Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnego pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.htmlObejmujący wszystkie obowiązujące teksty w tym:
Suplement 16 do oryginalnej wersji regulaminu - Data wejścia w życie: 13 listopada 2004 r.
1. 1 ZAKRES
Niniejszy regulamin obejmuje nowe opony pneumatyczne przeznaczone głównie do pojazdów należących do kategorii M2, N3, N, O3 i O4(*)(**). Niniejszego regulaminu nie stosuje się jednak do typów opon oznaczonych symbolami indeksu prędkości, które odpowiadają prędkościom niższym niż 80 km/h.
2. DEFINICJE
Do celów niniejszego regulaminu:
2.1. "Typ opony pneumatycznej" oznacza kategorię opon, które nie różnią się między sobą pod względem następujących podstawowych właściwości:
2.1.1. Producent;
2.1.2. Oznaczenie rozmiaru opony;
2.1.3. Kategoria zastosowania;
2.1.4. Budowa (diagonalna; radialna);
2.1.5. Indeks prędkości;
2.1.6. Indeksy nośności; oraz
2.1.7. Przekrój;
2.2. Kategoria zastosowania:
2.2.1. "Opona zwykła" oznacza oponę przeznaczoną do normalnego, codziennego użytkowania drogowego;
2.2.2. "Opona do zastosowań specjalnych" oznacza oponę przeznaczoną do mieszanego zastosowania drogowego i terenowego lub do innych zastosowań specjalnych.
2.2.3. "Opona śniegowa" oznacza oponę, której rzeźba bieżnika, mieszanka bieżnika lub budowa są zasadniczo zaprojektowane tak, aby w warunkach występowania śniegu zapewnić lepszą charakterystykę pracy niż w przypadku zwykłej opony, pod względem zdolności opony do zapoczątkowania i utrzymania ruchu pojazdu.
2.3. "Budowa" opony pneumatycznej oznacza charakterystykę techniczną osnowy opony. W szczególności wyróżnia się następujące typy budowy:
2.3.1. "Diagonalna" określa typ budowy opony pneumatycznej, w którym warstwy kordu sięgają do stopki (kołnierza) opony i są ułożone na przemian pod kątami znacznie mniejszymi niż 90 ° w stosunku do osi bieżnika;
2.3.2. "Radialna" (promieniowa) określa typ budowy opony pneumatycznej, w którym warstwy kordu sięgają do stopki (kołnierza) opony i są ułożone zasadniczo pod kątem 90 ° w stosunku do osi bieżnika, a osnowę stabilizuje ułożone obwodowo i zasadniczo nierozciągliwe opasanie.
2.4. "Stopka" (kołnierz) oznacza tę część opony pneumatycznej, której kształt i budowa umożliwiają założenie i utrzymanie opony na obręczy koła(1);
2.5. "Kord" oznacza włókna, które tworzą tkaninę warstw osnowy w oponie pneumatycznej(1);
2.6. "Warstwa osnowy" oznacza pokrytą gumą warstwę równolegle ułożonego kordu(1);
2.7. "Osnowa" oznacza część opony pneumatycznej, inną niż bieżnik i gumowe ściany boczne, która po napełnieniu opony powietrzem jest odpowiedzialna za przenoszenie obciążeń(1);
2.8. "Bieżnik" oznacza część opony pneumatycznej, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią, zabezpiecza osnowę opony przed uszkodzeniami mechanicznymi i zwiększa jej przyczepność do nawierzchni(1);
2.9. "Ściana boczna" oznacza część opony pneumatycznej, która znajduje się pomiędzy bieżnikiem a powierzchnią, którą przykrywa kołnierz obręczy koła(1);
2.10. "Dolna ściana boczna" oznacza powierzchnię pomiędzy linią największej szerokości przekroju opony a powierzchnią, którą przykrywa kołnierz obręczy koła(1);
2.10.1. Jednakże, w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), termin ten oznacza powierzchnię opony osadzoną na obręczy.
