uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(1), w szczególności jego art. 14 ust. 2, art. 16 ust. 1 lit. d), art. 16 ust. 3 lit. a), art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 1, art. 26 lit. a), art. 38 lit. a) i b),
(1) W art. 14 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 ustanowiono ogólne reguły produkcji paszy ekologicznej w odniesieniu do źródeł jej pochodzenia. Zgodnie z tym podejściem, pasza wyprodukowana w gospodarstwie rolnym dopełnia ekologiczny cykl produkcji. Wytwarzanie paszy w gospodarstwie rolnym lub wykorzystywanie zasobów paszowych z regionu ogranicza transport, co jest korzystne dla środowiska i ochrony przyrody. W związku z powyższym oraz w świetle zdobytych doświadczeń, aby sprzyjać lepszej realizacji celów ekologicznych rozporządzenia (WE) nr 834/2007, właściwe jest ustalenie minimalnego udziału pasz wyprodukowanych w gospodarstwie rolnym na potrzeby trzody chlewnej i drobiu oraz zwiększenie minimalnego udziału przedmiotowych pasz w dawce dla zwierząt roślinożernych.
(2) Przepisy horyzontalne dotyczące materiałów paszowych, mieszanek paszowych oraz dodatków paszowych zostały zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylającym dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE(2). W związku z tym należy dostosować odpowiednie artykuły rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008(3) oraz jego załączniki.
(3) Rozwój jednolitych zasad chowu ekologicznego młodego drobiu na szczeblu unijnym jest zagadnieniem złożonym, ponieważ opinie dotyczące wymogów technicznych różnią się znacznie pomiędzy zainteresowanymi stronami. Aby zapewnić dostatecznie długi czas na opracowanie szczegółowych zasad dotyczących produkcji młodych kur ekologicznych, należy przedłużyć stosowanie odstępstwa dotyczącego wykorzystywania kur z chowu nieekologicznego.
(4) Produkcja ekologicznych roślin białkowych jest nadal mniejsza niż popyt na nie. W szczególności podaż ekologicznego białka na rynku unijnym zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym jest nadal niewystarczająca, by spełnić wymogi żywieniowe trzody chlewnej i drobiu chowanych w gospodarstwach ekologicznych. W ramach odstępstwa właściwe jest zatem zezwolenie na stosowanie niewielkiej ilości nieekologicznych pasz białkowych przez ograniczony czas.
(5) Aby dokonać dalszego określenia i wyjaśnienia stosowania terminu "ekologiczny" i unijnego logo produkcji ekologicznej na etykietach pasz produkowanych ze składników ekologicznych, należy przeformułować odpowiednie przepisy rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(6) Stosowanie dodatków paszowych w produkcji paszy ekologicznej może być dozwolone pod pewnymi warunkami. Państwa członkowskie złożyły wnioski o zatwierdzenie szeregu nowych substancji, które należy dopuścić na podstawie art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 834/2007. W oparciu o zalecenia grupy ekspertów do spraw doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP)(4), w których stwierdzono, że następujące dodatki paszowe: mrówczan sodu, żelazocyjanek sodu, natrolitfonolit i klinoptylolit są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej, substancje te powinny zostać umieszczone w załączniku VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(7) W sekcji A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 pojawił się błąd w wymogach dotyczących stosowania wyciągów z rozmarynu jako dodatku do żywności ekologicznej i błąd ten należy poprawić.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(9) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym nieprzerwane stosowanie szczególnych zasad w zakresie produkcji w odniesieniu do pasz nieekologicznych i młodych kur z chowu nieekologicznego po obowiązującej obecnie dacie wygaśnięcia przedmiotowych zasad i w celu uniknięcia przeszkód w produkcji ekologicznej lub jej zakłócenia, zmiany dotyczące odstępstw wprowadzone niniejszym rozporządzeniem powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2012 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią regulacyjnego Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1.
(3) Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1.
(4) Sprawozdanie końcowe w sprawie pasz (EGTOP/1/2011), http://ec.europa.eu/agriculture/organic/files/eu-policy/expert-recommendations/expert_GROUP/final_report_on_feed_to_be_published_en.pdf
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.154.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 505/2012 zmieniające i poprawiające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli |
| Data aktu: | 14/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 15/06/2012 |
| Data wejścia w życie: | 16/06/2012, 01/01/2012 |