Dyrektywa 2007/28/WE wprowadzająca zmiany do niektórych załączników dyrektyw Rady 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, chlorfenapyru, folpetu, iprodionu, lambda-cyhalotryny, hydrazydu maleinowego, metalaksylu-M oraz trifloksystrobiny

DYREKTYWA KOMISJI 2007/28/WE
z dnia 25 maja 2007 r.
wprowadzająca zmiany do niektórych załączników dyrektyw Rady 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, chlorfenapyru, folpetu, iprodionu, lambda-cyhalotryny, hydrazydu maleinowego, metalaksylu-M oraz trifloksystrobiny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG państwa członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane do określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) odzwierciedlają minimalne ilości pestycydów zużyte w celu zapewnienia skutecznej ochrony roślin, stosowane w taki sposób, aby pozostałości były możliwie jak najmniejsze i mieściły się w granicach dopuszczalnych z toksykologicznego punktu widzenia, zwłaszcza pod względem szacunkowego pobrania z dietą.

(3) NDP dla pestycydów objętych dyrektywami 86/363/EWG i 90/642/EWG powinny być poddawane przeglądowi i mogą zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych lub zmienionych zastosowań. Informacje na temat nowych lub zmienionych zastosowań zostały przekazane Komisji, co powinno doprowadzić do zmian w poziomach pozostałości azoksystrobiny, chlorfenapyru, folpetu, iprodionu, lambda-cyhalotryny, hydrazydu maleinowego, metalaksylu-M oraz trifloksystrobiny.

(4) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(4). W oparciu o wspomniane oceny i oszacowania należy ustalić NDP tych pestycydów, aby zapobiec przekraczaniu akceptowanego dziennego pobrania.

(5) W przypadku chlorfenapyru, folpetu oraz lambda-cyhalotryny, dla których obowiązuje ostra dawka referencyjna, ostre narażenie konsumentów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego opinie i zalecenia dotyczące ochrony zdrowia konsumentów produktów spożywczych, wobec których stosowane są pestycydy(5). Na podstawie oceny pobrania z dietą, NDP dla tych pestycydów należy ustalić w taki sposób, aby zapewnić nieprzekraczanie ostrej dawki referencyjnej. W odniesieniu do innych substancji ocena dostępnych informacji wskazuje, że nie jest wymagana ostra dawka referencyjna, a zatem nie jest potrzebna ocena krótkoterminowa.

(6) NDP powinny być ustalone na poziomie granicy oznaczalności w przypadkach, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, gdy stosowanie dozwolone przez państwa członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, lub na ich powierzchni nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(7) Ustalenie lub zmiana tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie Wspólnoty nie wyklucza ustalania przez państwa członkowskie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości hydrazydu maleinowego oraz trifloksystrobiny zgodnie z art. 4. ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i z jej załącznikiem VI. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający na dopuszczenie dalszych zastosowań tych substancji. Tymczasowe wspólnotowe NDP powinny następnie stać się poziomami ostatecznymi.

(8) Konieczne są zatem zmiany NDP określonych w załącznikach do dyrektyw 86/363/EWG i 90/642/EWG, które zapewnią właściwy nadzór i kontrolę stosowania przedmiotowych środków ochrony roślin i posłużą ochronie konsumentów. W przypadkach gdy NDP zostały już uprzednio określone w załącznikach do wymienionych dyrektyw, należy je odpowiednio zmienić. Natomiast NDP, których nie określono do tej pory, należy ustalić po raz pierwszy.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 86/363/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

W dyrektywie 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 26 listopada 2007 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 27 listopada 2007 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/27/WE (Dz.U. L 128 z 16.5.2007, str. 31).

(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/27/WE.

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/25/WE (Dz.U. L 106 z 24.4.2007, str. 34).

(4) Wytyczne dotyczące przewidywania pobrania z dietą pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

(5) Opinia w sprawie zmian załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG (opinia wydana przez Komitet Naukowy ds. Roślin w dniu 14 lipca 1998 r.). Opinia na temat zmiennych pozostałości pestycydów w owocach i warzywach (opinia wydana przez SCP w dniu 14 lipca 1998 r.); patrz: http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scp/outcome_ppp_en.html

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG dodaje się wiersz w brzmieniu:
Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg
Pozostałości pestycydów w mięsie, włączając tłuszcz, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz w tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0201, 0202, 0203, 0204, 0205, 0206, 0207, ex 0208, 0209, 0210, 1601 i 1602 w mleku oraz przetworach mlecznych, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 i 0406 w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 i 0408
"Hydrazyd maleinowy(a) mięso (oprócz drobiowego):

0,05(p)

wątroba (oprócz drobiowej)

0,05(p)

nerki (oprócz drobiowych)

0,5(p)

pozostałe: 0,02(*)(p)

0,2(p)(t) 0,1(p)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.

