Decyzja 2007/433/WE w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O’Donnell

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 czerwca 2007 r.
w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 2496)

(2007/433/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 2000/29/WE, w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że istnieje niebezpieczeństwo wprowadzenia lub rozprzestrzenienia się na jego terytorium szkodliwego organizmu niewymienionego w załączniku I bądź załączniku II do tej dyrektywy, może tymczasowo podjąć dodatkowe środki niezbędne do ochrony przed tym niebezpieczeństwem.

(2) W związku z obecnością grzyba Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell w formie anamorficznej znanej również jako Fusarium circinatum Nirenberg & O'Donnell w leśnym materiale reprodukcyjnym na północy Półwyspu Iberyjskiego, Hiszpania poinformowała państwa członkowskie oraz Komisję w dniu 16 czerwca 2006 r., że w dniu 26 maja 2006 r. przyjęła środki w ramach krajowego programu zwalczania i kontroli celem zapobieżenia dalszemu wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się na swoim terytorium tego organizmu.

(3) Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell ("szkodliwy organizm") nie znajduje się w wykazie w załącznikach I i II dyrektywy 2000/29/WE. Jednakże sprawozdanie z oceny zagrożenia szkodnikami oparte na ograniczonych dostępnych informacjach naukowych wykazało, że szkodliwy organizm może spowodować zwiększoną obumieralność drzew z gatunku Pinus spp. i uszkodzenia drzewostanu z gatunku Pseudotsuga menziesii. Drzewa te występują w całej Europie, zaś podatność kilku gatunków na działanie szkodliwego organizmu jest duża. Należy zatem podjąć wyszczególnione poniżej tymczasowe środki przeciwko wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie szkodliwego organizmu.

(4) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie w stosunku do wprowadzania lub rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu, oznaczania obszarów porażonych na terytorium Wspólnoty oraz nadzoru nad szkodliwym organizmem na tych obszarach, a także przywozu, produkcji i transportu określonych roślin, włącznie z ich nasionami, na terytorium Wspólnoty, oraz odnośnie do badań dotyczących występowania lub trwałej nieobecności szkodliwego organizmu w państwach członkowskich.

(5) Wyniki stosowania powyższych środków powinny być regularnie poddawane ocenie w 2007 r. i 2008 r., w szczególności na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie. W świetle wyników tej oceny, rozważone zostaną ewentualne dalsze środki.

(6) Jeśli to konieczne, państwa członkowskie powinny dostosować swoje ustawodawstwo celem spełnienia wymogów określonych w niniejszej decyzji.

(7) Wyniki stosowania powyższych środków należy poddać przeglądowi do dnia 1 kwietnia 2008 r.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1) "szkodliwy organizm" oznacza Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell;

2) "określone rośliny" oznaczają rośliny rodzaju Pinus L. oraz gatunek Pseudotsuga menziesii, przeznaczone do uprawy, wraz z ich nasionami i szyszkami dla celów rozmnożeniowych;

3) "miejsce produkcji" oznacza:

– wszelkie działki lub pola uprawiane jako jedna jednostka produkcyjna roślin; miejsca takie mogą obejmować działki produkcyjne uprawiane oddzielnie ze względów fitosanitarnych, lub

– wydzielone szkółki leśne.

Artykuł  2

Środki przeciwko szkodliwemu organizmowi

Zabrania się wprowadzania do Wspólnoty i rozprzestrzeniania na jej terenie przedmiotowego szkodliwego organizmu.

Artykuł  3

Przywóz określonych roślin

Określone rośliny mogą być wprowadzane do Wspólnoty jedynie, jeżeli:

a) są zgodne z wymaganiami określonymi w sekcji I załącznika I, oraz

b) przy wprowadzeniu do Wspólnoty zostaną poddane kontroli oraz, w stosownych przypadkach, testom pod kątem występowania szkodliwego organizmu, zgodnie z art. 13a ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, i zostaną uznane za wolne od tego szkodliwego organizmu.

Artykuł  4

Przemieszczanie określonych roślin we Wspólnocie

Bez uszczerbku dla przepisów sekcji II załącznika II do niniejszej decyzji, określone rośliny pochodzące ze Wspólnoty lub przywożone do Wspólnoty zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji można przemieszczać wyłącznie w ramach terytorium Wspólnoty, jeżeli spełniają one warunki określone w sekcji II załącznika I.

Artykuł  5

Badania i powiadamianie

1.
Państwa członkowskie prowadzą roczne urzędowe badania dotyczące występowania szkodliwego organizmu lub dowodu porażenia przez szkodliwy organizm na swoich terytoriach.

Bez uszczerbku dla art. 16 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE, wyniki tych badań, wraz z wykazem wyznaczonych stref określonych w art. 6 i środkami wskazanymi w sekcji II załącznika II, przekazuje się Komisji oraz pozostałym państwom członkowskim do dnia 15 grudnia każdego roku.

2.
Właściwe organy urzędowe należy niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu wystąpienia lub o potwierdzonym występowaniu szkodliwego organizmu.
Artykuł  6

Ustanowienie wyznaczonych stref

Jeśli wyniki badań, o których mowa w art. 5 ust. 1, lub powiadomienie, o którym mowa w art. 5 ust. 2, potwierdzają występowanie organizmu na danym obszarze lub jeżeli jego występowanie zostało potwierdzone w inny sposób, państwa członkowskie określają wyznaczone strefy oraz podejmują środki urzędowe odpowiednio zgodnie z sekcjami I i II załącznika II.

Artykuł  7

Zgodność

Państwa członkowskie, jeśli to konieczne, zmieniają środki, które przyjęły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się szkodliwego organizmu, tak aby te środki były zgodne z niniejszą decyzją oraz niezwłocznie informują Komisję o takich środkach.

