uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 1 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2002/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) zmienił dyrektywę Rady 79/373/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie obrotu mieszankami paszowymi(4). Przepis ten dodał punkt do art. 5 ust. 1 dyrektywy 79/373/EWG, zgodnie z którym wymaga się od producentów zwierzęcych mieszanek paszowych wskazania, na wniosek klienta, dokładnego składu danej mieszanki.
(2) Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w swoim wyroku z dnia 6 grudnia 2005 r. w sprawach połączonych C-453/03, C-11/04, C-12/04 i C-194/04(5), orzekł nieważność art. 1 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2002/2/WE w świetle zasady proporcjonalności.
(3) W przypadku orzeczenia o nieważności aktu przyjętego przez instytucje art. 233 Traktatu wymaga od nich podjęcia środków, które zapewnią wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości.
(4) Cel, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa pasz, jest osiągany między innymi poprzez stosowanie przepisów rozporządzeń (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(6) i (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady(7).
(5) Szereg orzeczeń sądowych w państwach członkowskich doprowadził do niejednolitego wdrożenia dyrektywy 2002/2/WE, a przed właściwymi sądami krajowymi toczy się obecnie wiele postępowań dotyczących tej dyrektywy.
(6) Parlament Europejski i Rada nie wprowadzają obecnie więcej dalekosiężnych zmian do podstawowego aktu prawnego, ponieważ w ramach programu upraszczania przepisów prawnych Komisja złożyła obietnicę przygotowania do połowy 2007 r. wniosków w sprawie gruntownych zmian w prawie dotyczącym pasz. Obie instytucje spodziewają się, że w związku z tym ponownie zostanie dokonany przegląd kwestii tak zwanej "otwartej deklaracji" w sprawie składników i oczekują nowych wniosków Komisji uwzględniających zarówno interesy rolników zainteresowanych otrzymaniem dokładnych i szczegółowych informacji na temat składników mieszanek paszowych, jak i interesy przemysłu, któremu zależy na odpowiedniej ochronie tajemnic handlowych.
(7) Artykuł 12 akapit drugi dyrektywy 79/373/EWG, dodany art. 1 ust. 5 dyrektywy 2002/2/WE, nakłada na producentów mieszanek paszowych obowiązek udostępniania na żądanie organom odpowiedzialnym za przeprowadzanie urzędowych kontroli wszelkich dokumentów dotyczących składu mieszanek paszowych, które mają być wprowadzone na rynek, umożliwiając tym samym sprawdzenie dokładności informacji podanych na etykiecie.
(8) Dyrektywa 2002/2/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu | W imieniu Rady |
Parlamentu Europejskiego | G. GLOSER |
H.-G. PÖTTERING | Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 324 z 30.12.2006, str. 34.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2006 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 16 kwietnia 2007 r.
(3)Dyrektywa 2002/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. zmieniająca dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 23).
(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(5) ABNA i inni, Zb.Orz. 2005, str. I-10423.
(6)Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).
(7)Rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz (Dz.U. L 35 z 8.2.2005, str. 1).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.154.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 623/2007/WE zmieniająca dyrektywę 2002/2/WE zmieniającą dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi |
Data aktu: | 23/05/2007 |
Data ogłoszenia: | 14/06/2007 |
Data wejścia w życie: | 15/06/2007, 14/06/2007 |