Regulamin nr 6 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji kierunkowskazów pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep.

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w międzynarodowym prawie publicznym. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Regulamin nr 6 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji kierunkowskazów pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2010 r.)

Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:

Suplement 18 do serii poprawek 01 - data wejścia w życie: 24 października 2009 r.

Sprostowanie 1 do suplementu 18 - data wejścia w życie: 11 listopada 2009 r.

Suplement 19 do serii poprawek 01 - data wejścia w życie: 19 sierpnia 2010 r.

0. ZAKRES

Niniejszy regulamin stosuje się do kierunkowskazów pojazdów kategorii L, M, N, O i T(1).

1. DEFINICJE

Do celów niniejszego regulaminu:

1.1. " Kierunkowskaz" oznacza urządzenie montowane w pojeździe silnikowym lub przyczepie, za pomocą którego kierowca sygnalizuje zamiar zmiany kierunku ruchu pojazdu. Niniejszy regulamin ma zastosowanie wyłącznie do zamocowanych na stałe urządzeń emitujących światło migające, którego miganie spowodowane jest przerywanym zasilaniem światła prądem elektrycznym.

1.2. Do niniejszego regulaminu stosuje się definicje zawarte w regulaminie nr 48 oraz w serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji typu.

1.3. "Kierunkowskazy różnego typu" oznaczają światła, które różnią się między sobą takimi istotnymi cechami, jak:

a) nazwa handlowa lub znak towarowy;

b) właściwości układu optycznego (światłość, kąt rozsyłu światła, kategoria żarówki, moduł źródła światła itp.).

c) kategoria świateł kierunkowskazów;

d) regulator zmiennego natężenia światła, o ile występuje. Zmiana barwy żarówki lub barwy filtra nie stanowi zmiany typu.

1.4. Odniesienia w niniejszym regulaminie do żarówek wzorcowych oraz do regulaminu nr 37 dotyczą regulaminu nr 37 i serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji typu.

2. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI

2.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu kierunkowskazu składa posiadacz nazwy handlowej lub znaku towarowego lub jego należycie upoważniony przedstawiciel. We wniosku określa się, do jakiej kategorii lub której z kategorii 1, 1a, 1b, 2a, 2b, 5 lub 6 zgodnie z załącznikiem 1 należy kierunkowskaz, oraz, jeżeli należy on do kategorii 2, czy posiada stałe natężenie światła (kategoria 2a) czy zmienne natężenie światła (kategoria 2b) oraz czy kierunkowskaz może być użyty w zespole dwóch świateł tej samej kategorii. Wnioskodawca określa w nim również, wedle własnego uznania, że urządzenie można montować w pojeździe przy różnych kątach nachylenia osi odniesienia względem płaszczyzn odniesienia pojazdu oraz podłoża, bądź że może ono obracać się wokół swojej osi odniesienia; takie różne warunki montażu określa się w formularzu zawiadomienia.

2.2. Do wniosku dotyczącego każdego typu kierunkowskazu należy dołączyć:

2.2.1. rysunki w trzech egzemplarzach o stopniu szczegółowości umożliwiającym identyfikację typu i kategorii, zawierające geometryczne przedstawienie położenia (położeń), w jakim (jakich) kierunkowskazy można montować w pojeździe; osi obserwacji przyjętej za oś odniesienia w badaniach (kąt poziomy H = 0°, kąt pionowy V = 0°); oraz punktu stanowiącego w badaniach środek odniesienia. Rysunki określają miejsce przeznaczone na umieszczenie numeru homologacji i symboli uzupełniających, w odniesieniu do okręgu znaku homologacji;

2.2.2. krótki opis techniczny określający w szczególności (z wyjątkiem świateł o niewymiennych źródłach światła):

a) kategorię lub kategorie zalecanych żarówek; muszą one należeć do jednej z kategorii wymienionych w regulaminie nr 37 i serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili złożenia wniosku o udzielenie homologacji typu; lub

b) kod identyfikacyjny modułu źródła światła;

2.2.3. w przypadku kierunkowskazu kategorii 2b zwięzły opis regulatora zmiennego natężenia światła, schemat rozmieszczenia i określenie charakterystyki układu zapewniającego dwa poziomy natężenia światła;

2.2.4. w przypadku światła kierunkowskazu kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b, informacje dotyczące sygnału zgodnie z pkt 6.2.2 poniżej.

2.2.5. dwie próbki; jeżeli urządzenia nie są identyczne ale są symetryczne i odpowiednie do zamocowania jedno po lewej, a drugie po prawej stronie pojazdu, dwie przedstawione próbki mogą być identyczne i przeznaczone do zamontowania wyłącznie po prawej lub wyłącznie po lewej stronie pojazdu.

W przypadku kierunkowskazu kategorii 2b do wniosku należy również dołączyć regulator zmiennego natężenia światła lub generator wytwarzający taki sam sygnał (takie same sygnały).

3. OZNAKOWANIA

Urządzenia przedstawione do homologacji:

3.1. opatrzone są nazwą handlową lub znak towarowy wnioskodawcy; oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne;

3.2. posiadają czytelne i nieusuwalne oznakowanie określające (nie dotyczy świateł wyposażonych w nie-wymienne źródła światła):

a) kategorię lub kategorie zalecanych żarówek; lub

b) kod identyfikacyjny modułu źródła światła;

3.3. przewidziano na nich powierzchnię wystarczającą do zamieszczenia oznakowania homologacyjnego oraz dodatkowych symboli, określonych w pkt 4.2 poniżej; powierzchnia ta jest wskazana na rysunkach, o których mowa w pkt 2.2.1 powyżej;

3.4. posiadają, w przypadku świateł wyposażonych w elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła lub regulator zmiennego natężenia światła lub w niewymienne źródła światła lub moduł(-y) źródła światła, oznakowanie określające napięcie znamionowe lub zakres napięć znamionowych oraz maksymalną moc znamionową.

3.5. w przypadku świateł wyposażonych w jeden lub więcej modułów źródła światła na modułach takich muszą być umieszczone:

3.5.1. nazwa handlowa lub znak towarowy wnioskodawcy; oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne;

3.5.2. kod identyfikacyjny modułu; oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne. Kod identyfikacyjny składa się z liter początkowych "MD", oznaczających "MODUŁ", po których następuje znak homologacyjny bez okręgu zgodnie z pkt 4.2.1.1 poniżej, oraz, w przypadku zastosowania kilku różniących się modułów źródła światła, dodatkowe symbole lub znaki; kod ten musi być widoczny na rysunkach, o których mowa w pkt 2.2.1 powyżej.

Oznakowanie homologacyjne może różnić się od oznakowania umieszczonego na świetle, w którym stosowany jest dany moduł, natomiast w obydwu przypadkach jest to oznakowanie tego samego wnioskodawcy;

3.5.3. oznakowanie napięcia znamionowego lub zakresu napięcia znamionowego i maksymalnej mocy znamionowej.

3.6. Elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła lub regulator zmiennego natężenia światła, któ-

re stanowią element światła, ale nie są umieszczone w jego obudowie, oznakowane są nazwą producenta oraz jego numerem identyfikacyjnym.