2.11. "Rowek bieżnika" oznacza przestrzeń pomiędzy dwoma sąsiadującymi żeberkami lub klockami rzeźby bieżnika(1);
2.12. "Szerokość przekroju (S)" oznacza odległość liniową pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami ścian bocznych napełnionej powietrzem opony pneumatycznej, z wyłączeniem wyniesień ponad powierzchnię opony, wynikających z oznakowania, elementów ozdobnych bądź wzmocnień lub żebrowania zabezpieczającego oponę przed uszkodzeniem(1);
2.13. "Szerokość całkowita" oznacza odległość liniową pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami ścian bocznych napełnionej powietrzem opony pneumatycznej, włącznie z oznakowaniem, elementami ozdobnymi oraz wzmocnieniami lub żebrowaniem zabezpieczającym oponę przed uszkodzeniem(1);
2.14. "Wysokość przekroju (H)" oznacza odległość równą połowie różnicy pomiędzy średnicą zewnętrzną opony a średnicą nominalną obręczy;
2.15. "Nominalny współczynnik kształtu (Ra)" (profil) oznacza stukrotność liczby otrzymanej przez podzielenie liczby wyrażającej wysokość przekroju (H) przez liczbę wyrażającą nominalną szerokość przekroju (S1), przy czym obie wartości muszą być wyrażone w tych samych jednostkach;
2.16. "Średnica zewnętrzna (D)" oznacza średnicę całkowitą nowej, napełnionej powietrzem opony pneumatycznej(1);
2.17. "Oznaczenie rozmiaru opony" to:
2.17.1. Oznaczenie, w którym zawarte są następujące elementy:
2.17.1.1. Nominalna szerokość przekroju (S1). Szerokość ta musi być wyrażona w mm, z wyjątkiem typów opon, których oznaczenie rozmiaru znajduje się w pierwszej kolumnie w tabelach w załączniku VI do niniejszego regulaminu;
2.17.1.2. Nominalny współczynnik kształtu, z wyjątkiem niektórych typów opon, których oznaczenie rozmiaru znajduje się w pierwszej kolumnie w tabelach w załączniku V do niniejszego regulaminu lub, w zależności od typu opony, nominalna średnica zewnętrzna wyrażona w mm;
2.17.1.3. Liczba umowna "d" (symbol "d"), oznaczająca nominalną średnicę obręczy i odpowiadająca średnicy obręczy wyrażonej za pomocą kodu liczbowego (liczba poniżej 100) lub w milimetrach (liczba powyżej 100). Oznaczenie może zawierać liczby odpowiadające obydwu typom pomiaru;
2.17.1.3.1. Wartości symbolu "d" wyrażone w milimetrach podane są w poniższej tabeli:
Kod nominalnej średnicy obręczy (symbol "d") |
Wartość symbolu "d" wyrażona w mm |
8 |
203 |
9 |
229 |
10 |
254 |
11 |
279 |
12 |
305 |
13 |
330 |
14 |
356 |
15 |
381 |
16 |
406 |
17 |
432 |
18 |
457 |
19 |
482 |
20 |
508 |
21 |
533 |
22 |
559 |
24 |
610 |
25 |
635 |
14,5 |
368 |
16,5 |
419 |
17,5 |
445 |
19,5 |
495 |
20,5 |
521 |
22,5 |
572 |
24,5 |
622 |
26 |
660 |
28 |
711 |
30 |
762 |
2.17.1.4. Oznaczenie konfiguracji opony do obręczy, jeżeli opona jest przeznaczona do montażu na obręczy niestandardowej i konfiguracja ta nie została już wyrażona za pomocą symbolu "d", oznaczającego kod nominalnej średnicy obręczy.
