Decyzja 2008/432/WE zmieniająca decyzję 2006/771/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 maja 2008 r.
zmieniająca decyzję 2006/771/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1937)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/432/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 czerwca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2006/771/WE(2) służy harmonizacji warunków technicznych dla urządzeń bliskiego zasięgu.

(2) W związku z szybkim postępem technicznym i zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa mogą się jednak pojawiać nowe zastosowania urządzeń bliskiego zasięgu, które będą wymagać okresowej aktualizacji warunków harmonizacji widma radiowego.

(3) W dniu 5 lipca 2006 r. Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) stałego mandatu(3) w zakresie aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w związku z rozwojem technologii i rynku w zakresie urządzeń bliskiego zasięgu.

(4) W przedłożonym na podstawie tego mandatu sprawozdaniu(4) z lipca 2007 r. CEPT zaleciła Komisji zmianę szeregu aspektów technicznych w załączniku do decyzji 2006/771/WE.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/771/WE.

(6) Urządzenia pracujące na warunkach określonych w niniejszej decyzji, muszą również spełniać wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(5), tak aby możliwe było efektywne wykorzystanie widma radiowego oraz uniknięcie zakłóceń, co należy wykazać przez zgodność ze zharmonizowaną normą albo przez spełnienie alternatywnych procedur oceny zgodności.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2006/771/WE zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 maja 2008 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 312 z 11.11.2006, s. 66.

(3) Stały mandat udzielony CEPT w zakresie corocznej aktualizacji technicznego załącznika do decyzji Komisji w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu (5 lipca 2006 r.).

(4) RSCOM(07) 58.

(5) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).

ZAŁĄCZNIK 

Zharmonizowane zakresy częstotliwości i parametry techniczne urządzeń bliskiego zasięgu

Rodzaj urządzenia bliskiego

zasięgu

Zakres częstotliwości Maksymalna moc/natężenie pola/ gęstość mocy(1) Dodatkowe parametry regulacyjne/wymagania dotyczące dostępu do widma oraz technik osłabiania zakłóceń(2) Inne ograniczenia(3) Data wdrożenia
Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania(4) 6.765-6.795 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
13,553-13,567 MHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
26,957-27,283 MHz 10 mW zastępczej mocy promieniowanej (e.r.p.), której odpowiada natężenie pola 42 dBμA/m w odległości 10 metrów Z wyjątkiem transmisji sygnałów wizyjnych 1 czerwca 2007 r.
40,660-40,700 MHz 10 mW e.r.p. Z wyjątkiem transmisji sygnałów wizyjnych 1 czerwca 2007 r.
433,050-434,040(5) MHz 1 mW e.r.p.

gęstość mocy: - 13dBm/10 kHz dla modulacji szerokości pasma powyżej 250 kHz

Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
10 mW e.r.p. Aktywność nadajnika (6): 10 % Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 czerwca 2007 r.
434,040-434,790(5) MHz 1 mW e.r.p.

gęstość mocy: - 13dBm/10 kHz dla modulacji szerokości pasma powyżej 250 kHz

Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
10 mW e.r.p. Aktywność nadajnika(6): 10 % Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 czerwca 2007 r.
Aktywność nadajnika(6): 100 % przy odstępie sąsiedniokanałowym do 25 kHz Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
863,000-868,000 MHz 25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE. Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 0,1 % Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania(4) (ciąg dalszy) 868,000-868,600(5) MHz 25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 1 %. Z wyjątkiem transmisji sygnałów wizyjnych 1 października 2008 r.
25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu Z wyjątkiem transmisji 1 października
do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 0,1 %. sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 2008 r.
868,700-869,200(5) MHz 25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 0,1 %. Z wyjątkiem transmisji sygnałów wizyjnych 1 października 2008 r.
25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 0,1 %. Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
869,400-869,650(5) MHz 500 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 10 %.