4. HOMOLOGACJA

4.1. Przepisy ogólne

4.1.1. Homologacji udziela się, jeżeli obydwa urządzenia zgłoszone do homologacji zgodnie z pkt 2.2.4 powyżej spełniają wymagania niniejszego regulaminu.

4.1.2. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji, jednak pod warunkiem że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych regulaminów.

4.1.3. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry numeru (obecnie 01, odpowiadające serii poprawek 01, które weszły w życie z dniem 27 czerwca 1987 r.) oznaczają serię poprawek uwzględniających najbardziej aktualne ważniejsze zmiany techniczne w niniejszym regulaminie w czasie udzielania homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi urządzenia objętego niniejszym regulaminem. Kierunkowskazy różnych kategorii mogą posiadać jeden numer homologacji, jeżeli stanowią jeden zespół.

4.1.4. Zawiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu, odmowie udzielenia lub cofnięciu homologacji lub o ostatecznym zaniechaniu produkcji danego typu urządzenia zgodnie z niniejszym regulaminem przekazuje się stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin za pomocą formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

4.1.5. Poza oznaczeniami wymienionymi odpowiednio w pkt 3.1 i 3.2 lub 3.4, na każdym urządzeniu zgodnym z typem homologowanym na mocy niniejszego regulaminu umieszcza się na powierzchni określonej w pkt 3.3 powyżej znak homologacji, o którym mowa w pkt 4.2 i 4.3 poniżej.

4.2. Elementy znaku homologacji Znak homologacji składa się z:

4.2.1. międzynarodowego oznakowania homologacyjnego zawierającego:

4.2.1.1. okrąg otaczający literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(2);

4.2.1.2. numer homologacji określony w pkt 4.1.3 powyżej.

4.2.2. Następujący dodatkowy symbol (lub symbole):

4.2.2.1. Jeden lub więcej z następujących numerów: 1, 1a, 1b, 2a, 2b, 5 lub 6, w zależności od tego, czy urządzenie należy do jednej lub wielu kategorii 1, 1a, 1b, 2a, 2b, 5 lub 6 zgłaszanych do homologacji zgodnie z pkt 2.1;

4.2.2.2. na urządzeniach, które nie mogą być montowane na żadnej stronie pojazdu, poziomą strzałkę pokazującą, w jakiej pozycji urządzenie ma być montowane (strzałka skierowana jest na zewnątrz pojazdu w przypadku urządzeń kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b oraz do przodu pojazdu w przypadku urządzeń kategorii 3, 4, 5, i 6). Dodatkowo dla urządzeń kategorii 6 oznaczenie "R" lub "L" umieszcza się na urządzeniu wskazując prawą lub lewą stronę pojazdu;

4.2.2.3. na urządzeniach, które mogą być stosowane jako część zespołu dwóch świateł, dodatkowo literę "D" po prawej stronie symbolu wspomnianego w pkt 4.2.2.1;

4.2.2.4. na urządzeniach o zmniejszonym kącie rozsyłu światła zgodnie z pkt 2.1.3 załącznika 4 do niniejszego regulaminu - pionową strzałkę wychodzącą z odcinka poziomego i skierowaną w dół;

4.2.2.5. w pobliżu wyżej wymienionych symboli dodatkowych można umieścić dwie cyfry numeru homologacji oznaczające serię poprawek obowiązujących w chwili udzielania homologacji oraz, jeśli to konieczne, wymaganą strzałkę;

4.2.2.6. znaki i symbole podane w punktach od 4.2.1 do 4.2.2 powyżej powinny być czytelne i nieusuwalne, również po zamontowaniu urządzenia w pojeździe.

4.3. Układ znaku homologacji

4.3.1. Światła niezależne

W załączniku 3 (rysunek 1) do niniejszego regulaminu podano przykładowy układ znaku homologacji z uwzględnieniem symboli dodatkowych, o których mowa powyżej.

Jeżeli różne typy świateł spełniających wymagania kilku regulaminów posiadają tę samą szybę zewnętrzną o takiej samej lub różnej barwie, wystarczy umieścić pojedynczy międzynarodowy znak homologacji składający się okręgu otaczającego literę "E" z następującym po niej numerem wskazującym kraj, który udzielił homologacji oraz numerem homologacji. Taki znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach, pod warunkiem że:

4.3.1.1. Jest widoczny po ich zamontowaniu.

4.3.1.2. Umieszczono symbol identyfikacyjny każdego światła, zgodny z regulaminem, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek uwzględniających najbardziej aktualne w czasie udzielania homologacji ważniejsze zmiany techniczne w regulaminie oraz, w koniecznych przypadkach, wymaganą strzałkę.

4.3.1.3. Wymiary elementów pojedynczego znaku homologacji nie są mniejsze niż minimalne wymiary najmniejszego z poszczególnych znaków wymagane zgodnie z regulaminem, na podstawie którego udzielono homologacji.

4.3.1.4. Obudowa światła zawiera powierzchnię opisaną w pkt 3.3 powyżej i umieszczono na niej znak homologacji dla rzeczywistej (rzeczywistych) funkcji.

4.3.1.5. Rysunek 4 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu przedstawia przykłady znaków homologacji z uwzględnieniem symboli dodatkowych, o których mowa powyżej.

4.3.2. Światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone

4.3.2.1. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów wystarczy umieścić jeden międzynarodowy znak homologacji składający się z okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji, oraz numeru homologacji. Taki znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.3.2.1.1. pozostaje on widoczny po zamontowaniu świateł;

4.3.2.1.2. żaden element świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, który przepuszcza światło, nie może zostać usunięty bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.3.2.2. Symbol identyfikacyjny każdego światła, zgodny z regulaminem, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek uwzględniających najbardziej aktualne w czasie udzielania homologacji ważniejsze zmiany techniczne w regulaminie oraz, w koniecznych przypadkach, wymaganą strzałkę, umieszcza się:

4.3.2.2.1. na odpowiedniej powierzchni emitującej światło;

4.3.2.2.2. lub w grupie, w taki sposób, aby każde ze świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych mogło zostać jednoznacznie zidentyfikowane.

4.3.2.3. Wymiary elementów takiego pojedynczego znaku homologacji nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary najmniejszego ze znaków indywidualnych wymagane zgodnie z regulaminem, na podstawie którego udzielono homologacji.

4.3.2.4. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, których dotyczy niniejszy regulamin.

4.3.2.5. Na rysunku 2 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu podano przykłady układu znaków homologacji dla świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych wraz ze wszystkimi wyżej wymienionymi symbolami dodatkowymi.

4.3.3. Światła wzajemnie sprzężone z innymi światłami, których szyba może być wykorzystywana także w innych typach reflektorów

Zastosowanie mają przepisy określone w pkt 4.3.2 powyżej.