2.18. "Nominalna średnica obręczy (d)" (średnica osadzenia) oznacza średnicę obręczy, do montażu na której przeznaczona jest dana opona(1);
2.19. "Obręcz" oznacza element, na którym osadzona jest stopka opony, stanowiący element nośny dla opony dętkowej, składającej się z opony i dętki, lub dla opony bezdętkowej(1);
2.20. "Obręcz teoretyczna" oznacza obręcz, której szerokość byłaby równa x-krotności nominalnej szerokości przekroju opony; wartość x powinna być określona przez producenta danego typu opony;
2.21. "Obręcz pomiarowa" oznacza obręcz, na którą zakłada się oponę do celów pomiarów rozmiaru;
2.22. "Obręcz badawcza" oznacza obręcz, na którą zakłada się oponę do celów obciążeniowych/-prędkościowych badań trwałościowych;
2.23. "Wyłamywanie się elementów bieżnika" oznacza odpadanie kawałków gumy z bieżnika;
2.24. "Oderwanie kordu" oznacza oddzielenie się kordu od jego powłoki;
2.25. "Rozwarstwienie" oznacza oddzielenie się sąsiadujących warstw osnowy;
2.26. "Oderwanie bieżnika" oznacza oddzielenie się bieżnika od osnowy;
2.27. "Indeks nośności" składa się z jednej lub dwóch liczb oznaczających dopuszczalne obciążenie opony w układzie pojedynczym lub bliźniaczym przy prędkości odpowiadającej właściwemu indeksowi prędkości oraz przy zachowaniu warunków użytkowania określonych przez producenta. Dany typ opony pneumatycznej może posiadać jeden lub dwa zestawy indeksów nośności w zależności od tego, czy stosuje się przepisy pkt 6.2.5. Wykaz ww. indeksów i odpowiadającego im obciążenia podany jest w załączniku IV;
2.28. "Indeks prędkości" oznacza:
2.28.1. Największą wartość prędkości, wyrażoną za pomocą symbolu, przy której opona może być obciążona do nośności wskazanej przez odpowiedni indeks nośności;
2.28.2. Indeksy prędkości podane są w tabeli poniżej(2):
Symbol indeksu prędkości |
Prędkość (km/h) |
F |
80 |
G |
90 |
J |
100 |
K |
110 |
L |
120 |
M |
130 |
N |
140 |
P |
150 |
Q |
160 |
R |
170 |
S |
180 |
T |
190 |
U |
200 |
H |
210 |
2.29. "Tabela zmian nośności w zależności od prędkości" oznacza:
Tabelę w załączniku VIII, przedstawiającą, jako funkcję indeksu nośności i nominalnego indeksu prędkości, zmiany obciążenia, jakie może wytrzymać opona pneumatyczna w warunkach użytkowania z prędkością inną niż ta odpowiadająca jej symbolowi nominalnego indeksu prędkości. Wskazania zmian obciążenia nie stosuje się w przypadku zastosowania dodatkowych symboli nośności i prędkości, wynikających ze stosowania przepisów pkt 6.2.5.