Odstęp sąsiedniokanałowy musi wynosić 25 kHz, z wyjątkiem sytuacji, kiedy cały zakres może być również używany jako jeden kanał dla szybkiej transmisji danych

Z wyjątkiem transmisji sygnałów wizyjnych 1 października 2008 r.
Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania (4) (ciąg dalszy) 25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 0,1 %. Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
869,700-870,000(5) MHz 5 mW e.r.p. Transmisja głosu dozwolona przy zastosowaniu zaawansowanych technik osłabiania zakłóceń Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i wizyjnych 1 czerwca 2007 r.
25 mW e.r.p. Należy zastosować techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE Jako alternatywę można zastosować aktywność nadajnika(6) na poziomie 0,1 %. Z wyjątkiem transmisji sygnałów akustycznych i głosowych oraz wizyjnych 1 października 2008 r.
2.400-2.483,5 MHz 10 mW zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (e.i.r.p.) 1 czerwca 2007 r.
5.725-5.875 MHz 25 mW e.i.r.p. 1 czerwca 2007 r.
24,150-24,250 GHz 100 mW e.i.r.p. 1 października 2008 r.
61,0-61,5 GHz 100 mW e.i.r.p. 1 października 2008 r.
Urządzenia alarmowe 868,600-868,700 MHz 10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz

Cały zakres częstotliwości może być również używany jako jeden kanał dla szybkiej transmisji danych

Aktywność nadajnika(6): 1,0 %

1 października 2008 r.
869,250-869,300 MHz 10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz Aktywność nadajnika(6): 0,1 % 1 czerwca 2007 r.
869,300-869,400 MHz 10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz Aktywność nadajnika(6): 1,0 % 1 października 2008 r.
869,650-869,700 MHz 25 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz Aktywność nadajnika(6): 10 % 1 czerwca 2007 r.
Urządzenia alarmowe pomocy socjalnej(7) 869,200-869,250 MHz 10 mW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz Aktywność nadajnika(6): 0,1 % 1 czerwca 2007 r.
Urządzenia do zastosowań indukcyjnych(8) 20,050-59,750 kHz 72 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
59,750-60,250 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
60,250-70,000 kHz 69 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
70-119 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
119-127 kHz 66 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
127-140 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
140-148,5 kHz 37,7 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
148,5-5.000 kHz

W następujących zakresach obowiązują wyższe wartości natężenia pola oraz dodatkowe ograniczenia wykorzystania:

- 15 dBμA/m w odległości 10 m w każdej szerokości pasma wynoszącej 10 kHz

Ponadto w przypadku systemów pracujących z szerokością pasma przekraczającą 10 kHz, sumaryczne natężenie pola wynosi - 5 dBμA/m w odległości 10 m

1 października 2008 r.
400-600 kHz - 8 dBμA/m w odległości 10 m Oprócz RFID(9) nie są dopuszczone żadne inne zastosowania 1 października 2008 r.
3.155-3.400 kHz 13,5 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
5.000-30.000 kHz

W następujących zakresach obowiązują wyższe wartości natężenia pola oraz dodatkowe ograniczenia wykorzystania:

- 20 dBμA/m w odległości 10 m w każdej szerokości pasma wynoszącej 10 Hz

Ponadto w przypadku systemów pracujących z szerokością pasma przekraczającą 10 kHz, sumaryczne natężenie pola wynosi - 5 dBμA/m w odległości 10 m

1 października 2008 r.
6.765-6.795 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
7.400-8.800 kHz 9 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
10.200-11.000 kHz 9 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
13.553-13.567 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 czerwca 2007 r.
60 dBμA/m w odległości 10 m Oprócz RFID(9) oraz EAS(10) nie są dopuszczone żadne inne zastosowania 1 października 2008 r.
26.957-27.283 kHz 42 dBμA/m w odległości 10 m 1 października 2008 r.
Aktywne wyroby medyczne do implantacji(11) 9-315 kHz 30 dBμA/m w 10 m odległości Aktywność nadajnika(6): 10 % 1 października 2008 r.
402-405 MHz 25 μW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy: 25 kHz

Inne ograniczenia: pojedyncze nadajniki mogą łączyć sąsiadujące kanały dla zwiększenia szerokości pasma wykorzystując przy tym zaawansowane techniki osłabiania zakłóceń, których parametry działania odpowiadają co najmniej technikom przewidzianym w normach zharmonizowanych przyjętych na mocy dyrektywy 1999/5/WE

1 października 2008 r.
Bezprzewodowe urządzenia do transmisji sygnałów akustycznych(12) 87,5-108,0 MHz 50 nW e.r.p. Odstęp sąsiedniokanałowy do 200 kHz 1 października 2008 r.
863-865 MHz 10 mW e.r.p. 1 czerwca 2007 r.
(1) Państwa członkowskie muszą zezwolić na wykorzystanie widma radiowego do maksymalnych wartości mocy, natężenia pola i gęstości mocy podanych w niniejszej tabeli. Zgodnie z art. 3 ust. 3 decyzji 2006/771/WE państwa członkowskie mogą określić mniej restrykcyjne warunki, tj. zezwolić na wykorzystanie widma przy wyższych wartościach mocy, natężenia pola i gęstości mocy.