(a) Do pozostałości w mleku i produktach mlecznych - hydrazyd maleinowy uwzględnia się łącznie z jego konjugatami.

(p) Wskazuje, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

(t) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo do dnia 30 czerwca 2008 r. w oczekiwaniu na przedstawienie danych przez wnioskodawcę. Jeśli do tego dnia nie zostaną dostarczone dane, NDP będzie wycofany dyrektywą lub rozporządzeniem."

ZAŁĄCZNIK  II

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG kolumny odnoszące się do azoksystrobiny, chlorfenapyru, folpetu, iprodionu, lambda-cyhalotryny, hydrazydu maleinowego, metalaksylu oraz trifloksystrobiny otrzymują następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom w (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się NDP Azoksystrobina Chlorfenapyr Folpet Iprodion Lambda-cyhalotryna Hydrazyd maleinowy Metalaksyl, w tym inne mieszaniny izomerów składowych łącznie z metalaksylem-M (suma izomerów) Trifloksystrobina
"1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy 0,05(*) 0,2(*)(p)
(i) OWOCE CYTRUSOWE 1 0,02(*) 0,5 0,3(p)
Grejpfruty 0,1
Cytryny 5(p) 0,2
Limonki 0,2
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi mieszańcami) 1(p) 0,2
Pomarańcze 0,1
Pomelo 0,1
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,02(*)
(ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w Łupinach Lub Bez) 0,1(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*)(p)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe 0,2(p)
Orzechy makadamia
Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom w (mg/kg)
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe 0,02(*)(p)
(iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,05(*) 3(a) 5(p) 0,1 1 0,5(p)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
(iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*) 3(p) 0,05(*)
Morele 0,2 1(p)
Wiśnie i czereśnie 2 1(p)
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi mieszańcami) 0,2 1(p)
Śliwki 0,2(p)
Pozostałe 0,02(*) 0,1 0,02(*)(p)
(v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona stołowe i do produkcji wina 2 10(p) 0,2 5(p)
Winogrona stołowe 0,02(*) 2
Winogrona do produkcji wina 5 1
b) Truskawki 2 3(a) 15(p) 0,5 0,5 0,5(p)
c) Owoce leśne (inne niż dzikie) 10(p) 0,05(*) 0,02(*)(p)
Jeżyny 3 3(a)
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny 3 3(a) 0,2
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)
d) Inne drobne owoce i jagody (inne niż dzikie) 0,05(*) 10(p) 0,05(*)
Borówki czarne
Żurawina
Porzeczka (czerwona, biała i czarna) 3(a) 0,1 1(p)
Agrest 3(a) 0,1 1(p)
Pozostałe 0,02(*) 0,02(*) 0,02(*)(p)
e) Dzikie jagody i dzikie owoce 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)(p) 0,2 0,05(*) 0,02(*)(p)
(vi) OWOCE RÓŻNE 0,02(*) 0,05(*)
Awokado
Banany 2 0,05(p)
Daktyle
Figi
Kiwi 5(p)
Kumkwaty
Liczi
Mango 0,2 0,1
Oliwki (stołowe) 0,5
Oliwki (do produkcji oliwy) 0,5
Papaja 0,2 1(p)
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,02(*)(p)
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,05(*)
(i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,02(*)
Buraki
Marchew 0,2 0,5(p) 30(p) 0,1 0,05(p)
Maniok
Seler 0,3 0,1
Chrzan 0,2 0,5(p) 0,1
Karczoch jerozolimski
Pasternak 0,2 0,5(p) 30(p) 0,1
Pietruszka - korzeń 0,2 0,5(p)
Rzodkiewka 0,2 0,3(p) 0,1 0,1
Salsefia 0,2
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe 0,05 (*) 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,2(*)(p) 0,05 (*) 0,02(*)(p)
(ii) WARZYWA CEBULOWE 0,2(*)(p) 0,02(*)(p)
Czosnek 0,2(p) 15(p) 0,5
Cebula 0,1 0,2(p) 15(p) 0,5
Szalotka 0,2(p) 15(p) 0,5
Dymka 2 3(p) 0,05 0,2
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,2(*)(p) 0,05(*)
(iii) WARZYWA O JADALNYCH OWOCACH 0,2(*)(p)
a) Rośliny psiankowate 2 5(p)
Pomidory 2(a) 0,1 0,2 0,5(p)
