(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 167 z 7.6.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(5) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) PE 349.540/Bur/ann/def.
(8) Dz.U. C 87 E z 1.4.2010, s. 327.
(9) Dz.U. C 212 E z 5.8.2010, s. 244.
z dnia 10 maja 2012 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Wyzwania związane z wykonaniem budżetu w 2010 r.
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami
Prezentacja sprawozdań finansowych Parlamentu
| (w EUR) | |
| a) Dostępne środki | |
| środki na 2010 r.: | 1 616 760 399 |
| środki przeniesione nieautomatyczne z roku budżetowego 2009: | 10 100 000 |
| środki przeniesione automatyczne z roku budżetowego 2009: | 180 265 823 |
| środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel na 2010 r.: | 110 298 523 |
| środki przeniesione odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel na 2009 r.: | 20 637 870 |
| Łącznie: | 1 938 062 615 |
| b) Wykorzystanie środków w roku budżetowym 2010 | |
| zobowiązania: | 1 772 219 308 |
| dokonane płatności: | 1 506 555 191 |
| środki automatycznie przeniesione, w tym środki wynikające z dochodu przeznaczonego na określony cel: | 341 046 482 |
| środki przeniesione nieautomatyczne: | 9 240 000 |
| środki anulowane: | 80 650 726 |
| c) Wpływy do budżetu | |
| otrzymane w 2010 r.: | 243 094 204 |
| d) Całkowity bilans na dzień 31 grudnia 2010 r. | 1 612 914 353 |
Poświadczenie wiarygodności przez sekretarza generalnego
Sprawozdanie roczne z udzielonych zamówień
| Rodzaj umowy | 2010 | 2009 | ||
| Liczba | Udział procentowy | Liczba | Udział procentowy | |
| Usługi | 143 | 67 % | 157 | 62 % |
| Zaopatrzenie | 40 | 19 % | 56 | 22 % |
| Roboty | 27 | 12 % | 34 | 14 % |
| Budynki | 4 | 2 % | 5 | 2 % |
| Ogółem | 214 | 100 % | 252 | 100 % |
| Rodzaj umowy | 2010 | 2009 | ||
| Wartość (euro) | Udział procentowy | Wartość (euro) | Udział procentowy | |
| Usługi | 149 463 916 | 63 % | 415 344 963 | 75 % |
| Zaopatrzenie | 45 467 211 | 19 % | 34 980 727 | 6 % |
| Roboty | 22 128 145 | 9 % | 36 045 314 | 6 % |
| Budynki | 22 269 303 | 9 % | 70 394 138 | 13 % |
| Ogółem | 239 328 575 | 100 % | 556 765 142 | 100 % |
(Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2010, s. 5)
| Rodzaj procedury | 2010 | 2009 | ||
| Liczba | Udział procentowy | Liczba | Udział procentowy | |
| Otwarta | 72 | 34 % | 73 | 29 % |
| Ograniczona | 5 | 2 % | 13 | 5 % |
| Negocjacyjna | 137 | 64 % | 166 | 66 % |
| Ogółem | 214 | 100 % | 252 | 100 % |
| Rodzaj procedury | 2010 | 2009 | ||
| Wartość (euro) | Udział procentowy | Wartość (euro) | Udział procentowy | |
| Otwarta | 143 603 024 | 60 % | 415 996 418 | 75 % |
| Ograniczona | 2 129 576 | 1 % | 9 458 434 | 2 % |
| Negocjacyjna | 93 595 975 | 39 % | 131 310 290 | 23 % |
| Ogółem | 239 328 575 | 100 % | 556 765 142 | 100 % |
(Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2010, s. 6-7)
Wyjątkowe procedury negocjacyjne
| Dyrekcja generalna | 2010 | 2009 | ||
| Liczba | % ogółu zamówień DG | Liczba | % ogółu zamówień DG | |
| DG PRES | 5 | 50,00 % | 14 | 53,85 % |
| DG IPOL | 2 | 5,56 % | 0 | 0,00 % |
| DG EXPO | 0 | 0,00 % | 1 | 50,00 % |
| DG COMM | 8 | 14,81 % | 29 | 42,03 % |
| DG PERS | 0 | 0,00 % | 1 | 16,67 % |
| DG INLO | 24 | 30,00 % | 37 | 38,14 % |
| DG INTE | 3 | 27,27 % | 3 | 21,43 % |
| Dyrekcja generalna | 2010 | 2009 | ||
| Liczba | % ogółu zamówień DG | Liczba | % ogółu zamówień DG | |
| DG TRAD | 0 | 0,00 % | 0 | 0,00 % |
| DG ITEC | 7 | 53,85 % | 4 | 36,36 % |
| DG FINS | 0 | 0,00 % | 0 | 0,00 % |
| Wydział Prawny | 0 | 0,00 % | 0 | 0,00 % |
| Parlament ogółem | 49 | 22,90 % | 89 | 35,32 % |
(Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2010, s. 11)
Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego za rok 2010