(2) Oprócz tych "dodatkowych parametrów regulacyjnych/wymagań dotyczących dostępu do widma oraz technik osłabiania zakłóceń" państwa członkowskie nie mogą określać żadnych innych parametrów ani wymagań dotyczących dostępu do widma oraz technik osłabiania zakłóceń. Możliwość określenia mniej restrykcyjnych warunków w rozumieniu art. 3 ust. 3 decyzji 2006/771/WE oznacza, że państwa członkowskie mogą w określonej komórce zupełnie zrezygnować z parametrów/ wymagań dotyczących dostępu do widma oraz technik osłabiania zakłóceń lub dopuścić wyższe wartości.

(3) Oprócz tych "innych ograniczeń" państwa członkowskie nie mogą określać żadnych dodatkowych ograniczeń wykorzystania widma. Możliwość określenia mniej restrykcyjnych warunków w rozumieniu art. 3 ust. 3 decyzji 2006/771/WE oznacza, że państwa członkowskie mogą zrezygnować z jednego lub z większej liczby tych ograniczeń.

(4) Kategoria ta jest dostępna dla każdego rodzaju zastosowania, które spełnia warunki techniczne (typowe zastosowania to telemetria, zdalne sterowanie, systemy alarmowe, transmisja danych w ogólności i inne podobne zastosowania).

(5) Dla tego zakresu częstotliwości państwa członkowskie muszą umożliwić wszystkie alternatywne warunki wykorzystania.

(6) "Aktywność nadajnika" oznacza współczynnik czasu w dowolnym jednogodzinnym przedziale, w którym urządzenie aktywnie nadaje. Możliwość określenia mniej restrykcyjnych warunków w rozumieniu art. 3 ust. 3 decyzji 2006/771/WE oznacza, że państwa członkowskie mogą dopuścić wyższe wartości dla "aktywności nadajnika".

(7) Urządzenia alarmowe pomocy socjalnej służą ludziom starszym lub osobom niepełnosprawnym, umożliwiając uruchomienie alarmu w przypadku, gdy osoby te znajdują się w stanie zagrożenia.

(8) Kategoria ta obejmuje między innymi: urządzenia służące do unieruchamiania pojazdów, urządzenia służące do identyfikacji zwierząt, systemy alarmowe, wykrywanie kabli, gospodarowanie odpadami, identyfikację osób, bezprzewodowe łącza głosowe, kontrolę dostępu, czujniki zbliżeniowe, systemy antykradzieżowe, w tym antykradzieżowe systemy indukcyjne RF, przesyłanie danych do urządzeń przenośnych, automatyczną identyfikację produktów, bezprzewodowe systemy sterowania i automatyczne pobieranie opłat drogowych.

(9) Kategoria ta obejmuje zastosowania indukcyjne wykorzystywane w identyfikacji radiowej (Radio Frequency Identification, RFID).

(10) Kategoria ta obejmuje zastosowania indukcyjne wykorzystywane w elektronicznej ochronie towarów (Electronic Article Surveillance, EAS).

(11) Kategoria ta obejmuje elementy radiowe aktywnych wyrobów medycznych do implantacji zdefiniowanych w dyrektywie Rady 90/385/EWG z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyrobów medycznych aktywnego osadzania (Dz.U. L 189 z 20.7.1990, s. 17).

(12) Zastosowania w bezprzewodowych urządzeniach do transmisji sygnałów akustycznych, m.in.: głośniki bezprzewodowe; słuchawki bezprzewodowe; słuchawki bezprzewodowe do urządzeń przenośnych, takich jak np. odtwarzacz CD, magnetofon lub odbiornik radiowy; słuchawki bezprzewodowe do użytku w pojazdach, np. z odbiornikiem radiowym lub telefonem komórkowym; douszne monitory odsłuchowe wykorzystywane do transmisji dźwięku podczas koncertów lub innych widowisk scenicznych.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.151.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/432/WE zmieniająca decyzję 2006/771/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu
Data aktu: 23/05/2008
Data ogłoszenia: 11/06/2008
Data wejścia w życie: 11/06/2008