Decyzja 2010/399/UE wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 lipca 2010 r.
wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 4894)

(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, fińskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim i węgierskim są autentyczne)

(2010/399/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach tych weryfikacji, zapoznaje się z uwagami zgłoszonymi przez państwa członkowskie, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana, a Komisja przeanalizowała sprawozdania sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami Unii Europejskiej.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia wymogów i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR, EFRG i EFFROW.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG oraz EFRROW. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami Unii Europejskiej.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 kwietnia 2010 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki akredytowanych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG lub EFRROW, wskazane w załączniku do niniejszej decyzji, wyłącza się z finansowania Unii Europejskiej z powodu ich niezgodności z zasadami Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Austrii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2010 r.

W imieniu Komisji

Dacian CIOLOȘ

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  1

POZYCJA BUDŻETOWA 6 7 0 1

PC Środek RF Powód Rodzaj % Waluta Kwota Odliczenia Wpływ finansowy
AT Premie za mięso - bydło 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 679,96 0,00 - 1 679,96
AT Premie za mięso - bydło 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 9 517,64 0,00 - 9 517,64
AT Premie za mięso - bydło 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 573,73 0,00 - 1 573,73
AT Premie za mięso - bydło 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 12 065,28 0,00 - 12 065,28
AT Premie za mięso - bydło 2008 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 364,34 0,00 - 1 364,34
AT Premie za mięso - bydło 2008 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 12 346,20 0,00 - 12 346,20
AT ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2006 uchybienia w procedurze kontroli na miejscu ryczałt 5 % EUR - 958 551,00 0,00 - 958 551,00
AT ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2006 uchybienia w procedurze kontroli na miejscu w. jednorazowa 0 % EUR - 90 193,00 0,00 - 90 193,00
AT Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2006 Przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 720 696,92 - 720 696,92 0,00
Razem AT - 1 807 988,07 - 720 696,92 - 1 087 291,15
DE Wzajemna zgodność 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ brak lub niewłaściwe stosowanie sankcji ryczałt 2 % EUR - 340 646,38 0,00 - 340 646,38
DE Wzajemna zgodność 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu/ brak lub niewłaściwe stosowanie sankcji ryczałt 2 % EUR - 761 982,35 0,00 - 761 982,35
DE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2005 uchybienia w systemie kontroli dotyczące programów operacyjnych i uznawalności organizacji producentów w. jednorazowa 0 % EUR - 1 843 395,60 0,00 - 1 843 395,60
DE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 uchybienia w systemie kontroli dotyczące programów operacyjnych i uznawalności organizacji producentów w. jednorazowa 0 % EUR - 2 639 854,96 0,00 - 2 639 854,96
DE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2007 uchybienia w systemie kontroli dotyczące programów operacyjnych i uznawalności organizacji producentów w. jednorazowa 0 % EUR - 2 395 925,77 0,00 - 2 395 925,77
DE Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu ryczałt 2 % EUR - 545 241,63 0,00 - 545 241,63
DE Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu ryczałt 2 % EUR - 825 953,23 0,00 - 825 953,23
DE Pomoc obszarowa 2008 uchybienia w systemie kontroli na miejscu ryczałt 2 % EUR - 1 738,04 0,00 - 1 738,04
Razem DE - 9 354 737,96 0,00 - 9 354 737,96
DK Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2006 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 3 820 260,57 0,00 - 3 820 260,57
DK Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2006 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 1 171 734,39 - 1 171 734,39 0,00
Razem DK - 4 991 994,96 - 1 171 734,39 - 3 820 260,57
ES Premie za mięso - bydło 2005 wyłączenie z kontroli na miejscu specjalnej premii za wołowinę ryczałt 10 % EUR - 971,74 0,00 - 971,74
ES Premie za mięso - bydło 2005 sankcje nie dotyczyły premii ubojowych w. jednorazowa 0 % EUR - 9 964,00 0,00 - 9 964,00
ES Premie za mięso - bydło 2006 wyłączenie z kontroli na miejscu specjalnej premii za wołowinę ryczałt 10 % EUR - 736,24 0,00 - 736,24