3. OZNACZENIA
3.1. Na oponach pneumatycznych przedstawionych do homologacji powinny znajdować się następujące oznaczenia, umieszczone na obu ścianach bocznych w przypadku opon symetrycznych oraz co najmniej na zewnętrznej ścianie bocznej w przypadku opon asymetrycznych:
3.1.1. Nazwa lub znak towarowy producenta;
3.1.2. Oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;
3.1.3. Oznaczenie budowy opony, podane w sposób następujący:
3.1.3.1. Na oponach diagonalnych: brak oznaczenia lub litera "D";
3.1.3.2. Na oponach radialnych: litera "R" umieszczona przed oznaczeniem średnicy obręczy oraz, nieobowiązkowo, napis "RADIAL" ("RADIALNA");
3.1.4. Symbol lub symbole indeksu prędkości;
3.1.4.1. Oznaczenie nominalnego indeksu prędkości opony w postaci symbolu określonego w pkt 2.28.2. powyżej;
3.1.4.2. Oznaczenie drugiego indeksu prędkości w przypadkach, kiedy stosuje się przepisy pkt 6.2.5. poniżej;
3.1.5. Napis M+S lub M.S lub M&S w przypadku opon śniegowych;
3.1.6. Indeksy nośności zgodnie z definicją w pkt 2.27. niniejszego regulaminu;
3.1.7. Napis "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA"), jeżeli opona przeznaczona jest do używania bez dętki;
3.1.8. Data produkcji w postaci grupy czterech cyfr, przy czym pierwsze dwie wskazują tydzień, zaś ostatnie dwie rok produkcji. Jednakże, oznaczenie to, które może być ograniczone tylko do jednej ściany bocznej, jest nieobowiązkowe w przypadku opon przedstawionych do homologacji przed upływem dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu(3);
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
3.1.9. W przypadku opon, których bieżnik można pogłębić przez nacinanie, wklęsły lub wypukły symbol "grafika" o średnicy co najmniej 20 mm lub napis "REGROOVABLE" ("DO POGŁĘBIANIA BIEŻNIKA") na obu ścianach bocznych;
3.1.10. Oznaczenie, za pomocą wskaźnika "PSI", wartości ciśnienia wewnętrznego w oponach do celów obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych, zgodnie z objaśnieniami w załączniku VII, dodatek 2. Jednakże oznaczenie to, które może być ograniczone tylko do jednej ściany bocznej, jest nieobowiązkowe w przypadku opon przedstawionych do homologacji przed upływem dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu.
3.1.11. W przypadku opon homologowanych po raz pierwszy po 1 marca 2004 r., oznaczenie, o którym mowa w pkt 2.17.1.4., umieszcza się wyłącznie bezpośrednio po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3.
3.1.12. Napis "ET" lub "ML" lub "MPT" w przypadku "Opon do zastosowań specjalnych"(4).
3.1.13. Przyrostek "C" lub "LT" po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3., oraz, jeżeli dotyczy, po oznaczeniu konfiguracji opony do obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.4.:
3.1.13.1. oznaczenie to jest nieobowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, mogą być stosowane w układzie pojedynczym lub bliźniaczym, posiadają w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz przeznaczone są do stosowania w pojazdach silnikowych.
3.1.13.2. oznaczenie to jest obowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, mogą być stosowane wyłącznie w układzie pojedynczym, posiadają indeks nośności większy lub równy 122 oraz przeznaczone są do stosowania w pojazdach silnikowych.
3.1.14. Przyrostek "CP" po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3., oraz, jeżeli dotyczy, po oznaczeniu konfiguracji opony do obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.4. Oznaczenie to jest obowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, posiadają w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz przeznaczone są specjalnie do stosowania w samochodach kempingowych.
3.1.15. Napis "FRT" ("Free Rolling Tyre" - "Opona na koło swobodne") w przypadku opon przeznaczonych do stosowania na kołach osi przyczepy oraz na kołach osi pojazdów silnikowych innych niż przednia oś kierowana i osie pędne.
3.2. Na oponie powinno być wystarczająco dużo wolnego miejsca na umieszczenie znaku homologacji przedstawionego w załączniku II do niniejszego regulaminu.
3.3. W załączniku III do niniejszego regulaminu przedstawiono przykładowy układ oznaczeń opony.
3.4. Oznaczenia, o których mowa w pkt 3.1., oraz znak homologacji, określony w pkt 5.4. niniejszego regulaminu, powinny być wytłoczone na oponie w sposób wklęsły lub wypukły. Oznaczenia powinny być łatwo czytelne oraz, z wyjątkiem oznaczenia, o którym mowa w pkt 3.1.1. powyżej, powinny być umieszczone na co najmniej jednej dolnej ścianie bocznej.
3.4.1. Jednakże w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), oznaczenia mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na ścianie bocznej opony.
4. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI
4.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej składa właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego producenta lub jego należycie umocowany przedstawiciel. We wniosku należy określić:
4.1.1. Oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;
4.1.2. Nazwę handlową lub znak towarowy producenta;
4.1.3. Kategorię zastosowania (opona zwykła, do zastosowań specjalnych lub śniegowa);
4.1.4. Budowę: diagonalną lub radialną;
4.1.5. Indeks prędkości;
4.1.6. Indeksy nośności;
4.1.7. Czy opona jest przeznaczona do stosowania z dętką czy bez dętki;
4.1.8. Wymiary całkowite: całkowitą szerokość przekroju i średnicę zewnętrzną;
4.1.9. Współczynnik "x", o którym mowa w pkt 2.20. powyżej;
4.1.10. Obręcze, na które może być zakładana dana opona;
4.1.11. Obręcz pomiarową i obręcz badawczą;
4.1.12. Wskaźnik ciśnienia pomiarowego i ciśnienia badawczego;
4.1.13. Dodatkowe kombinacje obciążenia i prędkości, w przypadku stosowania przepisów pkt 6.2.5. poniżej.
4.2. Do wniosku o udzielenie homologacji należy dołączyć następujące materiały w trzech egzemplarzach: rysunek lub reprezentatywne zdjęcie rzeźby bieżnika opony oraz rysunek przekroju napełnionej powietrzem opony założonej na obręcz pomiarową, przedstawiający odpowiednie wymiary typu opony przedstawionego do homologacji (patrz pkt 6.1.1. oraz 6.1.2.). Do wniosku należy również dołączyć sprawozdanie z badań wydane przez akredytowane laboratorium badawcze albo jedną lub dwie próbki typu opony, według uznania właściwych organów. Rysunki lub zdjęcia ściany bocznej oraz bieżnika opony należy złożyć po rozpoczęciu produkcji, nie później jednak niż w terminie jednego roku od daty udzielenia homologacji typu.
4.3. Przed udzieleniem homologacji typu, właściwy organ dokona weryfikacji istnienia zadowalających metod kontroli zgodności produkcji.
4.4. W przypadku, kiedy producent opony składa wniosek o udzielenie homologacji typu dla szeregu opon, nie wymaga się oddzielnego obciążeniowego/prędkościowego badania trwałościowego dla każdego typu opony z szeregu. Może być wybrany najbardziej niekorzystny wariant, według uznania organu udzielającego homologacji.
5. HOMOLOGACJA
5.1. Homologacji danego typu opony udziela się, jeżeli typ opony pneumatycznej przystawiony do
homologacji na mocy niniejszego regulaminu spełnia wymogi określone w pkt 6 poniżej.
5.2. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru (obecnie 00, co odpowiada regulaminowi w oryginalnej wersji) oznaczają serię poprawek obejmujących ostatnie główne zmiany dostosowujące regulamin do postępu technicznego przed datą udzielenia homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi opony pneumatycznej.
5.3. Zawiadomienie o udzieleniu lub odmowie udzielenia homologacji danego typu opony pneumatycznej na mocy niniejszego regulaminu zostaje przekazane Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin w postaci formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.
5.4. Na każdej oponie pneumatycznej zgodnej z typem opony homologowanym na mocy niniejszego regulaminu, dodatkowo oprócz oznaczeń wymaganych na mocy pkt 3.1. powyżej, w miejscu określonym w pkt 3.2. powyżej, umieszcza się w sposób widoczny międzynarodowy znak homologacji składający się z:
5.4.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(5); oraz
5.4.2. numeru homologacji.