4.3.3.1. Ponadto, w przypadku wykorzystywania tej samej szyby, mogą być na niej umieszczone różne znaki homologacji odnoszące się do różnych typów reflektorów lub świateł, pod warunkiem że obudowa reflektora, nawet jeśli jest nierozdzielna z szybą, również posiada powierzchnię opisaną w pkt 3.3. powyżej i umieszczono na niej znaki homologacji właściwe dla realizowanych funkcji.

Jeżeli różne typy reflektorów mają tę samą obudowę, to mogą być na niej umieszczone różne znaki homologacji.

4.3.3.2. Na rysunku 3 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu podano przykłady znaków homologacji dla świateł wzajemnie sprzężonych z reflektorem.

4.4. Oznakowanie homologacyjne musi być czytelne i nieusuwalne. Można je umieścić na wewnętrznej

lub zewnętrznej części (przezroczystej lub nieprzezroczystej) urządzenia, której nie można oddzielić od przezroczystej części urządzenia emitującego światło. W każdym przypadku oznaczenie musi być widoczne, gdy urządzenie jest zamontowane w pojeździe lub gdy otwarta jest ruchoma część, taka jak pokrywa silnika, pokrywa bagażnika lub drzwi.

5. SPECYFIKACJE OGÓLNE

5.1. Każde dostarczone urządzenie musi spełniać wymagania przedstawione w pkt 6 i 8 poniżej.

5.2. Urządzenia muszą być skonstruowane i wykonane w taki sposób, aby w normalnych warunkach użytkowania, pomimo drgań, którym mogą podlegać, działały w zadowalający sposób i zachowywały właściwości wymagane na podstawie niniejszego regulaminu.

5.3. W przypadku modułów źródła światła należy sprawdzić, czy:

5.3.1. konstrukcja modułu (modułów) źródła światła jest taka, że

a) żadnego modułu źródła światła nie można zamontować w położeniu innym niż przewidziane dla niego położenie prawidłowe, a wymontowanie go możliwe jest wyłącznie przy pomocy narzędzi(-a);

b) w przypadku gdy obudowa urządzenia mieści więcej niż jeden moduł źródła światła, modułów źródła światła o różnych właściwościach nie można stosować wymiennie w obrębie tej samej obudowy światła.

5.3.2. Moduł(-y) źródła światła musi(-szą) być zabezpieczone przed nieuprawnioną manipulacją.

5.4. W przypadku awarii regulatora zmiennego natężenia światła kierunkowskazu kategorii 2b o światłości większej niż maksymalna wartość dla kategorii 2a, wymagania dotyczące stałej światłości dla kategorii 2a powinny być spełnione automatycznie.

5.5. W przypadku żarówek wymiennych:

5.5.1. dopuszcza się stosowanie wszystkich kategorii żarówek homologowanych na podstawie regulaminu nr 37, pod warunkiem że w regulaminie 37 ani serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji nie wprowadzono żadnych ograniczeń w zakresie ich stosowania.

5.5.2. Urządzenie musi posiadać taką konstrukcję, by żarówki nie można było zamontować w położeniu innym niż prawidłowe.

5.5.3. Oprawka żarówki musi odpowiadać charakterystyce podanej w publikacji IEC 60061. Stosuje się arkusz danych technicznych oprawki właściwy dla kategorii użytej żarówki.

6. NATĘŻENIE EMITOWANEGO ŚWIATŁA

6.1. Natężenie światła wysyłanego przez każde z dwóch dostarczonych urządzeń, w przypadku kierunkowskazów kategorii 1, 1a, 1b, 2a lub 2b w osiach odniesienia, a w przypadku kierunkowskazów kategorii 5 lub 6 w kierunku A zgodnie z załącznikiem 1, nie może wynosić mniej niż światłość minimalna i więcej niż światłość maksymalna określone poniżej:

Kategoria kierunkowskazu Światłość minimalna w cd Światłość maksymalna, w cd, jeżeli stosuje się
Światło pojedyncze Światło (pojedyncze) opatrzone znakiem "D" (zob. pkt 4.2.2.3)
1 175 1 000 500
1a 250 1 200 600
1b 400 1 200 600
2a (stałe) 50 500 250
2b (zmienne) 50 1 000 500
5 0,6 280 140
6 50 280 140

6.1.1. Dla zespołu dwóch lub więcej świateł kierunkowskazów całkowita światłość nie może przekraczać maksymalnej wartości.

6.1.2. Jeżeli zespół dwóch lub więcej świateł realizujących tę samą funkcję uznaje się za jedno światło, powinien on spełniać wymagania w zakresie:

a) maksymalnej światłości w przypadku włączenia wszystkich świateł (ostatnia kolumna tabeli);

b) światłości minimalnej, jeżeli jedno światło jest niesprawne.

6.2. W przypadku awarii pojedynczego światła kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b posiadającego więcej niż jedno źródło światła stosuje się następujące przepisy:

6.2.1. zespół źródeł światła, połączonych w taki obwód, że awaria jednego źródła powoduje przerwanie pracy pozostałych, uważa się za jedno źródło światła.

6.2.2. Sygnał wskaźnika kontrolnego opisanego w pkt 6.5.8 regulaminu nr 48 włącza się jeżeli:

a) jedno ze źródeł światła jest niesprawne; lub

b) w przypadku światła przeznaczonego tylko dla dwużarnikowych źródeł światła, światłość w osi odniesienia jest mniejsza niż 50 % światłości minimalnej, lub

c) w wyniku awarii jednego lub więcej źródeł światła światłość w jednym z następujących kierunków jak określono w załączniku 4 do niniejszego regulaminu jest mniejsza niż wymagana światłość minimalna:

(i) H = 0°, V = 0°

(ii) H = 20° na zewnątrz pojazdu, V = + 5°

(iii) H = 10° do wnętrza pojazdu, V = 0°.

6.3. Jeżeli włączone są wszystkie źródła światła, maksymalna światłość określona dla światła pojedynczego może zostać przekroczona, pod warunkiem że światło takie nie posiada znaku "D" i nie została przekroczona maksymalna światłość określona dla zespołu dwóch lub więcej świateł.

6.4. Poza osią odniesienia, wewnątrz pola o kącie określonym na schemacie w załączniku 1 do niniejszego regulaminu, natężenie wysyłanego przez każde z tych dwóch urządzeń światła:

6.4.1. w każdym kierunku odpowiadającym punktom wzorcowego rozkładu światłości zamieszczonego w załączniku 4 do niniejszego regulaminu jest równe co najmniej iloczynowi światłości minimalnej podanej w pkt 6.1 powyżej i wielkości procentowej określonej w wyżej wymienionym rozkładzie dla danego kierunku;

6.4.1.1. W drodze odstępstwa od przepisów pkt 6.4 i 6.4.1, w przypadku kierunkowskazów należących do kategorii 5, do tyłu, wymagana jest minimalna wartość 0,6 cd we wszystkich polach określonych w załączniku 1;

6.4.2. w dowolnym kierunku, z którego światło kierunkowskazu jest widoczne, nie przekracza maksimum określonego w pkt 6.1 powyżej;

6.4.3. Ponadto:

6.4.3.1. w żadnym punkcie pól określonych w schematach w załączniku 1 światłość nie może być mniejsza niż 0,7 cd w przypadku urządzeń kategorii 1b, 0,3 cd dla urządzeń kategorii 1, 1a, 2a, 2b oraz dla urządzeń kategorii 2b w ciągu dnia; nie może być mniejsza niż 0,07 cd dla urządzeń kategorii 2b w nocy;

6.4.3.2. Należy przestrzegać przepisów pkt 2.2 załącznika 4 do niniejszego regulaminu dotyczących miejscowych zmian światłości.