Artykuł  8

Przegląd

Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 marca 2008 r.

Artykuł  9

Adresaci decyzji

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/35/WE (Dz.U. L 88 z 25.3.2006, str. 9).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ŚRODKI NADZWYCZAJNE OKREŚLONE W ART. 3 I 4 NINIEJSZEJ DECYZJI

I. Specjalne wymogi dotyczące przywozu

Bez uszczerbku dla przepisów określonych w załączniku III, część A(1), w załączniku IV, część A(I) (8.1), (8.2), (9), (10) oraz w załączniku IV, część B(7), (8), (9), (10), (11), (12), (16) i (17) do dyrektywy 2000/29/WE, do określonych roślin pochodzących z państw trzecich należy dołączyć świadectwa, o których mowa w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, gdzie stwierdza się w rubryce "deklaracja dodatkowa", że określone rośliny pochodzą z miejsca produkcji zarejestrowanego i nadzorowanego przez państwowe służby ochrony roślin kraju pochodzenia, oraz

a) rośliny te były stale uprawiane w krajach, w których nie występuje szkodliwy organizm; lub

b) były stale uprawiane na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych w kraju pochodzenia przez państwowe służby ochrony roślin tego kraju, zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych. Nazwę obszaru wolnego od szkodników należy podać w rubryce "miejsce pochodzenia"; lub

c) pochodzą z miejsca produkcji, w którym nie zaobserwowano żadnych oznak obecności szkodliwego organizmu podczas oficjalnych kontroli w okresie dwóch lat przed wywozem, oraz zostały przebadane bezpośrednio przed wywozem.

II. Warunki przemieszczania

Bez uszczerbku dla przepisów określonych w sekcji II załączniku II do niniejszej decyzji, w załączniku IV, część A, sekcja II (4) i (5), w załączniku IV, część B (7), (8), (9), (10), (11), (12), (16) i (17) oraz w załączniku V, część A, sekcja I(2.1) oraz II(1.1) do dyrektywy 2000/29/WE, wszystkie określone rośliny pochodzące ze Wspólnoty lub podlegające przywozowi do Wspólnoty zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji, z wyjątkiem małych ilości roślin przeznaczonych do wykorzystania przez ich właściciela lub odbiorcę do celów niehandlowych, pod warunkiem że nie istnieje zagrożenie rozprzestrzenienia się wskazanych organizmów, można przemieszczać w obrębie terytorium Wspólnoty wyłącznie wówczas, gdy dołączono do nich paszport rośliny sporządzony i wydany zgodnie z przepisami dyrektywy 92/105/EWG(1) oraz:

a) były uprawiane stale lub od chwili wprowadzenia ich do Wspólnoty w miejscu produkcji w państwie członkowskim, w którym nie występuje szkodliwy organizm; lub

b) były uprawiane stale lub od chwili wprowadzenia ich do Wspólnoty w miejscu produkcji na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych w kraju pochodzenia przez państwowe służby ochrony roślin danego państwa członkowskiego, zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych; lub

c) pochodzą z miejsca produkcji, w którym nie zaobserwowano żadnych oznak obecności szkodliwego organizmu podczas oficjalnych kontroli w okresie dwóch lat przed wywozem, oraz zostały przebadane bezpośrednio przed wywozem.

______

(1) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, str. 22. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2005/17/WE (Dz.U. L 57 z 3.3.2005, str. 23).

ZAŁĄCZNIK  II

ŚRODKI NADZWYCZAJNE OKREŚLONE W ART. 6 NINIEJSZEJ DECYZJI

I. Ustanowienie wyznaczonych stref

1. Wyznaczone strefy określone w art. 6 składają się z następujących części:

a) strefa porażenia, w której potwierdzono obecność szkodliwego organizmu i która obejmuje wszystkie określone rośliny wykazujące objawy powodowane przez szkodliwy organizm, oraz

b) strefa buforowa o promieniu co najmniej jednego kilometra wokół strefy porażenia.

W przypadku gdy kilka stref buforowych częściowo się pokrywa lub jest blisko siebie położonych należy wyznaczyć szerszą strefę obejmującą odpowiednie wyznaczone strefy oraz obszary pomiędzy nimi.

2. Dokładne rozgraniczenie stref, o których mowa w ust. 1, oparte jest na podstawach naukowych, biologii szkodliwego organizmu i jego wektorów, stopniu porażenia, porze roku oraz na szczegółowym rozmieszczeniu określonych roślin w danym państwie członkowskim.

3. Jeśli występowanie szkodliwego organizmu potwierdzono poza strefą porażenia, należy odpowiednio zmienić granice wyznaczonej strefy.

4. Jeżeli w oparciu o roczne urzędowe badania, o których mowa w art. 5 ust. 1, obecność szkodliwego organizmu w wyznaczonej strefie nie zostanie potwierdzona przez co najmniej dwa kolejne lata, taką strefę likwiduje się, natomiast środki, o których mowa w sekcji II niniejszego załącznika, przestają obowiązywać.

II. Środki podjęte w wyznaczonych strefach

Środki oficjalne, o których mowa w art. 6, które należy podjąć w wyznaczonych strefach, obejmują przynajmniej:

– odpowiednie środki zmierzające do zwalczenia szkodliwego organizmu,

– intensywny nadzór nad obecnością szkodliwego organizmu prowadzony podczas odpowiednich kontroli.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.161.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/433/WE w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O’Donnell
Data aktu: 18/06/2007
Data ogłoszenia: 22/06/2007
Data wejścia w życie: 22/06/2007