5.5. Znak homologacji powinien być łatwy do odczytania i nieusuwalny.
5.6. Przykładowy układ znaku homologacji podano w załączniku II do niniejszego regulaminu.
5.7. Ponowne bieżnikowanie zgodnie z regulaminem nr 109.
W przypadku, kiedy w czasie produkcji danego typu opony producent otrzyma nową homologację zezwalającą na umieszczenie na tym samym typie opony opisu eksploatacyjnego wskazującego na wyższy indeks nośności lub inny symbol indeksu prędkości niż poprzednie oznaczenie oraz kiedy producent opony zezwala na ponowne bieżnikowanie wcześniej wyprodukowanego typu opony i oznaczenie takiego typu nowym opisem eksploatacyjnym, to producent opony zobowiązany jest do wypełnienia dokumentu komunikatu stanowiącego załącznik IX do niniejszego regulaminu oraz przekazania tego dokumentu organowi, który udzielił nowej homologacji typu. Jeżeli zezwolenie na zmianę oznaczeń na wyższe dotyczy tylko opon pochodzących z określonego zakładu produkcyjnego lub produkowanych w określonym czasie, to dokument komunikatu powinien zawierać odpowiednie informacje niezbędne do zidentyfikowania takich opon.
Organ udzielający homologacji typu przekaże powyższą informację Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin. Producenci opon lub organy udzielające homologacji typu są zobowiązani do udzielenia powyższej informacji na życzenie dowolnego zakładu bieżnikowania akredytowanego na mocy przepisów regulaminu nr 109.
6. SPECYFIKACJE
6.1. Wymiary opon
6.1.1. Szerokość przekroju opony
6.1.1.1. Szerokość przekroju oblicza się za pomocą następującego wzoru:
S = S1 + K (A - A1),
gdzie:
S = "szerokość przekroju" wyrażona w milimetrach i zmierzona na obręczy pomiarowej;
S1 = "nominalna szerokość przekroju" w milimetrach, podana na ścianie bocznej opony jako część wymaganego oznaczenia opony;
A = szerokość obręczy pomiarowej w milimetrach, podana przez producenta w opisie;
A1 = szerokość obręczy teoretycznej w milimetrach.
Przyjmuje się, że wartość A1 równa się wartości S1 pomnożonej przez współczynnik x określony przez producenta, natomiast wartość K jest równa 0,4.
6.1.1.2. Jednakże, dla istniejących typów opon, których oznaczenie znajduje się w pierwszej kolumnie tabel w załączniku V do niniejszego regulaminu, za szerokość przekroju przyjmuje się wartość podaną w ww. tabelach i odpowiadającą danemu oznaczeniu rozmiaru opony.
6.1.1.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), przyjmuje się, że wartość K jest równa 0,6.
6.1.2. Średnica zewnętrzna opony
6.1.2.1. Średnicę zewnętrzną opony oblicza się za pomocą następującego wzoru:
D = d + 2H
gdzie:
D średnica zewnętrzna wyrażona w milimetrach;
D liczba umowna określona w pkt 2.17.1.3. powyżej, wyrażona w milimetrach;
S1 nominalna szerokość przekroju wyrażona w milimetrach;
Ra nominalny współczynnik kształtu;
H nominalna wysokość przekroju wyrażona w milimetrach i równa S1 x 0,01 Ra.
Wszystkie wartości powinny być zgodne z oznaczeniem opony podanym na ścianie bocznej opony zgodnie z wymogami pkt 3.4. powyżej.
6.1.2.2. Jednakże, dla istniejących typów opon, których oznaczenie znajduje się w pierwszej kolumnie tabel w załączniku V do niniejszego regulaminu, za średnicę zewnętrzną przyjmuje się wartość podaną w ww. tabelach i odpowiadającą danemu oznaczeniu rozmiaru opony.
6.1.2.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), za średnicę zewnętrzną przyjmuje się wartość podaną w oznaczeniu rozmiaru opony na ścianie bocznej opony.
6.1.3. Metoda pomiaru opon pneumatycznych
Wymiary opon pneumatycznych mierzy się zgodnie z procedurą opisaną w załączniku VI do niniejszego regulaminu.
6.1.4. Specyfikacje dotyczące szerokości przekroju opony
6.1.4.1. Szerokość całkowita opony może być mniejsza niż szerokość lub szerokości przekroju określone zgodnie z pkt 6.1.1. powyżej.