Papryka 0,1 0,5
Bakłażan 0,5
Ketmia jadalna 0,1
Pozostałe 0,02(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,02(*)(p)
b) Dyniowate - z jadalną skórką 1 0,02(*) 2(p) 0,1 0,2(p)
Ogórek 0,5
Korniszon
Cukinia
Pozostałe 0,05 (*)
c) Dyniowate - z niejadalną skórką 0,5 1 1(p) 0,05
Melony 0,2 0,3 (p)
Dynie
Arbuzy 0,2 0,2
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)(p)
d) Kukurydza cukrowa 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)(p) 0,05 0,05(*) 0,02(*)(p)
(iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,2(*)(p) 0,02(*)(p)
a) Kapustne kwitnące 0,5 0,02(*) 0,1(p) 0,1 0,2
Brokuły (w tym odmiana kalabryjska)
Kalafior
Pozostałe
b) Kapustne głowiaste 0,3 0,02(*)
Brukselka 0,5(p) 0,05
Kapusta głowiasta 5(p) 0,2 1
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)
c) Kapustne liściowe 5 0,02(*) 1
Kapusta pekińska 5(p)
Jarmuż 0,2
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,05(*)
d) Kalarepa 0,2 0,05 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)
(v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,2(*)(p) 0,02(*)(p)
a) Sałata i podobne 3 10(p)
Rzeżucha
Roszpunka warzywna 0,2
Sałata 2 0,5 2
Endywia (cykoria endywia) 1
Rokietta siewna (rukola)
Liście i pędy kapustnych, w tym nać rzepy
Pozostałe 0,02(*) 1 0,05(*)
b) Szpinak i podobne 0,05(*) 0,02(*)(p) 0,5 0,05(*)
Szpinak 10
Boćwina
Pozostałe 0,02(*)
c) Rukiew wodna 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)
d) Cykoria warzywna 0,2 0,02(*) 2(p) 0,02(*) 0,3
e) Zioła 3 0,02(*) 10(p) 1 2
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać
Liście selera
Pozostałe
(vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (ŚWIEŻE) 0,2(*)(p) 0,05(*)
Fasola (w strąkach) 1 2(a) 5(p) 0,2 0,5(p)
Fasola (bez strąków) 0,2 2(a)
Groch (w strąkach) 0,5 2(p) 0,2
Groch (bez strąków) 0,2 0,3(p) 0,2
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,02(*)(p)
(vii) WARZYWA ŁODYGOWE (ŚWIEŻE) 0,02(*) 0,2(*)(p) 0,02(*)(p)
Szparagi
Karczochy
Seler 5 0,3
Koper włoski 0,3
Karczochy kuliste 1
Por 2 0,3 0,2
Rabarbar 0,2(p)
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)
(viii) GRZYBY 0,05(*) 0,02(*) 0,02(*)(p) 0,2(*)(p) 0,05(*) 0,02(*)(p)
a) Grzyby uprawne 0,02(*)
b) Grzyby dziko rosnące 0,5
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,1 0,05(*) 0,02(*) 0,2(p) 0,02(*) 0,2(*)(p) 0,05(*) 0,02(*)(p)
Fasola
Soczewica
Groch
Łubin
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,1(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,5(*)(p) 0,1(*) 0,05(*)(p)
Siemię lnu 0,5(p)
Orzeszki ziemne
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika 0,5(p)
Nasiona rzepaku 0,5 0,5(p)
Ziarna soi 0,5
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Nasiona konopi
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)(p)
5. Ziemniaki 0,05(*) 0,05(*) 0,1 0,02(*)(p) 0,02(*) 50(p) 0,05(*) 0,02(*)(p)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki przechowalnicze
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w inny sposób przetwarzane, Camellia sinensis) 0,1(*) 50 0,05(*) 0,1(*)(p) 1 0,5(*)(p) 0,1(*) 0,05(*)(p)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i niezagęszczony proszek 20 0,1(*) 150 0,1(*)(p) 10 0,5(*)(p) 10 30(p)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.

(a) Suma kaptanu i folpetu.

(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG."

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.135.6

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/28/WE wprowadzająca zmiany do niektórych załączników dyrektyw Rady 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, chlorfenapyru, folpetu, iprodionu, lambda-cyhalotryny, hydrazydu maleinowego, metalaksylu-M oraz trifloksystrobiny
Data aktu: 25/05/2007
Data ogłoszenia: 26/05/2007
Data wejścia w życie: 15/06/2007