(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)
(2012/43/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1781/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. w sprawie informacji o zleceniodawcach, które towarzyszą przekazom pieniężnym(1), w szczególności jego art. 17,
uwzględniając wniosek Królestwa Danii,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Starania rozpoczęte przez Danię w grudniu 2006 r. o przyznanie odstępstwa na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 dotyczącego przekazów pieniężnych pomiędzy Danią a Grenlandią oraz pomiędzy Danią a Wyspami Owczymi zostały zakończone w kwietniu 2011 r.
(2) Zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 przekazy pieniężne pomiędzy Danią a Grenlandią oraz pomiędzy Danią a Wyspami Owczymi są od grudnia 2006 r. traktowane tymczasowo jak przekazy pieniężne w obrębie Danii.
(3) Państwa członkowskie zostały poinformowane w dniu 27 kwietnia 2011 r., że Komisja uznała, iż dysponuje informacjami koniecznymi do rozpatrzenia wniosków złożonych przez Danię.
(4) Ani Grenlandia, ani Wyspy Owcze nie stanowią części terytorium Unii Europejskiej, określonego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz art. 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), ale wchodzą w skład obszaru walutowego Danii. W związku z tym Grenlandia i Wyspy Owcze spełniają kryterium zawarte w art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1781/2006.
(5) Dostawcy usług płatniczych w Grenlandii i na Wyspach Owczych uczestniczą bezpośrednio w systemach płatności i rozrachunków w Danii, takich jak Kronos lub Sumclearing. W związku z tym dostawcy ci spełniają kryterium zawarte w art. 17 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1781/2006.
(6) Grenlandia i Wyspy Owcze włączyły do swoich porządków prawnych przepisy odpowiadające przepisom rozporządzenia (WE) nr 1781/2006, w szczególności w przypadku Grenlandii za pomocą takich aktów prawnych, jak: ustawa nr 399 z dnia 21 kwietnia 2010 r. w sprawie informacji o zleceniodawcy towarzyszących przekazom pieniężnym oraz ustawa nr 6 z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie informacji o zleceniodawcy towarzyszących przekazom pieniężnym, a w przypadku Wysp Owczych za pomocą ustawy nr 467 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie informacji o zleceniodawcy towarzyszących przekazom pieniężnym, zmienionej ustawą nr 579 z dnia 1 czerwca 2010 r.
(7) Grenlandia i Wyspy Owcze wprowadziły przepisy przyczyniające się do budowania należycie działającego systemu zapobiegającego praniu pieniędzy. W Grenlandii w skład wspomnianych przepisów wchodzą w szczególności: dekret królewski nr 1034 z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie środków na rzecz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz ustawa nr 5 z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie środków na rzecz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Na Wyspach Owczych prawodawstwo w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy obejmuje w szczególności dekret królewski nr 79 z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie środków na rzecz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu i ustawę w sprawie środków na rzecz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, ustawę nr 56 z dnia 9 czerwca 2008 r. ze zmianami z dnia 26 maja 2010 r.
(8) Grenlandia i Wyspy Owcze wprowadziły odpowiednie przepisy umożliwiające nakładanie kar finansowych na podmioty lub osoby znajdujące się na wykazach Narodów Zjednoczonych lub Unii Europejskiej.
(9) Grenlandia i Wyspy Owcze przyjęły zatem takie same zasady jak zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1781/2006 i wymagają ich stosowania od dostawców usług płatniczych podlegających ich jurysdykcji, a w związku z tym spełniają kryterium określone w art. 17 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia.
(10) W związku z tym należy udzielić Danii odstępstwa, w sprawie którego złożyła wniosek.
(11) Umowy, które mają być zawierane między Danią a Grenlandią, powinny zawierać przepisy zapewniające zgodność z dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(2), a w szczególności z art. 25 i 26.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 345 z 8.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.24.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/43/UE upoważniająca Królestwo Danii do zawierania umów z Grenlandią i Wyspami Owczymi w sprawie traktowania przekazów pieniężnych pomiędzy Danią a każdym z tych terytoriów jak przekazów pieniężnych w obrębie Danii, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1781/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 25/01/2012 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2012 |