6.5. Zasadniczo pomiaru światłości dokonuje się przy stale włączonym(-ych) źródle(-łach) światła.

Jednak w zależności od konstrukcji urządzenia, np. użycia diod emitujących światło (LED) lub potrzeby zachowania ostrożności w celu uniknięcia przegrzania, zezwala się na dokonanie pomiaru w trybie migania.

W tym celu przełącza się z częstotliwością f = 1,5 ± 0,5 Hz przy szerokości impulsu większej niż 0,3 s, dokonując pomiaru przy natężeniu światła wynoszącym 95 % wartości maksymalnej.

W przypadku gdy światło posiada żarówki wymienne, powinny one po włączeniu emitować wzorcowy strumień świetlny. We wszystkich pozostałych przypadkach napięcie wymagane zgodnie z pkt 7.1.1 przy włączaniu narasta i opada w czasie krótszym niż 0,01 s; nie zezwala się na przekroczenie tych wartości.

W przypadku pomiaru w trybie migania podana światłość powinna odpowiadać wartości maksymalnej.

6.6. W przypadku urządzeń kategorii 2b opóźnienie między włączeniem źródła (źródeł) światła, a momentem, w którym natężenie światła zmierzone na osi odniesienia osiąga 90 % wartości zmierzonej zgodnie z pkt 6.3 powyżej, mierzy się dla skrajnych poziomów natężenia światła emitowanego przez kierunkowskaz. Zmierzony czas do osiągnięcia najniższego natężenia światła nie może przekraczać zmierzonego czasu do osiągnięcia najwyższego natężenia światła.

6.7. Regulator zmiennego natężenia światła nie może generować sygnałów powodujących, że światłość:

6.7.1. przekracza zakres określony w pkt 6.1 powyżej; oraz

6.7.2. przekracza wartość maksymalną określoną dla kategorii 2a w pkt 6.1:

a) dla układów uzależnionych tylko od warunków dziennych i nocnych: w warunkach nocnych;

b) dla innych układów: w warunkach odniesienia przedstawionych przez producenta(3).

6.8. Załącznik 4, o którym mowa w pkt 6.2.1 powyżej, przedstawia szczegóły stosowanych metod pomiaru.

7. PROCEDURA BADANIA

7.1. Wszelkich pomiarów, foto- i kolorymetrycznych, dokonuje się:

7.1.1. w przypadku światła wyposażonego w wymienne źródło światła, jeżeli nie jest ono zasilane z elektronicznego urządzenia sterowniczego źródła światła lub regulatora zmiennego natężenia światła, stosując bezbarwną lub barwną żarówką wzorcową kategorii wymaganej dla danego urządzenia, zasilaną napięciem koniecznym do uzyskania wzorcowego strumienia świetlnego wymaganego dla danej kategorii żarówki;

7.1.2. w przypadku światła wyposażonego w niewymienne źródło światła (żarówki i inne) o napięciu odpowiednio 6,75 V, 13,5 V lub 28,0 V.

7.1.3. W przypadku układu z elektronicznym urządzeniem sterowniczym źródła światła lub regulatorem zmiennego natężenia światła stanowiącym element światła(4), podając na wejściu obwodu światła napięcie określone przez producenta lub, jeżeli nie zostało one podane, odpowiednio napięcie 6,75 V, 13,5 V lub 28 V.

7.1.4. W przypadku układu z elektronicznym urządzeniem sterowniczym źródła światła lub regulatorem zmiennego natężenia światła niestanowiącym elementu światła, na wejściu obwodu światła podaje się napięcie określone przez producenta.

7.2. Jednak w przypadku kierunkowskazu kategorii 2b zasilanego za pośrednictwem regulatora zmiennego natężenia światła w celu uzyskania zmiennego natężenie światła, pomiary fotometryczne przeprowadza się zgodnie z opisem wnioskodawcy.

7.3. Laboratorium wykonujące badania homologacyjne wymaga od producenta dostarczenia urządzenia sterowniczego źródła światła lub regulatora zmiennego natężenia światła służących do zasilania źródła światła oraz stosownych funkcji.

7.4. Napięcie doprowadzane do światła zapisuje się w formularzu zawiadomienia stanowiącym załącznik 2 do niniejszego regulaminu.

7.5. Określa się granice powierzchni widocznej w kierunku osi odniesienia kierunkowskazu. Jednak w przypadku kierunkowskazów kategorii 5 i 6 określa się granice powierzchni wysyłającej światło.

8. BARWA EMITOWANEGO ŚWIATŁA

Światło emitowane w obrębie pola rozsyłu światła określonego w pkt 2 załącznika 4 ma barwę pomarańczową. Warunki badania określone są w załączniku 5 do niniejszego regulaminu. Poza tym obszarem nie powinny występować gwałtowne zmiany barwy światła. Powyższe wymagania mają zastosowanie również w obrębie zmiennego natężenia światła emitowanego przez kierunkowskazy kategorii 2b.

9. ZMIANA TYPU KIERUNKOWSKAZU W POJAZDACH SILNIKOWYCH I ICH PRZYCZEPACH I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI

9.1. O każdej zmianie typu kierunkowskazu powiadamia się organ administracji, który udzielił homologacji typu. Organ taki może wówczas:

9.1.1. uznać, że wprowadzone modyfikacje prawdopodobnie nie będą miały istotnego negatywnego skutku, i że w każdym razie urządzenie nadal spełnia wymogi; lub

9.1.2. zażądać kolejnego sprawozdania z badań od upoważnionej placówki technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań.

9.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostaną powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie homologacji, z podaniem zmiany, w trybie określonym w pkt 4.1.4 powyżej.

9.3. Właściwy organ udzielający rozszerzenia homologacji, przydziela takiemu rozszerzeniu odpowiedni numer seryjny i powiadamia o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

10. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w aneksie 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i spełniać następujące wymagania:

10.1. Kierunkowskazy homologowane na podstawie niniejszego regulaminu są wytwarzane tak, aby były zgodne z homologowanym typem, spełniając warunki określone w pkt 6. i 8 powyżej.

10.2. Wymaga się spełnienia minimalnych wymagań dotyczących procedur kontroli zgodności produkcji, określonych w załączniku 6 do niniejszego regulaminu.

10.3. Wymaga się spełnienia minimalnych wymagań w zakresie pobierania próbek przez inspektora, określonych w załączniku 7 do niniejszego regulaminu.

10.4. Organ, który udzielił homologacji typu może w dowolnym czasie zweryfikować metody kontroli zgodności stosowane w poszczególnych zakładach produkcyjnych. Weryfikacji takich dokonuje się zazwyczaj co dwa lata.

11. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI

11.1. Homologacja udzielona na urządzenie zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymienionych powyżej wymogów.

11.2. Jeżeli Umawiająca się Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofnie uprzednio udzieloną homologację, zobowiązana jest ona bezzwłocznie powiadomić o tym pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

12. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI

Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji urządzenia homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, musi poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego powiadomienia organ ten informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia 1958 stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zawiadomienia zgodny z wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

13. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPRAWNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI

Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz organów administracyjnych udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.

14. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

14.1. Począwszy od oficjalnej daty wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01, żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji EKG zgodnie z niniejszym regulaminem, zmienionym suplementem 8 do serii poprawek 01.

14.2. Po upływie 24 miesięcy od jego wejścia w życie Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji EKG tylko typom kierunkowskazów zgodnym z wymogami niniejszego regulaminu, zmienionego suplementem 8 do serii poprawek 01.

14.3. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić udzielenia rozszerzenia homologacji na typy pojazdów spełniające wymagania poprzednich serii poprawek do niniejszego regulaminu.

14.4. W czasie 12-miesięcznego okresu następującego po dacie wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin zobowiązane są nadal udzielać homologacji typom kierunkowskazów, które spełniają wymagania niniejszego regulaminu zmienionego poprzednimi seriami zmian.

14.5. Homologacje EKG udzielone zgodnie z niniejszym regulaminem przed upływem 12 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu oraz wszelkie udzielone potem rozszerzenia homologacji, w tym zgodnie z poprzednią serią poprawek, pozostają w mocy na czas nieokreślony. Jeżeli typ kierunkowskazu, który otrzymał homologację zgodnie z poprzednimi seriami poprawek, spełnia wymagania niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 8 do serii poprawek 01, Umawiająca się Strona, która udzieliła homologacji, powiadamia o tym pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin.

14.6. Żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji typu dla kierunkowskazu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem z uwzględnieniem suplementu 8 do serii poprawek 01.

14.7. Przed upływem 36 miesięcy od wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu żadna Umawiająca się Strona stosująca niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji typu kierunkowskazu homologowanego zgodnie z poprzednią serią poprawek do niniejszego regulaminu.

14.8. Po upływie 36 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu, Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą zabronić sprzedaży typu kierunkowskazu, który nie spełnia wymogów suplementu 8 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu, chyba że dany kierunkowskaz jest przeznaczony jako część zamienna do zamontowania w użytkowanych już pojazdach.

14.9. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal będą udzielać homologacji kierunkowskazom w oparciu o poprzednie serie poprawek, pod warunkiem że kierunkowskazy są częściami zamiennymi przeznaczonymi do montowania w użytkowanych już pojazdach.

14.10. Począwszy od oficjalnej daty wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01, żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może zakazać montażu w pojeździe kierunkowskazu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, zmienionym suplementem 8 do serii poprawek 01.

14.11. Przez okres 48 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin będą nadal zezwalać na montaż w pojeździe kierunkowskazów homologowanych zgodnie z niniejszym regulaminem zmienionym poprzednimi seriami poprawek.

14.12. Po upływie 48 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą zakazać montażu kierunkowskazu niespełniającego wymogów niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 8 do serii poprawek 01 w nowym pojeździe, który krajową homologację typu lub homologację indywidualną uzyskał po upływie więcej niż 24 miesięcy od wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu.

14.13. Po upływie 60 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą zabronić montowania kierunkowskazu, który nie spełnia wymogów niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 8 do serii poprawek 01, w nowym pojeździe zarejestrowanym po raz pierwszy po upływie więcej niż 60 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 8 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu.

14.14. Istniejące homologacje świateł kierunkowskazów kategorii 3 i 4 homologowanych zgodnie z niniejszym regulaminem przed wprowadzeniem suplementu 16 do serii poprawek 01 pozostają w mocy na czas nieokreślony.

______

(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, ostatnio zmieniony poprawką 4).

(2) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 - Hiszpania, 10 - Serbia, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 - Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45- Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki, 48 - Nowa Zelandia, 49 - Cypr, 50 - Malta, 51 - Republika Korei, 52 - Malezja, 53 - Tajlandia, 54 i 55 (numery wolne), 56 - Czarnogóra, 57 (numer wolny) oraz 58 - Tunezja. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a o przydzielonych w ten sposób numerach powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych.

(3) Dobrą widoczność (meteorologiczny zasięg optyczny MOR > 2 000 m, zdefiniowany zgodnie z WMO, Guide to Meteorological Instruments and Methods of Observation, Sixth Edition, ISBN: 92-63-16008-2, pkt 1.9.1/1.9.11, Genewa 1996) i czystą szybę.

(4) Do celów niniejszego regulaminu określenie "stanowiący element światła" oznacza element fizycznie wbudowany w obudowę światła lub element zewnętrzny, oddzielny od obudowy światła lub nie, który producent światła dostarcza wraz ze światłem jako część składową systemu światła.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Kategorie kierunkowskazów: wymagane minimalne kąty rozsyłu światła w przestrzeni dla poszczególnych kategorii kierunkowskazów(1)

We wszystkich przypadkach minimalne pionowe kąty rozsyłu światła kierunkowskazów w przestrzeni wynoszą 15° ponad oraz 15° poniżej płaszczyzny poziomej, z wyjątkiem:

a) świateł kierunkowskazów umieszczonych na wysokości nie większej niż 750 mm ponad podłożem, dla których wynoszą one 15° ponad oraz 5° poniżej płaszczyzny poziomej;

b) świateł kierunkowskazów kategorii 6, dla których wynoszą one 30° ponad oraz 5° poniżej płaszczyzny poziomej

Minimalne kąty widoczności w poziomie

Kierunkowskazy z przodu pojazdu:

Kategoria 1: przeznaczone do stosowania w odległości nie mniejszej niż 40 mm od reflektora;

Kategoria 1a: przeznaczone do użytku w odległości większej niż 20 mm i mniejszej niż 40 mm od reflektora;

Kategoria 1b: przeznaczone do użytku w odległości mniejszej niż 20 mm od reflektora;

Na płaszczyźnie H i powyżej dla wszystkich świateł. Poniżej płaszczyzny H dla świateł przeznaczonych dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 lub N3.

grafika

Płaszczyzna H: "płaszczyzna pozioma przechodząca przez środek odniesienia światła"

Kategorie 2a i 2b: kierunkowskazy z tyłu pojazdu

Kategoria 2a: tylne światła kierunkowskazów o stałym natężeniu światła

Kategoria 2b: tylne światła kierunkowskazów o zmiennym natężeniu światła

grafika

Kategorie 5 i 6: Dodatkowe boczne kierunkowskazy przeznaczone do użycia w pojeździe wyposażonym również w kierunkowskazy kategorii 1, 1a lub 1b i 2a lub 2b

grafika

______

(1) Kąty ukazane w tych ustawieniach są odpowiednie dla kierunkowskazów montowanych z prawej strony pojazdu. Strzałki na schematach wskazują przód pojazdu.