6.1.4.2. Wartość szerokości całkowitej opony może przekraczać tę wartość o 4% w przypadku opon radialnych i o 8 % w przypadku opon diagonalnych. Jednakże, w przypadku opon o nominalnej szerokości przekroju większej niż 305 mm, przeznaczonych do stosowania w układzie bliźniaczym, wartość określona zgodnie z pkt 6.1.1. powyżej nie może być przekroczona o więcej niż 2 % w przypadku opon radialnych o nominalnym współczynniku kształtu większym od 60 lub 4 % w przypadku opon diagonalnych.
6.1.4.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), całkowita szerokość opony w dolnej części opony jest równa nominalnej szerokości obręczy, na którą założona jest dana opona, podanej przez producenta w opisie, powiększonej o 27 mm.
6.1.5. Specyfikacje dotyczące średnicy zewnętrznej opony
Średnica zewnętrzna opony nie może być mniejsza od wartości Dmin i większa od wartości Dmax, obliczonych za pomocą następujących wzorów:
Dmin = d + (2H × a)
Dmax = d + (2H × b)
gdzie:
6.1.5.1. W przypadku rozmiarów wymienionych w załączniku V i w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), nominalna wysokość przekroju H jest równa:
H = 0,5 (D-d) - objaśnienia symboli w pkt 6.1.2.1.
6.1.5.2. W przypadku pozostałych rozmiarów niewymienionych w załączniku V
"H" i "d" są określone jak w pkt 6.1.2.1.
6.1.5.3. Współczynniki "a" i "b" wynoszą odpowiednio:
6.1.5.3.1. Współczynnik "a" = 0,97
6.1.5.3.2. Współczynnik "b"
|
Radialne |
Diagonalne |
Opony do zastosowań zwykłych |
1,04 |
1,07 |
Opony do zastosowań specjalnych |
1,06 |
1,09 |
6.1.5.3.3. W przypadku opon śniegowych, wartość średnicy zewnętrznej (Dmax) określona zgodnie z powyższym może być przekroczona o 1 %.
6.2. Obciążeniowe/prędkościowe badania trwałościowe
6.2.1. Każdy typ opony pneumatycznej musi zostać poddany co najmniej jednemu obciążeniowemu/-prędkościowemu badaniu trwałościowemu wykonanemu zgodnie z procedurą opisaną w załączniku VII do niniejszego regulaminu.
6.2.2. Uznaje się, że dana opona uzyskała pozytywny wynik w badaniu trwałościowym, jeżeli po wykonaniu badania opona nie wykazuje żadnego rozwarstwienia, oderwania bieżnika, oderwania kordu, wyłamywania się elementów bieżnika ani przerwania kordu.
6.2.3. Średnica zewnętrzna opony, zmierzona po upływie sześciu godzin od zakończenia obciążeniowego/prędkościowego badania trwałościowego, nie może różnić się o więcej niż 3,5 % w stosunku do wartości średnicy zewnętrznej zmierzonej przed wykonaniem badania.
6.2.4. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej w odniesieniu do kombinacji obciążenia/prędkości podanych w tabeli w załączniku VIII, nie wymaga się wykonania badania trwałościowego określonego w pkt 6.2.1. powyżej w odniesieniu do wartości obciążenia i prędkości innych niż wartości nominalne.
6.2.5. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej, który posiada dodatkową kombinację obciążenia/prędkości oprócz kombinacji, która podlega zmianom obciążenia w zależności od prędkości zgodnie z tabelą w załączniku VIII, badanie trwałościowe opisane w pkt 6.2.1. powyżej należy wykonać również na drugiej oponie tego samego typu przy zastosowaniu dodatkowej kombinacji obciążenia i prędkości.
7. ZMIANA I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU OPONY
7.1. Każda zmiana typu opony wymaga powiadomienia służb administracyjnych, które udzieliły homologacji typu opony. W takim przypadku, służby administracyjne mogą:
7.1.1. Uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dana opona spełnia dalej odpowiednie wymogi; lub
7.1.2. Zażądać dodatkowego sprawozdania z badań przeprowadzonych przez służby techniczne odpowiedzialne za takie badania.