Ogólne wnioski
Zarządzanie systemem dofinansowania dla grup odwiedzających
Zatrudnianie pracowników kontraktowych
Zamówienia publiczne
Organizacja i funkcjonowanie grup politycznych
Działania sekretarza generalnego w następstwie rezolucji dotyczącej udzielenia absolutorium za rok 2009
Sprawozdanie roczne audytora wewnętrznego
Charakter i cel wewnętrznych sprawozdań z kontroli
ZARZĄDZANIE ADMINISTRACJĄ PARLAMENTU Sprawozdania z działalności dyrektorów generalnych
Urzędnik zarządzający ryzykiem
DG ds. Urzędu Przewodniczącego (DG PRES)
Bezpieczeństwo
Restrukturyzacja
DG ds. Polityk Wewnętrznych (DG IPOL) i DG ds. Polityk Zewnętrznych (DG EXPO)
DG ds. Komunikacji (DG COMM)
Centrum dla Odwiedzających (Parlamentarium)
Dom Historii Europejskiej
Grupy odwiedzających
Telewizja internetowa
Nagrody
| (w EUR) | |||
| 2009 | 2010 | 2011 | |
| Nagroda dziennikarska | 105 000 | 118 059 | 154 205 |
| Nagroda im. Sacharowa | 300 000 | 654 542 | 652 348 |
| Europejska Nagroda im. Karola Wielkiego dla Młodzieży | 24 000 | 34 000 | 35 000 |
| Nagroda LUX | 320 000 | 380 666 | 573 722 |
| Ogółem: | 749 000 | 1 187 267 | 1 415 275 |
Biura informacyjne/Domy Europy
Biuro łącznikowe w Waszyngtonie
DG ds. Personelu (DG PERS)
Wyjazdy służbowe do trzech miejsc pracy/koszty wyjazdów służbowych
Statut posła i asystenta
DG ds. Infrastruktury i Logistyki (DG INLO)
Polityka dotycząca nieruchomości/budynków
Usługi gastronomiczne
DG ds. Tłumaczeń Pisemnych (DG TRAD) i DG ds. Tłumaczeń Ustnych i Konferencji (DG INTE)
DG ds. Finansów (DG FINS)
Koszty transportu
Biuro podróży
Przesunięcia niewykorzystanych środków pod koniec roku budżetowego
Fundusze emerytalne
DG ds. Innowacji i Wsparcia Technicznego (DG ITEC)
Zamówienia publiczne w DG ITEC
Nowe urządzenia do głosowania i tłumaczenia ustnego
Grupy polityczne (pozycja budżetowa 4 0 0 0)
| Grupa | 2010 | 2009 (**) | ||||||||
| Roczne środki(*) | Środki własne i środki przeniesione | Wydatki | Wskaźnik wykorzystania rocznych środków | Środki przeniesione na następny okres | Roczne środki | Środki własne i środki przeniesione | Wydatki | Wskaźnik wykorzystania rocznych środków | Środki przeniesione na następny okres (2010) | |
|
PPE (wcześniej PPE-DE) |
19 990 | 2 392 | 20 662 | 103,36 % | 1 720 | 19 715 | 7 782 | 25 314 | 128,40 % | 2 182 |
|
S&D (wcześniej PSE) |
14 011 | 4 629 | 13 359 | 95,35 % | 5 281 | 14 235 | 6 999 | 16 750 | 117,67 % | 4 483 |
| ALDE | 6 262 | 2 240 | 6 160 | 98,37 % | 2 342 | 6 441 | 3 065 | 7 328 | 113,77 % | 2 178 |
| Verts/ ALE: | 3 896 | 1 188 | 3 893 | 99,92 % | 1 191 | 3 360 | 1 055 | 3 235 | 96,28 % | 1 179 |
| GUE/ NGL | 2 531 | 1 065 | 2 525 | 99,76 % | 1 071 | 2 673 | 1 487 | 3 102 | 116,05 % | 1 057 |
| UEN | - | 1 417 | 1 452 | 2 552 | 180,10 % | 0 | ||||
| IND/ DEM | - | 775 | 1 023 | 1 048 | 135,23 % | 0 | ||||
| ECR | 3 648 | 398 | 3 362 | 92,16 % | 684 | 1 788 | 3 | 1 415 | 79,14 % | 376 |
| EFD | 2 201 | 419 | 1 799 | 81,74 % | 821 | 1 113 | 1 | 701 | 62,98 % | 413 |
| Posłowie niezrzeszeni | 1 234 | 248 | 828 | 67,10 % | 409 | 1 169 | 348 | 925 | 79,13 % | 248 |
| Ogółem | 53 773 | 12 579 | 52 588 | 97,80 % | 13 519 | 52 686 | 23 215 | 62 370 | 118,38 % | 12 116 |
|
(*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. (**) W roku 2009 były dwa okresy rozliczeniowe z uwagi na wybory parlamentarne w czerwcu 2009 r. Kwoty na 2009 r. w tabeli stanowią sumę kwot 2009_1 i 2009_2. Po wyborach europejskich w 2009 r. grupy UEN i IND/DEM przestały istnieć, a powstały dwie nowe grupy ECR i EFD. | ||||||||||
Europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne
| Partia | Skrót | System zasobów własnych(*) | Dotacja z PE | Dochody ogółem | Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) | Nadwyżka dochodów (przesunięcie do rezerw) lub strata |