ZAŁĄCZNIK  2

ZAWIADOMIENIE

ZAŁĄCZNIK  3

UKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI

grafika

Urządzeniem opatrzone powyższym znakiem homologacji to urządzenie kategorii 4 (przednie światło kierunkowskazu), któremu udzielono homologacji we Włoszech (E3), pod numerem 216, które może być również użyte w zespole dwóch świateł. Strzałka pozioma wskazuje, w jakim położeniu urządzenie to, w przypadku gdy nie może być zamontowane po dowolnej stronie pojazdu, ma zostać zamontowane. Strzałka wskazuje przód pojazdu. Strzałka pionowa wychodząca z poziomego odcinka i skierowana w dół wskazuje dopuszczalną wysokości montażu tego urządzenia niewiększą niż 750 mm ponad podłożem.

Numer umieszczony blisko symbolu "4D" wskazuje, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 6 zmienionego serią poprawek 01.

Poniżej pokazano kierunki wskazywane przez strzałki stosowane w znakach homologacji, zgodnie z kategorią urządzenia:

grafika

Uwaga: Numer homologacji i dodatkowe symbole umieszcza się w pobliżu okręgu, powyżej lub poniżej litery "E" albo z prawej lub z lewej strony tej litery. Cyfry numeru homologacji muszą znajdować się po tej samej stronie litery "E" oraz muszą być zwrócone w tym samym kierunku. Należy unikać stosowania cyfr rzymskich jako numerów homologacji, aby zapobiec pomyleniu ich z innymi symbolami.

Rysunek 2

Uproszczone oznaczenia świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, jeżeli co najmniej dwa światła stanowią część tego samego zespołu

Linie pionowe i poziome określają schematycznie kształt urządzenia sygnalizacji świetlnej. Nie stanowią one części znaku homologacji.

grafika

Uwaga: Podane powyżej trzy przykłady znaku homologacji (wzory A, B i C) stanowią możliwe warianty oznakowania urządzenia świetlnego, gdy dwa lub więcej świateł stanowi część tego samego zespołu świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych.

Przykłady te wskazują, że urządzenie homologowano w Niderlandach (E4) pod numerem 3333 i obejmuje ono:

tylne światło kierunkowskazu o zmiennym natężeniu światła (kategorii 2b) homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 6,

czerwone tylne (boczne) światło pozycyjne o zmiennym natężeniu światła (R2), homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 7,

tylne światło przeciwmgłowe o zmiennym natężeniu światła (F2) homologowane zgodnie z regulaminem nr 38 w jego pierwotnej wersji,

tylne światło cofania (AR) homologowane zgodnie z regulaminem nr 23 w jego pierwotnej wersji,

światło stopu o zmiennym natężeniu światła (S2) homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 7.

grafika

Uwaga: Powyżej podano trzy przykłady oznakowania urządzenia oświetlenia opatrzonego znakiem homologacji odnoszące się do:

przedniego światła pozycyjnego homologowanego zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 7,

reflektora ze światłem mijania przeznaczonym dla ruchu prawo- i lewostronnego oraz światłem drogowym o maksymalnej światłości z przedziału 86 250-101 250 cd, homologowanego zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 20,

przedniego światła przeciwmgłowego homologowanego zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 19,

przedniego światła kierunkowskazu kategorii 1a homologowanego zgodnie z serią poprawek 01do regulaminu nr 6.

Rysunek 3

Światło wzajemnie sprzężone z reflektorem

grafika

Powyżej podano przykład oznakowania szyby przeznaczonej dla różnych typów reflektorów,

a mianowicie: reflektora ze światłem mijania przeznaczonym dla ruchu prawo- i lewostronnego oraz światłem drogowym o światłości maksymalnej wynoszącej między 86 250 a 101 250 cd, homologowanego w Niemczech (E1) zgodnie z wymaganiami regulaminu nr 8 z uwzględnieniem serii poprawek 04; sprzężonego wzajemnie z przednim kierunkowskazem homologowanym zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 6;

lub: reflektora ze światłem mijania przeznaczonym dla ruchu prawo- i lewostronnego oraz światłem drogowym, homologowanego w Niemczech (E1) zgodnie z wymaganiami regulaminu nr 1 z uwzględnieniem serii poprawek 01, które jest sprzężone wzajemnie z takim samym przednim kierunkowskazem jak określono powyżej;

lub nawet: któregokolwiek z wyżej wymienionych reflektorów homologowanych jako światło pojedyncze.

Na obudowie reflektora umieszcza się wyłącznie ważny numer homologacji, na przykład:

grafika

Rysunek 4

Oznaczenie dla świateł niezależnych

grafika

Powyższy przykład odnosi się do oznakowania szyby przeznaczonej dla różnych typów reflektorów. Te znaki homologacji wskazują, że urządzenie zostało homologowane w Hiszpanii (E9) pod numerem homologacji 1432 i obejmuje:

tylne światło przeciwmgłowe (F) homologowane zgodnie z regulaminem nr 38 w jego oryginalnej wersji,

tylne światło kierunkowskazu kategorii 2a homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 6,

tylne światło cofania (AR) homologowane zgodnie z regulaminem nr 23 w jego pierwotnej wersji,

czerwone tylne (boczne) światło pozycyjne (R) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7,

światło stopu o jednym poziomie światłości (S1) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7.

Moduły źródła światła

grafika

Moduł źródła światła oznaczony powyższym kodem identyfikacyjnym uzyskał homologację wraz ze światłem homologowanym we Włoszech (E3) pod numerem homologacji 17325.

ZAŁĄCZNIK  4

POMIARY FOTOMETRYCZNE

1. Metody pomiaru

1.1. Podczas pomiarów fotometrycznych należy stosować maskę eliminującą przypadkowe odbicia światła.

1.2. W przypadku zakwestionowania wyników pomiarów pomiary przeprowadza się w taki sposób, aby spełniały następujące wymagania:

1.2.1. odległość pomiaru należy dobrać tak, by można zastosować prawo odwrotności kwadratu odległości;

1.2.2. stosuje się taką aparaturę pomiarową, by apertura kątowa odbiornika naprzeciw środka odniesienia światła wynosiła między 10' a 1°;

1.2.3. Wymóg natężenia oświetlenia dla określonego kierunku obserwacji uważa się za spełniony, jeśli wymóg ten jest spełniony w kierunku o odchyleniu w stosunku do kierunku obserwacji wynoszącym nie więcej niż ćwierć stopnia.

1.3. Jeżeli urządzenie może być zamontowane w pojeździe w kilku różnych położeniach lub w zakresie obejmującym różne położenia, to pomiary fotometryczne powtarza się dla każdego położenia lub dla określonych przez producenta położeń skrajnych w obrębie pola osi odniesienia.