ES Premie za mięso - bydło 2006 sankcje nie dotyczyły premii ubojowych w. jednorazowa 0 % EUR - 17 601,00 0,00 - 17 601,00
ES Premie za mięso - bydło 2007 sankcje nie dotyczyły premii ubojowych w. jednorazowa 0 % EUR - 12 770,10 0,00 - 12 770,10
ES Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie kontroli na miejscu i niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 2 726 605,00 0,00 - 2 726 605,00
ES Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie kontroli na miejscu i niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 900 131,00 0,00 - 1 900 131,00
ES Pomoc obszarowa 2007 niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 392 090,14 0,00 - 392 090,14
ES Pomoc obszarowa 2008 niewłaściwe wyliczenie sankcji w. jednorazowa 0 % EUR - 467 281,93 0,00 - 467 281,93
ES ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2006 wypłacono zbyt duże kwoty pomocy i źle wyliczono sankcje ryczałt 2 % EUR - 251 015,00 0,00 - 251 015,00
ES Pomoc obszarowa 2006 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 2 315,31 0,00 - 2 315,31
ES Pomoc obszarowa 2006 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 9 850,00 0,00 - 9 850,00
ES Pomoc obszarowa 2007 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 8 591,31 0,00 - 8 591,31
ES Pomoc obszarowa 2007 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 14 045,00 0,00 - 14 045,00
ES Pomoc obszarowa 2008 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 12 885,31 0,00 - 12 885,31
ES Pomoc obszarowa 2008 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 14 045,00 0,00 - 14 045,00
ES Oś rozwoju obszarów wiejskich 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2006 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 11 968,41 0,00 - 11 968,41
ES Oliwa z oliwek - Finansowanie GIS 2005 nieczytelne wydatki w. jednorazowa 0 % EUR - 1 296 714,44 0,00 - 1 296 714,44
Razem ES - 7 149 580,93 0,00 - 7 149 580,93
FI Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2007 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 1 671 589,80 0,00 - 1 671 589,80
Razem FI - 1 671 589,80 0,00 - 1 671 589,80
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, procedurach administracyjnych kontroli i kontroli krzyżowych, opracowaniu analizy ryzyka, wydajności kontroli na miejscu i wyliczeniu sankcji. ryczałt 5 % GBP - 77 020 748,00 - 28 096 340,44 - 48 924 407,56
GB Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie LPIS-GIS, procedurach administracyjnych kontroli i kontroli krzyżowych, opracowaniu analizy ryzyka, wydajności kontroli na miejscu i wyliczeniu sankcji. ryczałt 2 % EUR - 48 275 334,89 0,00 - 48 275 334,89
GB Pomoc obszarowa 2005 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 2 % GBP - 689 685,19 0,00 - 689 685,19
GB Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2005 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 569 887,01 0,00 - 569 887,01
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 11 009 183,28 0,00 - 11 009 183,28
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 112 386,01 0,00 - 112 386,01
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 2 % GBP - 9 697,79 0,00 - 9 697,79
GB Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2006 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % GBP - 732 267,13 0,00 - 732 267,13
GB Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie LPIS-GIS, kontroli na miejscu ryczałt 5 % EUR - 18 600 258,71 0,00 - 18 600 258,71
GB Pomoc obszarowa 2006 uchybienia w systemie kontroli. Niewłaściwe naliczenie sankcji. w. jednorazowa 0 % EUR - 45 966,93 0,00 - 45 966,93
GB Pomoc obszarowa 2007 uchybienia w systemie kontroli. Niewłaściwe naliczenie sankcji. w. jednorazowa 0 % EUR - 236 631,98 0,00 - 236 631,98
GB Pomoc obszarowa 2008 uchybienia w systemie kontroli. Niewłaściwe naliczenie sankcji. w. jednorazowa 0 % EUR - 231 771,95 0,00 - 231 771,95
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 proces przedefiniowania w. jednorazowa 0 % GBP - 73 654,20 0,00 - 73 654,20
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 niewłaściwy wzór dla inwestorów rezerwy krajowej w. jednorazowa 0 % GBP - 6 454 006,67 0,00 - 6 454 006,67
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 korekta ryczałtowa dla przydziału rezerwy krajowej do kategorii inwestorów ryczałt 10 % GBP - 5 808 606,00 - 2 904 303,00 - 2 904 303,00
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2006 nowi rolnicy ryczałt 10 % GBP - 1 023 521,91 - 511 760,96 - 511 760,95
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 proces przedefiniowania w. jednorazowa 0 % EUR - 49 868,01 0,00 - 49 868,01
