uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(1), w szczególności jego art. 25 ust. 3,
(1) W art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono rodzaje środków aromatyzujących i materiałów źródłowych objęte wymogiem oceny i zatwierdzenia.
(2) W art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 przewidziano, że spośród środków aromatyzujących i materiałów źródłowych wymienionych w art. 9 można wprowadzać do obrotu i stosować w lub na żywności wyłącznie te, które zostały wymienione w wykazie unijnym, w stosownych przypadkach na warunkach określonych w tym wykazie.
(3) W art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 wskazano, że art. 10 ma zastosowanie od dnia następującego 18 miesięcy po dniu rozpoczęcia stosowania wykazu unijnego.
(4) Należy zatem ustalić tę datę rozpoczęcia stosowania wykazu unijnego do celów art. 30 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(5) Na pierwszym etapie rozporządzeniem Komisji (UE) nr 872/2012(2) ustanowiono unijny wykaz substancji aromatycznych, wymienionych w art. 9 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, poprzez wprowadzenie wykazu substancji aromatycznych wskazanego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96(3) do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 oraz poprzez ustalenie terminów rozpoczęcia stosowania tego wykazu.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1334/2008 substancje aromatyczne nieobjęte wykazem unijnym mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane w lub na żywności przez 18 miesięcy po dniu rozpoczęcia stosowania wykazu unijnego. Ponieważ substancje aromatyczne są już na rynku w państwach członkowskich, należy ustanowić przepisy zapewniające sprawne przejście do unijnej procedury udzielania zezwoleń. Aby zwiększyć pewność prawa, należy również ustalić okres przejściowy dla żywności zawierającej takie substancje aromatyczne.
(7) Na drugim etapie należy ocenić środki aromatyzujące i materiały źródłowe wymienione w art. 9 lit. b) do f). Zainteresowane strony powinny złożyć wnioski dotyczące aktualizacji wykazu unijnego poprzez dodanie substancji do wykazu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1331/2008 oraz powinny przestrzegać rozporządzenia Komisji (UE) nr 234/2011 z dnia 10 marca 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 ustanawiającego jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących(4), w odniesieniu do wymaganych danych oraz w zakresie zawartości, redakcji i prezentacji wniosków dotyczących zezwolenia na stosowanie środków aromatyzujących i materiałów źródłowych wymienionych w art. 9 lit. b) do f) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(8) Zgodnie z celami rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, aby zwiększyć pewność prawa i zagwarantować brak dyskryminacji, należy wprowadzić środki przejściowe zapewniające czas na ocenę i wydanie zezwolenia dotyczącego wspomnianych środków aromatyzujących i materiałów źródłowych.
(9) Termin stosowania części B do F załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, w zakresie środków aromatyzujących i materiałów źródłowych wymienionych w art. 9 lit. b) do f) tego rozporządzenia, powinien zostać przesunięty, aby zapewnić czas na ocenę i wydanie zezwolenia dotyczącego wspomnianych środków aromatyzujących i materiałów źródłowych.
(10) Zainteresowane strony powinny przedłożyć wnioski dotyczące zezwoleń w ustalonym terminie w odniesieniu do środków aromatyzujących i materiałów źródłowych wymienionych w art. 9 lit. b) do f) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 i wprowadzanych obecnie do obrotu.
(11) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1334/2008 środki aromatyzujące i materiały źródłowe wymienione w art. 9 lit. b) do f) nieobjęte wykazem unijnym mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane w lub na żywności przez 18 miesięcy po dniu rozpoczęcia stosowania wykazu unijnego. Zważywszy, że środki aromatyzujące i materiały źródłowe wymienione w art. 9 lit. b) do f) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 są już na rynku w państwach członkowskich, należy ustanowić przepisy zapewniające sprawne przejście do unijnej procedury udzielania zezwoleń. Aby zwiększyć pewność prawa, należy również ustalić okres przejściowy dla żywności zawierającej takie środki aromatyzujące i materiały źródłowe.
(12) W art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 wskazano, że art. 26 i 28 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 dotyczące zmian rozporządzenia Rady (EWG) nr 1601/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającego ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych(5) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych(6), mają być stosowane z dniem rozpoczęcia stosowania wykazu unijnego. Należy zatem ustalić tę datę stosowania do celów art. 30 akapit czwarty rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
(2) Zob: s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(3) Dz.U. L 299 z 23.11.1996, s. 1.
(4) Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 15.
(5) Dz.U. L 149 z 14.6.1991, s. 1.
(6) Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.267.162 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 873/2012 w sprawie środków przejściowych dotyczących unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych wskazanego w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 |
Data aktu: | 01/10/2012 |
Data ogłoszenia: | 02/10/2012 |
Data wejścia w życie: | 22/10/2012 |