2. Schemat wzorcowego rozsyłu światła w przestrzeni dla świateł kierunkowskazów kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b.

grafika

Dla kierunkowskazów kategorii 6 (zewnętrzna strona pojazdu)

grafika

2.1. Kierunek H = 0° i V = 0° odpowiada osi odniesienia. (Jest to oś pozioma równoległa do środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu, zorientowana w wymaganym kierunku widoczności). Przechodzi ona przez środek odniesienia. Liczby podane na powyższym schemacie określają, dla różnych kierunków pomiaru, światłości minimalne wyrażone jako procent wartości minimalnych wymaganych w tabeli w pkt 6.1:

2.1.1. w kierunku H = 0° i V = 0° dla kategorii 1, 1a, 1b, 2a, 2b a w przypadku kategorii 5 w polu kątowym w kierunku A, jak określono w załączniku 1;

2.1.2. w kierunku H = 5° i V = 0° dla kategorii 6.

2.1.3. Jednak w przypadku gdy urządzenie przeznaczone jest do zamontowania w pojeździe na wysokości nie większej niż 750 mm ponad podłożem, natężenie sprawdza się tylko do 5° w dół.

2.2. W obrębie rozkładu światłości, o którym mowa w pkt 2, przedstawionym schematycznie w formie siatki, rozkład światła powinien być zasadniczo równomierny, w takim zakresie, by światłość w każdym kierunku części pola tworzonej przez linie siatki osiągała co najmniej najniższą minimalną wartość procentową przedstawioną na liniach siatki otaczających dany kierunek.

3. Pomiary fotometryczne świateł

Należy sprawdzić właściwości fotometryczne:

3.1. niewymiennych źródeł światła (żarówki i inne):

z zastosowaniem źródeł znajdujących się już w obudowie światła, zgodnie z odpowiednim podpunktem pkt 7.1 niniejszego regulaminu;

3.2. w przypadku żarówek wymiennych:

w przypadku świateł wyposażonych w żarówki zasilane napięciem 6,75 V, 13,5 V lub 28 V należy skorygować wartość wytwarzanego natężenia światła. Wartość współczynnika korekty jest równa stosunkowi wzorcowego strumienia świetlnego do średniej wartości strumienia świetlnego przy danym napięciu (6,75 V, 13,5 V lub 28 V). Odchylenie rzeczywistej wartości strumienia świetlnego od wartości średniej dla każdej użytej żarówki nie może być większe niż ± 5 %. Zamiennie można użyć żarówkę wzorcową po kolei w każdym położeniu, przy właściwym dla niej wzorcowym strumieniu świetlnym, a następnie zsumować pomiary uzyskane w każdym położeniu.

3.3. W przypadku każdego światła kierunkowskazu, z wyjątkiem świateł wyposażonych w żarówki, wartości natężenia światła zmierzone po upływie jednej minuty i 30 minut świecenia w trybie migania (f = 1,5 Hz, współczynnik wypełnienia 50 %) muszą być zgodne z wymaganymi wartościami minimalnymi i maksymalnymi. Rozkład światłości po upływie jednej minuty świecenia można obliczyć, określając dla każdego badanego punktu stosunek światłości zmierzonej w punkcie HV po jednej minucie i po 30 minutach świecenia, jak określono powyżej.

ZAŁĄCZNIK  5

BARWA POMARAŃCZOWYCH ŚWIATEŁ: WSPÓŁRZĘDNE TRÓJCHROMATYCZNE

Właściwości kolorymetryczne bada się, stosując procedurę opisaną w pkt 7 niniejszego regulaminu.

W przypadku jednakże świateł wyposażonych w niewymienne źródła światła (żarówki i inne) charakterystykę kolorymetryczną sprawdza się przy źródle światła umieszczonym w obudowie światła, zgodnie z odpowiednim podpunktem pkt 7.1 niniejszego regulaminu.

ZAŁĄCZNIK  6

Minimalne wymagania dotyczące zgodności z procedurami kontroli produkcji

1. PRZEPISY OGÓLNE

1.1. Wymagania dotyczące zgodności uważa się za spełnione pod względem mechanicznym i geometrycznym, jeżeli różnice nie przekraczają nieuniknionych odchyłek produkcyjnych w granicach wymagań niniejszego regulaminu.

1.2. Pod względem charakterystyki fotometrycznej, zgodność produkowanych seryjnie reflektorów nie jest kwestionowana, jeżeli podczas badania charakterystyki fotometrycznej dowolnego światła wybranego losowo zgodnie z pkt 7 niniejszego regulaminu:

1.2.1. żadna ze zmierzonych wartości nie odbiega niekorzystnie o więcej niż 20 % od wartości określonych w niniejszym regulaminie;

1.2.2. jeżeli w przypadku kierunkowskazu wyposażonego w wymienne źródło światła wyniki opisanego powyżej badania nie spełniają wymagań, to badania kierunkowskazów należy powtórzyć z użyciem innej żarówki wzorcowej.

1.3. Należy zachować współrzędne trójchromatyczne w czasie badania zgodnego z pkt 7 niniejszego regulaminu.

2. MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE SPRAWDZANIA ZGODNOŚCI PRZEZ PRODUCENTA

Dla każdego typu kierunkowskazu posiadacz znaku homologacji przeprowadza w odpowiednich odstępach czasu co najmniej badania opisane poniżej. Badania przeprowadza się zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu.

Jeżeli w odniesieniu do danego rodzaju badania kontrola wyrywkowa wykaże niezgodność, to pobiera się i bada kolejne próbki. Producent podejmuje stosowne kroki w celu zapewnienia zgodności danej produkcji.

2.1. Charakter badań

W zakres badań zgodności określonych w niniejszym regulaminie wchodzą właściwości foto- i kolorymetryczne.

2.2. Metody stosowane w badaniach

2.2.1. Zasadniczo badania przeprowadza się zgodnie z metodami określonymi w niniejszym regulaminie.

2.2.2. Za zgodą właściwego organu odpowiedzialnego za badania homologacyjne w dowolnym badaniu zgodności przeprowadzanym przez producenta mogą być zastosowane metody równoważne. Obowiązkiem producenta jest udowodnienie, że zastosowane metody są równoważne metodom określonym w niniejszym regulaminie.

2.2.3. Zastosowanie pkt 2.2.1 i 2.2.2 wymaga regularnego wzorcowania aparatury badawczej i jej korelacji z pomiarami przeprowadzonymi przez właściwy organ.

2.2.4. We wszystkich przypadkach metodami odniesienia są metody określone w niniejszym regulaminie, w szczególności do celów kontroli administracyjnej i pobierania próbek.

2.3. Sposób pobierania próbek

Próbki kierunkowskazów wybiera się losowo z jednorodnej partii produkcji. Jednorodna partia oznacza zestaw kierunkowskazów tego samego typu, określonego zgodnie ze stosowaną przez producenta technologią produkcji.

Ocena zasadniczo obejmuje produkcję seryjną z poszczególnych zakładów. Producent może jednak zebrać dane dotyczące tego samego typu z kilku zakładów, z zastrzeżeniem, że zakłady te stosują takie same kryteria jakości i system zarządzania jakością.

2.4. Zmierzone i zarejestrowane właściwości fotometryczne

Próbki świateł poddaje się pomiarom fotometrycznym sprawdzającym spełnienie wartości minimalnych w punktach określonych w załączniku 4 oraz wymaganych współrzędnych trójchromatycznych.