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 niewłaściwy wzór dla inwestorów rezerwy krajowej w. jednorazowa 0 % EUR - 8 768 128,77 0,00 - 8 768 128,77
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 korekta ryczałtowa dla przydziału rezerwy krajowej do kategorii inwestorów ryczałt 10 % EUR - 7 891 315,89 - 1 578 263,18 - 6 313 052,71
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2007 korekta ryczałtowa dla nowych rolników ryczałt 10 % EUR - 2 225 441,01 - 445 088,20 - 1 780 352,81
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 proces przedefiniowania w. jednorazowa 0 % EUR - 4 669,16 0,00 - 4 669,16
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 niewłaściwy wzór dla inwestorów rezerwy krajowej w. jednorazowa 0 % EUR - 7 190 363,64 0,00 - 7 190 363,64
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 korekta ryczałtowa dla przydziału rezerwy krajowej do kategorii inwestorów ryczałt 10 % EUR - 6 471 327,27 0,00 - 6 471 327,27
GB Pomoc bezpośrednia niezwiązana z produkcją (System płatności jednolitych - SPJ) 2008 korekta ryczałtowa dla nowych rolników ryczałt 10 % EUR - 4 438 172,99 0,00 - 4 438 172,99
GB Rozliczenie rachunków 2006 błędy w transakcjach LMCS w. jednorazowa 0 % GBP - 62 928,00 0,00 - 62 928,00
Razem GB (GBP) - 103 566 571,19 - 31 512 404,40 - 72 054 166,79
Razem GB (EUR) - 104 429 251,20 - 2 023 351,38 - 102 405 899,82
HU Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2006 niewystarczająca ilość póbek i analiza cukru wywożonego w ramach systemu refundacji ryczałt 2 % HUF - 31 662 787,54 0,00 - 31 662 787,54
HU Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2007 niewystarczająca ilość póbek i analiza cukru wywożonego w ramach systemu refundacji ryczałt 2 % HUF - 4 239 145,14 0,00 - 4 239 145,14
HU Cukier składowany w magazynach państwowych 2005 niewłaściwy kurs wymiany w. jednorazowa 0 % HUF - 3 342 018,00 0,00 - 3 342 018,00
HU Zboże składowane w magazynach państwowych 2005 ustalenie ilości przejęć na miejscu w 2004/ 2005 w. jednorazowa 0 % EUR - 335 107,00 0,00 - 335 107,00
HU Cukier składowany w magazynach państwowych 2006 wliczenie VAT do wartości zakupionego cukru w. jednorazowa 0 % HUF - 2 955 303 504,00 0,00 - 2 955 303 504,00
HU Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2007 przekroczenie pułapów finansowych w. jednorazowa 0 % EUR - 1 553 836,42 - 1 652 789,71 98 953,29
Razem HU (HUF) - 2 994 547 454,68 0,00 - 2 994 547 454,68
Razem HU (EUR) - 1 888 943,42 - 1 652 789,71 - 236 153,71
LU Płatności bezpośrednie 2006 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałt 2 % EUR - 645 946,68 0,00 - 645 946,68
LU Płatności bezpośrednie 2007 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałt 2 % EUR - 2 488,50 0,00 - 2 488,50
LU Płatności bezpośrednie 2007 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu w. jednorazowa 0 % EUR - 153 075,60 0,00 - 153 075,60
LU Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2000-2006, środki obszarowe) 2007 niesprawne LPIS-GIS i uchybienia w kontrolach na miejscu w. jednorazowa 0 % EUR - 30 690,90 0,00 - 30 690,90
Razem LU - 832 201,68 0,00 - 832 201,68
SK Zboże składowane w magazynach państwowych 2005 uchybienia w analizie jakości składowanych zbóż w. jednorazowa 0 % EUR - 45 853,00 0,00 - 45 853,00
Razem SK - 45 853,00 0,00 - 45 853,00
POZYCJA BUDŻETOWA 6 7 1 1
PC Środek RF Powód Rodzaj % Waluta Kwota Odliczenia Wpływ finansowy
ES ROW, sekcja gwarancji, środki towarzyszące (obszarowe) 2007 wypłacono zbyt duże kwoty pomocy i niewłaściwe wyliczenie sankcji ryczałt 2 % EUR - 1 973,00 0,00 - 1 973,00
ES Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2007-2013, środki obszarowe) 2007 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 18 028,45 0,00 - 18 028,45
ES Oś rozwoju obszarów wiejskich EFOGR 2 (2007-2013, środki obszarowe) 2008 LPIS nie został zaktualizowany wynikami kontroli w. jednorazowa 0 % EUR - 49 464,87 0,00 - 49 464,87
Razem ES - 69 466,32 0,00 - 69 466,32

POZYCJA BUDŻETOWA 6 5 0 0

PC Środek RF Powód Rodzaj % Waluta Kwota Odliczenia Wpływ finansowy
SI Rozwój obszarów wiejskich - instrument przejściowy 2005 późne wdrożenie procedur weryfikacji i zwrotu w. jednorazowa EUR - 1 354 253,00 - 1 263 363,80 - 90 889,20
SI Rozwój obszarów wiejskich - instrument przejściowy 2006 późne wdrożenie procedur weryfikacji i zwrotu w. jednorazowa EUR - 926 607,00 - 906 968,08 - 19 638,92
Razem SI - 2 280 860,00 - 2 170 331,88 - 110 528,12
1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/837/UE z dnia 12 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.332.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.184.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/399/UE wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 15/07/2010
Data ogłoszenia: 17/07/2010