| Grupa Socjalistyczna w PE | PPE | 1 413 | 4 959 | 6 372 | 85 % | 429 |
| Partia Europejskich Socjalistów | PES | 914 | 3 395 | 4 310 | 80 % | 2 |
| Europejska LiberalnoDemokratyczna Partia Reform | ELDR | 379 | 1 554 | 1 933 | 85 % | 77 |
| Europejska Partia Zielonych | EGP | 365 | 1 055 | 1 420 | 85 % | 170 |
| Przymierze Europejskich Konserwatystów i Reformatorów | AECR | 58 | 327 | 386 | 85 % | 0 |
| Zjednoczona Lewica Europejska | EL | 200 | 708 | 908 | 71 % | - 90 |
| Europejska Partia Demokratyczna | EDP/PDE | 95 | 424 | 519 | 85 % | 12 |
| Wolne Przymierze Europejskie | EFA | 77 | 339 | 416 | 85 % | 17 |
| Demokraci UE | EUD | 35 | 176 | 211 | 85 % | - 17 |
| Europejski Chrześcijański Ruch Polityczny | ECPM | 55 | 208 | 264 | 85 % | 3 |
| Ogółem | 3 591 | 13 145 | 16 739 | 83 % | 603 | |
| (*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. | ||||||
| Podstawa | Skrót | Związek z partią |
System zasobów własnych (*) |
Dotacja z PE | Dochody ogółem | Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
| Ośrodek Studiów Europejskich | CES | PPE | 615 | 2 928 | 3 543 | 83 % |
| Fundacja Studiów Europejskich i Postępu | FEPS | PES | 366 | 2 136 | 2 502 | 85 % |
| Europejskie Forum Liberalne | ELF | ELDR | 117 | 658 | 775 | 85 % |
| Europejska Fundacja Zielonych | GEF | EGP | 119 | 674 | 794 | 85 % |
| Ugrupowanie Transform Europe | TE | EL | 87 | 475 | 562 | 85 % |
| Instytut Europejskich Demokratów | IED | PDE | 36 | 197 | 233 | 85 % |
| Fundacja na rzecz Demokracji w UE | FEUD | EUD | 20 | 122 | 142 | 85 % |
| Podstawa | Skrót | Związek z partią | System zasobów własnych(*) | Dotacja z PE | Dochody ogółem |
Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
| Centrum Maurits Coppieters | CMC | EFA | 27 | 156 | 183 | 85 % |
| Fundacja New Direction | ND | AECR | 92 | 404 | 496 | 84 % |
| Ogółem | 1 479 | 7 750 | 9 230 | 84 % | ||
| (*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. | ||||||
Parlament przyjazny środowisku
Oddzielna debata plenarna w sprawie absolutorium dla Parlamentu
______
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 167 z 7.6.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(5) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) PE 349.540/Bur/ann/def.
(8) Dz.U. C 87 E z 1.4.2010, s. 327.
(9) Dz.U. C 212 E z 5.8.2010, s. 244.
(10) Środki przeniesione automatycznie: 180.265.823 EUR, środki przeniesione nieautomatycznie: 10.100.000 EUR.
(11) Dostępne pod adresem: http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201109/20110913ATT26546/20110913ATT26546EN.pdf.
(12) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 3.
(13) Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2010, ust. 38 i 39.
(14) Od 11 000 do 66 000 wizyt (średnia poniżej 30 000) miesięcznie w 2010 r.
(15) Odsetek personelu/ciężar demograficzny w procentach: Niemcy: 6,4 %/16,3 %, Zjednoczone Królestwo: 4,4 %/12,4 %, Austria: 1 %/1,67 %, Niderlandy: 2,7 %/3,3 %. Źródło: EP Social Report 2010, grudzień 2011 r. i Eurostat.
(16) Sprawozdanie roczne z działalności DG TRAD, s. 8.
(17) Całkowita kwota ostatecznych środków w pozycji 1 0 0 4 (Zwykłe koszty podróży) i 1 0 0 5 (Inne koszty podróży) oraz artykule 3 0 0 (Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy): 106.718.500 EUR.
(18)Źródło: Protokół posiedzenia Prezydium z dnia 12 września 2011 r., pkt 12 (komunikat SG D(2011)32179, PE469.487/BUR).
(19) Belgijskie koleje państwowe.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.286.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2012/544/UE,Euratom w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja I – Parlament Europejski |
| Data aktu: | 10/05/2012 |
| Data ogłoszenia: | 17/10/2012 |








