dz.U. L 337 z 16.12.2008, s. 86.
(6) Dz.U. L 65 z 13.3.2010, s. 27.
(7) Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1.
(8) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej klotianidyna w odniesieniu do pszczół. Dziennik EFSA 2013; 11(1):3066. 58 i kolejne]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3066.
Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej imidachlopryd w odniesieniu do pszczół. Dziennik EFSA 2013; 11(1):3068. [55 s.] doi:10.2903/j.efsa.2013. Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej tiametoksam w odniesieniu do pszczół. Dziennik EFSA 2013; 11(1):3067. 68 i kolejne]. doi:10.2903/j.efsa. 2013.3067. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal.htm
- Art. 2 traci moc w odniesieniu do nasion, które zostały zaprawione środkami ochrony roślin zawierającymi klotianidynę zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/784 z dnia 29 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.132.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 grudnia 2018 r.
- Art. 2 traci moc w odniesieniu do nasion, które zostały zaprawione środkami ochrony roślin zawierającymi tiametoksam zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/785 z dnia 29 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.132.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 grudnia 2018 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.139.12 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 485/2013 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzania substancji czynnych: klotianidyna, tiametoksam i imidachlopryd oraz zabraniające stosowania i sprzedaży nasion zaprawionych środkami ochrony roślin zawierającymi te substancje czynne |
Data aktu: | 24/05/2013 |
Data ogłoszenia: | 25/05/2013 |
Data wejścia w życie: | 01/12/2013, 26/05/2013 |