7.2. Zmiana rzeźby bieżnika opony nie wymaga powtórnego przeprowadzenia badań określonych w pkt 6 niniejszego regulaminu.
7.3. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostaną powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie homologacji, z określeniem zmiany, zgodnie z procedurą określoną w pkt 5.3. powyżej.
7.4. Właściwy organ, który udzielił rozszerzenia homologacji, przyznaje numer seryjny każdemu takiemu rozszerzeniu i powiadamia o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.
8. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i następującymi wymogami:
8.1. Opony homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem powinny być tak wytwarzane, aby spełniając wymogi określone w pkt 6. powyżej, odpowiadały homologowanemu typowi.
8.2. Właściwy organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod kontroli zgodności produkcji, stosowanych w każdej jednostce produkcyjnej. W przypadku każdej jednostki produkcyjnej, normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata.
9. SANKCJE ZA NIEZGODNOŚĆ PRODUKCJI
9.1. Homologacja typu opony pneumatycznej na mocy niniejszego regulaminu może być cofnięta, jeżeli nie jest spełniony wymóg określony w pkt 8.1. powyżej lub opony pobrane z serii uzyskały negatywny wynik w badaniach określonych w wyżej wymienionym punkcie.
9.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanowi cofnąć homologację, której uprzednio udzieliła, niezwłocznie powiadomi o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.
10. OSTATECZNE ZAPRZESTANIE PRODUKCJI
Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji typu opony pneumatycznej homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, jest zobowiązany poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego komunikatu, organ ten poinformuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.
11. NAZWY I ADRESY SŁUŻB TECHNICZNYCH ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZANIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ SŁUŻB ADMINISTRACYJNYCH
11.1. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zobowiązane są do przekazania Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazw i adresów służb technicznych przeprowadzających badania homologacyjne oraz, jeżeli dotyczy, akredytowanych laboratoriów badawczych oraz służb administracyjnych udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie homologacji, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
11.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin mogą korzystać z usług laboratoriów producentów opon oraz mogą wyznaczyć na akredytowane laboratoria badawcze te spośród nich, które są położone na terytorium danej Strony lub na terytorium innej Strony Porozumienia na mocy umowy wstępnej dotyczącej takiej procedury, zawartej przez właściwy wydział administracyjny takiej Strony.
11.3. Jeżeli Strona Porozumienia stosuje przepisy pkt 11.2. powyżej, to w czasie badań, według swojego uznania, może być reprezentowana przez jedną lub więcej osób przez siebie wybranych.
Rysunek poglądowy
(patrz pkt 2. regulaminu)
grafika
______(*) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów R.E.3 (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1, ostatnio zmieniony poprawką 4).
(**) W niniejszym regulaminie określone są wymogi dotyczące opon jako elementu. Nie ogranicza to ich instalacji w pojazdach należących do jakiejkolwiek kategorii.".
(1) Patrz rysunek poglądowy.
(2) W celu zachowania spójności, symbole i prędkości podane w powyższej tabeli są identyczne jak w przypadku samochodów osobowych (jak w regulaminie nr 30). Nie należy przyjmować powyższych wartości jako oznaczenia prędkości, z jakimi pojazdy użytkowe wyposażone w dane opony mogą poruszać się po drogach.
(3) Do dnia 1 stycznia 2000 r. data produkcji może być oznaczona za pomocą grupy trzech cyfr, przy czym pierwsze dwie wskazują tydzień, zaś ostatnia rok produkcji.
(4) Oznaczenie to jest obowiązkowe tylko dla typów opon homologowanych na mocy niniejszego regulaminu po dacie wejścia w życie suplementu 14 do regulaminu.
(5) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 - Hiszpania, 10 - Serbia i Czarnogóra, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 - Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki oraz 48 - Nowa Zelandia. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub ich przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymogów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymogów, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.