uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(1), w szczególności jego art. 10 ust. 3,
(1) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanawia unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunków ich stosowania.
(2) Żółcień chinolinowa (E 104), żółcień pomarańczowa FCF/żółcień pomarańczowa S (E 110) i pąs 4R, czerwień koszenilowa A (E 124) są barwnikami spożywczymi aktualnie zatwierdzonymi do stosowania i wymienionymi w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008. Aktualne zezwolenie uwzględnia dopuszczalne dzienne spożycie (ADI), ustalone przez Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) w 1983 r.(2).
(3) Dnia 23 września 2009 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") wydał opinię(3) dotyczącą ponownej oceny bezpieczeństwa stosowania żółcieni chinolinowej (E 104) jako dodatku do żywności. W opinii tej Urząd zaleca obniżenie ADI dla tego barwnika spożywczego z 10 mg/kg wagi ciała dziennie do 0,5 mg/kg wagi ciała dziennie. Urząd uznaje ponadto, że dopracowane szacunki dotyczące narażenia (poziom 2 i poziom 3) leżą na ogół znacznie powyżej poprawionego ADI w wysokości 0,5 mg/kg wagi ciała dziennie. W związku z powyższym wskazana jest zmiana warunków i poziomów stosowania żółcieni chinolinowej (E 104) w celu zagwarantowania, że nowe, zalecane przez Urząd ADI, nie zostanie przekroczone.
(4) Dnia 27 września 2009 r. Urząd wydał opinię(4) dotyczącą ponownej oceny bezpieczeństwa stosowania żółcieni pomarańczowej FCF/żółcieni pomarańczowej S (E 110) jako dodatku do żywności. W opinii tej Urząd zaleca obniżenie ADI dla żółcieni pomarańczowej FCF/żółcieni pomarańczowej S (E 110) z 2,5 do 1 mg/kg wagi ciała dziennie. Urząd uznaje ponadto, że dopracowane szacunki dotyczące narażenia (poziom 3) leżą na ogół znacznie powyżej poprawionego ADI w wysokości 1 mg/kg wagi ciała dziennie w przypadku dużego spożycia przez dzieci. W związku z powyższym wskazana jest zmiana warunków i poziomów stosowania żółcieni pomarańczowej/FCF/żółcieni pomarańczowej S (E 110) w celu zagwarantowania, że nowe tymczasowe ADI zalecane przez Urząd nie zostanie przekroczone.
(5) Dnia 23 września 2009 r. Urząd wydał opinię(5) dotyczącą ponownej oceny bezpieczeństwa stosowania pąsu 4R, czerwieni koszenilowej A (E 124) jako dodatku do żywności. W opinii tej Urząd zaleca obniżenie ADI z 4 mg/kg wagi ciała dziennie do 0,7 mg/kg wagi ciała dziennie. Urząd uznaje ponadto, że dopracowane szacunki dotyczące narażenia (poziom 3) leżą na ogół znacznie powyżej poprawionego ADI w wysokości 0,7 mg/kg wagi ciała dziennie w przypadku dużego spożycia przez dzieci. W związku z powyższym wskazana jest zmiana warunków i poziomów stosowania pąsu 4R, czerwieni koszenilowej A (E 124) w celu zagwarantowania, że nowe zalecane przez Urząd ADI nie zostanie przekroczone.
(6) Konieczne jest usunięcie wyżej wymienionych substancji z grupy III wyszczególnionej w części C pkt 3 załącznika II. W przypadku stosowania ich z pozostałymi substancjami należącymi do grupy III należy jednak zachować łączny najwyższy dopuszczalny poziom.
(7) Aby zmniejszyć stopień narażenia do poziomu niższego od zalecanego ADI, należy skorygować najwyższe dopuszczalne poziomy. Należy je przede wszystkim obniżyć, z zastosowaniem tego samego współczynnika co przy zmniejszeniu dziennego spożycia, do poziomu docelowego. Na wyższe dopuszczalne poziomy należy wyjątkowo zezwolić w przypadku niektórych tradycyjnych produktów, które nie wpływają znacząco na stopień narażenia. Niektóre z przepisów zostały również usunięte.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(9) Aby zapewnić przemysłowi spożywczemu niezbędny czas na dostosowanie produkcji do nowych warunków i poziomów stosowania określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy przyjąć przepisy przejściowe.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 marca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(2) Sprawozdania Komitetu Naukowego ds. Żywności, seria 14, 1983 r.
(3) Opinia panelu naukowego do spraw dodatków do żywności i składników pokarmowych dodawanych do żywności (ANS), na wniosek Komisji, w związku z ponowną oceną żółcieni chinolinowej (E 104) jako dodatku do żywności, Dziennik EFSA 2009, 7(11):1329.
(4) Opinia panelu naukowego do spraw dodatków do żywności i składników pokarmowych dodawanych do żywności (ANS), na wniosek Komisji, w związku z ponowną oceną żółcieni pomarańczowej (E 110) jako dodatku do żywności, Dziennik EFSA 2009; 7(11):1330.
(5) Opinia panelu naukowego do spraw dodatków do żywności i składników pokarmowych dodawanych do żywności (ANS), na wniosek Komisji, w związku z ponowną oceną pąsu 4R jako dodatku do żywności, Dziennik EFSA 2009, 7(11):1328.
W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.78.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 232/2012 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do warunków i poziomów stosowania żółcieni chinolinowej (E 104), żółcieni pomarańczowej FCF/żółcieni pomarańczowej S (E 110) i pąsu 4R, czerwieni koszenilowej A |
| Data aktu: | 16/03/2012 |
| Data ogłoszenia: | 17/03/2012 |
| Data wejścia w życie: | 06/04/2012, 01/06/2013 |