2.5. Kryteria akceptowalności

Producent jest odpowiedzialny za prowadzenie statystycznej analizy wyników badań i za określenie, w porozumieniu z właściwym organem, kryteriów zatwierdzania wytwarzanych przez niego produktów w celu spełnienia wymagań w zakresie sprawdzania zgodności produkcji określonych w pkt 10.1 niniejszego regulaminu.

Stosuje się takie kryteria akceptowalności, by przy poziomie ufności 95 % minimalne prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku kontroli wyrywkowej zgodnie z załącznikiem 7 (pierwsze pobranie próbek) wynosiło 0,95.

ZAŁĄCZNIK  7

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE POBIERANIA PRÓBEK PRZEZ INSPEKTORA

1. PRZEPISY OGÓLNE

1.1. Wymagania dotyczące zgodności uważa się za spełnione pod względem mechanicznym i geometrycznym zgodnie z wymogami niniejszego regulaminu, jeżeli ewentualne różnice nie przekraczają nieuniknionych odchyłek produkcyjnych.

1.2. Pod względem charakterystyki fotometrycznej, zgodność produkowanych seryjnie reflektorów nie jest kwestionowana, jeżeli, podczas badania charakterystyki fotometrycznej dowolnego światła wybranego losowo zgodnie z pkt 7 niniejszego regulaminu:

1.2.1. żadna ze zmierzonych wartości nie odbiega niekorzystnie o więcej niż 20 % od wartości określonych w niniejszym regulaminie;

1.2.2. jeżeli w przypadku kierunkowskazu wyposażonego w wymienne źródło światła wyniki opisanego powyżej badania nie spełniają wymagań, to badania kierunkowskazów powtarza się z użyciem innej żarówki wzorcowej.

1.2.3. Kierunkowskazów z widocznymi wadami nie bierze się pod uwagę.

1.3. Należy zachować zgodność ze współrzędnymi trójchromatycznymi w przypadku badania zgodnego z pkt 7 niniejszego regulaminu.

2. PIERWSZE POBIERANIE PRÓBEK

W pierwszym pobraniu próbek wybiera się losowo cztery kierunkowskazy. Pierwszą próbkę złożoną z dwóch sztuk oznacza się literą A, a drugą próbkę złożoną z dwóch sztuk oznacza się literą B.

2.1. Zgodność nie jest kwestionowana

2.1.1. Po zakończeniu procedury pobierania próbek przedstawionej na rysunku 1 w niniejszym załączniku nie kwestionuje się zgodności świateł kierunkowskazów produkowanych masowo, jeżeli niekorzystne odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł kierunkowskazów wynoszą:

2.1.1.1. Próbka A

A1: jeden kierunkowskaz 0 %

jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

A2: oba kierunkowskazy więcej niż 0 %

ale nie więcej niż 20 %

przejdź do próbki B

2.1.1.2. Próbka B

B1: oba kierunkowskazy 0 %

2.1.2. lub jeżeli dla próbki A spełnione są warunki określone w pkt 1.2.2.

2.2. Zgodność jest kwestionowana

2.2.1. Po zakończeniu procedury pobierania próbek przedstawionej na rysunku 1 w niniejszym załączniku kwestionuje się zgodność kierunkowskazów produkowanych masowo i żąda się od producenta spełnienia wymagań (dostosowania produkcji), jeżeli odchylenia zmierzonych parametrów kierunkowskazów wynoszą:

2.2.1.1. Próbka A

A3: jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 20 %

ale nie więcej niż 30 %

2.2.1.2. Próbka B

B2: w przypadku A2

jeden kierunkowskaz więcej niż 0 %

ale nie więcej niż 20 %

jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

B3: w przypadku A2

jeden kierunkowskaz 0 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 20 %

ale nie więcej niż 30 %

2.2.2. lub, jeżeli dla próbki A nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2.

2.3. Cofnięcie homologacji

Zgodność kwestionuje się i stosuje się pkt 11, jeżeli po zakończeniu procedury pobierania próbek przedstawionej na rysunku 1 w niniejszym załączniku odchylenia zmierzonych wartości parametrów kierunkowskazów wynoszą:

2.3.1. Próbka A

A4: jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 30 %

A5: oba kierunkowskazy więcej niż 20 %

2.3.2. Próbka B

B4: w przypadku A2

jeden kierunkowskaz więcej niż 0 %

ale nie więcej niż 20 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 20 %

B5: w przypadku A2

oba kierunkowskazy więcej niż 20 %

B6: w przypadku A2

jeden kierunkowskaz 0 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 30 %

2.3.3. lub jeżeli dla próbek A i B nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2.

3. POWTÓRNE POBRANIE PRÓBEK

W przypadkach A3, B2 i B3 w terminie dwóch miesięcy od daty powiadomienia konieczne jest ponowne pobranie próbek, podczas którego spośród egzemplarzy wyprodukowanych po dostosowaniu wybiera się trzecią próbkę C dwóch kierunkowskazów oraz czwartą próbkę D dwóch kierunkowskazów.

3.1. Zgodność nie jest kwestionowana

3.1.1. Po zakończeniu procedury pobierania próbek przedstawionej na rysunku 1 w niniejszym załączniku nie kwestionuje się zgodności kierunkowskazów produkowanych masowo, jeżeli odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą:

3.1.1.1. Próbka C

C1: jeden kierunkowskaz 0 %

jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

C2: oba kierunkowskazy więcej niż 0 %

ale nie więcej niż 20 %

przejdź do próbki D

3.1.1.2. Próbka D

D1: w przypadku C2

oba kierunkowskazy 0 %

3.1.2. lub jeżeli warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbki C są spełnione.

3.2. Zgodność jest kwestionowana

3.2.1. Po zakończeniu procedury pobierania próbek przedstawionej na rysunku 1 w niniejszym załączniku kwestionuje się zgodność kierunkowskazów produkowanych masowo i żąda się od producenta spełnienia wymagań (dostosowania produkcji), jeżeli odchylenia zmierzonych parametrów kierunkowskazów wynoszą:

3.2.1.1. Próbka D

D2: w przypadku C2

jeden kierunkowskaz więcej niż 0 %

ale nie więcej niż 20 %

jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

3.2.1.2. lub jeżeli dla próbki C nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2.

3.3. Cofnięcie homologacji

Zgodność kwestionuje się i stosuje się pkt 11, jeżeli po zakończeniu procedury pobierania próbek przedstawionej na rysunku 1 w niniejszym załączniku odchylenia zmierzonych wartości parametrów kierunkowskazów wynoszą:

3.3.1. Próbka C

C3: jeden kierunkowskaz nie więcej niż 20 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 20 %

C4: oba kierunkowskazy więcej niż 20 %

3.3.2. Próbka D

D3: w przypadku C2

jeden kierunkowskaz 0 lub więcej niż 0 %

jeden kierunkowskaz więcej niż 20 %

3.3.3. lub jeżeli dla próbek C i D nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2.

Rysunek 1

grafika

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.177.40

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Regulamin nr 6 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji kierunkowskazów pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep.
Data aktu: 10/07/2010
Data ogłoszenia: 10/07/2010
Data wejścia w życie: 24/03/1998