Decyzja 2007/29/WE ustanawiająca środki przejściowe dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzonych do Bułgarii i Rumunii z krajów trzecich przed dniem 1 stycznia 2007 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 grudnia 2006 r.
ustanawiająca środki przejściowe dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzonych do Bułgarii i Rumunii z krajów trzecich przed dniem 1 stycznia 2007 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 7019)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/29/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bułgaria i Rumunia mają przystąpić do Wspólnoty dnia 1 stycznia 2007 r. Pewne produkty pochodzenia zwierzęcego pochodzące z krajów trzecich, wprowadzone do Bułgarii i Rumunii z krajów trzecich przed tą datą, nie są zgodne z odnośnymi przepisami wspólnotowymi określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(1).

(2) Niektóre z tych produktów zostały dopuszczone do swobodnego obrotu w Bułgarii i Rumunii; inne nie zostały jeszcze objęte procedurą celną i nadal podlegają dozorowi celnemu w tych dwóch krajach.

(3) W celu ułatwienia przejścia od istniejącego systemu w Bułgarii i Rumunii do systemu wynikającego ze stosowania prawodawstwa wspólnotowego właściwe jest ustanowienie środków przejściowych dla wprowadzania tych produktów do obrotu.

(4) Należy też zadbać o to, aby produkty, które nie spełniają wymogów, nie były wprowadzane w innych państwach członkowskich. Produkty te powinny być wprowadzane do obrotu wyłącznie na rynkach krajowych w Bułgarii i Rumunii lub wywożone do kraju trzeciego na odpowiednich warunkach. Ponadto, uwzględniając, że obecny system identyfikowalności nie jest zadawalający, produkty niespełniające wymogów nie powinny być przetwarzane przez zakłady posiadające zezwolenie na wysyłkę swoich produktów do Wspólnoty.

(5) Po upływie roku od dnia przystąpienia produkty, które nie zostały jeszcze dopuszczone do swobodnego obrotu w tych dwóch krajach ani wywiezione i pozostają na składzie pod dozorem celnym, powinny zostać zniszczone.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Niniejszą decyzję stosuje się do produktów pochodzenia zwierzęcego, które:

a) są objęte zakresem rozporządzenia Rady (WE) nr 853/2004, ale nie spełniają jego wymogów; oraz

b) zostały wprowadzone do Bułgarii i Rumunii z krajów trzecich przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Artykuł  2

Produkty pochodzenia zwierzęcego dopuszczone do swobodnego obrotu przed dniem 1 stycznia 2007 r.

1.
Produkty, o których mowa w art. 1 ("produkty pochodzenia zwierzęcego"), dopuszczone do swobodnego obrotu w Bułgarii i Rumunii ("nowe państwa członkowskie") przed dniem 1 stycznia 2007 r. mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie na ich rynkach krajowych do dnia 31 grudnia 2007 r.

Produkty pochodzenia zwierzęcego:

a) nie mogą być przetwarzane przez zakłady posiadające zezwolenie na wysyłkę swoich produktów do innych państw członkowskich; oraz

b) w dniu dopuszczenia do swobodnego obrotu muszą posiadać znak krajowy ustanowiony w przepisach krajowych przedmiotowego nowego państwa członkowskiego.

2.
Zgodnie z dyrektywą Rady 89/662/EWG(2), w szczególności jej art. 3, państwa członkowskie gwarantują, że produkty pochodzenia zwierzęcego nie są przedmiotem handlu między państwami członkowskimi.
3.
W drodze odstępstwa od ust. 1 nowe państwa członkowskie mogą do dnia 31 grudnia 2007 r. zezwolić na wywóz produktów pochodzenia zwierzęcego do kraju trzeciego na następujących warunkach:

a) wywóz musi odbywać się zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(3);

b) każda przesyłka musi być bezpośrednio przewieziona do kraju trzeciego pod dozorem właściwego organu, przy czym nie może przekroczyć granic innego państwa członkowskiego;

c) każda przesyłka musi być wywieziona środkiem transportu zaplombowanym przez właściwy organ; plomby muszą być sprawdzone w punkcie wyjścia nowego państwa członkowskiego.

Artykuł  3

Produkty pochodzenia zwierzęcego wprowadzone do nowych państw członkowskich, ale niedopuszczone do swobodnego obrotu przed dniem 1 stycznia 2007 r.

1.
Produkty pochodzenia zwierzęcego wprowadzone do nowych państw członkowskich, ale niedopuszczone do swobodnego obrotu w nowych państwach członkowskich przed dniem 1 stycznia 2007 r., podlegają przepisom ustanowionym w ust. 2 i 3.
2.
Produkty, pochodzenia zwierzęcego mogą być dopuszczone do swobodnego obrotu w nowych państwach członkowskich lub wysłane do kraju trzeciego na warunkach określonych w art. 2.
3.
Od dnia 1 stycznia 2008 r. każda przesyłka produktów pochodzenia zwierzęcego objętych dozorem celnym, zostaje zniszczona pod kontrolą właściwego organu.

Wszelkie koszty zniszczenia zostają nałożone na właściciela przedmiotowej przesyłki.

Artykuł  4

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się z zastrzeżeniem oraz z dniem wejścia w życie Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005 (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).

(2) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(3) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.8.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/29/WE ustanawiająca środki przejściowe dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzonych do Bułgarii i Rumunii z krajów trzecich przed dniem 1 stycznia 2007 r.
Data aktu: 22/12/2006
Data ogłoszenia: 13/01/2007
Data wejścia w życie: 13/01/2007, 01/01/2007