KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), w związku z jego art. 15 ust. 1 lit. a) i art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) w odniesieniu do dimetoatu, etefonu, fenamifosu, fenarymolu, metamidofosu, metomylu, ometoatu, oksydemetonu metylowego, procymidonu, tiodikarbu i winklozoliny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Udostępnione nowe informacje w zakresie toksykologii, narażenia konsumentów lub spodziewanych pozostałości pestycydów wskazują, że NDP mogą wzbudzać obawy związane z ochroną konsumentów.
(3) W swojej opinii z dnia 20 października 2008 r.(2) w sprawie dimetoatu i ometoatu Urząd uznał w szczególności, że przy obecnych NDP dla kapusty głowiastej, sałaty, kalafiorów, wiśni i czereśni, pszenicy, grochu w strąkach i brukselki istnieje ryzyko, że akceptowane dzienne pobranie i ostra dawka referencyjna zostaną przekroczone dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(4) W swojej opinii z dnia 15 września 2008 r.(3) w sprawie etefonu Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla ananasów, porzeczek, winogron i papryki istnieje ryzyko, że ostra dawka referencyjna zostanie przekroczona dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(5) W swojej opinii z dnia 15 września 2008 r.(4) w sprawie fenamifosu Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla bananów, marchwi, papryki, ogórków, melonów, kapusty głowiastej i buraka cukrowego istnieje ryzyko, że akceptowane dzienne pobranie i ostra dawka referencyjna zostaną przekroczone dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(6) W swojej opinii z dnia 15 września 2008 r.(5) w sprawie fenarymolu Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla bananów, pomidorów i papryki istnieje ryzyko, że ostra dawka referencyjna zostanie przekroczona dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(7) W swojej opinii z dnia 15 września 2008 r.(6) w sprawie metamidofosu Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla moreli, fasoli w strąkach i buraka cukrowego istnieje ryzyko, że ostra dawka referencyjna zostanie przekroczona dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(8) W swojej opinii z dnia 26 września 2008 r.(7) w sprawie metomylu i tiodikarbu Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla winogron, kapusty głowiastej, sałaty, kalafiorów, ziemniaków, pomidorów, bakłażanów, ogórków, grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, lim, mandarynek, brzoskwiń, śliwek, papryki, jabłek, gruszek, pigw, bananów, mango, ananasów, marchwi, selera korzeniowego, rzodkiewki, brukwi, melonów, arbuzów, dyni, kukurydzy cukrowej, brokułów, jarmużu, kalarepy, endywii, pora i buraka cukrowego istnieje ryzyko, że akceptowane dzienne pobranie i ostra dawka referencyjna zostaną przekroczone dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(9) W swojej opinii z dnia 16 września 2008 r.(8) w sprawie oksydemetonu metylowego Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla brukselki, kapusty głowiastej, kalarepy, sałaty i innych warzyw sałatowych, w tym kapustnych, a także jęczmienia, owsa zwyczajnego i buraka cukrowego istnieje ryzyko, że akceptowane dzienne pobranie i ostra dawka referencyjna zostaną przekroczone dla jednej lub wielu grup konsumentów. Urząd uznał również, że możliwe z technicznego punktu widzenia obniżenie granicy oznaczalności (GO), poprawiłoby kontrolę. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla brukselki, kapusty głowiastej, kalarepy, sałaty i innych warzyw sałatowych, w tym kapustnych, a także jęczmienia, owsa zwyczajnego i buraka cukrowego oraz należy obniżyć GO dla wszystkich pozostałych upraw.
(10) W swojej opinii z dnia 21 stycznia 2009 r.(9) 2009 r. w sprawie procymidonu Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla moreli, winogron, truskawek, malin, kiwi, roszpunki warzywnej, pomidorów, papryki, bakłażanów, ogórków, korniszonów, cukinii, brzoskwiń, śliwek, gruszek, melonów, arbuzów, dyni, endywii, rokietty siewnej (rukoli), cykorii warzywnej (liściastej, brukselskiej), fasoli w strąkach, ziaren słonecznika, nasion rzepaku, ziaren soi i produktów pochodzenia zwierzęcego istnieje ryzyko, że akceptowane dzienne pobranie i ostra dawka referencyjna zostaną przekroczone dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(11) W swojej opinii z dnia 16 września 2008 r.(10) w sprawie winklozoliny Urząd uznał, że przy obecnych NDP dla jabłek, gruszek, winogron stołowych, endywii, bakłażanów, kapusty pekińskiej, śliwek, moreli, sałaty, porzeczek, cykorii warzywnej (liściastej, brukselskiej), truskawek, fasoli, chmielu, nasion rzepaku, marchwi, szalotki, dymki, dyni, ketmii jadalnej, rzeżuchy, rokietty siewnej i innych warzyw sałatowych, melonów i arbuzów istnieje ryzyko, że akceptowane dzienne pobranie i ostra dawka referencyjna zostaną przekroczone dla jednej lub wielu grup konsumentów. W związku z tym należy obniżyć obecne NDP dla tych upraw.
(12) Należy określić nowe NDP biorąc pod uwagę opinie Urzędu. Te nowe NDP, zalecane przez Urząd, opierają się na istniejących dopuszczonych zastosowaniach w rolnictwie, które prowadzą do niższych poziomów pozostałości lub, jeżeli nie są one ustalone, opierają się na GO. Jeśli chodzi o etefon na powierzchni ananasów, niniejsze rozporządzenie ustanawia NDP, którego Urząd nie zalecił, ale który określił jako bezpieczny w swojej uzasadnionej opinii.
(13) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty na temat nowych NDP, a ich uwagi w tej sprawie zostały uwzględnione.
(14) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin na zastosowanie zmienionych NDP, w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(16) W celu umożliwienia normalnego wprowadzania do obrotu, przetwarzania i konsumpcji produktów, w rozporządzeniu przewidziano przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane zgodnie z prawem przed zmianą NDP i w przypadku których opinie EFSA wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i nie spotkały się ze sprzeciwem Parlamentu Europejskiego ani Rady,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Androulla VASSILIOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) EFSA scientific report (2008) 172.
(3) EFSA scientific report (2008) 159.
(4) EFSA scientific report (2008) 160.
(5) EFSA scientific report (2008) 161.
(6) EFSA scientific report (2008) 162.
(7) EFSA scientific report (2008) 173.
(8) EFSA scientific report (2008) 227.
(9) EFSA scientific report (2008) 163.
(10) EFSA scientific report (2008) 166.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................